HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Modda ljudkort: M-Audio Revolution 7.1
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/08/11 :  10:41:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har börjat modda mitt ljudkort. Jag hittar inte så mycket om detta på nätet, bara att man byter en del kondingar.
Så nu bytte jag ut två 470uF kondingar på kortet mot två på 1000uF vardera.

Någon som har länkar eller tips?

Jag tyckte att utgångssteget är ett hopplöst fall, även om det ändå låter någorlunda. Så nu har jag byggt ett utgångssteg med rör som ligger och väntar också, det är ett (väldigt experimentellt) instickskort med subminiatyrrör som heter 6111 och J-fetar.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/08/11 :  11:09:00  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Världspremiär för rörbestyckade ljudkort kanske

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/08/11 :  11:22:19  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Vore ju riktigt trevligt med rör i datorn. Bilder på bygget?

/M
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2006/08/11 :  11:29:44  Show Profile Send JonasY a Private Message
quote:
Världspremiär för rörbestyckade ljudkort kanske


Finns (fanns) faktiskt ett moderkort med integrerat rör-ljudkort

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Edited by - JonasY on 2006/08/11 11:30:28
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/08/11 :  11:40:52  Show Profile Send B-200 a Private Message
har sett det med jonasY rörbestyckat rör ljudkort

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/08/11 :  12:27:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Visst finns det rörbestyckade ljudkort. Men här blir det med Allen Wright´s typ av utgångssteg.

Här har vi sidor med recensioner av kortet:
http://www.digit-life.com/articles2/m-audio-revolution71/
http://www.hothardware.com/viewarticle.aspx?articleid=464&cid=6

Bild på kortet finns i första länken. Länka direkt till bilden gick visst inte...

Det är de två nedersta lite större kondingarna jag biffat upp lite.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/08/11 :  12:37:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
På kortet finns två dacar. Här finns data om stereodacen, som är en AKM AK4381. (Sitter längst upp till höger på kortet)

http://www.xbitlabs.com/articles/multimedia/display/revolution71_4.html

Och här är databladet:
http://www.akm.com/datasheets/ek4381.pdf

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8444 Posts

Posted - 2006/08/11 :  22:58:36  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
När jag hade mitt Kort så bytte jag oxå de kondingarna till 3300uF,bytte alla opar till AD8620,kortslöt alla lytar i signalvägen,blev ju något bättre,ja.Tills efter ett halvår kortet fick för sig att sluta fungera.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/08/12 :  14:08:15  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag tror man kan vinna något med att modda olika typer av ljudutrustningar, men man bör nog veta vad man gör och varför. Ett noggrannt studium av schemat är en förutsättning för ett gott resultat. Man får också tänka på att tillverkaren inte bara gjort ekonomiska hänsynstaganden utan faktiskt designat in komponenter som harmoniserar med varandra.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/08/12 :  16:18:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag tänkte göra som jag brukar. Koppla in det nya utgångssteget rätt på dacen. Utgångssteg som är gjorda enligt det databladet låter inte som jag vill att det ska låta, oavsett typ av opamp. Så det får sitta där det sitter - som sagt, ett hopplöst fall...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8444 Posts

Posted - 2006/08/12 :  16:40:25  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Så det får sitta där det sitter - som sagt, ett hopplöst fall...

Kan så vara,men om man inte har något annat att jämföra med så vet man ju inte..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000