Author |
Topic |
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/08/03 : 10:22:24
|
ohmega. Du känner ju mig lite. Så du förstår säkert att mina erfarenheter här även är kollade hos andra angående vienna innan jag går ut med det? Viennas bas är inte direkt det dom näms om mer än att den vill ha starka steg som driver dom för att få rejäl kontroll.... (Vilket jag hade rätt klart).. utan en viss "egenkaraktär" som gör dom "varma" i den tonala framtoningen är snarare det man (jag I alla fall) talar om..Som även kan göra dom lite oinspirerande i toppen.. Sådana saker kan jag urskilja av min erfarenhet ifrån andra småsaker..
Denna "egenskap" hade dom här exakt som i malmö för exempel.. Så det är inte skillnaden denna gång..
och tråden om hur toppar reagerar .. Ja detta har jag skrivit om för länge sedan här då vi bara bytte en nätkabel på ett slutsteg till basen och topparna ändrade sig.. samt genom alla markeringar om hur viktig basen är för rumsinfo osv osv..Så sådana parametrar vet jag samt har självklart analyserat här tiotusen ggr sedan "philip" kom hit... UTAN att få ihop cellerna ändå
men kompis. Kom ner.. Då förstår du vad jag talar om Då kommer även du sitta som mig (och andra) och fundera om ett o annat här..
Men du skall veta att JAG förstår dig samt alla i sina ev komentarer.. Även nära vänner som man berättat för "förstår" inte riktigt. Men det är ju inte konstigt då man själv inte fattar ett enda dugg knappt själv..
men nu skall "Philp" åka till fabror doktorn idag ensam på buss.Man kanske skulle åka med och hålla han i sladden...Han är ju bara drygt 40 bast lillen....Så hoppas vi att hans "åkomma" kan avhjälpas.
Sedan kan vi ha "vem spelar Ozzy o bäst" tävling då "philip" är tillbaks igen... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/08/03 : 10:34:03
|
Hmm. Calle. Det skulle vara skoj att höra ditt försteg här med mina monosar.. Där har jag en stor felkälla här vet jag. Jag har inte ett riktigt passande försteg.
och där tror jag "philip" vinner många lagrar med sitt inpassade inbyggda försteg... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2006/08/03 : 13:09:41
|
Jodå, tack det gör jag gärna när Philip är tillbaka. Jag tar nog med AQ Volcano också så att vi slipper läsa mer om de där tfn-trådarna. Jag vet varför du har dem nu och man har ju aldrig en uppsjö att prova med, men jag misstänker att Volcano skulle passa perfekt.
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/08/03 : 13:12:36
|
Jag har dom PGA att dom lirar så fantastiskt bra helt ärligt i denna kombo..Ja det går fasiken inte att förklara inser jag..
Hua hua calle då du skall jaga efter en "philip" och tele ringklockekablar du med efter du lyssnat..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2006/08/03 : 14:00:52
|
Hur varmt är det där i Jämshög egentligen
Nåväl, vi kanske skulle ta med ett par Audience också för säkerhets skull Jag tänker på matchning då alltså.
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/08/03 : 14:42:40
|
ja vad säger man då forumet blomstrar som i denna tråden..
Fy sjutton var det är roligt att delta då.. Och att den "kunnigare" sidan har varit inne här och ställt sina kunskaper till förfogande är bara helt enkelt super roligt tycker jag..
Och jag hoppas verkligen andra med massa frågor går in och vågar visa att man behöver lite förklaringar osv oftare. Denna tråden har ju påvisat att det INTE finns någon som helst konflikt mellan oss mer subjektiva lyssnare och den tekniska förklaringsmetoden..
Och just att det ÄVEN från teknikhållet kommer ord som.fråga inte njut! typ liksom......Ja det Säger ju hur skoj detta är. ibland kan man helt enkelt inte bara enkelt förklara allt som "händer" med enkla medel , Det "bara är så"
Ja sådant gör mig oerhört glad eftersom detta sättet främjar att man igen "törs" fråga saker hur dumma dom än kan kännas vara...
Jag vill verkligen berätta att det inkommit mycket glada tillrop om alla era deltaganden här.. Lite känns det som en liten "landvinning" sker här på just "hifi" delen.Som oftast är väldigt fattig på kopplingen mellan teknik och vad vi hör.. I alla fall i mina ögon. och även andra har haft liknande åsikter via tel..
Så hoppas spåret fortsätter. Nu skall "philip" åka till doktorn för omvårdnad och ömhet. Han fick ta mitt campingtäcke samt kudde med sig så han känner sig hemma under resan..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2006/08/03 : 14:49:49
|
Hur länge blir Philip "sjukskriven" tror du?
|
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/08/03 : 16:04:10
|
Jag vet inte. Diagnos är ju inte ställd föränn "philip" har ankommit Doktorns motagning..Och han är just inlämmnad till bussmotagaren för vidare resa tryggt o säkert till Doktorn...
Saknaden är stor..
Men det roliga är att under tiden kan man titta runt på andra saker som "ser ut" att ha liknande koppling. tex Mcintosh tex... Dom verkar ju ha rören vidare till trafo dom med vilket ev kan vara skälet att dom "anses varma" i klangen..
oj vad ytligt gissande ja va nu... Men tanken kommer ändå över en...
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
ulf
Member
332 Posts |
Posted - 2006/08/03 : 16:10:55
|
Jag har nu varit o lyssnat på Mayros superanläggning Droplet-Philips-Silverline. Det var helt helt förbluffande hur bra det lät. Hög upplösning, häftig dynamik och ett varmt musikalisk klang. Klart HIGH END och detta med telefontrådar som högtalarkablar!!Och de 12 w kunde spela mycket högt om inte så "LIVE" högt som jag gärna spelar i min anläggning.Detta kanske var den "billigaste" anläggning (runt 180.000:- nypris) som jag hört som verkligen spelade i High End divisionen!! |
|
|
Dan Brickman
Member
1179 Posts |
Posted - 2006/08/03 : 16:16:41
|
Frågan man ställer sig måste vara hur en ny välgjord integrerad rörförstärkare spelar med samma grejer??
Hur skulle det låta med en 300b bestyckad förstärkare tex. Jag har fortfarande svårt att få in i skallen att en så gammal pjäs är bättre än nya förstärkare. Att den kan spela bra det är ok men bättre?? Kul hursomhelst |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2006/08/03 : 16:50:05
|
Vad skall du koppla in nu när "Phillip" är hos doktorn Mayro? Skulle va kul att få veta hur du upplever skillnaden mellan "Philip" och "reserven". |
Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö. |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2006/08/03 : 16:54:47
|
quote: Dom verkar ju ha rören vidare till trafo dom med
Jag trodde du av misstag skrev fel tidigare. Är inte Philip OTL |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/08/03 : 17:08:07
|
Den är tydligen OTL i 800 ohm.. Men då den spelar 8 eller 16 ohm så går det via trafo på nåt sätt...
Och DÅÅÅÅ min käre Calle jr händer det grejor i Silverlinen
Och så va det konvalesensen ja.. Tystnad är väl mest det som gäller. Annars har jag ju mina Opera Monoblock. Eller Per G J adcom att leka med. Jag skall även labba lite med motstånd o trixa så det är lite "lek o lär" om (#dämpfaktorer) i förhållande till stärkare under tiden här..(#om det heter så?) |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/08/03 : 17:17:42
|
Som sagt. Jag är INTE ensam om att fått en "upplevelse" av en gamal "philip"
quote: I've purchased this 40years old philips AG9016 se stereo amp with 2xECC83 and 2xEL95. 2x2watts into 5 Ohms ! Just to see/hear what this talk about the 'magic' of tubes is all about. I got home with the amp and connected it to my speakers (pied pipers) and cd player (philips cd850 mkII). No big expectations. What can you expect from 2 watts (?). But I was completely amazed ! The small amp filled my livingroom of 34m2 completely with music (volume at 3/4) and it sounded excellent (my speakers must be quite sensitive!)! There really is something to this 'tube-magic' ..... No hum , no cracks - this amp is really silent.
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Dimitri
Member
1050 Posts |
Posted - 2006/08/03 : 18:40:22
|
En reflektion som förstärks efter Ulfs inlägg är hur onödiga alla kabeldebatter är. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/08/03 : 19:02:23
|
Dimitri..
Som tidigare skrivits om dämpfaktorer så är väl kablarna en otroligt viktig del samt förutsättning av resultatet ibland? Om jag inte helt tog fel...och att det vid ev vid lågeffekt osv var kunde vara mer känsligt. Att kablar alltid skall förknippas med sk "dyrkablar" och inte just konstruktionen är ett felgrepp rakt igenom i DEN debatten angående ämnet kablar du tar upp..
Så snarare så visar "ulfs" inlägg hur viktiga komponenter kablarna är så dom passar in rätt. och efter ett stort provande så stannade det vid telefonkablarna. För övrigt ett tips ifrån Johan Lindroos på LTS Samt styrkt via andras resonemang om detta ifrån "samma" gäng glada hifimäniskor.. Här vilar inget ont blod mot några tips o ideer med andra ord oavsett leverantören av tipsen..
Men men. DEN debatten är redan tömd tusen ggr redan. Så den kan vi lämna här nu tycker jag.. Ja såvida inte dom skall diskuteras utifrån just dämpfaktorer osv så diskutionen tillför i ämnet. men skall dom tas upp utifrån att dom inget gör så kan vi väl snälla skippa det bara här.. hoppas jag..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/08/03 : 19:10:34
|
quote: Jag har nu varit o lyssnat på Mayros superanläggning Droplet-Philips-Silverline. Det var helt helt förbluffande hur bra det lät. Hög upplösning, häftig dynamik och ett varmt musikalisk klang. Klart HIGH END och detta med telefontrådar som högtalarkablar!!Och de 12 w kunde spela mycket högt om inte så "LIVE" högt som jag gärna spelar i min anläggning.Detta kanske var den "billigaste" anläggning (runt 180.000:- nypris) som jag hört som verkligen spelade i High End divisionen!!
Som sagt.. Dessa ord från en med rätt bra grejor hemmavid.. Säger en del kanske ytterligare att detta INTE tillhör det vanligaste bland hifi fenomen detta lilla mirakel som hände här..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Dimitri
Member
1050 Posts |
Posted - 2006/08/03 : 19:34:02
|
Mayro, efter ditt inlägg är det ännu mera uppenbart, för mig, hur onödiga kabeldebatter är. Men jag gläds med dig över dina upplevelser med den fantastiska förstärkaren. |
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2006/08/03 : 21:05:27
|
quote: Mayro, efter ditt inlägg är det ännu mera uppenbart, för mig, hur onödiga kabeldebatter är.
Å andra sidan kan ju kablarna ha en roll i samspelet mellan stärkare och högtalare, enligt tidigare påpekanden i tråden. Där då i vissa tillämpningar en "dyr" kabel görs rättvisa.
Men låt nu inte denna intressanta tråd bli en ny kabeltråd. |
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098 |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2006/08/03 : 23:41:34
|
quote: detta med telefontrådar som högtalarkablar!!
Måste bara kommentera detta när jag var hos Mayro och såg de där telefon kablarna trodde jag att han hade fått ett rejält värmeslag för oss som känner Mayro lite mer vet att han är kabel fetishist.
Först en philips sen telekablar man börjar undra vad som kommer härnäst...
Måste bara tillägga att det är en riktigt bra tråd det här och jag hoppas att det kommer fler med samma höga nivå på innehållet.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
fidelityn
Member
870 Posts |
Posted - 2006/08/04 : 00:12:21
|
Bubbel: Det kommer nog nått så obskyrt som en vinylspelare
Mayro: Välkommen tillbaka och grattis till den nyvunna musikglädjen igen. |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2006/08/04 : 00:41:16
|
Det var ju bra att min Philips fick en tid hos doktorn, hoppas att han/hon kryar på sig snabbt efter nödvändig operation
Hoppas att du inte skickade patienten till Dr.Jekyll, då kanske det börja låta Krell om den |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/08/04 : 01:13:36
|
"Philip" är på väg till en med god hand om känsliga patienter där glödande rörbröder håller "philip" i sladden om han blir rädd..
Så han får det nog bra..
Telekablar.."Philip". Tro mig då jag säger att min värld har omkullkastats rätt rejält
Men kärleken är "blind".. Och vilka vägar man "sladdar" fram på är tydligen aldrig det man tror..
Och vinyl ja.. Man törs inte säga "aldrig" om något mera nu... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/08/04 : 01:14:55
|
quote: Det var ju bra att min FD Philips fick en tid hos doktorn, hoppas att han/hon kryar på sig snabbt efter nödvändig operation
rättade dig lite bara per G... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2006/08/04 : 01:19:01
|
quote: quote:Det var ju bra att min FD Philips fick en tid hos doktorn, hoppas att han/hon kryar på sig snabbt efter nödvändig operation
rättade dig lite bara per G...
Hmm, värdestegringen på MIN Philips måste vara större än på råoljepriset |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Topic |
|