Author |
Topic |
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2006/08/02 : 15:14:26
|
Var det inte så att hög dämpfaktor uppstod som en kvalitetsparameter i början på 1970-talet när de allt mindre ”tryckkammar”-högtalarna blev populära? Att förena djup bas med liten lådvolym krävde låg resonansfrekvens och lågt Q-värde.
När transistorförstärkarna blev mer avancerade kunde man med hjälp av hög råförstärkning och stark motkoppling inte bara minska den harmoniska distorsionen och öka bandbredden, utan också minska förstärkarens utgångsresistans (=hög dämpfaktor).
Eftersom slutstegets utgångsresistans ligger i serie med all resistans i kablar, kontakter, filterkomponenter och talspole, bidrar en låg utgångsresistans till den elektriska dämpningen av elementet. Hög dämpfaktor innebär alltså effektivare elektrisk dämpning av elementet, dvs Qes blir mindre. Som en sekundär effekt av det minskar också Qts, om än inte lika mycket. Philips konstruerade faktiskt slutsteg med negativ utgångsresistans för att ytterligare öka den elektriska dämpningen.
När en konstruktör designar en högtalare använder han ju Qts som designparameter. Men här är det avgörande viktigt att ta hänsyn till den elektriska dämpningen inte bara från talspolens resistans, utan också från den sammanlagda resistansen i filterkomponenter, kablage och slutsteg. Emellertid vet ju inte en tillverkare av kommersiella högtalare vilka slutsteg den kommer att drivas med. Förhoppningsvis har han koll på sitt delningsfilter, men därutöver måste han gissa.
Antag som exempel att ett element har Qts = 0,462 och talspoleresistansen 5,8 ohm. (För just det här exemplet har elementet också Qes = 0,493 och Qms = 7,49). När jag nu vill göra en design måste jag lägga till de yttre resistanserna, säg 0,23 ohm för en spole i delningsfiltret och 0,10 ohm för kablar och kontakter, samt 0,08 ohm för slutsteget (dvs dämpfaktor 100). Då ändras Qes till 0,528 och Qts till 0,493. Slutstats: Qts som av tillverkaren anges till 0,462 är i verklig tillämpning 0,493.
Om jag i stället för kiselsteget med dämpfaktor 100 ansluter ett rörsteg med dämpfaktor 10, det vill säga utgångsresistansen 0,8 ohm, blir Qts = 0,546. Genom att byta slutsteg ändrar jag Qts för elementet med hela 11%. Ni som gör designsimuleringar kan ganska enkelt se vad det gör för skillnad på högtalarens prestanda.
mayro:
Det är således inte så lätt att svara på din fråga, eftersom svaret kräver att du vet dels hur din högtalare är designad, dels om ditt slutsteg sänker eller höjer Q-värdet enligt design och med hur mycket.
Sen har jag en lite filosofisk fundering. När du nu uppenbarligen tycker att den här kombinationen spelar så fantastiskt bra, håller jag med linnar och tycker att du ska fortstätta och njuta av det. Behöver du verkligen ”utforska” njutningen? Behöver du verkligen veta vad som orsakar den? Missförstå mig rätt – jag tror nämligen inte att det finns något ”rätt” svar…
Spela och NJUUUT
|
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
|
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3
417 Posts |
Posted - 2006/08/02 : 15:31:02
|
Mayro -rör inte till det igen!
"För att ta tillfället i akt och citera mig själv på en fråga om skillnaden mellan transistorförstärkare och rörförstärkare. En dålig rörförstärkare låter mjukt med dålig upplösning och definition, medan en dålig transistorförstärkare låter vasst hårt och omusikaliskt. En bra rörförstärkare har dynamisk karaktär, med enastående upplösning och musikalitet - det har en bra transistorförstärkare också.
Sen är frågan om de bra rör respektive transistorförstärkarna finns i praktiken, men att bra produkter blir alltmer lika oavsett vilken teknik som använts är tydligt."
Bra förstärkare är bra förstärkare, d.v.s förstärkare som minimalt förändrar signalen, på samma sätt som övriga komponenter i signalkedjan inte skall förändra informationen. Rörljud och transitorljud tyder på dåliga förstärkare oavsett vilket slags förstärkande komponenter som används. på samma sätt är SACD med "vinylsound" en dålig spelare. Eller skivspelare som är gjorda för att "stampa takten". Målet är att utrustningen skall vara "transparent" inget skall vara tillagt, förändrat eller borttaget.
Om du gör en inspelning av akustisk musik, med utrustning som förändrar/designar om ljudet, blir du totalt förvirrad. Jag kan bara tänka mig resultatet av en orgelinspelning med förstärkare som har "rörljud" och högtalare som är gjorda för att "stampa takten" o.s.v. Man måste ha bra grejor för att veta vad man pysslar med.
Bo Hansson Rauna/Opus3
|
Bo |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/08/02 : 15:41:46
|
Jag spelar o njuter. Tyvärr är det ju fel på philip som tidigare skrivits här...
men "man" vill ju som alltid veta VAD och VARFÖR saker händer.Inte bara "att det händer". I alla fall då resultaten blir så här dramatiska.. Detta för att även kunna utveckla mitt samt här ev andras kunskaper så man i alla fall har en fingervisning om VAD som KAN delta i att resultat vi alla får inte alltid beror på om "den nya stärkaren är dålig" eller "den nya högtalaren".. För som sagt inte tala om kablar.. Som kan inverka rejält beroende på just faktorer som detta med dämpfaktorer ...
Just att komplexiteten i våra resultat INTE är lätta saker att lära vet man redan (ev). Men att ändå få en inblick i ämnet gör oss alla gott..och jag tror faktiskt denna tråd läses av många här med nyfikna ögon.. Så fortsätt gärna med er kunskap att sprida ljus över detta ämne.. Och andra med frågor kan ju fylla på. Alla har ju redan sett mina begränsningar. Så inga frågor är ju för duma att ställa..
och här i tråden har "kunskapen" verkligen gett allt för vi med mindre kunskap skall förstå... Stort tack för era allas inlägg o förklaranden för oss...
En fråga då igen som jag inte ställde tidigare utan mer berättade då.. dvs hur jag uppfattar det med lägre dämpfaktor oftast..
quote: Jag själv har väl alltid "uppskattat" mest låg.(lägre) dämpfaktor rent generellt...Vilket jag "tyckt" gett mig mer värme samt mjukhet i ljudet..Samt mest fyllighet i tonerna..Lite av bekostnad av att separationen kan vid kraftiga utbrott bli sämre. Samt fylligheten i ljudet kan röra till det mer i rummet.. men detta har jag hellre levt med än stickande tunnt ljud.
Men detta är endast subjektivt samt högst generellt detta jag här skriver.. Men jag har väl "tyckt" mig uppfatta det så ändå genom åren..
Kan detta jag i "påståendeform" skriverm vara ett resultat just av dämpfaktorn är låg?? menar med värmen osv mot kyligare vid högre dämpfaktor..
edit. menar nu väldigt generellt nu. Så fingervisande svar räcker. och undantag finns som alltid är inräknat i frågeställningen.. |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2006/08/02 15:42:59 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/08/02 : 15:50:03
|
Bo Hanson..
Jag rör inte till det. Det var mer en beskrivning om hur väl just det lirade via en diskution rent almänt mellan goda vänner. Så inte klassindela rör o trensistor direkt...
men Uppleva kombon ÄR verkligen som hård draget höra en "tredje vägens ljud" på nåt sätt.. Ett ljud man egentligen inte hört tidigare samantaget...Jag tror faktiskt fler än jag samt "ulf" som var här i helgen delar denna beskrivning
Tyvärr har jag inte haft annat liknande hemma för prova. Det kan ju hända att det finns massor av liknande typ av stärkare från både transistor samt rör som gör liknande eller även bättre..
men som återgivning sett är ljudet denna kombo spelar via ALL musik rent ett "Fenomen" utan att överdriva..
Som en slags "tredje väg" är nog lättaste sättet att beskriva på..
NU rörde jag däremot till det tror jag |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2006/08/02 : 16:26:20
|
quote: jag tror nämligen inte att det finns något ”rätt” svar…
Så synd...
Då får vi fortsätta på den empiriska vägen.
quote: Tyvärr har jag inte haft annat liknande hemma för prova.
Skulle vara intressant att prova med exvis Leben 300x. |
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/08/02 : 16:48:54
|
Jo Calle. Leben vore kul att prova. Även mcintosh vore kanonroligt att få prova.Både rör och transistor.. För att inte tala om denna Tom Evans stärkare då.. Där blir jag då nyfiken eftersom "min" tillverkare nämner dessa Tom Evans grejor.. Gäller ju även dig calle.jr... Desutom är väl denna koppling lite lik philipsen via att gå via trafos då den spelar i 8 ohm. . Ja om jag inte fattat fel här...
Eller kombinationer av försteg o slutsteg från nån svensk tillverkare... För att hålla sig opartisk inom Sveska vatten så att säga så skriver jag bara "nån svensk"....
Synd Sverige är långsmalt så allt är alltid långt bort från en... I alla fall då man bor långt söder eller norr i landet..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Smackman
Member
968 Posts |
Posted - 2006/08/02 : 19:35:52
|
Kul tråd Mayro ! Fråga: Är rörisen den första du testat? Vill du ha fylligt ljud och mer watt så tror jag mcintosh steg kan gillas som någon skrev.. Annars känner jag igen mig en hel del av det du skriver angående tunnt ljud i äldre cd skivor "allra helst rock" Själv så lirar jag allt tunnt och gammalt med Pro logic IIx då låter det faktiskt rätt mysigt Mvh |
|
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2006/08/02 : 19:46:26
|
quote: nyfiken eftersom "min" tillverkare nämner dessa Tom Evans grejor
Det var lustigt! Tom Evans-grejer lyssnade jag på i en vinylrigg på Walrus System i London. Då var det med MBL 116 Radialstrahler. Är det Tom Evans som ligger bakom den elektronik du eftersöker i Sverige?
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3
417 Posts |
Posted - 2006/08/02 : 20:36:19
|
LennArt. Är det inte så att man gärna tar fram en parameter i taget och använder den som säljargument. Det började med bandbredd eftersom dåtidens rörförstärkare inte var designade för full bandbredd vid -3dB. Sen kom låg harmonisk distorsion som ofta specificerades till promille av nyttosignalen och efter det började man tala om dämpfaktor.
Det är bekvämt om man har en "kvalitetsparameter" i taget att hänga upp säljsamtalet på, ingen behöver veta något och ingen behöver tänka själv man har ett tal som berättar hur bra förstärkaren är. Säljaren behövde inte ens koppla in den så köparen fick möjlighet att lyssna det behövs ju inte när kvaliteten är redovisad av tillverkaren.
En del saker har trots allt blivit bättre!
Bo Hansson Rauna/Opus3 |
Bo |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/08/02 : 20:38:43
|
Smackman Nej inte det första. men det första där försteg o stärkare sitter ihop. Och därmed har bästa drivningen till varandra. Andra steg har alltid haft handikapp att det inte varit "rätt" försteg med "rätt" bestyckning av rör osv...
Men philips lämnar INGEN skiva tom på bas och substans i botten.. INGEN ...
Calle.. Lustigt samanträffande där...Jag eftersöker väl inget egentligen i dom prisgrupperna. utan mer kunskapen om hur jag finner annan billigare med något mer effekt möjligen som philipsen. Eller helst någon som kan reparera den så den är "hel" Då kan jag leva länge länge med den. Men som alltid med så här gamal elektronik kan man inte erlägga tusen och åter tusentals kr på en rep kanske...Så först skulle jag vilja finns någon som kan titta på den och ev säga vad den kostar att reparera till fullt fungerande.
Ja herregud Calle. Du skulle bara höra vad den gör med våra typer av burkar. Du skulle bli helt sjuk tror jag...
föresten calle. Vad har du för dämpfaktor på dina monoblock? Jag har mailat opera och frågat dom men inte fått svar ännu ifrån dom om mina monoblock..Men dom lirade suveränt med per g jeppsons quad och hans fina rörförsteg...lite kantiga i toppen fortfarande iofs då dom inte är nära ens inspelade..Men tonalt och i övrigt lirade dom kanonbra.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Dimitri
Member
1050 Posts |
Posted - 2006/08/02 : 20:39:36
|
Bo, Det är ett skarpt (skärpt) inlägg! Kvalitetsparametrar är färskvara, inte bara inom hifin. |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2006/08/02 : 20:43:57
|
Håller med!
|
|
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3
417 Posts |
Posted - 2006/08/02 : 20:57:48
|
Dimitri. Problemet är ju att det vi mäter och redovisar inte är relevant mot vad vår hörsels perception.
När säljare sedan bryter ut en av parametararna på det sätt som hänt historiskt i branschen, så är det sorgligt.
Det är också intressant att så få ägnar sig åt att forska i förstärkares dynamiska egenskaper, efter Otala och Hirata har det mig veterligt inte hänt så mycket på det området. Med det kanske löser sig med PCM tekniken även om det jag hitintills lyssnat till inte verkar vara framsteg.
Bo Hansson Rauna/Opus3 |
Bo |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/08/02 : 21:03:08
|
så styr vi tillbaks lite ifrån ev kolitionskurs om "mäta o lyssna" grabbar
Troligen skulle denna philips mäta så man rent blev mörkrädd..
medans den spelar så självklart och enligt öronen naturligt i den kombination den sitter i så man bara älskar all den musik den spelar ut..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3
417 Posts |
Posted - 2006/08/02 : 21:07:34
|
mayro. Det är dags att du skaffar dig ett kopplingsschema, oscilloskåp, tongenerator och universalinstrument och dyker ner i en "Ny värld", med lite uppiggande stötar, brända fingrar och nya erfarenheter. Grejorna brukar finnas på Tradera till facia priser.
Du kan börja lite försiktigt med universalinstrumentet och kolla "arbetspunkter" du jämför helt enkelt den friska kanalens spänningar mot den "sjuka". Sen finns det många på forumet som säkert kan komma med förslag på hur du går vidare.
Kan du koppla tändkablarna på en V8, är det här en barnlek.
Bo Hansson Rauna/Opus3 |
Bo |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/08/02 : 21:42:52
|
quote: mayro. Det är dags att du skaffar dig ett kopplingsschema, oscilloskåp, tongenerator och universalinstrument och dyker ner i en "Ny värld", med lite uppiggande stötar, brända fingrar och nya erfarenheter. Grejorna brukar finnas på Tradera till facia priser.
Du kan börja lite försiktigt med universalinstrumentet och kolla "arbetspunkter" du jämför helt enkelt den friska kanalens spänningar mot den "sjuka". Sen finns det många på forumet som säkert kan komma med förslag på hur du går vidare.
Kan du koppla tändkablarna på en V8, är det här en barnlek.
Hahahaha.. Du är galen...tändkablar på en V åtta.. vilket skratt du bjöd på där Bo Hanson,.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2006/08/02 : 22:50:50
|
Bo,
Visst är det så.
Enligt mitt förmenande är den höga dämpfaktorn i sig inte någon kvalitetsparameter utan en (av flera) konsekvenser av hög motkoppling. Och motkoppling använder man oftast av andra skäl. Under 1970-talet gick det nog lite ”mode” i de olika parametrar du nämner och flera därtill. De användes flitigt som säljargument och förstärktes dessutom av hifi-pressen.
Jag håller givetvis med om att många saker har blivit bättre, mycket bättre till och med. Men jag är benägen att tro att den största skillnaden nu jämfört med tidigare är att det nu finns så otroligt mycket bättre material och komponenter att utgå ifrån.
|
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2006/08/02 : 23:10:23
|
Det Lenn Art och Bo Hanson nämner om "parametrar som försäljningsargument"...hänger jag på. Det är smidigt ur markndssynpunkt att ha nåt "klatchigt" att vissa upp för kunder..det är som i datorvärlden..många tokhandlade snabba processorer utan att ta hänsyn till andra flaskhalsar i systemet... |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/08/02 : 23:21:06
|
Jo.Ev är saker säljargument till o från.. Men ändå så är detta med dämpfaktorn en sak man kanske bör ha lite koll på ändå.. För som tidigare nån skrev så inverkar den negativt OM den blir fel mot konstruktionen av högtalarna inte stämmer..
och IDAG är ord som detta "dämpfaktor" inte knappt ord man känner till.. Så denna tråd väcker upp en idag snudd död parameter som ändå bör finnas med kanske.. Såvida jag inte förstått helt fel..
och redan nu har ju reaktioner på denna trevliga tråd inkomit från olika här på forumet..Vilket jag är oerhört glad för.
Teknik och subjektiva saker går att diskutera och bringa lite klarhet runt och samtidigt ha trevligt... Och detta även på "HiFi" sidan här..
Oj vad jag är glad för detta ni bidrar med här.. Och av läsarnas antal att dömma på kort tid är flera intreserade att delta via läsa här.
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2006/08/03 : 00:07:41
|
Sen tror jag dessutom att det hela inte BARA handlar om matchning mellan högtalare och förstärkare....alla som har varit hos mayro vet ju att hans lyssningsrum formligen KÄKAR bas. Kan det var så att "ett litet lyft" i basen genom en ökning av q-värdet (med hjälp av låg dämpfaktor) resulterar i ett fylligt och bra ljud - där annars många anläggningar kan upplevas som lite tunna i basen? |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/08/03 : 00:40:26
|
Stämmer bra ohmega.. men vad denna lilla stärkare gör är inte enbart att fixa basen. Det är varenda parameter som bara blir sådan nivå så man inte kan förstå det föränn man själv hör det. och inte ens då kan man fatta vad som händer. Magin är sagolik..
och här menar jag verkligen SAGOLIK!
Till och med erfarna hifi rävar som hört mycket får sig en resa.. Att säga det blir "ett ljud" många säkert inte hört förr är INTE en överdrift..Avspändheten. Värmen och ändå cybaler som låter som sådana gör. Röster med sådan renhet så det är lite ofattbart att förknippa dom att faktiskt spelas via en 12 w stor stärkare.
Ohmega. Jag talar INTE om små saker här. utan jag talar om super stora skillnader.. Skillnader som INTE är endast kompensera ev rumsproblem.. igen vill jag påminna om att det har spelat rejäl bas via små burkar här tidigare. Vienna baby grand lirade chokerande bra här.per G jeppson var framme o kollade om det verkligen bara var dom som spelade och inga dolda subbar flera gånger.... Mina Infinity kan knappas anklagas för att inte fylla ut basen rejält...
Så det är inte hela sanningen du skriver om. men jag förstår hur du tänker. och du skulle kunna ha rätt där. men så är det inte ändå..
Ja, du måste titta ner själv för att snappa vad jag försöker berätta om. Samt delvis här har väl fått lite förklaringar runt om..
hela grejen ÄR verkligen så sjuk så jag menar lite (med humor)det jag lite "tror" fast det är helsjukt. DVS att nya stärkare har nåt filter mot äldre skivor som denna stärkare inte har...
och möjligen denna gamla grej har en hemlighet inbyggd.. Som analyserar skivan och ställer in sig för att det bara skall bli rätt.. (läs med humorn på nu) (tror jag hmmm)
Skämt å sido.. Men fasiken. Så jäkla knäppt men ändå sant samt härligt är det... Titta ner framöver så skall du få dig en dos av "Philip och hans vänner" du också...
men notera. Jag säger INTE att andra stärkare INTE kan detsamma. Det vet jag det finns självklart..Endast att denna gör detta OCKSÅ.. Så det skall utredas framöver.. och jag tror som sagt INTE på tomtar o troll. Så jag tror att detta fenomen HAR med denna dämpfaktor samt en oerhörd lyckträff att göra enbart.. Stärkaren har helt enkelt rätta parametrarna på plats.. och burkarna samt cd spelar ut samt driver allt som stärkaren behöver.. Det är ju rör som driver ut från cd spelaren också..
Det byttes ut högtalarkablar här med negativa förändringar som resultat... Så då telekabeln/ringklockekabeln sattes in igen kom allt tillbaks..Så lite behövdes för att detta raserades...
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2006/08/03 : 04:31:53
|
Nja....men jag undrar om inte just dina erfarenheter med "Vienna baby grand" faktiskt BEKRÄFTAR mina tankegångar...jag har inte lyssnat på dom själv...utan bara läst tester. Intrycket jag fick var att de är lite "bastunga"...vilket borde(?) passa bra i en miljö med litet eller mycket litet basstöd. Dina infinity har väl ganska låg impedas = vilket leder till låg kopplingsfaktor OCH inte orimligt därmed till höjt q-värde. Sen utesluter den ena inte det andra så att säga...det kan ju vara flera saker som samverkar för ett gott resultat.
Edit :
Dessutom så kan ju basljudet vara avgörande för hur övriga register uppfattas, kolla tråden "Ett konstigt fenomen." http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=52491 Jag kan ha fel. Men oavsett orsakerna till matchningen så vore det ju klart intressant å lyssna på |
Edited by - ohmega on 2006/08/03 05:28:58 |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2006/08/03 : 06:17:06
|
quote: föresten calle. Vad har du för dämpfaktor på dina monoblock?
Jag struntade först i det eftersom jag var rätt säker den är låg, men mejlade Cayin häromdagen för ordningens skull. Återkommer vid svar.
Och ja, jag tror jag har fått till en gnutta av det du beskriver, med liknande högtalarkonstruktion och rörslutsteg. Därav mitt ivriga intresse för denna tråd, tack för det Mayro. Det föll dock inte alls på plats förrän matchning med försteg och högtalarkablar blev rätt. Med 38W i triodläge är det heller inga problem vid höga ljudtryck. Jag trixar lite med högtalarplacering nu, för det är nästan lite väl fylligt i botten för vissa skivor.
Min sambo är röst-, bas- och dynamikfreak, och sedan detta kom på plats lyssnar hon ofta ett par timmar om da'n själv på sina favoritskivor. Ofta samma tre låtar i flera timmar om hon har tid. Det går inte att komma med "säljargument" och hifiparametrar till henne, tro mig jag har försökt.
Med många av oss som hänger här är det lite annorlunda, vi är mer som arkeologer och nöjer oss inte om vi så skulle gräva fram själve farao.
Så vi behöver några förstärkare till att testa med om det ska bli någon form av kartläggning!
quote: Dessutom så kan ju basljudet vara avgörande för hur övriga register uppfattas, kolla tråden "Ett konstigt fenomen."
Exaktamundo!
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/08/03 : 09:05:09
|
quote: Min sambo är röst-, bas- och dynamikfreak, och sedan detta kom på plats lyssnar hon ofta ett par timmar om da'n själv på sina favoritskivor. Ofta samma tre låtar i flera timmar om hon har tid. Det går inte att komma med "säljargument" och hifiparametrar till henne, tro mig jag har försökt.
Hmmm, det hon gillar är väl "hifiparametrar" i allra högsta grad??? Det är ju inte hifi om röster låter onaturligt och bas och dynamik är så tama att man somnar. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2006/08/03 : 10:17:02
|
Hehe, det har du rätt i! Det jag tänkte på när jag skrev var att i tidigare setupper har jag fått klagomål från sambon där hon t.ex refererade till en loudnessknapp på en Marantz från sitt barndomshem. För att försvara min setup brukade jag utan det minsta lycka dra till med olika hifiparametrar som naturtrohet, perspektiv, upplösning... Blablabla, sa hon då
Och visst hade hon rätt. Det är bara luftslott som går att bygga utan fundament.
|
|
|
Topic |
|