HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vem har PA grejor som hifi o vad ? Nöjda ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/04/24 :  20:39:36  Show Profile Send matsj a Private Message
Det är rätt många som har PA grejor till sin Hifi anläggning, så nu undrar jag vad har ni ? nöjda ? Har ni jämfört mot Hifi grejor.
Jag tycker att PA grejor har kommit lite i skymundan, visst det finns dåliga PA grejor. MEN det finns säkert lika många Hifi grejor som är minst lika dåliga.

mats

1W=115db.

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/04/24 :  20:42:54  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Kan ge dig mitt svar senare i veckan

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/04/24 :  21:59:15  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42654&SearchTerms=martinssons

Ja...

sedan har vi ju :

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=48655

därtill kan man även se min rejält klumpiga och kraftigt svängande recension :

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=21135

(jag får nog ta och skriva om den inom kort då jag skäms lite över hur jag hanterade den)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2006/04/24 22:05:52
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/04/24 :  21:59:36  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag har hört mycket dålig PA i mitt liv. Ofta 1 tumsdrivers delade vid 1 kHz och drivna med ett klippande slutsteg. Stora oroligheter runt delningsfrekven mm. Låter rent ut sagt fördjeavligt!
MEN det finns en hel del PA grejor som låtit riktigt riktigt bra!!! Ta Martinssons grejor här på forumet. Billiga grejor för att vara pro stuff (proffsvärldens klockradio enligt Martinsson själv) men de kan under rätta omständigheter spöa skiten ur påtagligt dyrare "finhifi". De har en detaljupplösning som jag bara hört bland band och elektrostater men med en ljuvlig dynamik och transientvillighet. De kan till skillnad från tex Quads elektrostater spela ruskigt högt utan att någonsin låta komprimerade eller ansträngda. Kombinera det med en väl definerad och kontrolerad spridning som gör att du slipper många rumsakustiska problem så har du en väldans massa välljud för väldigt lite pengar.
(Undrar varför jag just köpt en Beyma bas????)
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2006/04/24 :  23:06:57  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Jag kör med PA-element i mina högtalare och det fungerar utmärkt. Jag har dock haft funderingar på att byta ut mina nuvarande högtalare mot mindre monitorer men jag kan helt enkelt inte göra mig av med dem eftersom jag gillar ljudet från dem så mycket! Jag kommer dock (förmodligen?) att komplettera min "PA-rigg" med ett eller två par närfältsmonitorer eftersom mina nuvarande högtalare inte riktigt fungerar i alla lägen när jag mixar ...

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/04/25 :  15:59:55  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
jag skall svara lite mer korrekt.

Jag är mer än nöjd, både vad det gäller elektroniksidan såväl som högtalarsidan, det är lite andra prioriteringar som gäller inom Pro-genren, funktion, driftsäkerhet och prestanda är det jag finner som mest urmärkande, formgivning, glamour och prestige kommer lite längre ner i prioriterningsordningen, ganska mkt längre ner, längst ner.

Vad jag också finner intressant är att löften tenderar att hållas, kanske blir det så när man resonerar i stil med "failure is not an option", vidare känner jag större tilltro till hur denna industri fungerar vad det beträffa service och relevant informationshantering och kundhantering (se qscaudio.com -s supportforum som ETT exempel).

Det lämmnas inte så mkt utrymme ut spekulation och mystik, det är mer fakta som gäller och väldigt sällan utger sig tillverkare för att ha åstadkommit något de inte kan hålla (se ovan).

Allt detta sumerat har fått mig att "konvertera", men det behöver inte på något vis ligga i konflikt med ett hifi intresse, snarare tvärt om, det är bara medlen för ändamålet som jag kanske ser lite anorlunda på jämfört med det stora flertalet.

Detta fungerar för mig, och trotts att detta kan låta lite som en predikan är det inte så jag vill få det att framstå, även om jag skulle önska att folk var lite mer vidsynta, jorden är inte platt, och folkparken -76 PA-upplevelsen är inte på något vis representativ för hur saker och ting förhåller sig inom pro sidan idag, mkt har hänt, men få hänger med.

Jag gillar hifi, men främst musiken, utan vilken tekniken blir ointressant.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/04/26 :  08:51:34  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Jag använder en del PA grejor, främst JBL 2" och 15" samt BSS filter. Har hållt på med hifi väldigt länge men är mer än nöjd med att kombinera grejorna för maximal upplevelse. Gillar att andrahandsvärdet normal är hyfsat lågt och som sagt inte så mycket klyschor av leverantörer. Det enda som kan ge problem är väl annars fläktar i elektronik men många gånger går dom bara att koppla ur i hemmiljö. Horn vill jag ha i toppen eftersom det inte "händer så mycket" med många finspelande HIFI grejor.
Mycket låter illa av PA men det finns många godbitar också.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/04/26 :  09:49:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Behringer Ultracurve. I.o.f.s. kraftigt modifierad.
Men en liknande produkt i hifivärlden till vettigt pris finns inte.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/04/27 :  07:10:39  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Harry up, vad är det för modeller på elementen ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/04/27 :  08:14:55  Show Profile Send Harry_up a Private Message
martinsson:
2227, 2450, 2441, 2445, 2405, 2402, 2404
Fast jag använder inte diskanthorn längre utan equar 2450 och använder ett Tractrixhorn på den istället.
Har testat 2382, 2380, 2397 och föredrager Tractrix klart.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/04/27 :  09:35:54  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Men då detta numera är förbjudet , så kanske man skiter i det, och även i att köpa fler skivor då också...

Ja, det är förbjudet,men tror risken är ganska liten ändå att åka fast,men den finns ju där.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/04/27 :  13:04:29  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Imponernade sammling :)

Vad tror han om 2386 hornet kombinerat med en DE75 från B&C, jag skall förhoppningsvis inom kort prova detta, vad har du för tankar kring detta ?

*fölåt bäste trådskapare, om du önskar lägger vi ner denna diskution och tar den på annat håll*

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/04/27 :  14:32:41  Show Profile Send matsj a Private Message
Inga problem Martinsson . Jag kör själv med Jbl element, Crown och Qsc slutsteg, behringer filter. Skulle gärna vilja ha samma filter som Harry up (bss), men det går inte. Har inte råd med 3 sådana.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/04/27 :  22:30:09  Show Profile Send Harry_up a Private Message
martinsson: Om du frågar mig så har jag ingen aning. Kommer prova en del mer Tractrix horn och även drivers ifrån BMS.
Jag var nöjd med 2382 hornen ihop med 2450 men att byta till Tractrix är annorlunda. Har inte ångrat mig en sekund om man säger så. Kan säga att jag jämfört dom mot Avantgarde Trio utan att längta efter att byta heller. Så jag är torsk på Tractrix.
Och kan man slippa diskanter så är det ännu bättre. Tyckte det blev klart bättre med 2405 sen kopplade jag ur dom och då blev det ännu bättre.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2006/04/27 :  22:50:55  Show Profile Send classe a Private Message
håller med dig harry up testade 2445 med 360hz trax hos time i onsdags, kopplade ur 075 an det blev bättre då.nu ska det bli trax
horn här med 2235 bashos mig

18 ska de va.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/04/28 :  08:25:56  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Om nu denna tråd har blivit lite familjär när det gäller horn så skulle jag gärna se att Classe berättade hur vad vem som fixat dessa 360Hz horn? Material?

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/04/28 :  12:02:45  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
instämmer, dvs om trådskaparen är ok med detta.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/04/28 :  12:35:50  Show Profile Send time a Private Message
Det var mina Bruce Edgar vi provade, rektangulära tractrix i trä. Nu hamnade nivån på 075 alldeles för högt så den fräste och spottade men den är ändå nödvändig med 2445 hornet.
Vi kommer att tillverka tractrix i trä senare i år när vi hittat någonstans att damma ned....

Jag kör med PA element hela vägen, Altec 15 celligt multicell, JBL K-130 i midbas och E-135 i bashornen.
Förstärkeriet är rör med låga effekter och filter enklast möjliga, låter halvbra.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/04/28 :  13:46:52  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Hej Time,
besökte dig i höstas ihop med Lennart och lyssnade om du minns.
Är det samma trähorn som du pratar om som du hade då? Eller har ni gjort ett trähorn till 2445?

mvh/Bengt

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2006/04/28 :  14:51:29  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag använder ett PA-steg i djupbasen: Behringer EP2500, 2 x 500 W @ 8 Ohm. Jag är jättenöjd och använder bara en bråkdel av effekten. Enda nackedelen är fläktljudet, men det har jag dämpat kraftigt. Ingen jag känner har ett kraftigare slutsteg.
Jag minskar effekten av 2 rumsmoder med ett Behringer Feedback Destroyer som jag använder som manuell digital parametrisk equalizer. Orkar man ställa in en sån apparat ordentligt är det en otroligt fin hjälp i svåra rum.

Jag använder gärna PA-grejor pga kvaliteten per krona och det faktum att man slipper mycket av försäljarjiddret, woodon och ormoljan som kännetecknar stora delar av hifibranschen. Jag har intrycket av att utseendet hos en apparats front är mycket viktig och att om priset är för lågt blir en produkt inte tagen på allvar i många tidskrifter oavsett vilka kvaliteter den besitter. Man förutsätter helt felaktigt att produktens pris är mer eller mindre direktkopplat till egenskaperna och att apparater i en anläggning måste "prismatchas".

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

Edited by - AndersP on 2006/04/28 14:53:40
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/04/28 :  15:28:07  Show Profile Send time a Private Message
Harry up, jodå jag kommer ihåg.. ja , det är samma horn du såg då. I de nya hornen så blir det 2441. Jag har knappt spelat på dem tidigare så det var en ny erfarenhet. Det är svårt att jämföra direkt med multicellhornet men det lät "rätt" verkligen lovande !

AndersP, det beror kanske på var man ska använda prylarna, ingen bryr sig om en snygg front på PA stegen men ska man ha dem hemma så är det en annan femma, hustrur och annat kan ha åsikter....
Finish i detaljerna gör ingen skada, det visar att man orkar lägga ned lite besvär

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/04/28 :  15:36:39  Show Profile Send Harry_up a Private Message
time: Har du svarvat i trä?
Har du testat med titan membran i 2441 så du slipper 072:or?

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/04/28 :  17:12:35  Show Profile Send time a Private Message
Vi ska svarva/fräsa i trä, jag har tillverkat en maskin för att kunna göra horn med repeterbarhet. Största möjliga blir ca 330Hz.

Jag har provat titan men de "plingar" lite och är inte lika fylliga och ger ändå inte fullt frekvensomfång. Du vet, jag gillar inte att blanda in "grus" i signalvägen Sedan funderar jag på vad som händer när man kör dem utan bakstycken ? mindre färgningar antagligen.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/04/28 :  17:17:45  Show Profile Send time a Private Message
Funderade ett tag på att gjuta i epoxy eller betong men det kändes lite B-skådis och trä är mer organiskt och trevligt, fick inspirationen från Vintage Audio trader... så nu återstår bara transpirationen...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2006/04/28 :  17:38:10  Show Profile Send classe a Private Message
inspirationen kolla


18 ska de va.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2006/04/28 :  17:49:07  Show Profile Send AndersP a Private Message
Time, jag uttryckte mig oklart. Jag mnenade överlastad nörd-design och kostbar materialanvändning med noll betydelse för ljudkvaliteten typ 20 mm tjocka frontskivor i alu på en förstärkare. Som du vet så är jag inte ingenjör, men jag känner mig som en iaf oftast.
Dom tjejer jag har erfarenhet av vill dessvärre att prylarna ska stå i skåp så att ingen ointresserad behöver se dom och det ligger väl kanske nånting i det......

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.89 sekunder. Snitz Forums 2000