HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hjälp med notchfilter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/07/28 :  18:53:55  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Tänkte ta o prova med notchfilter till mina cyburgs nålar.
Originalet består av spole 0,56mH, konding 6,8µF o motstånd på 6,8ohm parallellt monterat på "plus" ledaren.

Jag har tyvärr väldigt dålig koll på det här med filter.
Nu har jag byggt en variant på nålen med två element i varje låda.
Är lite nyfiken på filter även till denna.
Kan man använda samma filter, något säger mig att så är inte fallet.
Om inte hur ska jag anpassa filtret till två element?? Elementen är för övrigt parallellkopplade????

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2006/07/28 :  20:25:45  Show Profile Send Peter S a Private Message
Jag tror man ska dubbla värdet på konding och spole och halvera motståndet.
Va säger professorarna?
(Tobbe, dra inte igång före de kloka har talat )
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/07/28 :  20:44:21  Show Profile Send ohmega a Private Message
Mmmm...mest logiskt vore ju att:

Dubblera kondingar och HALVERA spolar och motstånd.

Du kan ju TILLFÄLLIGT "låna" komponenter från ena högtalaren för att testa om det funkar....

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/07/28 :  21:49:13  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Nu när jag har köpt kopparband så lindar jag spolar själv så det är inga problem att göra testspolar

Kondingar har jag gott om så där är det inte heller någon fara
Motstånd ska nog inte heller vara några problem att få fram.

Då är frågan vad ska spolen ha för värde.
Konding dubbelt o motstånd halva verkar ni vara överens om

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/07/28 :  22:16:45  Show Profile Send f95toli a Private Message
Att bara börja dubbla och halvera låter inte rätt. När det gäller filter (och RCL-kretsar i allmänhet) ) så brukar det vara jvadrater och kvadratrötter involverade när man ska räkna ut komponentvärden, med andra ord så är det inga linjärar funktioner.
Dessutom så kommer resistansen hos spolen att spela roll.

Hur som helst så borde frekvesen ges ungefär av LC-produkten vilket betyder att L och C inte borde ändra sig så mycket, Högtalarna är parallellkopplade vilket gör att lasten halveras men det bör inte ändra så mycket.

Jag tror inte det finns några exakta formler och i de jag sett så är inte lasten en parameter, min gissning är alltså att det gamla filtret är en bra startpunkt men sedan får du justera komponentvärdena lite tills det låter bra.

edit: Jag tolkade frågan som att det är ett parallellt filter (R, C och L parallellkopplade) det är frågan om , är det ett seriefilter så blir det enklare.

Edited by - f95toli on 2006/07/28 22:22:41
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/07/29 :  00:21:13  Show Profile Send ohmega a Private Message
f95toli: I "vanliga" delningsfilter...som har ordningstal 2 eller högre så placeras ju komponenter BÅDE i serie med lasten OCH parallellt med lasten

Detta sker nu inte i detta fall.

Jag ser problemet på detta vis:

vi tänker oss först en koppling med ETT element

förstärkare > filter > element > jord


Därefter så tänker vi oss att högtalarna får jobba genom varsitt filter

förstärkare > filter > element > jord
förstärkare > filter > element > jord

I denna enkla koppling så borde detta resultera i samma sak som att elementen och filtrena parallell kopplades i hop

Edit: stavning

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/07/29 00:23:58
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/07/29 :  00:34:40  Show Profile Send f95toli a Private Message
Hm, visst men min poäng var att karakteristiken hos parallella notch-filter till god approximation väl är helt oberoende av lasten(?) Till första ordingen spelar det ingen roll om lasten är 4 eller 8 Ohm.
Om jag minns rätt så dyker elementens Q värde upp om man använder serie-filter men det var det väl inte frågan om här.

Din andra krets är för övrigt OK om man använder två filter, men eftersom elementen är parallellkopplade i SERIE med ETT filter så gäller det inte här.

Det finns drivor med sidor på nätet om högtalarfilter, det borde gå att hitta något där.


Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/07/29 :  00:37:09  Show Profile Send ohmega a Private Message
FAsen det kan du ju har rätt i...ska ta å simulera lite i multisim

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/07/29 :  00:49:20  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jodå..enligt simuleringar så fick jag till en dipp vid samma frekvens (med samma "djup" när man gjorde så som jag sagt tidigare i tråden....jag hade rätt

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/07/29 :  01:53:16  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jo, att det blir vid samma frekvens är ganska naturligt, du håller ju LC konstant om du dubblar L och halverar C så centerfrekvensen borde bli densamma som jag skrev ovan. Men bandbredden (Q-värdet) borde bli annorlunda och den beror också på R.

hittade denna sida:

http://www.lalena.com/audio/calculator/parallelNotch/help.asp

som du ser är de approximative formlerna helt oberoende av vilken last (högtalarelementelement) som används, så används dessa borde det inte spela någon roll om man använder ett element eller två parallellkopplade element.
I praktiken så får man dock nog mäta samt använda lite trial-and-error eftersom dessa formler som sagt var är approximativa, i verkligheten så kommer lasten spela en viss roll. Men man kan ju hoppas att filtret Tobbe_L redan har är redan är utprovat så det är nog därför en bra utgångspunkt.


edit: Vilken last användu du i simulationen?

Edited by - f95toli on 2006/07/29 01:56:11
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/07/29 :  02:19:49  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jo...men det är samma djup på dippen ...skall kolla lite på bandbredden....

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/07/29 :  02:22:41  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jo...det blidde PRECIS samma breddband om man gjord som jag sa....tvivlar på att det är en slump...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/07/29 :  02:54:57  Show Profile Send f95toli a Private Message
OK, men hur ser lastberoendet ut? Spelar det någon roll om den är 4 eller 8 Ohm för utseendet på kurvan?
Centerfrekvensen kommer inte ändras, men frågan var som sagt om bandbredden är lastberoende.

OM jag minns rätt (och enligt formlerna på sidan jag länkade till) så borde det inte spela någon roll vilket betyder att man lika gärna kan använda filtret man startade med (om man approximerar lasten med ett motstånd, i praktiken blir det som sagt annorlunda).

edit: Enligt sidan jag länkade till så ges banbredden av 1/(2*pi*C*R), dvs om man dubblar C och halverar R så blir bandbredden densamma (centerfrekvensen blir som sagt också samma eftersom du justerade L).
Om jag tänker rätt så är dit förslag alltså helt enkelt en version som är identisk med ursrungskretsen vad gäller egenskaperna men med andra komponentvärden. Lasten kommer inte in någonstans.

Edited by - f95toli on 2006/07/29 02:59:23
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/07/29 :  03:04:30  Show Profile Send f95toli a Private Message
Insåg just att det är ganska självklart Man har tre variabler (R,C och L) men bara två konstanter (centerfrekvens och bandbredd), alltså är systemet underbestämt.
Det finns alltså ett oandligt antal möjliga val av komponenter som ger filter med exakt samma egenskaper.
I praktiken är det dock naturligtvis bara ett fåtal val som är praktiska och exmpelvis så skalar ju spolens resistans med induktansen vilket ju i sin tur påverkar Q-värdet vilket inte formlerna tar hänsyn till.


Edited by - f95toli on 2006/07/29 03:05:59
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/07/29 :  03:28:33  Show Profile Send ohmega a Private Message
jo....men för att uppnå samma kurvform som den ursprungliga filtret har med ETT element så tror jag att man bör dubblera kapacitansen samt halvera rsistansen och induktansen i "DET NYA" filtret...för man vill väl inte bara ha rätt centrumfrekvens och bandbredd....man vill väl dessutom ha SAMMA FORM i frekvensåtergivningen (samma överföringsfunktion) som i ursprungskretsen?

quote:
OK, men hur ser lastberoendet ut? Spelar det någon roll om den är 4 eller 8 Ohm för utseendet på kurvan?
Centerfrekvensen kommer inte ändras, men frågan var som sagt om bandbredden är lastberoende.


Om filtret (anpassat för 8 ohm) används tillsammans med en 4 ohmslast - så "förstoras" dippen. Alltså dippen blir både djupare och bredare...men dess "form" blir det samma...


Edit:
Om man behåller samma spole och kondensator och nöjer sig med att bara byta resistor så blir "dip-spetsen" mera rundad...så viss betydelse har ju trots allt värdena på spole å konding.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/07/29 04:17:06
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/07/29 :  17:35:07  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Gott då vet jag hur jag ska gå till väga

Får ta o prova lite olika varianter

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000