HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dämpa bas....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/11/13 :  20:54:34  Show Profile Send brumel a Private Message
Bas mmm. Härligt men inte bra om den är bumlig och instängd. Varför inte he bort det där eländet i mitten. Och om det inte går ställ nån fet matta under högtalarna. Dom kan alltid ta hand om några tidiga reflexer. Funkade iaf i mitt studentrum med mycket tom väggyta. Eller rana på väggen kanske. Mera sunkig plysch och textilier är aldrig fel.

mvh Johan

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/11/13 :  22:32:14  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by HPW

Jag har samma högtalare. Jag tror att dynaudio rekomenderar minst 1 meter ut i rummet dom är inte designade för att stå för nära bakre vägg.

Man får med ett par grå skumpluggar för att proppa igen basreflexhålet om man vill ha mindre bas, fast jag tycker att det inte låter lika bra då.

En kompromiss är pluggar i och närmre vägg till vardags och ta ut pluggarna och flytta ut vid finlyssning. Kanske bättre WAF.

Man får prova en hel del för att hitta bästa plats i rummet. Även avståndet mellan högtalarna spelar även roll så ägna en eftermiddag att flytta runt högtalarna i rummet systmatiskt . Det är inte stora flyttningar man behöver göra hos mig.

SD fötter gör även en viss nytta Jag vet inte om det är rätt men jag har fötter både under högtalar stället och högtalaren mot stativet.

Ett annat tips men som inte har med basen att göra är att högtalarna står på rätt höjd i förhållande till hur man sitter. Jag provade mig fram med att lägga böcker under högtalarna för att hitta rätt höjd sedan ut o handla nya stativ eller hitta ngt lämligt att höja stativen med.

Kablar spelar en viss roll. Jag har provat mig fram och Kimber 8TC har jag funnit bästa pris / prestanda kompromiss. Dom fetar inte till basen.

Dom står en meter ifrån väggen iofs....

Jag tycker nog att det skall gå att plasera dom mot långväggen också =)

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/11/13 :  22:33:24  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by brumel

Bas mmm. Härligt men inte bra om den är bumlig och instängd. Varför inte he bort det där eländet i mitten. Och om det inte går ställ nån fet matta under högtalarna. Dom kan alltid ta hand om några tidiga reflexer. Funkade iaf i mitt studentrum med mycket tom väggyta. Eller rana på väggen kanske. Mera sunkig plysch och textilier är aldrig fel.

mvh Johan

Som du kanske sett i mina tidigare inlägg så har jag inte möjligheten att ta bort "saken" imitten!!!!

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2002/11/14 :  07:50:31  Show Profile Send niklass a Private Message
pjotre:har du alltså bara sytt en lång cylinder av tyg och sen matat in glasull däri? utan att täppa till ändarna? inget annat stabiliserande i konstruktionen?

/n

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2002/11/14 :  08:38:21  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Man brukar bara prata om högtalarplacering när det gäller basen.
Men självklart har lyssningspositionen stor betydelse.
Sitter man nära en vägg förstärks basen.
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/11/14 :  08:41:29  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by Pjotre

quote:

Tillåt mig att småle är det inte en sub jag ser
Dämpa bas
QRS Neptunusarna är ju rena jordbävningen från början, är den verkligen nödvändig ens för hembio bruk???

Använder den ENBART för hembio, men där gör den nytta!! Många filmer är mixade så att det inte blir riktigt bra utan sub...

Hello my friend, allt väl?

Om man talar om för förstärkaren att man inte har en sub så går ju allt till fronthögtalarna. Jag har varken center eller sub och det funkar utmärkt. Nog om det. Tänkte prova att använda mig av isoleringstuber som man har för att isolera hetvattenrör. De är i gullfiber.De finns i olika diametrar, men längden brukar vara 120 cm.
Så 2st på varan i varje hörn borde bli bra, hoppas jag.
Jag återkommer med en rapport om det blev bra.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/11/14 :  08:48:32  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
Originally posted by niklass

pjotre:har du alltså bara sytt en lång cylinder av tyg och sen matat in glasull däri? utan att täppa till ändarna? inget annat stabiliserande i konstruktionen?

/n

Hmmmm.... Ungefär så förutom att min fru sydde inte jag...
Då hade det aldrig blivit några korvar...
Och jo, hon har sytt en, vet inte vad det kallas, men ett snöre i ena ändan (toppen) som vi dragit åt. Efter jag tryckte i all glasull så la jag ett tygstyckelängst upp innuti korven som "täckte" öppningen och sen har jag dragit åt ordentligt... Annars har du nog glasull flygande i rummet och det är INTE roligt....
Trycker du i tillräckligt mycket glasull så är det inga problem att få korven att stå...
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/11/14 :  08:50:42  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Halloj Dole!

Jo, jag har testat att köra processorn i "utan sub läge" men jag tycker att det ändå blir bättre med vissa filmer då subben med och leker. Den är dock lååååågt delad....

Allt väl annars??
Go to Top of Page

Björn-Ola

7952 Posts

Posted - 2002/11/14 :  08:57:29  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Om den är helt fylld så fungerar den väl inte som en tubetrap utan som en absobent?
Go to Top of Page

Björn-Ola

7952 Posts

Posted - 2002/11/14 :  08:59:29  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jonas, är det betongväggar?
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/11/14 :  09:01:01  Show Profile Send svensson a Private Message
Lägenheter med betongväggar är tungt...basförstärkare i varje hörn
Dämpning i hörnen är väl det enda raka, särskillt som du inte får flytta
ut högtalarna
Själv har jag satt upp tjockt tyg på skenor i varje hörn, så vid partaj,
bioljud och till vardags funkar den lösningen och vid finlyssning, då
ljudnivån inte är särskillt hög, drar jag ut gardinerna utefter väggarna
och slipper då en del av reflexerna i det högre registret sammtidigt som
jag lyfter ut högtalarna en bit från väggen...... lite bök, men en fungerande
lösning.

Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/11/14 :  09:01:23  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
Originally posted by Björn-Ola

Om den är helt fylld så fungerar den väl inte som en tubetrap utan som en absobent?

Mycket möjligt... Mindre bummel och tajtare bas blir det i alla fall och det var väl det som var spörsmålet från början i tråden??
Go to Top of Page

Björn-Ola

7952 Posts

Posted - 2002/11/14 :  09:07:31  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag är bara intresserad. Det är ju lite enklare att göra en sådan korv, och om resultatet blir bra så kanske
man skulle väcka sina slumrande sy-tekniska kunskaper till liv.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/11/14 :  09:12:20  Show Profile Send dole a Private Message
quote:

Halloj Dole!

Jo, jag har testat att köra processorn i "utan sub läge" men jag tycker att det ändå blir bättre med vissa filmer då subben med och leker. Den är dock lååååågt delad....

Allt väl annars??

Bara fint Robin och jag lekte med hans nya kabel igår.
Har möblerat om igen, så det har varit mycket vrida, dra, mäta, knuffa, titta, lyssna,mäta igen osv

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Björn-Ola

7952 Posts

Posted - 2002/11/14 :  09:14:16  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jonas.
Har du testat att flytta hela anläggningen 90° och ha lyssningspositionen
med ryggen ut mot den öppning som verkar finnas till vänster om din nuvarande lyssningsposition?
Fördelen skulle kunna vara att slippa sitta nära en vägg.
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/11/14 :  09:33:56  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:

Jonas.
med ryggen ut mot den öppning som verkar finnas till vänster om din nuvarande lyssningsposition?

Japp ....

Så hade jag det innan =)))

Men jag fick inte blokera balkongdörren längre =)) Och min sambo var lagom imponerad. Det verkar som om jag får leva med detta till man flyttar. Skall iaf köpa några växter och sätta upp en stor tavla på väggen bakom lyssningsposition.

Nu har hyllan/skåpet på motsatt vägg iofs.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/11/14 :  09:36:35  Show Profile Send n00b a Private Message
Jag skulle igentligen vilja slänga ut mitt stora stenbord med =))

Attans att man är förtryckt hemma =)))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/11/14 :  09:37:48  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by n00b

quote:

Jonas.

Japp ....

Så hade jag det innan =)))

Men jag fick inte blokera balkongdörren längre =)) Och min sambo var lagom imponerad. Det verkar som om jag får leva med detta till man flyttar. Skall iaf köpa några växter och sätta upp en stor tavla på väggen bakom lyssningsposition.

Nu har hyllan/skåpet på motsatt vägg iofs.

//jonas

Har inget sambo problem för tillfället
Det är mycket låg WAF faktor på min anläggning just nu

Go to Top of Page

Björn-Ola

7952 Posts

Posted - 2002/11/14 :  09:46:12  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jonas.
Upplevde du samma basproblem då?
Alltid roligt att få ta del av andras erfarenheter.
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2002/11/14 :  10:16:13  Show Profile Send niklass a Private Message
jag har sånadär rör-skålar som du pratar om dole, det funkar fint för mig. gör stor skillnad faktiskt... trots att jag bara har två st. och inte staplade på höjden...

jag är kanske lite skadad men jag tycker att pjotres basfällor t o m är snygga så jag funderar på att "bygga" sådana då jag får mitt nya hifi/bio-rum i nya huste snart :)

/n

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2002/11/14 :  10:18:50  Show Profile Send niklass a Private Message
jag tycker nu oxå att jag kan använda min sub (SF gravis) även när jag lyssnar på musik, efter att ha dämpat rummet lite granna.

/n

Denon 3600 |

Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/11/14 :  10:20:34  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:

jag är kanske lite skadad men jag tycker att pjotres basfällor t o m är snygga så jag funderar på att "bygga" sådana då jag får mitt nya hifi/bio-rum i nya huste snart :)

/n

He he he... Man tackar... Hur som helst, dom lämnar ingen oberörd...
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/11/14 :  10:24:00  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:

Jonas.
Upplevde du samma basproblem då?
Alltid roligt att få ta del av andras erfarenheter.

Nepp det var inte samma basprobelm då... Iofs så var ljudet en aning vassare (inte för vasst). Men jag gillade att ha bakväggen ca4-5meter bakom. Men jag tycker att allt är bättre nu förutom att på viss bas så bummlar den till sig lite för mycket. Undra om det verkligen går att ha större högtalare som jag har det nu. Kan inte komma på en enda anledning =))

Kanske om man har ett elektroniskt filter som delar högre och placerar basarna bättre och delar högre upp i 1.3se:orna så kanske man kan komma bort från problemet. Kruxet är ju att det kostar en del stålar och jag kommer inte ha dom stålarna på ett tag =)))

Har handlat lite för mycket =))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/11/14 :  10:26:57  Show Profile Send Pjotre a Private Message
n00b, vad har du CD spelaren och slutstegen stående på för något?
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/11/14 :  10:36:43  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:

n00b, vad har du CD spelaren och slutstegen stående på för något?

Hähähä.... Såndär som ser ut som "frigolit" fast av något plastmaterial med en massa hål i så man kan trycka ihop dom. Det får funka sålänge. Dom funkar inte så bra till monoblocken för dom är förtunga, men dom kommer iaf upp lite så det kommer luft in under(varma som satan blir dom ju). Skall ha stenaskivor och stenklossar med "slimehänder" mellan aparat - sten och mellan sten-underlag så blir dom helt mekaniskt upphängda. (eller så gott det går utan att betala satan =)))

Och då kan jag nog fortfarande ha kvar min cd i hyllan utan att den är så stabil "slimehänderna" tar ju alla stötar och vibrationer har jag fått för mig =)))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000