HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Termistor-dimensionering för 6 st 6B4G?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/08/12 :  07:08:15  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Hej!

Nu glöder rören i mitt bygge med 6st 6B4G och det börjar bli dags att koppla in högspänningsnätdelen.
Jag tänker sätta en termistor på primären så att drosseln slipper få 3 Ampere(!) genom sig under de första sekunderna.

Vill någon hjälpa mig att hitta rätt termistor?

Såhär ser simuleringar av möjliga nätdelar ut:
http://www.webbtjanst.se/temp/dump_sim_multiamp_ps2.gif
http://www.webbtjanst.se/temp/dump_sim_multiamp_ps3.gif

Den sammanlagda strömmen när allt lugnat ner sig blir alltså omkring 360mA. Kanske 300 eller 400.
Nätdelen kommer att slås på först när rören är varma, med hjälp av en timer/relä-krets.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2006/08/12 :  08:38:02  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

Du behöver inte använda någon termistor här, peakströmmen är inte skadlig eftersom den är kortvarig och speciellt en drossel klarar en kortvarig strömpuls utan problem, den utvecklade effekten dvs uppvärmningen är försumbar. Man brukar aldrig använda en termistor på detta ställe och användningen av just en drossel gör det ännu mindre nödvändigt, en nätdel utan drossel med bara stora kondensatorer får i verkligheten ännu större peakströmmar men även där brukar man inte använda termistorer.

Jag ser att du har använt PSUD för att simulera, det ger inte helt rätt resultat eftersom det tex inte tar hänsyn till kapacitansen i drossel till jord eller över lindningen och inte heller till induktans i kondensatorn, I verkligheten så blir strömpeaken lägre, detta har kommenterats på tex DIYaudio.com där andra har ställt liknande frågor om strömspikar.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7758 Posts

Posted - 2006/08/12 :  09:28:53  Show Profile Send Fuling a Private Message
Håller med, har du en timer som fördröjer högspänningen så behöver du nog ingen termistor. En drossel är väl i sin natur strömbegränsande också, det är värre om man bara lastar på med kondingar!

Och det ser förresten lite tanigt ut med filtrering, överväg att lägga till ytterligare en LC-sektion efter. 2000uF är iofs en heldel, men en extra drossel är enormt mycket effektivare än hög kapacitans.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/08/12 :  11:46:47  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Ah. Tack så mycket! Skönt att höra.

Jodå. Fler filtersteg blir det om det behövs.
Har en samling Rifa 1000uF att testa med först och främst.

Stämmer den höga spänningen V(D1), motsvarande gult kladd på den här bilden? http://www.webbtjanst.se/temp/dump_sim_multiamp_ps3-2.gif

Det gör isf att jag behöver dubbla 1N4007 eller något annat spänningståligt.
Trafon är alltså på 800V med mitt-tapp.

Apropå likriktare. Finns det inga färdiga likriktarbryggor med hög prestanda när det gäller sånt där med Reverse Recovery Spikes och vad det nu kan vara, nuförtiden? Det är ju så bekvääämt med såna.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7758 Posts

Posted - 2006/08/12 :  11:54:17  Show Profile Send Fuling a Private Message
Dubbla dioder är en bra idé, det händer mycket på likriktarsidan när man kör med drosselingång.
Lite grovt kan man nog säga att med kondensatoringång får man problem med rippelströmmar och med drosselingång blir det problem med spänningspeakar.
"Problem" är förstås relativt, har man koll på vad som händer och vilka komponenter som krävs så är det inag problem längre.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000