HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nad 218 THX ihop med B&W704 = Sant?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2006/07/21 :  22:38:02  Show Profile Send KennethS a Private Message
Sitter och har sålt min Denon PMA1500r mk2 precis och funderar nu på vad jag ska ha istället. Har insett att B&W 704 gillar effekt och då fastnat lite för Nad 218THX som idag går att hitta för 5000kr. Vad tycker ni om detta steg? Blir det en uppgradering från en Denon PMA 1500R? Har ett gammalt Nad 106 försteg, så man får stå ut ett tag utan fjärr iaf..

Trött på folk utan vett

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/07/21 :  22:47:05  Show Profile Send Snoop a Private Message
Jag har lyssnat flera gånger på Nad med B&W och det lät inte roligt kan jag säga, har testat Nad 218 och även nya master serien ihop med en massa olika högtalare från B&W.

Ingen jag skulle rekomdendera.

Tycker det blir lite "platt"

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2006/07/21 :  23:05:15  Show Profile Send KennethS a Private Message
Ajdå...Inte ens en gammal goding som jag har haft tidigare: S300 Silverline? Funderade annars på ge en sån en chans igen..

Ge mej förslag! 6000kr is the limit!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2006/07/21 :  23:21:25  Show Profile Send mucke a Private Message
leta reda på ett rotel rb 1070 steg.
Kan du hitta för dom pengarna. Körde jag med mina 704:or när det begav sig.
Eller ett rotel rb 991.
Rotel+B&W=sant.

Mvh Mucke
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2006/07/21 :  23:50:31  Show Profile Send Terminator a Private Message
Sitter med ett RB-1080 till mina N804 och tycker att det funkar kalas. Har dock aldrig hört B&W tillsammans med NAD men för 6kkr kan du kanske få tag på ett 1070.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2006/07/22 :  01:20:02  Show Profile Send KennethS a Private Message
Hade faktiskt Rotel RB1070 hemma på test, och av nån anledning så föll det mej inte riktigt i smaken. Vilket gjorde mej lite förvånad. Kan ju varit mitt försteg som var boven. Såg en kille som sålde ett Myryad MA240 här i stan för 6000kr - lite prut. Nån som har någon åsikt?

Trött på folk utan vett

Edited by - KennethS on 2006/07/22 01:22:05
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2006/07/22 :  10:41:22  Show Profile Send mucke a Private Message
Jag körde med rotels försteg rc 1070 till mitt rb 1070 steg.
Tyckte det funkade ypperligt till 704:orna.
Kan ju ha med rumsakustiken att göra.
Hos mig lät det i allafall bra.

Mvh Mucke
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2006/07/22 :  11:31:21  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Jag körde under något år eller så med NADS218 och B&W N805 och jag tycker att det lät bra hemma hos mig. Visst var det saker som kunde vara bättre men jag tyckte inte att det lätt platt på något sätt. Rotel har jag aldrig testat hemma men de större stegen brukar ofta lovordas och jag tycker att man ser de på hifimagasinet med jämna mellanrum.


SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/07/22 :  11:56:31  Show Profile Send OcA a Private Message
NAD S300 har jag ju själv och kan inte säga något annat än bra om den. Ytterst kraftfull, snygg och välljudande med ett stänk värme och fin pondus. Låter inte i närheten av platt utan har bred och djup ljudbild. Spöar skiten ur min tidigare Primare A20MkII.

NAD'en är också mycket strömstark och borde kunna hantera dina högtalare utan problem. Lär gå att hitta för runt 6-8000 beroende på skick och ålder.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/07/22 :  12:20:57  Show Profile Send B-200 a Private Message
gå in på rotels hemsida och kolla vilka högtalare de har i sina posters, bara B&W, varför eftersom de utvecklar sina produkter tillsammans för en god match.

en retorisk fråga:
vilken skulle då passa till b&w högtalare?

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2006/07/22 :  17:10:51  Show Profile Send KennethS a Private Message
Hehe jo sant asimov, problemet är att jag har haft Rotel RB1070 hemma för test innan med mina B&W 704:or, och ljudet passade mej inte riktigt, troligvis på grund av vad jag sa tidigare, taskigt försteg. Men har även testat RB1080 med mina dåvarande Infiniy Kappa 90, och det jäklar va grejor!

Har ägt en Nad S300 innan och vart inte riktigt nöjd. Dock var detta med Audiovector Mi3 som jag aldrig fick att spela bra överhuvudtaget, kanske man skulle hoppa på tåget igen måntro?

Såg ett begagnat Myryad MA240 steg till salu för 6000kr på hifimagasinet. Nån som har en kommentar till det? Ger 2x120w och kostade nytt 16000kr för 3år sen.

Trött på folk utan vett

Edited by - KennethS on 2006/07/22 17:13:53
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2006/07/22 :  20:21:35  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Jag har lyssnat till NAD S300 Silverline och div olika B&W högtalare dock ej tillsammans utan var för sig. Men jag har ytterst svårt att tänka mig att Silverline inte klarar av att driva B&W 704 på ett mkt bra sätt. NAD Silverline-stärkaren måste vara en av de mer underskattade på marknaden.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/07/22 :  21:05:08  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jag hade under ganska många år NAD 218 + det enkla försteget 106 som du nämner, som drev B&W Matrix 3 (som jag fortfarande har i garderoben) och denna kombo har skänkt mig många sköna timmar med musik. Det var iochförsig på den tiden jag inte satt och lyssnade efter fel....men ärligen vill jag minnas att det lät jättebra!!

Artphotography
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2006/07/23 :  14:31:02  Show Profile Send KennethS a Private Message
Ville bara säga att jag köpte en NAD S300 Silverline igen. Gav 6300kr ink frakt och den har bara haft en ägare. Hoppas det blir bra nu!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/07/23 :  14:36:01  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Hoppas du blir nöjd, låt oss veta. Många som dissar silverline överlag, men det jag hört, vilket är lite, har inte varit dåligt.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2006/07/23 :  14:54:06  Show Profile Send KennethS a Private Message
Jo, ser fram emot detta faktiskt. Ska bli kul att få en förstärkare som kan göra mina fina högtalare mera rättvisa.

Borde ju ändå vara ett visst lyft från Denon PMA 1500Rmk2 till S300.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/07/25 :  15:43:16  Show Profile Send OcA a Private Message
Silverline smiskar på rätt bra. Har fått väldigt fin kritik i flertalet tester och de som säger att det låter illa har antingen fel förutsättningar med krinutrustning, eller så är det lösa fördomar...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2006/07/25 :  16:02:17  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Kenneth: Hur har det gått då? Eller leveransen tar lite längre tid än så kanske...

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2006/07/25 :  18:51:00  Show Profile Send KennethS a Private Message
Halloj!

Fick förstärkaren idag för ca 2 timmar sen. Så jag har låtit den stå och puttra lite. Tyvärr så låter det ett "hummande" om själva förstärkaren, precis om min gamla S300 gjorde... Men det är iaf lägre än på den gamla Nad S300 jag har haft för länge sen.

Just nu är det lite blandad kompott i mitt omdöme, förstärkaren låter klart maffigare än min gamla Denon, men den var samtidigt lite neutralare i klangen. Basförmågan är klart ännu bättre i denna, än i Denon:en. Fick dock mixtra lite med mitt kabelval,då kombinationen Audioquest King Kobra signalkabel och Nad S300 inte verkar riktigt optimal. Ljudet vart för ljust och jobbigt, samt lite spretigt med denna kabel, så jag stoppade in min gamla Transparent Audio MusicWave och då vart det klart bättre!Ljudet blev mera skimrande och klart mukare i alla register + att basen stramades upp ytterligare. Enda jag saknar lite så här nu, är farten som jag hade i Denonen. Den kändes lite snabbare och lite mera explosiv, men klart tunnare i mellanregistret och inte lika detaljerad. Tror dock att jag helt måste frångå Audioquest för att verkligen få grejorna att sjunga.

Detta är dock ett första intryck när förstärkaren var kall, samt fått stå på i en 30min. Kanske blir ytterligare lite bättre när den fått stå på i en 2 timmar eller nåt och blivit igenom varm.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/07/25 :  19:31:36  Show Profile Send B-200 a Private Message
nätfilter kanske hjälper eller kolla fasen ?

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2006/07/25 :  19:50:06  Show Profile Send KennethS a Private Message
Börjar fundera faktiskt på nätfilter. Har har ju 2 datorer ståendes i vardagsrummet med. Dom lär ju skräpa ner ganska duktigt. Dock satte jag mej ner nu och lyssnade igen när den stått på i 3 timmar och förstärkaren låter tack och lov mycket bättre nu! Klart stramare och öppnare ljud nu. Transparent kabeln gjorde helt klart sitt med. Nu är jag klart mycket nöjdare med mitt köp.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/07/26 :  17:22:20  Show Profile Send OcA a Private Message
Trevligt!

Min S300 hummar en del också, men det är inget som stör vid lyssning, bara på tomgång.

Har lånat hem en S500i CD av en polare och kombinationen av dessa två maskiner är helt sagolik! Allt faller liksom på plats! Fruktansvärt bra lirar dessa två ihop! Kör nu med en Nordost XLR imellan och jösses vad det gör skillnad mot RCA... Om du har möjlighet att köra S300 balanserat ska du absolut göra det. Allt låter bättre. Ungefär som att ta bort en kudde från högtalarna. Har ju provat en rad olika spelare med mina grejer och denna är helt klart bäst hittils! Måste köpa den av polaren på något sätt...

Ljudet lyfter något vansinnigt. Otrolig skjuts i basen, samtidigt som den är stram och torr, fantastikst dynamik och ett mellanregister som är otroligt detaljerat och nyanserat samt en silkeslen, men mycket detaljerad diskant! Helt enkelt superbra ljud! Har du möjlighet att lägga vantarna på en S500i så gör det. De funkar sjukt bra ihop. Dessutom väldigt snygga.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2006/07/26 :  17:52:39  Show Profile Send KennethS a Private Message
Ojojoj! Trodde inte det var sån skillnad med balanserat och obalanserat med Nad S300!

Har nu lyssnat ännu mer och både och tjejen är väldigt överens om att förstärkaren gör ett ruggigt bra jobb med våra B&W 704. Mycket fin botten och silkeslent ljud. Det där "hummandet" verkar vara lita standard då med andra ord. Tråkigt men inte speciellt störande som du säger. Nu blir man ju också sugen på att uppgradera signalkällan från min Denon DVD2900 till nåt annat kul...Jisses...

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/07/26 :  18:28:02  Show Profile Send B-200 a Private Message
testa låna hem ett nätfilter, kolla om någon äger ett i din närhet

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

dimme
Starting Member

24 Posts

Posted - 2006/07/26 :  19:56:19  Show Profile Send dimme a Private Message
Jag sitter nästan i samma sits som du KennethS

Har ett par Canton Ergo RC-L och driver dessa med en Denon PMA-2000mkIV. Har en Denon DCD-1550 som cd-spelare.
Nu har uppgraderingsjävulen tagit tag i mig och jag är ute efter en ny förstärkare eller cdspelare.

Var inne på Hifiklubben och blev lite fundersam när säljaren tyckte att en NAD C370 skulle passa alldeles perfa och låta bättre än det jag kör nu.....
Är det ens värt besväret att leta efter en ny förstärkare då för min del? Har kollat en del på NAD S300 men har inte kunnat lyssna på en eller testa.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2006/07/26 :  20:05:49  Show Profile Send KennethS a Private Message
Dimme: Jag har svårt att se hur Nad C370 skulle vara så mycket bättre än Denon:en. PMA2000R är också grymt strömstark med en fin kontroll, och jag har på kul testat driva B&W Nautilus 804 med PMA200R:en och det gick bra. Skulle definitivt kolla i S300:an, tror du får ett klart mjukare ljud med en helt annan pondus i botten + en mjukare och mera detaljerad diskant. Bor du i närheten av Linköping är du välkommen över att lyssna om du vill..


asimov: Jag kan nog låna hem av grabbarna på lefflers hifi,m dom är mycket bra att ha göra med.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.97 sekunder. Snitz Forums 2000