HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 SLS 15" Subwoofer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2006/02/20 :  16:47:54  Show Profile Send LageB a Private Message

Ingen som provat SLS 15" än...?

Peerless (Tymphany) har uppdaterat sin hemsida och om man tittar på application notes finner man bl.a

SLS 15", 126L portad låda -> 25Hz = Ljudtryck 110 dB (hela 117dB vid 40Hz)

Att jämföra t.ex med XXLS 12"
62 liter sluten låda med 25Hz (samma watt och 1m distans) --> Ljudtryck 97dB

13dB skillnad vid 25Hz!! Med SLS 15" behöver man inte en monsterförstärkare för att få ett häftigt ljudtryck i ljupbasen. SLS 15" kan inte vara fel..eller..? Som sagt, någon som testat än ?



LageB


EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/02/20 :  16:51:37  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag vet - den verkar otroligt grym! Fast lådan blir ju inte direkt "försvinnande" liten.

Men två sånna SLS 15 bör man ju klara sig på en stund. Vore intressant med lite dist-mätningar!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2006/02/20 :  17:32:29  Show Profile Send LageB a Private Message
Hejsan EngelholmAudio

Naee, inte direkt osynliga speciellt om man ska ha två moduler.

Å andra sidan är 126L inte såå stort, om man nu betänker att det handlar om 15" element. Dessutom, i mitta fall har jag möjlighet att dölja basmodulen under en trappa och därmed gömma lådan, så för mig spelar det ingen roll alls

LageB

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/02/20 :  17:53:57  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Å andra sidan är 126L inte såå stort, om man nu betänker att det handlar om 15" element.
Blir 126 liter mindre bara för att det är 15 tums element?

Ja kan man dölja lådorna är det ju super. Enda nackdelen som jag kan se är just lådvolymen. I övrigt bör det vara lättdrivet, nå låååångt ner i frekvens, ge bra med output, ha hyfsat låg dist.

Man skulle ju kunna tänka sig köpa 4 element och push-pull-koppla dom för att klara sig på halva volymen, 63 liter! Då börjar det bli riktigt intressant... SLS är ju inte superdyra heller...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2006/02/20 :  18:03:27  Show Profile Send LageB a Private Message

Helt rätt, att det är 15" element är ju ingen tröst/hjälp när man vill ha mindre lådor. Push-pull koppling låter intressant. Det lär säkert bli en del byggen med detta 15" SLS-element framgent.

LageB
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/02/20 :  18:34:07  Show Profile Send Neville a Private Message
Har också min ögon på SLS-15", undrar vad den skulle drivas med för slutsteg... några idéer?
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2006/02/20 :  19:11:41  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message
nån som vet rek pris i sverige och när den finns att köpa

vad har den för x-mas

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/02/21 :  10:44:47  Show Profile Send Neville a Private Message
Hifikit har den, fast den är bara med i deras katalog.

X-max verkar inte stå med, men 8mm linjär slaglängd är väl rätt mycket?
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2006/02/21 :  11:03:36  Show Profile Send LageB a Private Message

Jag prated just med HiFiKit. SLS 15" kostar endast 1,200 Kr! HiFiKit säger att trycket är stort på detta element. Tyvärr så har Peerless inte kunnat ge några leveransbesked - trots att SLS 15" har funnits med på deras hemsida ett bra tag.

LageB
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/02/21 :  11:40:30  Show Profile Send jonasz a Private Message
Xmax (linjärt) är 8 mm och det är mycket bra för ett såpass billigt element. Xmax (mekaniskt) tycker jag inte är intressant då man inte "ska" använda elementen med dessa konutslag då distorsionen stiger kraftigt. Kan dock vara bra med hög mekaniskt Xmax som säkerhetsåtgärd vid vinylspelning och felmixade DVD-filmer...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/02/22 :  03:34:15  Show Profile
Går den att få ner till 20 hz? Skulle behöva något som tar över i botten för mina Strauss (27-28 hZ nångonting). Min svs gör det med bravur men jag känner att jag behöver kunna flytta lite mer luft än vad en 10" klarar av.
Vore ett kul projekt i sommar när man är pappaledig

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/02/22 :  09:54:58  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Martin: Jag tror det blir svårt att få element, port + låda till 20. Å andra sidan kan du räkna med ett visst rumsstöd.

Glöm bara inte att dela dina Strauss (med ett HP) om du lägger till basar.

Nästan 900kvcm är ju lite area och lägg sen till 8 mm slaglängd... Med ett OK slutsteg bör man kunna parallellkoppla två element med halverad impedans >3 ohm. Vore otroligt kul...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/22 :  13:17:14  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Visst är det kul med olika problem. 126:- känns ganska lätt att leva med.
Det är snarare utlägget för slutsteg som driva basen som är problemet här.

Martin. Jag hade oxå många ideer om vad jag skulle göra under pappaledigheten..,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2006/02/22 :  14:17:15  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message
Problemet är väl att den inte går att köpa än och ingen vet när eller ?

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/02/22 :  14:23:51  Show Profile
Hade tänkt mig 2 lådor, sen driva dom med med ett Behringer EPS 2500 (2400 watt i 4 ohm, pris under 3.000:-)
Behringersteget är tydligen en klon på en QSC förstärkare och har bra mätvärden.

Zalve, ska vi beställa 2 element var

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/22 :  14:49:48  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Sant. En PA-steg skulle fungera...
Blir att fungera på...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/02/22 :  15:18:14  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Det fina, Zalve, är att dessa element är väldigt lättdrivna. Så du behöver nog inte bränna hela kassan på slutsteg. Själv har jag 3 st Rotelsteg liggandes. Tror dom heter 981 eller nått sånt. 2*130 watt. Dessa och liknanade steg hittar man beggat för mellan 1500 och 3000kr...

Räkne-exempel på ett "normalt" baselement (typ 8 eller 10 tums) är ju 88dB's känslighet. Med Peerless SLS15 har du alltså 6dB mer.
Dvs 130 watt upplevs med SLS15 relativt exempel-10'an som 520 watt.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/02/22 :  16:29:51  Show Profile
Hoppas på att någon expert kan lägga upp en fin ritning då mina försök alltid slutar med katastrof? ...

En HFSW-1 kanske?

Ett annat trevligt steg man kan använda är ju Behringersteget jag har till mina Strauss. Kostar 1500:- och levererar 500 watt i 8 ohm. Fläktlöst. Visst, det finns några lysdioder men dom kan kopplas ur

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/22 :  16:56:10  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
EA: Du är duktig på att simulera. Hur dana portar till en 126Liters låda ?
(Eller skall man ha nån annan volym ?)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Kaber
Starting Member

42 Posts

Posted - 2006/07/28 :  15:20:04  Show Profile Send Kaber a Private Message
Lyfter den här tråden igen, har tänkt bygga 2 lådor med sls 15. Har funderingar på att låta elementet spela bakåt eller nedåt och porten framåt, finns det några nackdelar fördelar med det?

Har dessutom tänkt göra lådan smal fram och bredare bak, för att dom skall få ett lite slankare utseende och mina fronthögtalare är utformade så.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/07/28 :  19:11:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


När basporten jobbar som den skall kan det komme "puffar" med luft ur den. Riktar man porten framåt finns det risk att man kan känna dem... Eventuella "Flås ljud" hörs också väldigt tydligt om porten är på framsidan.

Men, har du koll på vad du gör med portarean så går det att lösa utan att dessa fenomen blir några problem. Du kanske skall köra med slitsport istället för en cirkulär port?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Kaber
Starting Member

42 Posts

Posted - 2006/07/28 :  19:54:31  Show Profile Send Kaber a Private Message
Ok portplacering får jag fundera på, men det borde alltså inte ställa till några problem att ha basen på baksidan?

Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/07/29 :  13:49:11  Show Profile Send Neville a Private Message
Kan inte Hififorum.nu sätta lite press på fabriken i Danmark? Så dom börjar med tillverkningen snart ;)

Kanske ett gruppköp?
Någon som har lastbilskörkort? hehe...

Edited by - Neville on 2006/07/29 13:51:00
Go to Top of Page

Kaber
Starting Member

42 Posts

Posted - 2006/07/29 :  16:39:56  Show Profile Send Kaber a Private Message
Va! har dom inte börjat tillverkas? Beställde 2st på hifikit idag.
Go to Top of Page

Kaber
Starting Member

42 Posts

Posted - 2006/07/29 :  17:40:03  Show Profile Send Kaber a Private Message
Fick precis mail fån hifikit, mycket riktigt elementen kommer tidigast på någon månad. Trist för jag var sugen på att komma igång.
Blev erbjuden resolution 15 istället men det är väl ett bil element?

Nån som har förslag på andra lämpliga element?
Vill ha en sub som går ordentligt djupt och låter tillräckligt bra för att användas både till musik och film.

Kanske skulle satsa på en sub med XXLS 12 istället, och sen kompletera med ytterliggare en om det blir bra. Dom är ju lite för dyra för att bara köpa 2 att leka med.

Finns det nåt vettigt låduträkningsprogram som man kan labba med?
Go to Top of Page

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2006/07/29 :  18:40:05  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
Synd att SLS 15 verkar vara några månader bort, väldigt spännande element.

Angående Resolution 15 så verkar den ha ganska trevliga T/S-parametrar:

Känslighet: 92.3 dB/SPL
Resonansfrekvens: 22.3 Hz
VAS: 183.9 L
QTS: 0.33

Har inte orkat simulerat på den men Qts-värdet verkar vara lagomt för en basreflexlåda och resonansfrekvensen är låg. VAS indikerar väl på att den gärna vill ha en relativt stor låda för att prestera som bäst. Synd på det "blaffiga" märket på konen bara...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000