HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 När den lilla drömmen blev uppfylld. (PAD)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fisherking
Member

351 Posts

Posted - 2006/08/05 :  14:11:31  Show Profile Send Fisherking a Private Message
Det finns många olika sorters hifitokar. Själv är jag en av dom som scannar begagnatmarknaden efter just det där fyndet som kan uppgradera anläggningen och som ändå ger pengar över till en Springsteenbiljett och Tori Amos kommande cd-box. Allt med en medelmåttig kommunalarbetar lön som inkomst.

Nåväl, Någon gång under första hälften av 90-talet var jag på Hifimässa i Göteborg. På den tiden var mässan på Hotel Opalen och inte alls lika välbesökt som dagens version av mässan. Dave Wilson skulle komma och visa sina högtalare och det fick man ju inte missa.

Längst ned o korridoren fanns ett rum där en man stod och spelade olika djurläten på en anläggning som jag minns bla. bestod av ett Krell för och slutsteg. Mannen sa ingenting utan stod bara vid sin anläggning. Förbryllad lämnade jag rummet men drogs snart tillbaka till rummet med den märkliga mannen och sina djurläten.

När jag äntrade rummet för tredje gången var det två andra besökare där och de hade börjat prata med mannen och det var först då jag förstod att det var Jim Aud som visade sina Purist Audio kablar.

Där och då bestämde jag mig för att jag någon gång skulle äga ett par kablar gjorda av den märklige mannen med djurlätena.

För något år sedan började jag kolla annonser efter ett par lämpliga kablar till ett lämpligt pris och för några veckor sedan slog jag till. Köpte ett par begagnade PAD Elementa Rev. A.



Lyckan att få byta ut mina NSSSK (Näst Sämsta Sortens Signal Kabel) inköpta på Netonnet för 69 kronor mellan DACen och försteget var total men skulle det verkligen bli någon hörbar skillnad? Jag har ju en till NSSSK i kedjan (Mellan försteg och det aktiva delningsfiltret) och en kedja är väl inte starkare än sin svagaste länk eller är 1+1=3 ?



Har idag trots en strålande sol spelat skivor oavbrutet så svaret på frågan är att det blev bättre, mycket bättre. Det tidigare problemet med frekvensen 50-100Hz var nu borta och alla anslag och attacker blev betydligt snabbare.

Den stora frågan nu blir väl vad den andra NSSSK kabeln skall bytas ut till? Blir det en Linn interconnect som resten är eller skall jag satsa på en PAD kabel till? Det får framtiden utvisa, just nu är jag bara glad att ha fått en ny skivsamling igen.



Jag vet att det är många som inte skulle kunna tänka sig att ha en så enkel kabel som PAD Elementa i sin anläggning men för mig är det väldigt exotiskt.

Nä om man skulle se om man har några kul djurläten att spela ett tag.

Utrustningen som användes var
Cambridge Discmagic
Cambridge DAC3
Marantz AV9000
Linn Kaber aktiv (Delningsfilter)
Linn LK280/spark
Linn LK280
Linn LK275
Linn Kaber

Linn interconnect, NSSSK, PAD Elementa Rev. A


kris69
Member

538 Posts

Posted - 2006/08/05 :  15:07:50  Show Profile Send kris69 a Private Message
Trevlig berättelse. Jag tror att det är många här på forumet som känner igen sig. Just att bestämma sig för något och slutligen infria det vid passande tidspunkt. Lycka till med framtida uppgraderingar.

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2006/08/05 :  15:40:01  Show Profile Send ryst a Private Message
Intressant att du gillade kablarna, hade själv ett par för något år sedan och de föll inte mig i smaken alls.

btw, var det kanske du som köpte min AV9000 en gång i tiden?

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Fisherking
Member

351 Posts

Posted - 2006/08/05 :  16:40:30  Show Profile Send Fisherking a Private Message
Jo det är din gamla AV9000. Har ju inte jämfört PAD kablarna mot andra liknande men jämfört med Netonnet kabeln är dom ett lyft. Tror säkert att det finns bätre kabel för samma peng om man jämför grundligt.
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2006/08/05 :  16:48:32  Show Profile Send Ampalang a Private Message
quote:
Tror säkert att det finns bätre kabel för samma peng om man jämför grundligt.


Det handlar ju också mkt om att ha målsättnigar genom resan och att försöka uppnå dem.
Go to Top of Page

Fisherking
Member

351 Posts

Posted - 2006/08/05 :  17:17:45  Show Profile Send Fisherking a Private Message
Jo jag levde ett halvår utan slutsteg till surrounderna helt enkelt för att jag bara skulle hitta det där Linn slutsteget till rätt pris. Letandet och funderandet är nästan halva nöjet.

Fast några Mark Levinson och Mirage M1:or blir det nog aldrig
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2006/08/05 :  17:34:04  Show Profile Send Ampalang a Private Message
quote:

Fast några Mark Levinson och Mirage M1:or blir det nog aldrig


Varför inte det, livet är ju inte utstakat till punkt och pricka eller hur?

I många år så drömde jag om Nautilus 802, det var den högtalare jag skulle ha och den var det oupplåeliga målet.

Idag sitter jag med något bättre


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000