HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 KT 77
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/07/27 :  18:57:18  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Hej
Måste bara rekomendera alla att prova JJ KT77, låter helt sagolikt bra i min Edison 60, överlägset bättre än Svetlana EL34, JJ EL34 och det direkt ur kartong!! Bästa rör jag hört. Kanske något att tänka på för de som bygger HFTA. Någon annan som provat?

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2006/07/27 :  19:56:20  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Du får skriva lite mer när rören har gått till sig för av alla recentioner man har hör skall de vara något i hästväg, var köpt du dina.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/07/27 :  20:23:21  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Dom är inte så fasligt dyra.. $34.95 för ett matchat par hos tubedepot.com fast då blir det ju lite frakt oxå..

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/07/27 :  21:13:51  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Köpte mina hos Akkelis. Jag hade Svetlana EL34 först, var mycket nöjd med de rören men tyvärr så började de bli lite gamla och när sen ett av rören gick sönder (lät apa, tro mig) så bestämde jag mig för att köpa 4 st nya, det blev JJ EL34 men ljudet från dessa var inte alls lika bra som Svetlanorna (kan man säga så ) så vad göra, köpa nya EL34 från Svetlana eller vad? Bestämde mig för att prova KT77 och OJ vilket lyft i samtliga register. ALLT blev till det bättre, bredd, djup, bas, mellan, diskant så jag är supernöjd. Återkommer med en lite mer nyanserad rapport när den värsta euforismen lagt sig och rören fått spela in sig lite.

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2006/07/27 :  23:04:22  Show Profile Send ockham a Private Message
bara byta rakt av ??, inga justeringar i kretsar?

Berätta mer

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System

Edited by - ockham on 2006/07/27 23:05:00
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/07/28 :  07:57:35  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Det borde inte vara några som helst ljudskillnader mellan KT 77 och EL 34 om allt vore som det borde vara. Det är egentligen bara formen på glaskroppen som skiljer rören åt. Men nu är inte allt som det borde vara. Det kan skilja otroligt i kvalitet mellan olika sändningar av rör inom samma fabrikat. De medlevererade rör till
Edison 60 var av rysk tillverkning och noga utvalda och testade
för att ge maximalt utbyte i form av välljud. Kinesiska EL 34:or
var fullständigt hopplösa, de var tydligen ej ens testade från fabrik. Så enkelt är det, detta voodo tänkande med olika rör,fabrikat etc. har sin tekniska förklaring. Skillnaderna kan
lätt påvisas i en AVO rörtestbrygga. Nu gäller detta naturligtvis när rören är fabriksnya. Livslängden går tyvärr inte att testa.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2006/07/28 07:59:35
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/07/28 :  09:11:51  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
KT77 är bara att stoppa i HFTA utan ändringar, möjligen kan man minska skärmgallermotstånden till 22 ohm under förutsättning att JJ verkligen lyckats åstadkomma en kopia av Genalex KT77 (som är en stråltetrod till skillnad mot EL34 som är en pentod).

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/07/28 :  16:37:06  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jag har tittat på några moderna KT 77 och dom har varit pentoder
Fast de borde vara stråtetroder. På andra sidan har jag sett EL 34
stämplade rör som varit stråltetroder. Det där är det ingen ordning på alls!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/07/28 :  18:10:13  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Kan bara hänvisa till vad mina öron säger (gäller de rör jag hade) - Svetlana EL 34 mycket bra, JJ EL34 lät för mjukt, instängt som om det var en filt framför högtalarna, JJ KT77 låter mycket mycket bra, filten är borta och instrument och sångare låter så naturligt som jag kan begära med den anläggning som jag har råd med. (Edison 60, Ariel högtalare, Technics SLP-770 Cd spelare, Vinylspelaren sålde jag tillsammans med alla skivor - 600 st på 80 talet, typ det dummaste jag gjort ). Var lite orolig när jag köpte KT77:orna, hörde att JJ hade minskat diametern på benen under en tid så att hemska saker kunde hända med förstärkaren om man hade otur. Men med okulär besiktning och mätning med micrometer mått så verkade det stämma och ännu har inte något smällt, krashat, brunnit.

Dryftar mig att ställa en fråga till Erik, min Edison blir väldigt varm efter en stund, är det någon fara? och i så fall finns det något du kan rekomendera att göra? Vad jag vet (tror) så har jag den 'uppdaterade' nätdelen.

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/07/28 :  19:12:13  Show Profile Send Lord a Private Message
Gothmog2: Hur är din Edison kopplad ? Triod, pentod eller ultralijär ?
om du kör triod kör du då utan återkoppling ?

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/07/28 :  20:46:05  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Edison 60 arbetar i klass-A och avger därför en hel del värme.
Om den kopplas som triod, pentod eller UL har ingen som helst
betydelse i detta fall. Vad man kan göra är att lägga en aluminium
platta c:a 4mm tjock under nättransformatorn, det gjorde vi i
Audionförstärkarna och det leder bort en hel del värme.
Vad beträffar ljudskillnader mellan EL 34 och rör i allmänhet,
beror detta på emmissions och branthetsskillnader och kan lätt
påvisas i en rörprovare vilket jag tidigare omtalat.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2006/07/28 20:49:51
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/07/28 :  21:03:43  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Tack Erik, skall prova det. Min Edison är UL kopplad, vet inte om jag skall prova att triod koppla den. Däremot har jag moddat den rätt friskt med "bättre" kondensatorer/kablar/kontakter/volympott/ingångsväljare och hardwirat en del. Känns som att det blir (någon gång) ett par SET monoblock (Audion?) när plånboken säger ok. Kan inte så där jättemycket om rörförstärkare än, håller på att lära mig dock har mest sysslat med transistor förstärkare tidigare innan jag upptäckte dels ljudet i rör och dels hur sabla vackra dom är. Det är nästan nåt poetiskt/avkopplande där de står och glöder.

Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/07/28 :  23:08:10  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Du säger skälv att du ej vet något om rörförstärkare, och ändå
gett dig in och ändrat i tron att det blir bättre. Bla bytt
kondensatorer!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8460 Posts

Posted - 2006/07/29 :  00:11:36  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
ändrat i tron att det blir bättre

Provar man inte,får man inte veta.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/07/29 :  14:31:05  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Kolla den här sidan - här skriver man om olika fabrikat av en större bumling (KT88) och jämför. Riktigt underhållande och informativt.
http://www.jacmusic.com/KT88/kt88.htm

Och jag som trodde att ....
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/07/29 :  14:39:31  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
quote:
Du säger skälv att du ej vet något om rörförstärkare, och ändå
gett dig in och ändrat i tron att det blir bättre. Bla bytt
kondensatorer!


Tja helt okunnig om elektronik är jag inte. Om det blev bättre? kanske, förmodligen inte, om inte annat så hade jag i alla fall väldigt roligt när jag höll på. Tycker det är kul att bygga och mickla med förstärkare. Förhoppningsvis så lär man sig väl nånting när man håller på. Har inte ändrat på någonting mer avancerat än att jag bytt signal och återkopplings kondensatorer, ingångs och högtalarkontakterna, volympotten till en Alps blue velvet, och signalkablarna i förstärkaren, och samtidigt passat på att hardwirat en del (vad heter det på svenska?) så det är inte så att jag moddat sönder den på något vis. Skulle aldrig falla mig in att förstöra en sån guldklimp till förstärkare. Om jag byter tex. en elektrolyt på 47uF 100V till en dito polypropylen 47uF 250V så vilken skada kan det göra? (Förutom i plånboken) Elektrolyter blir väl inte precis bättre med åren.


Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/07/29 :  15:48:45  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
Om jag byter tex. en elektrolyt på 47uF 100V till en dito polypropylen 47uF 250V så vilken skada kan det göra? (Förutom i plånboken) Elektrolyter blir väl inte precis bättre med åren.

Tänk bara på man använder komponenter av vissa teknologier för att de passar bättre än av andra. Keramiska kondingar är pest för att överföra audiosignaler, men är förträffliga för avstörning av t ex digital kretsar.
Elektrolyter har sina användningsområden osv ...
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/07/29 :  17:39:46  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Nu bara spånar jag men betänk att någon skall bygga en rörförstärkare och fick fria tyglar utan några som helst restriktioner vad gäller material, komponenter, design, dvs. kostnad. Vad skulle denna kosta ut till kund? Knappast något som gemene man skulle ha råd med. Tittar man bara som exempel på original volymkontrollen i min Edison så inte är det något under av kvalitet/high end precis, varför har man då inte satt dit en Alps eller Cosmos eller en Konstant impedans attenuator, jo det skulle bli för dyrt gentemot den lilla förbättring av ljudet det skulle innebära. Kan tänka mig att detta gäller de flesta komponenter i en förstärkare. Om jag då byter "de flesta komponenter" till något med samma värden fast bättre (i alla fall vad folk säger och som kostar mer pengar ) borde summan av allt inte bli en hörbar förbättring? Om inte annat så lurar du hjärnan att tro att det låter bättre

Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/07/29 :  19:01:36  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Finns inget som säger att du får hörbara förbättringar i ljudkvaliteten för att du sätter i dyrare prylar.
En djäkligt bra polypropkonding är t ex RIFAs 410 och 420. Säkert har de flrsvunnit ur sortimentet men de kostade 1/10 av "märkeskondingar" var lika bra eller bättre.
På samma sätt är det med kabel där vanlig EK-kabel är lika bra eller bättre än "UltraPlus-Extra" som en älg har pissat på ....

Det viktigaste är att man har en koppling som inte är kritisk och komponenter som harmoniserar kopplingen.
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/07/29 :  19:30:39  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
quote:
"UltraPlus-Extra" som en älg har pissat på ....


Sån vill jag ha , måste låta gudomligt bra

Jag vet att det är mycket hokus pokus med dyr komponenter, men är inte det tjusningen med moddning. Jag är ingen förespråkare för tokmoddningar ala' bygg om till oigenkännliget. Nog om det, tillbaks till KT77. Har nu spelat ett antal skivor på de nya rören (ca 10 - 20 timmar) och jag är fortfarande lika begeistrad över ljudet, om det sen beror på som Erik säger skillnader i kvalitet mellan olika sändningar av rör inom samma fabrikat, och jag fått några riktiga superexemplar eller något annat vet jag inte, men det låter BRA, MYCKET BRA.

Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/07/29 :  20:51:11  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Nästan samtliga Edison 60 leverades med ALPS blue potentiometrar,
så jag förstår inte riktigt det här. I övrigt kan sägas att Edison
60 var tämligen okritisk för "komponentkvalitet".

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2006/07/29 :  21:16:04  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Var lite orolig när jag köpte KT77:orna, hörde att JJ hade minskat diametern på benen under en tid


Det skall inte vara några problem längre då det var en mindre diameter på pinnarna i början av produktionen men det ändrades då det kom klagomål om att hållarna på socklarna slets upp.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/07/29 :  21:48:59  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
quote:
Nästan samtliga Edison 60 leverades med ALPS blue potentiometrar

Du har helt rätt Erik (Naturligtvis) Någon av de tidigare ägarna har bytt volymkontrollen i min Edison till en kolbanepot. (okänt märke) av mycket dålig kvalitet, varför kan man undra? , men i och med att jag satt i en Alps blue så är väl ordningen återställd då. Suck, Trodde jag förbättrat min Edison på den punkten, och det ända jag gjort var att återställa den till originalskick. Nåväl inget ont i det.

Till de som läser detta och funderar på en rörförstärkare kan jag bara säga att Erik skapat en av de prisvärdaste rörförstärkare som finns idag på begagnat marknaden enligt mitt tycke. Edison 60 borde räknas som en klassiker bland 'väljud per krona' och med JJ KT77 (börjar låta som en reklampelare för JJ) så låter den sagolikt bra.

Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - Gothmog II on 2006/07/29 21:55:18
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/07/30 :  08:11:38  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Kort replik om moddning:
Jag har "tokmodifierat" en Priboj. Triodkopplat utgångsrören, sänkt spänningen, bytt ingångs/fasdelarrör och byggt om nätdelen till dula monoblock. Var 60W klassAB, blev 12W klassA.

Tror inte på moddningar som bara handlar om att byta en enstaka komponent. En rasslig pot kan man väl byta ...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.84 sekunder. Snitz Forums 2000