HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Teorin (dimensionering) bakom Anod choke
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2006/08/10 :  21:55:27  Show Profile Send pix a Private Message
Någon som har tips om var man kan hitta mer informaton om dimensionering samt teorin bakom anod choke-load (Anod drossel) ?
Jag inser att spänningssvinget kan ökas, men hur sker dimensioneringen ?
Större (induktivt) = bättre eller ?
Finns ett induktivt optimum ?

Jag är medveten att drosseln skall vara anpassad i sin strömdimensionering, frågan gäller induktansen ?

Mvh
/Pix



"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7758 Posts

Posted - 2006/08/10 :  23:36:07  Show Profile Send Fuling a Private Message
30H per kohm inre motstånd i röret.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/08/11 :  00:01:04  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Låter som en enkel tummregel, men det var ingen liten induktans...
Hur stor betydelse har den nedre gränsfrekvensen? Borde spela stor betydelse
om man vill nå ner till 20Hz eller om man nöjer sig med det dubbla.
Jag har funderat på att prova drossel till 6SN7 och enligt datablad är Ri nästan 8k.
30x8=240H...Hua, mycket tråd blir det. Garanterat massor av diskantätande strökapacitans också... Hur dimmensionerar man drosseln om röret är en pentod?

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/08/11 :  00:10:37  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Jag brukar dra en horisontell linje i Ia-Ua-diagrammet.
Sen drar jag en som motsvarar spolens reaktans (heter det så nu då..?) vid 20Hz och gråter över att basmusiken kommer att vara så pass annorlunda förstärkt än diskantmusiken.

240H för 6SN7 låter som rimligt, om man ska lita på alla möjliga rörbyggare där ute.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house

Edited by - Ronnie_Ericsson on 2006/08/11 00:11:24
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7758 Posts

Posted - 2006/08/11 :  00:14:41  Show Profile Send Fuling a Private Message
30H/kohm är kanske lite i överkant, men vill man ha med hela basregistret så kan man inte avvika särskitl mycket från den tumregeln har jag märkt. 150H har visat sig vara för lite för en halv 6SN7.
Hur det blir med pentoder vet jag inte, men jag misstänker att det inte blir så lyckat.

Veckans (mest uppenbara) tips: Leta efter rör med lågt inre motstånd!
Kapacitanser i lindningarna är som sagt ett fullt verkligt problem som ställer till elände med diskanten.
Får man bara till det någorlunda så funkar drosselkoppling mycket bra, behöver man högt spänningssving och inte har hur många hundra volt matningsspänning som helst att tillgå så är det nästan det ena alternativet, dessutom verkar det som att LC-kopplade steg klarar att driva ingångskapacitansen i slutrören bättre än RC-kopplingar.

Hammond 156C är en utmärkt drossel för små pengar för den som vill börja experimentera, sätter man dessutom två i serie har man 300H med relativt låg kapacitans tillgängligt och ljudet spöar vilket anodmotstånd som helst!
Jag har för övrigt ett "hemligt bygge" på gång där drivstegen till två av kanalerna (!) består av PC86-or lastade med dubbla 156C-drosslar. Detta på grund av att jag behöver ca. 100Vrms ner till 20Hz...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/08/11 :  00:50:50  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
100V rms säjeru, Fuling?
Jag gissar på läskig-anod-spänning-triod eller nåt med utgångstrafo mellan katod och jord =)

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7758 Posts

Posted - 2006/08/11 :  01:03:14  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ronnie: Utgångstrafo mellan katod och jord stämmer ganska bra, eller stämmer till en tredjedel för att vara exakt!:)
Det handlar om ett fyrkanals SE-steg med 807-or som slutrör, triodkopplade med CFB via sekundären till diskanterna (eller ja, från 90Hz och upp)och UL med 33% CFB till basarna. Utgångsjärnen är Hammond 125CSE uppåt och överblivna delar från Edison 60 till basen. Edisonjärnen har den fördelen att man kommer åt att separera sektionerna i primären, tänkte lätta på en tredjedel där och lägga mellan katod och jord.
Det lustiga är att om man gör så och sen ansluten skärmgallret till B+ så får man automatiskt 33% UL på köpet!

Det här projektet var inget jag planerat utan det bara blev till på mycket kort tid då jag råkade kasta ett öga på allt skrot jag hade i garderoben, en kartong 807:or inräknat. Jag kom på idén sent en kväll och samma tid nästa kväll var det nästan färdigt, med hammarlackat chassi och allt.
Bygget har stått stilla en vecka medan jag jobbat på mitt vansinniga transistorprojekt, men de sista komponenterna som fattades anlände igår så nu ska det inte behöva dröja länge innan det blir provkörning.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2006/08/11 :  12:13:36  Show Profile Send pix a Private Message
Jag har en 70H Choke till 6C45Pi (3,5K Ohm Ra) drivsteg, samt 30H till 300B (700 Ohm Ra)utgångssteg, vilket nästan (drivsteget) når upp till ditt tips Fuling (30H/kOhm Ra)
Mvh
Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7758 Posts

Posted - 2006/08/12 :  02:14:34  Show Profile Send Fuling a Private Message
Nog måste väl 6C45Pi ha lägre inre motstånd än 3,5kohm?
Har för mig att man kan bygga "slutsteg" av ett sånt, en 3,5k utgångstrafo och några motstånd.
Jag vill minnas att det snarare ligger på 1k.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2006/08/12 :  10:15:11  Show Profile Send pix a Private Message
quote:
Nog måste väl 6C45Pi ha lägre inre motstånd än 3,5kohm?

Jag har också sett ett antal 1-stegskonstruktioner med 6C45Pi.

Men i den (ryska) spec jag har, finns bara "input resistance at 60M Mhz = 3,5k Ohm) angivet.
Man blir lite konfunderad..
Att man angivit input resistance vid en hög frekvens.
Det resistiva motståndet är väll frekvensoberoende ?
Borde man inte i så fall angivit input impedance..

Det här måste redas ut

Mvh
/Pix


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2006/08/12 10:16:26
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7758 Posts

Posted - 2006/08/12 :  10:19:18  Show Profile Send Fuling a Private Message
Input resistance har nog inget med anodresistansen att göra utan snarare vilken impedans gallret har vid 600MHz.
Jag kan tänka mig att översättningen från ryska inte blivït så bra heller, jag har sett andra datablad på ryska rör där texten är skriven på ganska tafflig engelska.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2006/08/12 :  10:33:37  Show Profile Send pix a Private Message
Ok Fuling.
Tillbaks till topic
Jag har hittat ett par fina 85H Tribute chokes som ev. kunde bli lämpliga (inbillar jag mig) anod laster till 6C45Pi.
Finns det risker med allt för hög induktans innebär strökapacitanser som begränsar den övre brytfrekvensen (Är det en parameter att hålla koll på, eller är det "ju större ju bättre som gäller")
Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7758 Posts

Posted - 2006/08/12 :  10:46:56  Show Profile Send Fuling a Private Message
85H funkar säkert bra till 6C45 även om det kanske är mer induktans än vad de rören behöver.
Tribute låter i mina öron som ett dyrt märke som vet vad de sysslar med och i så fall borde de ha lindat drosslarna med nån teknik som gett låg kapacitans. Prova i en praktisk koppling, det är enda sättet att få veta!
Funkar de inte med 6C45 så lär de inte funka med något annat rör heller.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000