HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad sliter mest på ett slutsteg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2006/07/25 :  11:26:37  Show Profile Send svanbo a Private Message
Har funderat på vad som är mest ekonomiskt - att ha slutsteget på jämt eller att stänga av och på det hela tiden?

Att ha det på jämt borde slita på steget på något sätt, även när man inte spelar med det.

Att sätta på och av hela tiden å andra sidan borde slita på mekaniken, det är väl reläer och grejer som sätts på och av vid varje av/påsättning.

Att ha det på jämt påverkar såklart elkostnaden (har ett Rotel 990 som blir väldigt varmt, även på tomgång), men låt oss bortse från den kostnaden här. Jag är mest intresserad av vad som ger längst livslängd på slutsteget.

Låt oss för enkelhetens skull anta att slutsteget sätts på och av en gång per dag, och att lyssning sker ca 2 timmar per dag.

Nå, vad tror ni?

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/07/25 :  13:02:50  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Tror att det sliter mest att ha på det konstant. Elektrolytbanken har ju sin livstid. Den påfrestning vi snackar om vad ca. 10 på och avstängningar per dag tex. är ingen reell påfrestning (Kör man On-Off-On-Off-On-Off etc, etc hela dagen så håller ingen manick i världen - men tror ingen gör så med sitt slutsteg). Och om man är orolig för värmeutveckling och slitage på lödställen, är det i regel större värmeväxlingar som är farliga (rörbaserade trevliga saker blir härligt varma, samt div. klass A). Och jag tror att elektrolytbanken ger upp innan lödställena.
Vissa reläer och liknande kan må bra av att slita på oxideringarna då och då. Så det mekaniska momentet kan behövas(?).

Ekonomiskt är det inge vidare att ha steget på konstant (elpriserna är otäcka, ju). Min åsikt.

/M
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2006/07/25 :  13:07:01  Show Profile Send svanbo a Private Message
rannagarden: Tack för bra svar! Har slutsteget på konstant nu men attans vad varmt det är, även i tomgång... nästan så att jag undrar om det inte är nåt fel på det, det är ju inte klass A vi pratar om... kanske ska göra som du säger då.

En sak som jag inte nämnde, och som är en anledning till att jag har det på konstant nu, är att min automatsäkring löser ut vid nästan varje påsättning. Jag får då sätta på slutsteget med automatsäkringen, så att säga. Jag misstänker att detta inte är särkilt nyttigt för slutsteget..?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/07/25 :  13:32:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Elektronik av eller på har diskuterats många gånger men främst då med avseende på ljudet och förslitning. Den eknomiska frågan har vi lämnat därhän i de diskussionerna.

Angående förslitning finns det en bra tråd att läsa här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=47066


Den ekonomiska frågan är nog enklare. Det är nog mest ekonomiskt att slå av apparaterna när de inte används.
En välkonstruerad apparat tål att slås av och på ett par gånger per dag i många år innan den lämnar in. Ett exempel från verkliga livet är ju aldrig fel. ; Min gamla Arcam Delta 90 funkar fortfarande klockrent efter 20 år med minst en på och avslagning om dagen...



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/07/25 :  13:42:03  Show Profile Send Mahler a Private Message
Jaa grabbar,

För egen del är det värdelöst att stänga av slutsteget ens i ett par timmar.. Ljudet blir kråka på nolltid och sen tar det dagar innan dom är i bra arbetstemperatur igen och ljudet sitter som en käftsmäll i nyllet igen!! En typisk "Bladelius/Advantage" egenskap har jag hört!

Så mitt står på jämt och ständigt vilket förståss har en mindre skojj effekt på elräkningen..


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/07/25 :  16:33:58  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Av dyr erfarenhet har jag börjat stänga av steget. Hade det på konstant under några år (semestrar undantagna). Värmen gjorde något med lödningar och/eller kondingar. Konsekvens blev byte av trissor och kondingar på en kanal i steget samt omkoning av 2 baselement, eftersom steget skickade ut drygt 70 V likspänning!
På grund av min idiotiska felsökning, dvs växlade högtalare för att se om felet låg i steget, blåste jag båda elementen istället för ett.

Reparatören sa att lödningarna var värmeskadade, vilket sabbade trissor och kondingar.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/07/25 :  17:03:12  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det vanligaste är nog att elektroniken helt enkelt åldras, särskilt nämna elektrolyter blir ju dåliga efter sisådär 15-20 år eller så.
Så som elektroniken är väl ventilerad och inte utsätts för någon extrem värme så spelar det nog ingen roll om den är på eller inte.
Tänk på all elektronik som står på dygnet runt, året om på diverse företag och liknande.
Jag stänger i princip aldrig av de grejer jag använder på jobbet om jag inte ska vara borta i flera veckor.
Hemma så får grejerna dock oftast stå på stand-by, äfast ven då så drar mitt Advantage S150 en hel del ström.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2006/07/25 :  23:42:30  Show Profile Send svanbo a Private Message
Pac: Tack för trådtipset, ska ögna igenom!

Mahler: Jo visst 17 låter det attans så mycket bättre när det är varmt, men det är en annan femma. Här tänkte jag mest på den krasst ekonomiska aspekten.

f95toli: Vad menas med extrem värme då? Mitt slutsteg är så pass varmt i tomgångsläge att jag nästan inte kan ha kvar handen på det. Det borde väl slita?

Summa summarum hittils i tråden verkar vara att steget får längst livslängd om det stängs av när det inte används. Men gäller detta även då man får starta steget med hjälp av automatsäkringen? (se mitt andra inlägg i tråden.) För det torde väl slita mer på steget än en vanlig påsättning? (göteborgsvitsar undanbedes)
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/07/26 :  00:27:29  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tja, det kan ev. stå i manualen vilka temperaturer det är specat för. Om steget är varmt pga konstruktionen så får man väl anta att det är tänkt att vara så.
Man får naturligtvis undvika att ställa in grejer som avger mycket värme i ex. en sluten stereobänk, vidare så bör man se till att inte täcka över ventilationshåll och liknande genom att ex. ställa annan elektronik eller CD-skivor på det(jag har några gånger råkat göra det senare med min CD-spelare DÅ blir den varm). Dvs, vanligt sunt förnuft. Jag använder själv numera en helt öppen bänk just pga ventilationen.

Jag kan ha fel men jag tror att det återigen är elektrylyterna som slits onödigt fort om det är varmt, de "torkar" gissningsvis ut fortare än normalt. Blir det riktigt hett så börjar saker ta ordentligt med stryck även kortsiktigt, men hur mycket värme komponenterna tål varierar dock kraftigt. MIL-specade grejer ska tåla rätt mycket.

En annan sak att tänka på är att halvledare är väldigt temperaturkänsliga, en förstärkare är därför optimerad för en viss arbetstemperatur (ex. temperaturen efter att den varit på en timme i en omgivning vid 22 grader C) så blir det FÖR varmt så kommer rimligtvis ljudet bli sämre (även om jag aldrig hört någon sådan effekt i praktiken), så det är inte så att mer värme automatiskt ger bättre ljud.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/07/26 :  00:28:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Miaber, de vanligaste "värmeskadorna" på en lödning uppstår av temperaturväxlingar. Den termiska utvidgningen nöter sakta men säkert ut lödningen om tmeperaturskillnaderna blir större än vad lödtennet tål. Så de vanligaste värmeskadorna beror inte på att steget stått på en längre tid och därmed hållt en jämn temperatur. De uppstår normalt av att prylarna slås av och därmed kyls av.

Det är klart att man kan smälta lödningarna med värme från transistorer och dylikt om apparaten inte får kylning...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2006/07/26 :  00:58:14  Show Profile Send svanbo a Private Message
Jo jag är mycket noga med att ha god ventilation, har också ett helt öppet rack med gott om luft på alla sidor (utom under) för steget och jag ställer absolut inte någonting på det... ska kolla manual om det står något om temperaturer där... men visst låter det "onormalt" varmt för ett icke-klass-a steg?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/07/26 :  01:10:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Hur varmt är det? Har du en termometer du kan lägga dit?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2006/07/26 :  01:46:13  Show Profile Send svanbo a Private Message
Pac: Tänkte instinktivt svara "nej" men kom på att jag har en utetermometer typ Claes Ohlson... la sensorn på luftgallret, på ovansidan av steget, där kylflänsarna sitter och där jag uppskattar att det är som varmast... termometern säger 54 grader. Har spelat musik nu iofs men på moderat volym och nu är det ungefär så varmt som det brukar vara i tomgång.

Det är nog inte så farligt trots allt? Men det känns rackarns varmt för att vara tomgång
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/07/27 :  12:43:43  Show Profile Send mayro a Private Message


"känns" som du har en del Klass A watt att spela med i varje fall..

Och i värmen just nu blir ju allt en aning varmt. Min cd är säkert även den runt 50 grader varm då den lirat några timmar i denna värme.Om det räcker ens...Har inte mätt. men har ju en uppskattning ändå som nog inte ligger så fel..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2006/07/28 :  10:12:49  Show Profile Send svanbo a Private Message
Mmm, men det känns så attans varmt slutsteget... när jag spelar kan jag knappt lägga handen på det... folk här verkar rätt överens om att det som ger längst livslängd är att stänga av steget när det inte används, så då ska jag nog börja göra det... dessutom har det ju en positiv effekt på elräkningen
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/07/28 :  10:27:35  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Oj, jag kanske uppfattade din fråga fel då om det är den slutsatsen du drar. Jag uppfattade att du frågade om det mest ekonomiska snarare än det som ger längst livslängd. Nu när jag läse ser jag att du faktiskt eftersträvar livslängd, sorry.

Vad det gäller livslängd så är det spänningsspikarna vid till- och frånslag som sliter. Att stå på kontinuerligt sliter inte nämnvärt, men det kostar pengar i form av el. Om det är lång livslängd du eftersträvar, låt apparaterna stå på.

Som grädde på moset får du då också att apparaterna är uppvärmda och presterar som de är designade att göra direkt från första ton.

Angående ditt Rotelssteg; 54 grader är ordentligt varmt. Även för ett klass A-steg är det varmt. Jag skulle nog maila till agenten/tillverkaren och fråga om det skall bli så varmt.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/07/28 :  11:44:22  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Som ventilationstekniker så får jag ofta höra från el-nissarna att hög temperatur dödar elektronik och att det är viktigt att ventilera elutrymmen med värmeavgivande komponenter för att hålla temperaturen nere.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2006/07/28 :  11:48:04  Show Profile Send svanbo a Private Message
Pac: Vad bra att du läste frågan igen, ser nu att jag faktiskt skrev "mest ekonomiskt" först.

Ja det är så som du resonerar som jag tänkt och därför låtit steget stå på. Därför blev jag lite förvånad när folk förespråkade motsatsen här. Någon som är av annan uppfattning än Pac?

54 grader var dessutom i tomgångsläge (i princip). Spelar jag på blir det ännu varmare. Kanske ska maila Rotel och fråga. Ingen annan som har erfarenhet från detta steg?
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/07/29 :  21:58:09  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag vet en annan tillverkare som fokuserar mkt temperaturen, dessa steg är fläktkylda och ämnade för lite tuffare bruk, men det verkar som att temperaturen är mkt vitkig när det gäller livslängd på komponenter, såpass att man tagigt till med klass H konstruktioner för att hålla värmeutvecklingen nere på ett minimum.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

jhf
Starting Member

14 Posts

Posted - 2006/08/16 :  01:34:25  Show Profile Send jhf a Private Message
De 54 grader som du mäter är nog normalt för den modellen. Mäter temperaturen till 53 grader på min i tomgång, den blir dock inte varmare i drift, allt mätt "på locket" enligt din metod :-).

Jag har alltid tyckt att den varit varm i tomgång. Har mest sett det som ett plus, hög tomgångsström -> mkt värme -> förhoppningsvis bättre ljud... :)

Vad gäller din huvudfråga ang. livslängden på elektronik har jag lärt mig att av och påslag med åtföljande temperaturskiftningar är det som sliter mest på elektroniska komponenter. Orsaken sägs vara de mekaniska spänningar som uppstår pga olika temperaturutvidgningskoefficienter i de material som används i komponenterna. Denna kunskap hindrar dock inte mig att slå av slutsteget numera när elen har blivit dyr...

Edited by - jhf on 2006/08/16 01:36:25
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/08/16 :  23:33:47  Show Profile Send PeterE a Private Message
Skulle vilja ställa en fråga till er som håller på med mycket steg.
Jag har ett PA steg till min hemmabio ett 2 kanaligt.
Men det lever om så man knappt hör pratet på filmen efterssom det har ca 4 fläktar som börjar dåna efter ett tag.
Går det att byta till ett par tystare fläktar eller har nån en lösning?
Går det att gömma bort det eller att fika nån pryl som man kan dra ner varvtalen med så att det blir tystare eller??
OT, Peter's fråga fortsätter här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=52924 /PacPeter, vi försöker hålla oss till Topic så mycket som möjligt här på HiFiForum. Din fråga passar bättre i en ny tråd och blir OT här. Om du startar en ny tråd så tar jag bort ditt inlägg när du är klar så att du kan kopiera det du behöver ur det.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000