HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vad händer med för liten trafo till Glöden?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/08/09 :  09:27:56  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Bygger som tidigare nämnts en hörlursstärkare med rör, ECC88 och 6AS7. Allt är klart utom trafo till glöden.

Hittar olika uppgifter om vilken ström 6AS7 drar. Allt mellan 1 och 4 A!
Det bör dock gå att hitta i div datablad.

Min fråga blir istället mer generell:

Vad händer när ett rör får för låg glödström?

/Per

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/08/09 :  09:44:37  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
6,3V / 2,5A vill 6AS7 och 6080 ha till lunch, E88CC vill ha 365mA och CCa något mindre.

För låg glödspänning är inte bra, röret får visserligen en längre livslängd men ljudet blir snabbt lidande, vissa småsignalrör verkar kunna klara sig bra med 5V istället för 6,3 som dom är gjorda för, andra klarar det inte, speciellt effektrör kan vara känsliga.

För hög glödström resulterar i en förkortad livslängd på röret, starkt förkortad.

Det är det jag gillar med likströmsglöd, man justerar bara in glödspänningen tilll 6,3V, pluggar in röret och vrider upp till 6,3V igen

Edit: till din hörlursstärkare med ett 6AS7 och ett ECC88 skulle jag välja en trafo på minst 30VA, tänk på att en glödtrafo kan bli duktigt varm om den är snålt dimensionerad, eftersom den går på fullt strömuttag hela tiden.

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2006/08/09 09:46:13
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/08/09 :  18:40:42  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
En överbelastad trafö lär väl dessutom skita ur sig en massa otäcka övertoner när den mättas...Bzzzzzz!

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/08/09 :  20:52:10  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Övertoner vet jag inte men den läcker väl mer magnetfält

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/08/09 :  21:01:16  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
tja det där med livslängd kontra glödspänning:


I would like you to study the diagram below carefully. It is from the book Audio Cyclopedia, by Howard M. Tremaine. It deals with the prospect of running the filament voltage on any tube at other than 100% rated value. The illustration shows that tubes will fail prematurely if the filament voltage is either higher or lower. For maximum tube life, the voltage must be 'right'.


saxat från:
http://www.tone-lizard.com/Marshall_Myths.htm

b

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/08/09 :  22:43:01  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
hmm.. det där ser inte ut som den kurvan jag har.
skall scanna en bild (..om jag hittar scannern )

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/08/09 :  22:57:09  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
jag hittade scannern :


Detta kom från sida 16:2, ITT:s bok Reference data for radioengineers 5th ed. 1969

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2006/08/09 22:58:16
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/08/09 :  23:05:32  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Det där med förkortad livslängd vid för låg glödspänning var oväntat. Elle kanske inte. Finns ju ett fenomen som kallas cathode stripping som vad jag förstått innebär att små fragment av katodens emissionsskikt slits loss. Och att detta inträffar om röret får anodspänning innan katoden är varm. 6080/6AS7 ska visst vara ganska känsligt för detta.

Någon som kan förklara varför det händer i detalj?

En varm katod utan anodspänning lär ju inte heller vara så lyckat.
Känsliga de där små rackarna. Ändå så funkar ofta 50-åriga radioapparater med selénlikriktare som ger full spänning på rör med kalla katoder. Men har man exklusivare rör vill man kanske inte chansa...

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/08/09 :  23:21:13  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
->JohnA
vad jag har förstått så är problemet med cathodestripping kopplat till vilket material katoden består av.. 6080 har väl "coated unipotential", det är väl samma som "oxide coated" antar jag, även "thoriated tungsten" skall ha samma egenskaper när det gäller för låg glödspänning, håller man spänningen inom +/-5% är det lugnt.

Däremot "bright tungsten" har inga problem med för låg glödspänning, det enda man behöver ta hänsyn då är distorsionen och hur mycket effekt man vill ha ut, när man sänker glöden.

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/08/10 :  08:01:40  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
tja... jag vet alltså inte...jag kan bara läsa mig till saker...

men för att citera en gammal Hoolabandoola låt:

"Vem i hela världen, kan man lita på?"

b

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/08/10 :  08:09:34  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Huuua det är ingen dålig temeratur som glöden har.
2425-2725 Kelvin = 2151-2451 grader Celcius ..

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/08/10 :  08:58:19  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
När jag beställer trafo lägger jag på 50% på beräknad ström till glöd.
Rör har (som regel) 6,3V resp 12,6V glöd. Decimalerna kommer av att man förväntades fixa spänningen från blyack vilken har 0,3 resp 0,6V överspänning.
Läste om någon som körde sina 2A3 (DHT) på lägre glödspänning och detta resulterade i bättre ljudåtergivning.
Mina 50CA10 vill ha 50V glödspänning, men lägre ström.
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/08/10 :  22:08:02  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
->Tobbe_L
det är tur att det inte finns syre i röret för då hade glödtråden brunnit av ruskigt fort

->soundbrigade
Precis, jag har märkt den hårda vägen hur ruggigt varm en glödtrafo kan bli om man är lite för optimistisk

->JohnA
jag läste någonstans att man undvek cathode-stripping om man mjukstartar anodspänningen, slår man till spänningen direkt utan mjukstart så kan tydligen katoden strössla coating-material till griden. anledningen till att materialet från katoden lossnar är på grund av att anodspänningen ansluts chockartat innan glödlindningen har hunnit värma upp katoden, men detta är väl ändå lite utav ett extremfall
(med reservation för mina missuppfattningar)


Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/08/11 :  09:28:09  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Som sagt jag lägger på 50% på alla strömmar men noterar att mina nättransformatorer går varma ändå.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2006/08/12 :  14:36:03  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Lite mer detaljerade tester med "starved filament supply" har Steve Bench gjort. Det kan tydligen vara positivt för linjäriteten på direktupphettade rör, men verkar inte funka på indirekt upphettade (förutom 27). Här är sidan: http://members.aol.com/sbench102/dht.html.
En annan sida som mer handlar om livslängd: http://members.aol.com/sbench/heater.html

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/08/12 :  15:21:19  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
tack för den länken. Intressant med folk som tar reda på saker "the hard way"

b

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2006/08/12 :  15:58:15  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Han är en hjälte, Bench. OBS att från "livslängds"-sidans data kan man dra slutsatser om rörs livslängd vid en viss glödspänning. Max uttagbar anodström hör tydligen ihop med glödspänningen.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000