HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 David Urwitz, en skiv&konsertrecension
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2006/08/06 :  21:20:12  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
Hur kan man bli uppskattad i sin egen hemstad utan att drabbas av jantelagen?

Jag vet inte riktigt hur David har gjort, vad han sagt eller om han planerade det, men sanning att säga så blev jag riktigt gripen när jag för ett par veckor sedan såg honom framträda på stadens stora baluns fallens dagar.

Jag hade innan denna konsert inte hört honom alls utan bara läst recensioner i andra media flyktigt där han hyllades.
En viss nyfnikenhet smög sig på och "tvingade" mig ner på stan bland öltält och räkfrossande Boråsare...

Ljudet (ja, för detta är ett hifinördforum) var sådär, lite ojämnt men ändå acceptabelt.
Bandet gick på scenen och sen körde de fullständigt över mig.
Låtar som jag inte hört innan tog mig ut på äventyr i sommarnatten.
Verser och refränger som betydde en massa utan att jag hade referensramen till vad det egentligen var.

Två gånger vart han inropad på scenen.
Andra gången gav han sig på pianot i en fullständigt oförberedd låt.
Detta hindrade honom dock inte överhuvudtaget utan han och bandet fortsatte att leverera ett antal lysande låtar till.
När allt tystnat och natten blivit dag var det fortfarande ett starkt och bestående minne av en underbar konsert.
Tveklöst årets konsert.

Lyckades sedan efter ett par dagar få tag på debutplattan:"Det var väl inget mer med det".
En rättigenom underbar platta med många guldkorn på.

Om man skall försöka sortera in David i ett fack så hamnar man i följande artisters fotspår:

Eldkvarn
Peter Lemarc
Lundell
Springsteen
Tidiga U2
Lars Winnerbäck

Det är inte illa att sortera in David Urwitz i samma fack som många av mina favoritartister.

När den lokale skivnasaren äntligen skall få in uppföljaren "i väntan på vad" skall den köpas och spelas lika flitigt som debutplattan.

En solklar köprekommendation utfärdas härmed.

För att återknyta till inledningens fråga så kan jag meddela David är en låtsnickare och textförfattare av rang som står oberörd högt över jante och annat trams.

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/08/06 :  22:14:31  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
http://www.davidurwitz.se/

Det verkar finnas 2 skivor med David.
http://www.ginza.se/Product/ProductFamily.aspx?FamilyID=5637&LogSectionId=-2

Tror dock att de var billigare på CDon.se

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2006/08/06 :  22:45:20  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
Tack Zalve för att du fyllde på med lite bra info.


Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000