Author |
Topic |
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7961 Posts |
Posted - 2006/10/24 : 14:19:15
|
quote: låter de väll bättre än dina rörbyggen också va?
Det är faktiskt lurt att de låter bättre än rören ja. Får se hur slutresultatet blir när jag fått till ett transistorsteg till baslådorna och provat med biamping. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2006/10/24 : 18:48:58
|
Åhh de´ va´ en rejäl nätdel för det lilla steget... |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
Edited by - ohmega on 2006/10/24 18:49:12 |
|
|
Fuling
7961 Posts |
Posted - 2006/10/24 : 22:12:02
|
quote: Åhh de´ va´ en rejäl nätdel för det lilla steget
Sannerligen, och det var det värt! Provlyssnade nyss med den nya nätdelen och allt blev helt enkelt bättre. Ingen som helst duns vid uppstart, ljudet blev allmänt bättre och med pausknappen intryckt kunde jag inte höra n.å.g.o.n.t.i.n.g. från högtalarna hur nära jag än lyssnade! De förra nätdelarna startade med en smäll och brusade påtagligt och dessutom sprakade det ganska duktigt i ena kanalen till och från pga något fel i ena nätdelen, så det blev en skaplig uppgradering det här! |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Fuling
7961 Posts |
Posted - 2006/10/28 : 17:29:58
|
Nu har jag riggat upp stegen med tongenerator och fått mig ett par överraskningar. Den första är att verkningsgraden är bättre än väntat, jag får ut över 2W i 7,3ohms last. Hade räknat med 1W och kanske nån tiondel till i medvind. När jag skulle börja räkna bakåt på verkningsgraden upptäckte jag att kanalerna drar olika mycket ström och dessutom har olika hög förstärkning. Mystiskt, i synnerhet med tanke på att jag pungat ut slantar för effektmotstånd med 1% tolerans just för att undvika dylikt. Det visade sig att ena kanalen jobbar med 10 ohms drainmotstånd precis som den ska, medan den andra har 13 ohm. Självklart sitter motstånden monterade på så vis att jag inte kommer åt att läsa mig till om Elfa gjort en felleverans (inte otänkbart...) eller om jag gjort en dålig lödning eller värmt sönder nånting under monteringen. Det borde dock vara svårt att vämta sönder ett 30W effektmotstånd som sitter monterat på en kylare...
Ska ta och dyka lite djupare i det här, de här missföhållandena får inte fortgå!!
Edit: Kommer som sagt inte åt att kolla vad det står på motståndet utan att montera isär en massa saker, men jag lossade ett par lödningar och visst var det så att det ena motståndet mäter 20 ohm (bra) och det andra 40 ohm (mindre bra...). Nån kronjuvel på Elfa verkar ha lekt blindbock med min beställning... Har man mage att ta 37:- + moms för ett motstånd så borde man väl kunna anstränga sig såpass att man kollar värdet på det också innan man skicka när det nu ändå råkar stå tryckt i klartext på komponenten... Morr...
|
Edited by - Fuling on 2006/10/28 17:52:50 |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2006/10/28 : 20:17:46
|
Fuling: Så förargligt |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
Fuling
7961 Posts |
Posted - 2006/10/28 : 21:52:19
|
Mycket förargligt, men nu har jag mailat Elfa om den saken. Egentligen ska man ringa nåt nummer vid reklamationer men det var förstås telefonsvarare på helger så jag mailade kundservicen istället. Har fått flera konstiga felleveranser från Elfa senaste halvåret, det verkar ha blivit försämringar i deras leveransrutiner. |
|
|
Fuling
7961 Posts |
Posted - 2006/10/31 : 14:19:38
|
Ett nytt motstånd avgick från Elfa idag, så nu känner jag att ansiktsfärgen börjar återgå till den normala |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2006/10/31 : 22:51:38
|
Då är steget klart snart? (Sjukt ivrig över att få läsa om dina intryck av ljudet) |
Edited by - ohmega on 2006/10/31 22:54:52 |
|
|
Fuling
7961 Posts |
Posted - 2006/10/31 : 23:25:38
|
Motståndet bör väl komma i morgon och förhoppningsvis går det smärtfritt att byta det. Jag har ju redan lyssnat en hel del på förstärkarna, men först nu förstod jag varför jag tyckte att ljudbilden drog åt vänster hela tiden... Har precis börjar på ett matchande slutsteg till baslådorna också så förhoppningsvis dröjer det inte allt för länge innan jag kan lyssna på hela systemet med biamping och allt. |
|
|
Fuling
7961 Posts |
Posted - 2006/11/01 : 13:02:55
|
Ähum, nu får undertecknad skämmas lite: Ersättningsmotståndet kom idag, jag skruvade (med visst besvär) bort det gamla och tog en titt på det; 20,0 ohm var det märkt med... Första tanken var att jag fått en felmärkt komponent, multimetern visade ju 40 ohm när jag kontrollmätte häromdan och kretsen uppförde sig som om det vore 40 ohm. Kontrollmätte igen med motståndet liggande löst i handen: 20.0 ohm. Jag måste helt enkelt ha klämt sönder motståndet vid monteringen och nu när jag skruvade loss det lättade trycket och vad det nu var som gått sönder inuti återgick till det normala. Jag får alltså ta tillbaka en del av det jag sagt om Elfas leveransrutiner... (Dock har jag fått en hel del annat som defintivt varit helt tokigt förrut så jag tar inte tillbaka allt.)
Nåja, det nya motståndet är på plats och bägge kanalerna är provkörda och mäter numera lika (DC-mässigt i alla fall...)
Varje kanal jobbar nu med 1,55A tomgångsström genom sluttrissan, 9,3V drain-jord och 25V matningsspänning, runt 38W förluster för att få ut precis över 2W alltså. Uteffekten och verkningsgraden ligger alltså ungefär i samma trakter som en SET med 45:or som slutrör.
Ikväll har jag förhoppningsvis tid att göra klart täckplåtarna till monoblocken, när det är färdigt anser jag själva förstärkarna vara helt klara. Därefter återstår att snygga till nätkablaget i nätdelen (lampsladd och sockerbit för närvarande) samt att åstadkomma någon sorts kåpa över densamma, för enkelhetens skull blir det nog 12mm MDF med nödvändiga ventilationshål.
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8644 Posts |
Posted - 2006/11/01 : 22:40:27
|
quote: Ähum, nu får undertecknad skämmas lite: Ersättningsmotståndet kom idag
Såja,jag kan känna hur du känner. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Fuling
7961 Posts |
Posted - 2006/11/02 : 00:16:08
|
Tja, det var lite pinsamt men motståndet var ju trots allt felaktigt även om det råkade vara jag som pajade det
Täckplåtarna blev förresten inte bra så jag klippte till ett par bitar gallerplåt istället, för första gången på länge hade jag sådan svintur att hålen i plåten passade perfekt ihop med skruvhålen i aluvinklarna som håller locket på plats. Blev riktigt snyggt faktiskt!
Har dessutom kommit en bra bit på väg med kåpan till nätdelen, snart nog kan jag betrakta projektet som avslutat och gå vidare till nästa projekt |
|
|
Fuling
7961 Posts |
Posted - 2006/11/19 : 20:17:55
|
Hmm, för en gångs skull ett bygge som jag slipper skämmas för:
Någon gång framöver ska jag göra en allvarlig insats att få till ett par bra och snygga monoblock till baslådorna också, det har blivit en hel del experimenterande på den fronten sista tiden och nu börjar jag få en hyfsad samlad bild av vad det är jag vill ha, både elektroniskt och utseendemässigt. Jag återkommer när det börjar bli aktuellt, har några "skrotprojekt" att göra klart först |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8644 Posts |
Posted - 2006/11/19 : 20:57:11
|
Snyyggt,inga bilder på innamätet?Hmm,skrotprojekt..? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Fuling
7961 Posts |
Posted - 2006/11/19 : 22:29:17
|
Inga bilder på innanmätet nej. Inte så mycket att se i alla fall, några trissor och ett par effektmotstånd i stort sett.
Skrotbygge: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54787&whichpage=4 Bara nåt litet att fördriva tiden med tills jag samlat kraft att fixa riktiga basslutsteg |
Edited by - Fuling on 2006/11/19 22:29:39 |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8644 Posts |
Posted - 2006/11/20 : 23:57:42
|
Läste detta på diyaudio.com med tanke det som diskuterades om att bypassa lysdioder,hmm hur göra?? "If you bypass them with a cap, just use a zener or a resistor, because you've practically made moot the advantage of LED's, which is to eliminate the bypass cap and its inherent distortion." |
|
|
|
Fuling
7961 Posts |
Posted - 2006/11/21 : 00:09:29
|
Vet inte vad jag ska tro, "inherent distortion" i en spänningsreferens? Brus kan jag förstå, men distortion?
|
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2006/11/21 : 21:02:17
|
Fina burkar det där! |
Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö. |
|
|
Fuling
7961 Posts |
Posted - 2006/11/21 : 22:28:11
|
Tackar! Som man kan se i "Bildreportage- Teknik&DIY" så har jag en storebror på gång till dem... |
|
|
Topic |
|