HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fuling ägnar sig åt grovsmide!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7961 Posts

Posted - 2006/08/09 :  18:12:53  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
HFTA

Hehe, tanken är kul men som forumprojekt är väl det här sämsta tänkbara koppling!
Enormt ineffektivt, rejält dyrt om man ska köpa allting nytt, löjligt låg uteffekt och en utimpedans som förmodligen gör att 99% av alla högtalare på marknaden låter illa i kombination.
Sistnämnda är jag inte säker på, men högtalare med passiva delningsfilter brukar vara avsedda att drivas från förstärkare med närapå oändlig dämpningsfaktor och då kan det lätt bli fel om man inte gör det.
Det som händer när man sänker dämpningen under 1 är att frekvensgången börjar följa impedanskurvan, och då kan var och en tänka sig vad som kan hända runt delningsfrekvensen.

Om man bortser från bredbandare (det givna valet...) så kan jag nästan tänka mig att billiga högtalare där filtret består av en seriekonding till diskanten och inte så mycket mer skulle låta bättre ihop med den här stärkaren än dyrare burkar med komplexa filter.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/08/09 :  18:33:54  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Scapheap challenge/Junkyard wars! Kul med fulbyggen! Vilken perfekt idé för strandpartyt, -både musikanläggning och grill i ett.
Skämt åsido, hur skulle manicken bete sig med utgångstrafo eller drossel? En FET för högre spänning och lägre ström med utgånstrafo borde ju minska problemet med millerkapacitansen. Å andra sidan är ju en SE-trafo inte det lättaste att bygga bra.
Vore intressant att hitta en FET som ganska direkt kunde ersätta en triod eller
t.ex. ett triodkopplat 6L6. Löda fast FET:en i en oktalkontakt och koppla en orange
lysdiod på glöden som sedan lyser upp kylflänsarna.
Hur mycket skiljer verkningsgraden mellan trafokopplat och resistorkopplat? 1:4?

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2006/08/09 :  18:50:55  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag har klurat lite kring det där med trafos och mosfetar, har till och med ett par passande trafos men har inte kommit mig för att prova.
Jag tror tvärtom att Millerkapacitansen blir rent djävulsk att handskas med vid så stora spänningssving, men jag kan ha fel på den punkten.
Dessutom blir man beroende av någons form av återkoppling, undantaget om man vill köra förstärkaren som ren strömkälla och stå helt utan dämpning.

Verkningsgraden skulle dock öka från max 4% till teoretiskt max 50%, lindade komponenter är den effektivaste lasten för SE-steg eftersom de inte behöver just någon spänning över sig för att funka, induktansen skjuter till det som behövs så att säga.

Vill man åstadkomma något lite mer användbart så kan jag rekommendera en mosfetföljare med en drossel istället för strömkälla på sourcen, det funkar bra och man kan komma upp i riktigt skapliga effekter utan att den magiska röken lämnar transistorkapslarna!

Angående biaskretsar och temperaturdrift så funderar jag på att prova diodbias i drivsteget, 47-ohmaren skulle då få ge vika för en liten kiseldiod med ett lågohmigt seriemotstånd för att få det rätta spänningsfallet. Dioden skulle man kunna klämma fast mot kylaren och på så vis få lite temperaturreglering. Värt att testa, i synnerhet som jag kommer åt att göra det utan att riva hela bygget.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2006/08/09 :  23:56:26  Show Profile Send Fuling a Private Message
Har ägnat kvällen åt att löda in dioder i biaskretsen, karva till ett bakstycke av aluplåt och till sist kopplat in alla kontaktdon.
Biaskretsen verkar funka bra, spänningen driver mindre nu och verkar stabilisera sig hyfsat. En viss drift får man nog räkna med i så här primitiva kretsar.
Om allting funkar som det ska så är det bara locket kvar att montera, skulle gärna provköra i anläggningen nu men sambon har fruntimmerskväll med videotittande i vardagsrummet så det sket sig.

Eventuellt att jag hinner koppla in och provlyssna lite snabbt när de är klara, jag är ganska nyfiken på om kapacitansmultiplikatorn verkligen klarar av den minst sagt råa likspänning som den matas med.
Jag har mina tvivel på den punkten, även om oscilloskopet inte påvisar något större brum på utgången så vill jag ändå höra hur det låter med högtalare inkopplade.

För närvarande står förstärkaren påslagen på köksbordet och bränner sina ca. 180W värme rakt upp i luften, ska ägna dötiden åt att kolla biasen en sista gång samt se att ingenting blir alltför varmt.

Edit: Fruntimren har flyttat på sig och gett plats åt mitt livs märkligaste bygge!
Förstärkaren är nu inkopplad och står och spelar lite svagt i natten, det låter tämligen fantastiskt bortsett från lite brus vilket jag till stor del skyller på en hastigt ihoplödd volymkontroll.
Jag ska gå igenom jordningen lite och jag kan mycket väl tänka mig att det blir helt tyst då.

Edited by - Fuling on 2006/08/10 01:06:29
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/08/10 :  09:29:18  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
nu är det en ny dag och grannarna tål lite högre volymer, har du krämat på lite nu?

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6798 Posts

Posted - 2006/08/10 :  10:46:51  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Fantastiska män och deras maskiner

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2006/08/10 :  11:16:38  Show Profile Send Fuling a Private Message
Den står och spelar nu. Det här är rena ångloket, men måste elda på minst en timme innan det händer nåt!

Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/08/10 :  12:31:13  Show Profile Send Lord a Private Message
jo med tanke på dessa stora kylare så är det nog inte så konskigt att det tar lite tid , vad stannar temperaturen på ?

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/08/10 :  16:36:29  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Är kylflänsarna frästa ur tjocka block?
Vad har det varit från början?

Kan man göra något lika häftigt monsterbygge av en gammal slutkörd
mikrovågsugn? Jag hämtade en på skroten bara för att få en att dissikera. Alltid lär man sig något. Magnetroner är ju faktiskt elektronrör, dioder närmare bestämt... Hör ni inget från mig på ett tag är jag väl grillad...

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/08/10 :  16:55:14  Show Profile Send Lord a Private Message
Stämmer bra det, kylarna är frästa ur ett stycke .
De var troligtvis avsedda för någon microvågsutrustning med tanke på vilka kontaktdon de var förberädda för och hur det är i övrigt.

Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2006/08/10 :  16:58:10  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jepp, frästa ur ett stycke är vad de är.
Själva flänsarna är tydligen gjorda med skivfräsar, det är iaf vad min verktygsmakare till bror påstår.
Kylarna är förborrade med ett helt enormt antal gängade hål, tack och lov sitter de hyfsat vettigt placerade för att montera trissor och effektmotstånd.

Har inte mätt temperaturen än, men bra att du sa det för jag tror att jag har en gammal labtermometer nånstans som jag ska rota fram.
Det blir faktiskt ganska varmt ändå efter nån timme, och jag märkte att biasen ändras ganska påtagligt om man lägger på ett lock!

Edit: Har lyssnat en del idag och visst låter det bra!
Brummet/bruset kvarstår även med kortsluten ingång (volymen på noll) så jag ska ta och se över nätdel och jordning. Framför allt sistnämnda, det fräser snarare än brummar så det verkar inte som om det är filtreringen som är bristfällig heller.
Det är ingenting som just hörs från lyssningsposition, men det ska väck ändå!

Det märks att en del motståndsvärden har ändrats sedan prototypen, dämpningsfaktorn har ökats något vilket leder till att basen inte är riktigt lika fyllig längre. Inget att panika över, jag ska ända dela vid 90Hz.
Ikväll ska jag koppla upp med konstlast och mäta effekten, jag förväntar mig någonting i stil med vad man får ur en 2A3

Edited by - Fuling on 2006/08/10 17:07:12
Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2006/08/10 :  23:37:42  Show Profile Send Fuling a Private Message
Verkar som att jag får ut ca. 3,5W.
Måste skaffa bättre mätutrustning dock, cd-spelare med testskiva är inte så roligt att handskas med i längden...

Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2006/08/20 :  14:26:15  Show Profile Send Fuling a Private Message
Lite uppdatering:

Har ökat på nätdelen från 10 000uF till 10 000 - 0.1R - 10 000uF samt fixat lite bättre jordningar, men fräsandet i högtalaren kvarstår.
Irriterande, för förstärkaren låter faktiskt oförskämt bra i övrigt!
Ska ta hem den till brorsan senare idag och prova med hans HFLS-1:or, han är eventuellt intresserad av att köpa förstärkaren av mig om kombinationen låter bra. I så fall blir det till att göra en djupdykning och fixa bort störningarna, annars kommer väl det här projektet att arkiveras i källarförrådet på obestämd framtid.
Jag kör som sagt med biamping och det blir helt enkelt för mycket att ha två sådana här klossar framme samtidigt.

Det är lustigt vad många saker man bygger som man egentligen inte behöver...!

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/08/20 :  21:52:22  Show Profile Send ohmega a Private Message
Är det inte spolar som skall till?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2006/08/20 :  22:34:45  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jo, CLC-filtrering är överlägset men jag tror inte det är där problemet ligger heller. Nu har jag mindre än 1Vp-p brum in på kapacitansmultiplikatorn och det ska inte vara några problem, så jag tror snarare att störningarna kommer in i kretsen någon annanstans ifrån.
Jag såg att jag glömt att tvinna nätkablaget till trafon, kan vara så att de läcker brum till ingångarna.
Ska köra en genomgång framöver, men brorsan var inte intresserad av att adoptera bygget (av utseendeskäl...) så det kommer inte att ske snart.

Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2006/08/21 :  19:43:21  Show Profile Send Fuling a Private Message
I och med att jag verkar ha en bra deal på ett antal kylare på gång så går jag i funderingar på en MkIII-version.
Varianten jag har nu tar upp lika mycket plats som en läskback och värmer upp rummet som ett bastuaggregat, dessutom har obehandlad aluminium uppgrävd på en soptipp inte den vackraste finishen...
Eftersom jag kör med biampade högtalare vill jag gärna bygga förstärkare som är avsedda för det så att det inte blir ett överflöd av apparater på bänken, speciellt inte stora fula apparater som går i helt olika stilar utseendemässigt.

Mina (vaga) framtidsplaner ser ut ungefär så här:
Två identiska chassien, varav det ena innehåller signalelektroniken för en "Bastard son of Zen" på ca. 2 x 1,5W och det andra någon form av lite kraftigare CCS-kopplad historia på ca. 2 x 10W till basarna.
Konstantströmkällor tillåter ju mycket högre verkningsfrag än resistorer, därav den mycket högre uteffekten vid samma värmeutveckling.

Själva kretsen ska ändras lite också, dels tänker jag använda bara två motstånd i "anodkretsen" då det visade sig att 3 x 22ohm lät mindre bra än 2 x 22ohm. Bredbandarna trivs med den högre utimpedansen verkar det som.
De största förändningarna kommer att kretsa kring ingångssteget, i MkII:an byggde jag av det skrot jag hade hemma men ska jag bygga nytt så blir det lite elegantare lösningar med konstantströmkällor som sköter biasen. Jag och Lord har diskuterat detta en hel del, och även om det inte blir lite enkelt och skojigt så blir det nog bättre i praktiken. Drivande bias visade sig vara ett ganska stort problem i den här kopplingen i grundutförande.

Den största förändringen av allt blir att jag tänker skicka ut nätdelen ur signalchassiet. Den här gången tänker jag inte spara något krut när det gäller nätdelarna, jag har ett antal 100 000uF kondingar och några 25mH 3A drosslar som ska sättas i bruk.
Brum är ett jävelskap som ska kväsas i sin linda!
Förutom att så kraftiga nätdelar inte får plats i mina små nätta chassiekonstruktioner (sic) så känns det förnuftsvidrigt att ha en enorm nättrafo någon decimeter från ingångskontakterna.

Som vanligt får vi väl se hur det artar sig, framför allt hänger det på att affären med kylarna går i hamn som planerat. Kylning är liksom A och O när man bygger slutsteg med 4% verkningsgrad...

Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2006/10/05 :  23:50:28  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ett MkIII-bygge börjar ta form, åtminstone i huvudet.
Jag umgicks ett tag med tanken på en fyrkanalare för att driva mina biampade högtalare, men kompakta konstruktioner och hög värmeutveckling är ingen bra kombination.
De kylare jag fått tag på passar ypperligt att ha som gavlar till ett antal ganska små lådor, så det lutar åt två monoblock med den ovan presenterade kopplingen samt en tredje låda innehållande ett litet stereosteg med högre verkningsgrad till basarna.
Lättare att sprida ut värmeutvecklingen och dessutom mer flexibelt om man vill använda/dema de olika kopplingarna var för sig.

Den här gången kommer jag att köra med CCS i ingångssteget och montera alla (tre...) trissorna på samma kylare för att få termisk koppling och förhoppningsvis lägre biasdrift.
Kylarna har ett antal hål borrade och gängade redan, tack och lov intelligent utplacerade så att jag kan få dit effektmotstånden och trissorna + lite lödstöd, dock behövs det ett antal gängade hål i varje för att det ska gå att foga ihop dem till ett chassi men den biten ska jag leja brorsan till. Han håller på och lär in sig på en ny NC-fräs på jobbet och behöver saker att öva på...

Effektmotstånd och trissor kommer att hamna på separata kylare (varsin sida chassiet), motstånden klarar som bekant betydligt högre temepratur är halvledarna och det tänker jag utnyttja till att pressa upp maxeffekten något.

Separata nätdelar ingår fortfarande i planen, vanliga XLR-kontaktdon verkar klara kraven utan problem och kostar ganska lite i jämfört med mer exklusiva don så jag siktar på att använda sådana mellan förstärkare och nätdelar.
Hur nätdelarna kommer att te sig har jag inte riktigt bestämt än, CLC-filtrering är häftigt men kapacitansmultiplikatorer möjliggör lite softstart vilket inte är så dumt.
En kombination av båda teknikerna skulle kunna bli en riktig hit, de störningar från elnät och likriktning som lyckas passera en sådan nätdel har nästan förtjänat att göra det

Nåja, erfarenheten har lärt mig att man inte ska orda så mycket om sina projekt förrän man har resultat att visa upp. Den här gången vet jag i alla fall att jag har en välljudande koppling utprövad och nu handlar det mest om att förverkliga den på ett lite mer genomtänkt sätt, det värsta brukar vara metallbearbetningen men där har jag som sagt tillgång till proffshjälp. Ser man sen till att döda eventuella självsvängningar och matar kretsarna med REN likspänning så ska det väl gå att ro projektet i hamn...

Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/10/06 :  09:50:01  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Spännande det här

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2006/10/06 :  16:47:02  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ska se om jag kommer igång med fräsandet i helgen, metallbearbetningen känns som det stora hindret att övervinna i det här fallet. Förutom att borra och gänga kylarna så ska det klippas och borras ett antal plåtbitar med väldigt exakta mått som sen måste ytbehandlas på något sätt.
Mattsvart sprayfärg har funkat förr, men ytan blir inte särskilt tålig och dessutom ser det lite tråkigt ut. Funderar på att mattborsta (slipa) plåtarna och sedan klarlacka.
Tips på hur man får till aluminium snyggt utan specialverktyg eller otrevliga kemikalier emottages tacksamt!

Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/10/06 :  17:01:51  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Nu har skaparglädjen kommit tillbaka på allvar ser jag
Kul att en sån erfaren förstärkar byggare fortfarande kan lära sig något nytt fortfarande
Hoppas allt går som det skall och att du kommer och demar stegen sedan med mina Elac juveler
"Fuling ägnar sig åt grovsmide" kan du nog nu byta ut till finsmide

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2006/10/06 17:04:32
Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2006/10/06 :  17:40:12  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tja, det har legat lågt en stund sedan jag blev klar med senaste rörbygget. I och med att jag gjorde klart det blev liksom anläggningen "färdig", och då visste jag inte riktigt vad jag skulle ta mig till

Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/10/07 :  11:41:34  Show Profile Send Hasse a Private Message
quote:
Tips på hur man får till aluminium snyggt utan specialverktyg eller otrevliga kemikalier emottages tacksamt!

slipa med "ståltrådstrissa" så hela ytan är uppruggad. sedan spraya med matt klarlack

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2006/10/07 :  11:48:46  Show Profile Send Fuling a Private Message
Några speciella knep för at få en jämn "uppruggning"?
Jag har provat nåt liknande med en roterande stålborste i borrmaskinén men resultatet blev ojämnt och fläckigt.
Funderar på att spänna fast plåtarna på något sätt och sen slipa dem för hand med slipsvampar.

Det verkar förresten som att jag kommer att få kylarna i ordning redan idag

Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/10/07 :  12:10:56  Show Profile Send Lord a Private Message
Ett tipps är att använda den här istället för roterande stålbroste.
Finns på Clasohlson 20-4161.
Går inte att misslyckas med

Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling

7961 Posts

Posted - 2006/10/07 :  12:27:12  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jasså jasså!
Tack för tipset, ska titta närmare på den där.

Edit: Kylarna är under bearbetning, vi har planfräst långsidan som komponenterna ska monteras på (den visade sig vara bananformad...) samt borrat och gängat hälften av hålen.
Nu är senare i eftermiddag ska vi ta oss an kortsidorna, även där ska det planfräsas för att bli vinkelrätt samt borras och gängas några hål.
Skulle inte tacka nej till at äga en sån där fräsmaskin, bara man programmerar den rätt så byter den verktyg och sköter allting själv utom att mata in nya kylare i skruvstycket. Tyvärr kostar den 2,5 miljoner och är stor som en folkabuss...

Edited by - Fuling on 2006/10/07 14:56:06
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000