HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fuling ägnar sig åt grovsmide!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7961 Posts

Posted - 2006/10/08 :  16:16:55  Show Profile Send Fuling a Private Message
Nu är kylarna färdigbearbetade, det tog sin lilla tid men det berodde på att brorsan absolut skulle utnyttja fräsens möjlighet att komma åt från alla håll och kanter utan att man behövde flytta på arbetsstycket.
Tyvärr var inte CAD-programvaran för femaxlig operation installerad så det blev till att programmera fräsen för hand, något som var fullständigt mumbojumbo för mig (och tydligen ovant för brorsan också, han gick igenom ett stort register av svordomar innan de var färdigt).
Det enklaste vore förstås att lossa på kylarna och klämma fast dem så att den sida som skulle bearbetas hela tiden var uppåt, då hade det gått på nolltid...

Resultatet blev hur som helst strålande, så nu ska kvällen ägnas åt att hardwira upp elektroniken på kylarna. Bilder kommer framöver.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/10/08 :  16:31:23  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Jag bänkar mig lite senare med popcorn

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2006/10/08 :  16:36:01  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
popcorn

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2006/10/08 :  22:23:58  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ena kanalen provkörs just nu med labbnätdel.
Tack och lov visade det sig att jag hade alla nödvändiga komponenter hemma, även om jag fick lov att använda begagnade ingångstrissor och i en okritisk position ett motstånd av ganska tvivelaktig kvalitet...
Hellre det än att behöva vänta till mitten/slutet av nästa vecka för att få hem några ynka komponenter som kostar avsevärt mindre än frakten på paketet.

Just nu kör jag med en stabbad nätdel på 24V som jag lyckats pressa upp till 27V. Med ca. 8V över mosfeten är tomgångsströmmen 1,65A och den totala effektförlusten ca. 45W.
Har hittills bara mätt DC-nivåer men tittar man på förlusteffekten och räknar bakåt med verkningsgraden så borde uteffekten hamna på ca. 1,5W, kanske en gnutta till med lite medvind och nedförsbacke.
Kylaren som effektmotstånden sitter på kommer nog att bli ganska varm, transistorkylaren har däremot bara ca. 15W att kyla bort så den kommer nog att gå svalt.

Husets digitalkamera verkar ha hamnat på kattutställning i huvudstan så några bilder kan jag tyvärr inte visa förrän tidigast i morgon kväll.

Nu ska jag snart ta itu med att löda ihop monoblock nr:2, det bör gå ganska snabbt nu när det bara är att kopiera den färdiga kanalen. Tankearbetet är liksom redan avklarat:)
Med lite tur kan jag ta mig iväg och borra lite plåt inatt också, då är nog monoblocken färdiga i morgon!
Eller nåja, när jag tänker efter ska ju plåtarna ytbehandlas på nåt snyggt sätt också och sånt tar ju lite tid... Suck...

Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/10/09 :  02:18:22  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Jag åt upp popcornen sen råkade jag somna
men det här verkar ju gått bra ändå

Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2006/10/09 :  03:52:40  Show Profile Send Fuling a Private Message
Kan avslöja att monoblocken är nästan färdiga.
Det har gått undan, vi var klara med fräsningen av kylarna vid 17-tiden om jag minns rätt.
Det som återstår är att borra hål för kontakter i bakstyckena, såga och borra några fästvinklar, kapa till topplåtar, slipa och lacka alla plåtar och sen montera och dra kabel internt.
Hade hunnit längre ikväll om jag inte fått lov att ägna en massa onödig tid på att leta efter kontaktdonen till matningsspänningen.
Framåt eftermiddan i morgon ska det väl vara klart hoppas jag.

Framöver ska det förstås byggas en riktig nätdel också, men tills vidare kör jag med mina två stabbade aggregat som jag redan har. Inte direkt några state of the art-nätdelar men de duger sålänge.

Nu har jag satt sprätt på fyra av mina sex bearbetade kylare, de sista två ska nog bli en SEWA vad det verkar. Har en egen konstruktion på lut annars som jag skulle vilja prova ut på allvar, men den baseras på ett par stora drosslar som inte får plats i en låda baserad på de här kylarna

Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2006/10/09 :  12:20:27  Show Profile Send Yunick a Private Message
Bra jobbat Fuling :)

Ser verkligen framemot fortsättningen..

Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2006/10/09 :  12:20:49  Show Profile Send Yunick a Private Message
Å kanske några bilder :D

Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2006/10/09 :  13:42:31  Show Profile Send Fuling a Private Message
Bilder kommer nog framåt kvällen, just nu har jag lite stressigt att hinna klart och dessutom städa innan sambon kommer hem

Men det är inte mycket kvar nu, plåtarna är lackade och ligger på tork, ska bara borra några hål i en aluvinkel sen är det dags att börja slutmontera.

Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2006/10/09 :  18:16:56  Show Profile Send Fuling a Private Message
Hmm, det var meningen tt det skulle komma bilder nu men av olika orsaker ville det sig inte riktigt...
Ännu värre är att jag har lyckats med en riktig klassiker: avbruten gängtapp i kylaren!
Jag hae tydligen glömt att gänga två hål i en av kylarna och upptäckte det inte förrän nyss när jag höll på med slutmonteringen.
De övriga hålen gängade jag på brorsans jobb med ordentliga verktyg oh smörjmedel, men jag tänkte att de här sista två klarar jag säkert av hemma med mina Clas Ohlson-prylar. Icke!
Naturligtvi var det ett av hålen som håller frontpanelen på plats, det gåt alltså inte att borra ett nytt bredvid och sen "glömma" missen. Dessutom var det på den kylare som trissorna och lödstöden sitter på, det går alltså inte i en handvändning att bara byta kylare heller.

Tack och lov verkar det som att bror min har en maskin på jobbet som kan gnista bort kärnan i gängtappen så att det sen går att pilla bort själva skären och alltså rädda hela härligheten utan överdrivet stora arbetsinsatser. Vi ska göra ett försök med det senare ikväll, jag rapportera hur det går.

Ska försöka få upp bilderna också, jag kommer av nån anledning inte in på knaak hemifrån så jag måste springa runt och låna datorer när jag ska lägga upp bilder. Bilderna hade jag mailat från sambons mail till min egen för att kunna komma åt den, men nåt sådant mail fanns inte i min inkorg nu när jag behövde dem...

Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/10/09 :  18:38:31  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Jag lider med dejdet där med gängtappar är ett hlvte.
Hoppas det löser sej.

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8642 Posts

Posted - 2006/10/09 :  19:19:26  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Tips på hur man får till aluminium snyggt utan specialverktyg eller otrevliga kemikalier emottages tacksamt!

Använde ecxenter slip med fint papper, men håll fingrarna borta från den slipade ytan,det fick jag erfara,gick ju inte bort fast man slipade.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2006/10/09 :  23:56:22  Show Profile Send Fuling a Private Message
Det löste sig med gängtappen på så vis att jag helt enkelt lossade elektroniken och flyttade över den på en ny kylare, det var inte så svårt som det såg ut. Det där med att gnista bort tappen ur den gamla kylaren blev inte av ikväll, men jag sparar kylaren och ser om det går att ordna framöver. Vore synd att slänga en stor och fin kylare bara för en sån skitsak:)

Ryssen: Jepp, fingeravtryck på aluminium har en förmåga att sitta där de sitter.
Jag gjorde det enkelt för mig, jag våtslipade ytorna med vanligt sandpapper, torkade av med T-sprit och lackade sedan med klarlack på sprayburk. Resultatet är väl inget att skryta med men det ser bra ut på lite håll och mer än så begär jag inte. Att gå från "hyfsat" till "riktigt bra" brukar kräva en massa arbete och eventuellt pengar, så när det gäller finish nöjer jag mig med "hyfsat"

Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2006/10/10 :  12:52:16  Show Profile Send Fuling a Private Message
Nu spelar monoblocken!
Med taffliga nätdelar och provisoriskt ditlödda utgångskondingar av sämsta kvalitet, men de sakerna ska åtgärdas framöver.
Har bara hunnit lyssna några minuter än, första intrycket är att diskanten är lyft på ett bra sätt jämfört med min 807-förstärkare och att även basen är lyft men inte till det bättre.
Jag gick tillbaka till originalkonceptet och använde 11 ohms "anodmotstånd" som i MkI istället för 7,3 ohm som i MkII, hade för mig att 11 ohm lät bättre men så var kanske inte fallet.
De olika värdena på motstånden påverkar förstärkarens utimpedans, och mina högtalare verkar trivas bäst med förstärkare som har ett antal ohms utimpedans. Med konventionella återkopplade transistorslutsteg låter det transistorradio om mina högtalare, alltså skränigt utan vare sig topp eller botten.

Det som händer när man ökar förstärkarens utimpedans är att dämpningsfaktorn minskar och utnivån börjar påverkas av högtalarimpedansen, man får höjd nivå i diskanten p.g.a. talspolens induktans samt i basen vid resonansfrekvensen (och portningsfrekvensen).
Diskantlyftet är välkommet, men nu blev det lite för mycket av det goda i basregistret.
Spelar ingen större roll då jag ändå ska dela aktivt vid 90Hz, dessutom är det på tok för tidigt att dra några större slutsatser då stegen inte ens hunnit bli varma och än mindre inspelade.

Ett par andra skillnader mot MkII-versionen är att jag har ett lite mer sofistikerat ingångssteg den här gången (CCS) samt att jag bytte tillbaka från IRFP260 till en mindre mosfet (minns ej beteckningen, det var nåt jag fick fellevererat nån gång i tiden) som jag även använde i första prototypen. IRFP 260 lät helt enkelt inte bra i den här kopplingen, den har förmodligen för hög ingångskapacitans som orsakar distortion vid höga frekvenser. Ingångskapacitansen i Mosfetar är inte rolig, förutom att den ställer till det för drivsteget så är kapacitansen i sig olinjär (spänningsberoende, bl.a.)och ställer till elände på alla vis. Det lönar sig alltså att kika i databladen och välja en trissa med lågt Ciss.

Jag ska göra ett nytt försök att få upp bilder ikväll, om möjligt även ett schema över MkIII:an.

Tycker man om att bygga "skojprylar" och har lite kylare och skrot liggande hemma så kan jag varmt rekommendera konceptet, speciellt de som har högtalare baserade på bredbandare har en del att hämta här.
Jag gissar på att dipoler skulle trivas mycket bra med en sån här förstärkare, då påverkas inte impedansförloppet i basen av någon låda och man får en mycket mer förutsägbar höjning av nivån runt resonansfrekvensen.
Naturligtvis experimenterar man sedan med olika motstånd för att få bästa möjliga ljud ihop med just sina högtalare.

Innan jag provade så trodde jag att den här kopplingen skulle låta apa ihop med "normala" högtalare p.g.a. delningsfiltrens inverkan på impedanskurvan, men jag provade MkII:an ihop med brorsans HFLS1:or och märkte inga uppenbara problem på den fronten.

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8642 Posts

Posted - 2006/10/10 :  13:34:26  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Lite frågor..
quote:
Det som händer när man ökar förstärkarens utimpedans är att dämpningsfaktorn minskar och utnivån börjar påverkas av högtalarimpedansen

I "vanliga" fall är det väl tvärtom det skall vara eller?
quote:
Ingångskapacitansen i Mosfetar är inte rolig

Nej det verkar inte så,varför använder man inte vanliga transistorer istället,om jag har förstått det hela rätt finns inte dom problemen där.
quote:
Ett par andra skillnader mot MkII-versionen är att jag har ett lite mer sofistikerat ingångssteg den här gången (CCS)

Schema?

Learning by burning..
Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2006/10/10 :  13:48:36  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
I "vanliga" fall är det väl tvärtom det skall vara eller?

Normalt är att man kör med rena spänningsförstärkare, utimpedansen är då nära noll och utspänningen är en viss faktor högre än insignalen oavsett last på utgången = hög dämpningsfaktor.
Motsatsen är en ren strömförstärkare, då får man ut en utström som bestäms av insignalen och utspänningen bestäms helt av lastimpedansen
= Obefintlig dämpningsfaktor.
Den här förstärkaren befinner sig någonstans i mitten av skalan, jag gissar på at utimpedansen ligger på runt 8-10 ohm och att dämpningsfaktorn då blir ca. 1.

quote:
Nej det verkar inte så,varför använder man inte vanliga transistorer istället,om jag har förstått det hela rätt finns inte dom problemen där.

Jag lekte med tanken ett tag, men bipolärtrissor är strömstyrda istället för spänningsstyrda (typ...) så det behövs likväl nån sorts drivsteg. Är överlag inte så bekväm med bipolärtrissor, har inte lekt med sådana på år och dag. De har en tendens att explodera och lämna en massa plastsplitter och sot efter sig när jag tvingar några ampere genom dem

quote:
Schema?

Kommer. Jag jobbar natten som kommer och då har jag förhoppningsvis tid att fixa upp både schema och ett par foton.
Kommer som sagt inte åt knaakservern hemifrån.

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8642 Posts

Posted - 2006/10/10 :  15:12:37  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
De har en tendens att explodera och lämna en massa plastsplitter och sot efter sig när jag tvingar några ampere genom dem

Paralellkoppla flera kanske.

Learning by burning..
Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2006/10/10 :  16:21:04  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
Paralellkoppla flera kanske

Det, och framför allt bygga biaskretsar somhåller igen strömmen när det blir varmt!

Nu kommer det i alla fall bilder!
Här ska vi se på mina små spädgrisar:

Sedan bilderna togs har det tillkommit en härva av förtennad koppartråd och några kondingar i varje slutsteg, det blev i all ärlighet lite bråttom att provlyssna men jag ska snygga till det lite sen när jag fått hem bättre kondingar.

Som jag påpekat i en annan tråd har jag väl inte så mycket till övers för "superkomponenter" men som utgångskondingar i ett klass A-steg vill jag ha nånting bättre än billigaste sortens lytar som jag köpte 200st av för en hundring. Jag brukar köra med lågimpedanslytar från Elfa parat med skapligt stora plastfilmare, det blir nåt sånt här också framöver.

Naturligtvis ska de på lock på byggena också, har bara inte kommit så långt än

Edit: Jag körde slutstegen ett par timmar idag när det blev klara.
Med 24V matning och ca. 1,6A tomgångsström per kanal blev det ingen väreutveckling att tala om på transistorsidan. Mosfeten har ju inte mycket spänning över sig så det utvecklas inte särskilt mycket effekt över den heller. Motstånden kan man som sagt köra ganska heta, så det verkar som att jag kan dra upp spänningen en bra bit till och få märkbart mer effekt.
Nätdelarna jag har nu går att trimma upp till 27V, men dessa blir inte långlivade eftersom de blir heta och alstrar en massa konstiga ljud/störningar. Värdelösa på ren svenska.

Ska försöka hitta en ringkärnetrafo på 2x28V och para ihop med en (snarar två) kapacitansmultiplikator med justerbar utspänning, sen blir det att sitta en hel kväll och trimma in nätdel och arbetspunkt för mesta möjliga linjära uteffekt utan att det hela går för hett.

Edited by - Fuling on 2006/10/10 16:31:59
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8642 Posts

Posted - 2006/10/10 :  16:36:14  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Stiligt,och fort går det..

Learning by burning..
Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2006/10/10 :  16:49:33  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tackar!
Jepp, det gick undan den här gången. Metallbearbetningen var väl det som tog lite tid, men att löda fast några komponenter på lödstöd gör man på en timme.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/10/10 :  17:39:13  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag antar att det är bergsprängaren i bakgrunden du pratar om i denna tråden!!

Snygga förstärkare och kul projekt Fuling! Dina trådar är alltid intressanta!

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2006/10/10 :  17:49:17  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tackar, Circlo!

"Bergsprängare" är helt fel ord för plastbyttan i bakgrunden, "trumhinneplågare" skulle nog passa bättre. Bristen på djupbas, bas, midbas, lägre mellanregister och toppdiskant kan jag leva med men det faktum att den peakar våldsamt i övre mellanregistret gör den rent plågsam att lyssna på.
En köksanläggning baserad på 3" Tangbandare är på gång, så det finns hopp.
Tänker gömma elektroniken i ett överskåp och montera högtalarna på väggen så att de samtidigt blir perfekta stativ att ställa blommor på. Köket är liksom inte riktigt mina domäner så där måste jag maskera hembyggena lite om de ska få stå kvar
Frågan är bara vart jag ska gömma subwoofern nånstans, en sån vill jag nämligen smyga in i köket också.

Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2006/10/10 :  18:42:35  Show Profile Send Fuling a Private Message
Och så schemat, precis som förstärkarna är uppbyggda.
Det finns defintivt utrymme för små förbättringar (flervarvig trimpot och bätte avkoppling runt zenerdioden), men nu byggde jag av det skrot jag hade hemma och det funkar bevisligen utmärkt.
Motståndet på 68 ohm ska jag minska till 47 ohm så att jag kan dra lite mer ström genom ingångssteget, det jobbar nu på 15mA vilket jag tycker är lite klent.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/10/10 :  20:26:33  Show Profile Send Circlomanen a Private Message

Nått sånt här om man ritar i LTSPICE.
Är allt rätt Fuling?
Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2006/10/10 :  20:54:27  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ser riktigt ut, enda lilla felet jag ser är att gatestoppern till sluttrissan "ska" vara på 390ohm istället för 330.

Det här är som sagt ett schema över hur förstärkaren ser ut för tillfället, jag håller just nu på att fylla i en order hos Elfa med lite småsaker som ska bytas ut.
Jag återkommer senare med ett schema på hur saker och ting skulle sett ut om jag hade haft bättre urval av komponenter i skrotlådorna.
Kan om inte annat vara av intresse om någon vill bygga en klon.

Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000