HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fasen på vilket stift?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/07/29 :  23:02:42  Show Profile Send Vox a Private Message
På vilket stift i apparaten skall fasen vara enligt "standard"?

Om jag håller sladden så att "hålen" bildar ett V har jag tidigare läst att det övre vänstra ska vara fasen enligt "standard", men i dag läste jag att det ska vara det övre högra.

Någon som vet vad det är som gäller?



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/07/29 :  23:37:34  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Konstruktören vet vad som gäller. Men troligtvis heter det på de flesta maskiner; "nere" till vänster, eller "uppe" till höger. Beroende på om nätbrunnen rätt eller upp och ned.

Sett från maskinens baksida.

/M

Edited by - rannagarden on 2006/07/29 23:38:52
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/07/30 :  09:03:10  Show Profile Send Vox a Private Message
rannagarden: hur ser jag om nätbrunnen sitter upp och ned eller inte? Vilket monteringssätt är det "rätta"?



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/07/30 :  09:11:33  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Ser den ut som ett "V" är den upp och ned ("uppe" till höger). Ser den ut som ett "A" är den rättvänd ("nere" till vänster). Stiftet för fasen följer ofta nätbrunnens position oavsett montering.

/M
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/07/30 :  09:53:36  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message


Ett styck upp&ner-vänd kontakt,fas-pinnen är den markerade.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/07/30 :  10:36:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Sen gäller det att sätta i stickproppen åt rätt håll. Finns det nån standard???
Det tror jag knappt, i varje fall ingen som följs konsekvent av alla tillverkare.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/07/30 :  11:18:24  Show Profile Send eliot a Private Message
Därför föredrog jag de schweiziska kontakterna med tre stift där den mellersta var jord och befanmn sig lite under de två övriga. Jag hade länge kvar mina schweiziska kontakter men när jag började pröva med olika nätsladdar blev det ohållbart

- För att underlätta för mig själv så har jag satt mina jordade vägguttag så att fasen är upptill och nollan nedtill - och jorden alltså horisontellt. Det är kanske lite ovanligt men det underlättar

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/07/30 :  12:15:39  Show Profile Send Vox a Private Message
Om jag tolkar er rätt så ska fasen vara den övre vänstra (V) om jag tittar in i kontakthonan. Rätt eller?

Hifi Consult skriver så här:
Dra ur kontakten bak på maskinen och vänd den mot dig så att du tittar in i ett "V". Lägg en faspenna (typ "fasen" från Clas Ohlsson) mot höger sida och sedan vänster sida. Har du en Krell/Bladelius så skall pennan lysa på HÖGRA övre stiftet.

(2005-10-28 Ni som läst dessa rader förut undrar kanske. Bladelius har numer anslutit sig till den standard som lägger fasen på höger sida, inte vänster som då vi kollade runt år 2000. Samma stift som Krell nu med andra ord.)


Betyder detta att det inte finns någon standard utan fabrikanterna gör lite som de vill?


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/07/30 :  13:00:47  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Nja, nu kan ju en förstärkare innehålla flera nätdelar. Har varit med om på Pioneer Ax-10As att skall man köra digitalt låter den ena riktningen bättre och analogt den andra. Och vi har faktiskt blindtestat det på flera personer.
Sen finns det nog faktiskt en standard även i våra kontakter för om man tar franska väggutag så ser dom ut som våra så när som på att dom använder ett utstående jordstift (franska elektriker *ryser*) och fungerar med våra apparatställ eftersom dom funkar med både jordklämmor och jordstift. Kolla hålet i kontakten. Så det bör finnas en standard även om man inte kopplar enligt denna då fransmännen inte kan vända på sina sladdar.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/07/30 :  13:12:41  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
quote:
Betyder detta att det inte finns någon standard utan fabrikanterna gör lite som de vill?
Ja.

Om du inte hör någon skillnad och inte har möjlighet att mäta dig till rätt fas, så kan du alltid maila återförsäljaren eller tillverkaren/företaget (märket/namnet på apparaten) och höra vad de säger är "rätt" fas på just din maskin.

Själv så lyssnar jag, mäter och pratar med tillverkaren. För att vara på den säkra sidan.

/M
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/07/30 :  15:58:54  Show Profile Send eliot a Private Message
Jag visar en bild på de schweiziska kontakterna:



som jag tycker är mycket bra.

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/07/30 :  22:10:01  Show Profile Send Vox a Private Message
Ser inget problem med att vända stickkontakten rätt. Är ju bara att mäta att fasen är i övre vänstra (V) på honkontakten.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/07/31 :  07:47:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Ser inget problem med att vända stickkontakten rätt. Är ju bara att mäta att fasen är i övre vänstra (V) på honkontakten.

Om nu det är "standard" på just den apparaten ja.
Sen kan ju någon montör ha anslutit tåtarna på trafon tvärtom i just ditt exemplar. Då blir det övre högra stiftet.
Jag tycker rannagardens allmäna råd är mycket bra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.89 sekunder. Snitz Forums 2000