HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 hifi i Schweiz/Zürich?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2006/08/05 :  11:16:46  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Nu är det som så att jag flyttar till Zürich i Schweiz nästa fredag. Jag har aldrig varit i landet (och skall nu bo och arbeta där permanent ) och har noll koll.

So... Någon som vet om det finns några schyssta hifi-butiker där? Hur ligger priserna på hifi jämfört med i Sverige? Momsen är perverst mycket lägre, vilket möjligen skulle kunna påverka priserna åt rätt håll. Å andra sidan är ALLT dyrt därnere (en etta i ett vettigt kvarter kostar 10-15 tusen i månaden att hyra)...

Ino Audio for life

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/08/05 :  13:01:09  Show Profile Send UrSv a Private Message
Forumet har medlemmar i ZH så pröva att PM:a t.ex. Swede så kanske han har något tips. Det bör finnas högvis med affärer i området.

En affär i stan:
http://www.cuel.ch/

Bra butik utanför stan:
http://www.fischerhifi.ch/

Priserna är generellt lägre om man ser till vanliga hifi- och hemmabioprylar men samtidigt är det ett land där man tar betalt för precis allt så det kan mycket väl vara så att en High-Endbutik tar mer betalt än i Sverige men så troligt är det inte. Momsen är som sagt 7.6 % så det hjälper i många fall.

Det finns saker som är billigt t.ex. många enklare märkeskläder är billigare än i Sverige t.ex. Gant (svenskt!), Lacoste, Peak Performance (svenskt!), Ralph Lauren, Timberland och Docker's. Att äta på "riktigt" restaurang är inte dyrare än hemma men att gå på McDonalds är oförskämt dyrt t.ex. kostar en BigMac-meny med plusmeny över SEK 70. Telefonkostnader har sista åren sjunkit rejält och t.ex. att ringa till Sverige kostar typ 20 öre per minut. Dataprylar som har internationell prissättning pga marginalerna är billigt eftersom momsen är låg så jag brukar säga att kolla på priset hemma utan moms och priset i Schweiz är under det. Inte så tokigt.

Edited by - UrSv on 2006/08/05 13:01:51
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/08/05 :  13:07:00  Show Profile Send UrSv a Private Message
Roddarklubben är en bra start (tror jag) i ZH om man vill skaffa lite bekanta innan man bott in sig i landet:

http://www.nordiska.ethz.ch/
http://www.nordiska.ethz.ch/party/om_nordiska.html

Edited by - UrSv on 2006/08/05 13:07:22
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2006/08/05 :  13:13:00  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Thanks alot UrSv! Det verkar lovande om kapitalvaror ligger bra till i pris jämfört med sverige då jag i princip kommer ned med en resväska kläder och sedan skall köpa mig ett nytt liv därnere...

Vad roligt att kläder i vissa fall var billigt!

Nordiska har jag förstått att det är läge att gå med i ja. Deras fester skall ju vara magiska.

Ino Audio for life
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2006/08/05 :  13:14:40  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Att köpa kött i mataffären hörde jag var nästan chockartat dyrt förresten. Mystiskt. Skall vara upp till 3-4 gånger så dyrt som i Sverige! Blir till att äta ute alltid eller gå över till en vegetarisk kosthållning...

Ino Audio for life
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/08/05 :  13:18:06  Show Profile Send UrSv a Private Message
Ingra problem att skaffa sig ett liv i ZH! Lycka till!

Pushar också för en trevlig affär:

http://www.holmsweetholm.ch/
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/08/05 :  13:22:28  Show Profile Send UrSv a Private Message
Kött ligger på samma prisnivå som guld ungefär och det är inte ovanligt med kilopriser kring SEK 500 per kilo beroende på vad det är. Använd stormarknad istället för små slaktare om det inte är till något speciellt så är priserna bättre. Å andra sidan kan du gå fel i ZH och handla kaviar för SEK 800.000 per kilo. Undvikes bestämt då det faktiskt inte är ett dugg prisvärt i min mening.

Jag bor i Geneve med ett par minuter till Frankrike så jag kan undvika de flesta hutlösa priserna. En bulle i affären utanför i Geneve kostar SEK 10. 10 bullar i Frankrike kostar SEK 5. Rätt stor skillnad

Edited by - UrSv on 2006/08/05 13:23:06
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2006/08/05 :  13:31:35  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Uhh, något säger mig att affären holmsweetholm kommer göra underverk för att underminera min ekonomi därnere...

Geneve verkar också trevligt! Jag kommer spendera en del tid där då min firma har klienter där.

Ino Audio for life
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/08/05 :  18:31:51  Show Profile Send UrSv a Private Message
Hör av dig när du är i Geneve så tar vi en pilsner eller lite vin. DET är inte dyrt. Jag kan bjuda på en duktigt bra pizza också! Den lokala specialiteten är friterad aborre med pommes. De är alltså inte riktigt navlade men ändå trevliga här...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000