HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fuling ägnar sig åt grovsmide!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

mawi
Member

67 Posts

Posted - 2006/10/12 :  12:40:44  Show Profile Send mawi a Private Message
Fuling: Hur står sig denna skapelse i förhållande till ditt 6B4G steg? Bättre ljud eller bara annerlunda?
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7961 Posts

Posted - 2006/10/12 :  14:35:33  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jadu, det var ett tag sedan jag spelade på 6B4G-steget och transistorstegen är inte ens riktig färdiga än, men nog står sig trissorna bra mot rören i det här fallet.
Perspektivåtergivningen är finemang och dynamiken superb, dessutom lockar den höga utimpedansen fram det bästa ur högtalarna. Framförallt diskantlyftet är mycket välkommet, och den extra fylligheten nedåt i frekvens tackar jag inte nej till heller.
Längst ner i "djup"basen brumlar det lite, men det ser jag inte som ett stort problem då jag biampar med aktiva filter.

Just med tanke på utimpedansens inverkan på högtalarnas prestanda så känns det inte som en särskilt rättvis jämförelse, min 6B4G har hyfsat låg utimpedans för att vara en SET.
I nuläget gillar jag faktiskt transistorstegen bättre, men om man jämförde båda stegen ihop med flera olika par högtalare så skulle det kanske se annorlunda ut.

För att fresta lite vågar jag påstå att transistorstegen har väldigt mycket gemensamt med SET:ar ljudmässigt. Musikaliska som f*n helt enkelt!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

mawi
Member

67 Posts

Posted - 2006/10/12 :  15:28:31  Show Profile Send mawi a Private Message
KUL!! Jag kollade lite hemma och har en otroligt stor låda med enorma kylflänsar (dubbelt så stor som den du började med)! De var från börja planerat att bygga just en SE med FET... Man kanska skall ta sig en titt i alla fall ... även om jag just nu har fullt upp med att bygga strömförsörjning till min "lunch"
Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2006/10/12 :  16:15:00  Show Profile Send Fuling a Private Message
Har du stora kylare liggande så är det defintitivt en bra utgångspunkt för ett sånt här bygge!
Projektet består liksom av 33% kylning, 33% nätdel, 33% effektmotstånd och 1% signalkretsar

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/10/12 :  18:08:49  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Jag har kikat på OTA på diyaudio,One transistor amp.
En irfp 240 och lite kondingar+motstånd runt om
+45v matning sårs motstånd 2st 22R 50w paralellt!
Istället för effekt motstånd kör jag två 300w klara glödlampor i keramiksockel,då får jag lite rörstuk på det hela.
Jag mätte på en 300w halogen lampa 24R.
Kommer en halogen att glöda med 30v över sig?
En klar vanlig glödlampa borde väl glöda med 30v?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2006/10/12 :  18:18:53  Show Profile Send Fuling a Private Message
"Zenlightenment"-killarna använder diverse glödlampor, jag antar att info om vilka sorter som funkar bra och inte finns på diyaudio om man söker där. Själv har jag aldrig provat glödlampor, motstånden här hade jag hemma sedan jag fick för mig att bygga en SoZ får något år sedan.
Min koppling är väl egentligen likvärdig med en icke balanserad SoZ, ingångsbuffern snodde jag från ZV4 och konstantströmkällan tog jag ur tomma luften. Idéerna är alltså inte mina utan härstammar från Mr. Pass, jag (och Lord, han var också med när den första prototypen kokades ihop) har bara plockat olika "byggblock".

Ska förresten nämna också att har man ett kompetent försteg så kan man skippa ingångsbuffern och istället ha bara en ingångskonding och en(temeraturkompenserande?) biaskrets direkt till sluttrissan.
Ingångsbuffern kom till då vi försökte driva den allra tidigaste prototypen via en passiv 150kohm volymkontroll, diskanten rullade av vid ett par kHz eller så.

Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/10/12 :  18:36:48  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Jag har provkört nätdelen till min aleph 5 med glödlampa det funkar bra.
Undra om resistansen ändras mycket mellan varm o kall lampa?
Jag såg på diyaudio att dom körde 300w "bulblight"men kommer inte ihåg vilket projekt det var.
Jag mätte på vanliga 15w 30w som jag hade hemma 130-150 ohm,så det var ju för mycket, det blir nog ca:300 w för att komma ner lite närmare kortis
Jag vill ju gärna ha klara,och att dom glöder
Föresten jag har en hel kartong väggbulor 12v 700ma.säkert 16st.
Kanske går att bunta ihop till en 48v nätdel?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se

Edited by - hoktuna on 2006/10/12 18:42:33
Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2006/10/12 :  21:01:55  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag har fattat det som att resistansen ändras påtagligt när glödtråden värms upp, I rör ökar resistansen, vet ej hur det är med glödlampor faktiskt.

Väggbulor låter inte som nån höjdare att strömförsörja klas A slutsteg med, men det är min åsikt. Ska det vara billigt så är det nog bättre att leta begagnade komponenter till en riktig nätdel.

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8644 Posts

Posted - 2006/10/14 :  20:49:57  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Läste att du tänkte ha SEWA till basen,om du vill kan du köpa 2 kretskort till Mini SMD ALEPH av mig,jag har några över.Eller blir det för mycke krut?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2006/10/15 :  01:08:04  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tackar för erbjudandet, men jag har ett par SEWA-kort på gång redan.
Aleph har jag nyggt några redan och det blir nog inga fler, möjligtvis
en A3 någon gång långt in i framtiden.

Efter gårdagens provlyssning av mina MkIII monoblock ihop med Lords Fideliohorn med Lowtherelement bestämde jag mig för att uppgradera elektroniken lite, eller snarare totalt.
90% av jobbet med slutstegen är redan gjort iom att chassiena är färdiga och det känns som att kopplingen har potential nog att förtjäna att byggas ordentligt.
Elektroniken är för närvarande uppbyggd av bråte som låg överst i skrotlådan och arbetet med att hardwira ihop kretsen blev lite för slarvigt utfört för att ens jag ska kunna leva med det...

Förutom att jag siktar på att göra ett snyggare arbete rent fysiskt så kommer en del komponenter att bytas ut och kopplingen kommer att genomgå några ytterliga små förändringar:

1: Effektmotstånden på 0,68R och 22R kommer att bytas mot Caddock tjockfilmsmotstånd i T0-220-kapsel. Inte för att namnet Caddock låter häftigt utan för att dessa har en tolerans på 1% jämfört med 5-10% hos vanliga trådlindade. Motstånden har en direkt inverkan på slutstegens förstärkning och då ska det gärna vara en viss precision på grejorna.
Dessutom byter jag från 2x22ohm per kanal till 2x20, det bör sänka utimpedansen en liten gnutta.

2: Sluttrissan och ingångstrissan ska monteras med isoleringsbrickor av aluminiumoxid istället för glimmerskivor. Bättre värmeöverföring till kylaren.

3: Konstantströmkällan ska ändras till en vettigare konstruktion som är lättare att finjustera, i nuläget är det "allt eller inget" pga dåligt valda värden på trimpotar och motstånd.
Trissan i kontantsrömkällan ska bort från kylaren så att inte strömmen påverkas av temperaturen.
Zenerdioden ska bytas mot tre röda LED´s med korrekt avkoppling.

4: Förstärkarna ska förses med lågimpedanslytar shuntade med plastfilmare på utgångarna och som avkoppling för matningsspänningen.

5: En vettig nätdel ska byggas, de jag kör på nu är under all kritik.

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8644 Posts

Posted - 2006/10/15 :  08:47:52  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Tackar för erbjudandet, men jag har ett par SEWA-kort på gång redan.

Ok,hur tyckte du Aleph står sig mot den du byggt nu?
quote:
Zenerdioden ska bytas mot tre röda LED´s med korrekt avkoppling.

Vad menas med "korrekt" avkoppling?Har du någon hemlig formel?

Learning by burning..
Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2006/10/15 :  10:34:46  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
Ok,hur tyckte du Aleph står sig mot den du byggt nu?

Lite svårt att jämföra, det handlar om två helt olika sorters förstärkare. Aleph funkar bra ihop med de flesta högtalare medan "min" konstruktion är designad för att driva bredbandare.
För att dra det till sin spets: Har man "normala" högtalare, dvs flervägare, så har man förmodligen ingen större glädje av det här projektet.

Med korrekt avkoppling menar jag både elektrolyt och plastfilmare så att man avkopplar över ett bredare frekvensområde.
Tveksamt om det behövs när man använder lysdioder, men zenerdioder brukar tydligen brusa hejvilt i alla frekvensområden och behöver alltså rejäl avkoppling.

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8644 Posts

Posted - 2006/10/15 :  16:52:03  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Tveksamt om det behövs när man använder lysdioder, men zenerdioder brukar tydligen brusa hejvilt i alla frekvensområden och behöver alltså rejäl avkoppling.

Detta har jag märkt tydligt med min 6B4G,som jag hadde CCS till ingånssteget.Först hadde jag en zener diod utan avkopplning,bytte sedan ut den mot en Led och det blev det mer lugn i musiken.Har oxå provat med avkoppling över lysdioderna utan någon hörbar skillnad,om man mäter kanske man ser skillnad,men men...

Learning by burning..
Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2006/10/15 :  17:40:36  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ja, zenerdioder brukar sågas ganska rejält av folk som mätt bruset över dem. Jag har inte mätt själv utan förlitar mig på vad jag läst.

Jag är också tveksam till om det egentligen behövs någon avkoppling över lysdioderna, men det känns som att 22uF + 0,1uF inte skulle skada så det får bli nåt sånt.

Intet är som väntans tider, dvs söndag och det fattas komponenter...
De nya effektmotstånden och lite annat smått och gott kommer nog på tisdag eller onsdag, tills dess får jag roa mig med att riva isär den gamla kopplingen och fixa till det sista som fattas för att chassiena ska bli klara.

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8644 Posts

Posted - 2006/10/15 :  22:20:51  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Har du eller någon erfarenhet av att använda t.e.x LM329 i CCS,ska ju vara lågbrusig,6,9v.Om man skulle få bättre resultat att byta ut en Led mot denna?

Learning by burning..
Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2006/10/16 :  00:52:44  Show Profile Send Fuling a Private Message
Har ej provat något annat än zenerdioder, lysdioder och vanliga dioder.
En annan variant av CCS som verkar bra är att använda en bipolär transistor som känner av spänningsfallet över ett source/emittermotstånd. Spänningsreferensen blir då bas/emitterspänningen hos transistorn.
Tyvärr kunde jag inte använda den kopplingen här då jag behöver en justerbar CCS. Man kan iofs göra sourcemotståndet justerbart, men det är svårt att genomföra om man behöver mer än några få mA.

Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/10/16 :  12:48:07  Show Profile Send Lord a Private Message
Jag har fumderat på en sak . skulle det inte gå att använda en ställbar "zenerdiod" som är vanlig i AB stärkare (en trissa & en pot)
den får ju en negativ temperaturkoefficient, på så vis skulle man kunna kopensera temperaturdriften ??

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2006/10/16 :  15:15:35  Show Profile Send Fuling a Private Message
Frågan är om man ska kompensera temperaturdriften på det sättet, med lite tur räcker det med att låta ingångstrissan och sluttrissan vara termiskt kopplade så att de kompenserar varandra.
I MkIII:an satt även konstantströmkällan på kylaren och då påverkades den "åt fel håll" av värmen.

När jag väl fått klart den här slutgiltiga (?) versionen ska jag ta och kolla upp hur stort problem den där temperaturdriften egentligen är.

Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2006/10/18 :  15:49:46  Show Profile Send Fuling a Private Message
Fick paket med riktiga motstånd och grejor idag så ikväll blir det bygga av!!

Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2006/10/20 :  12:42:57  Show Profile Send Fuling a Private Message
Stegen spelar!
Med bravur dessutom...!
Bilder, schema, mätresultat och liknande kommer framöver i takt med att jag fixar det, nu ska jag lyssna ett tag.

Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2006/10/20 :  21:20:21  Show Profile Send Fuling a Private Message
Schema som utlovat:

Inga dramatiska skillnader, det handlar mest om att jag fixat till konstantströmkällan så att den går att finjustera samt bytt diverse komponenter mot typer med lägre tolerans (motstånd), lägre impedans (elektrolyterna) och lägre brus (LED istället för zener.

Att den uppgraderade versionen lät bättre direkt från start var uppenbart, det har nog mycket att göra med att den ensamma 4700uF-lyten på utgången byttes ut mot 2x3300uF lågimpedanslyt med 6,8uF polyprop som avkoppling.
Att "anodmotstånden" minskades från 11 ohm (totalt) till 10 ohm gjorde ingen enorm skillnad på ljudet, kanske aningen tajtare bas men det var i så fall mycket marginellt och jag hann inte lyssna särskilt noga heller.

En nätdel till Spädgrisarna är påbörjad, det blir som utlovat en massiv klump med en 400VA 2x24VAC ringkärnetrafo där varje sekundärlindning matar varsitt CLC-filter (10 000uF-25mH-10 000uF) följt av en kapacitansmultiplikator baserad på IRFP260.
Med tanke på den stora drosseln hade jag säkert klarat mig utan kap-multin men jag vill ha lite mjukstart för att undvika dunsar vid påslag.
Med både CLC och aktiv filtrering lär det i alla fall bli tyst ut i högtalarna, precis som det ska vara!

Jag utlovade också en snyggare utförd hardwiring den här gången,
i brist på bildbevis kan jag skvallra redan nu att jag inte lyckades särskilt bra på den punkten. Stadigare och mer rationellt uppbyggt, ja, men vackert blev det väl inte...
Jag skyller delvis på att lödstöden jag använder är lite för grova för att passa ihop med små fjantiga halvledare.

Jag blev lite paff när jag spänningssatte byggena för första gången i morse, i min fyrkantiga hjärna är lysdioder nåt man använder som spänningsreferens och jag blev nästan lite paff när det helt plötsligt började lysa ett kraftigt rött sken inne i förstärkarna.
Hade liksom glömt bort att de har den lilla bieffekten också...

Det röda skenet har jag inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker om än, det såg visserligen häftigt ut när det lyste genom diverse ventilationshål och ner på bänken (inga bottenplåtar) men det blev nog lite för mycket av det goda.
Lite svart silikon på rätt ställe kan nog minska julgranseffekten tror jag.

Själva stegen är nu klara förutom några skruvhål som ska borras i täckplåtarna. Härnäst blir det till att göra klart nätdelen och sen trimma in biasen för mesta möjliga linjära sving på utgången, nu har jag bara höftat till ett i mitt tycke passande värde.
Jag räknar med strax över 1W ut per kanal, kylarna klarar visserligen mer men jag ser hellre att grejorna håller längre än att de levererar några tiondels Watt extra.

Bilder kommer som sagt när tid finnes, lär inte bli under helgen.

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8644 Posts

Posted - 2006/10/22 :  21:55:03  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Har du kört stegen någon längre stund?Tänkte på värmen i lådan,blir varmmmt i SEWA lådan,det är väl främst elyterna som tar stryk eller,så man inte får hålla på och byta dessa i tid o otid.

Learning by burning..
Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2006/10/22 :  22:15:19  Show Profile Send Fuling a Private Message
Stegen blev klara i fredags och då hann jag köra dem ett par timmar innan det var dags att gå till jobbet, sedan dess har jag inte hunnit lyssna nåt mer.
Under tiden jag hade dem på i fredags var det ingenting som blev hotfullt varm, kylarna för motstånden blev som väntat varmast men även dessa var betydligt svalare än de flesta andra klass A-steg jag tafsat på genom åren. Lådorna är konstruerade för att få bra ventilation, locken har ett stort antal 10mm hål och förstärkarna saknar bottenplåtar för att få maximal luftgenomströmning.

De få elektrolyter som är inblandade sitter monterade en bit från kylarna så jag tror inte det är någon fara för dem, i praktiken tror jag inte att de kommer upp i mer än kanske 10 grader över rumstemperatur.
Ska gräva fram en labtermometer och kontrollmäta lite någon dag för skojs skull, framför allt ska jag hänga på oscilloskopet och trimma in rätt arbetspunkt.
Med lite tur hinner jag göra det i morgon, men blir det tidsbrist så prioriterar jag att bygga klart nätdelen.

Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2006/10/24 :  13:31:11  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tack vare LED:arna ser man om förstärkarna är på eller av:

Locket av för att få en skymt av innanmätet. Nästan all elektronik hör till konstantströmkällan, utöver den är det bara två trissor och några motstånd:

Likaväl som att små grytor också har öron så behöver små förstärkare också nätdelar. Under årens lopp har jag kommit till en del insikter på det området, och tänker man efter så är det ganska självklart att en förstärkare inte blir bra om man inte matar den med ren likspänning från en lågimpedant källa:

Trafon är på 400VA 2x24V, kondingarna 10 000uF 40V och drosslarna 25mH med luftgap för 3A DC. Drosslarna är ganska rejäla doningar med dubbel C-kärna och svetsad ram som sen är dopplackad i epoxy.
Köpte dem som surplus och det finns mig veterligen inga fler att få tag på (så slipper ni fråga).

Kylaren ska vädra bort värmen från ett par IRFP260 som ihop med några motstånd och kondingar ska stå för slutfiltrering, mjukstart och nedreglering till ca. 25Vdc. Kapacitansmultiplikatorer alltså.

Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/10/24 :  14:13:14  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Underbar rör kännsla på dem blocken, och dessutom låter de väll bättre än dina rörbyggen också va?

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000