HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 3G & GSM - novis inom mobiltelefoner
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2006/07/20 :  18:58:09  Show Profile Send Terminator a Private Message
Hej,

Suttit nöjd med min Nokia 6610 i snart tre år men nu börjar den falla isär och det är nog dags för något nytt. Trivs bra med GSM men tycker att 3G-lurarna ofta verkar mer prisvärda och har en sjysstare design med bättre funktioner (bra kamera, stor skärm osv). Som jag har förstått det så växlar en 3G-lur till GSM-nätet när den tappar täckning inom 3G, dvs den har stöd även för GSM. Går det att ställa in en 3G-lur så att den bara använder GSM-nätet och att jag då bara flyttar över mitt nuvarande SIM-kort?

Kanske helt korkad fråga men mobiler har aldrig intresserat mig

(Om du undrar varför jag inte vill använda 3G-nätet är det för att jag hört en del om att samtal ofta bryts osv - fast det kanske har förbättrats?).

Mvh
Hans

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/07/20 :  19:44:02  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
sålänge du inte tecknar ett 3G-abonnemang så går det bra, köp telefonen kontant, stoppa i ditt kort från den gamla luren och kör på som vanligt
(ps. det är bra att byta ut SIM-kortet mot ett nytt om det är gammalt, kontakta operatören, det kan kosta nån hundring men det kan spara mycket batteri..)

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2006/07/20 :  22:20:49  Show Profile Send Terminator a Private Message
Tack för svaret!

Hehe, det låter ju lysande för en sån teknikfientlig snubbe som jag Hur kommer det sig att ett simkort kan få telefonen att dra mindre ström?
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/07/20 :  22:37:22  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
det beror på att modernare SIM-kort i sig drar mindre ström samt att gamla kort fick telefonen att polla oftare (kolla mottagningen oftare, genom att sända ett anrop till närmaste mast)
ett + med ett nyare kort är också att du kan spara fler telefonnummer på kortet (om man nu inte vill ha dom i telefonen)

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2006/07/20 22:38:24
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2006/07/21 :  09:30:06  Show Profile Send Apinator a Private Message
Jag hade för mej att det krävdes att man har U-sim i alla 3G lurar? Det var väl mest tidigare Tre som hade problem med att de inte hade någon funktion i sitt nät för att skifta mellan 3G och GSM. Detta har dom dock nu och det har de andra operatörerna haft hela tiden. Dock ser jag ingen större mening med att köpa en 3G telefon om man nu inte har någon användning för den snabbare dataöverföringen. Finns många bättre GSM telefoner än vad det finns bra 3G lurar!

MVH Dan

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/07/21 :  09:41:17  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

quote:
Finns många bättre GSM telefoner än vad det finns bra 3G lurar!


Jo, men nu finns K800I...





// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2006/07/21 :  10:37:31  Show Profile Send Apinator a Private Message
Hehe...jo jag vet, har själv just nyligen beställt en sådan faktiskt!
Tänkte mest att det finns mer prisvärda lurar om man inte har nytta av den ökade bandbredden som 3G erbjuder!

MVH Dan

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2006/07/21 :  17:27:50  Show Profile Send Terminator a Private Message
Hehe, bang on target Pac. Just den luren jag spanat in fast jag tvekar lite på priset, måste ju finnas pengar till hifi också .
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/07/21 :  21:52:52  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Terminator - Försök få tag på en Siemens A65 - en av deras allra mest snikiga rena GSM-modeller. Borde passa en teknikfientlig snubbe som du - man kan ringa med den, skicka SMS och så har den en telefonbok. Sen är det i stort sett stopp.

Bra batteritid och väldigt robust. Min låg ute i lössnön en natt i vintras. Efter att ha skakats av utomhus fick den ligga och torka isärplockad en vecka inomhus. Sen var det bara att sätta i batteri och SIM-kort och köra igen. Tyvärr hade membranen hörlurer fått lite stryk så att det skorrade lite obehagligt. Så jag bytte då telefon - till en likadan. Pris cirka 600-700 kronor utan bindningar. C65 kan emellertid vara litet svår att få tag på eftersom den har ett par år på nacken. Hittar du en Siemens C60 kan det också gå bra - ännu litet äldre modell med i stort sett samma funktioner. En sån har min fru sedan tre år och den bara fungerar!



/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2006/07/21 :  23:52:58  Show Profile Send Terminator a Private Message
Hehe, lite teknikfientlig kanske jag är när det gäller mobiler men de måste ju vara någorlunda snygga också och då går Siemens bort. Hade för övrigt en Siemens (kan den hetat C45?) före nuvarande Nokia och den gjorde inte en människa glad. Rätt ful och ologiska menyer har gjort att jag inte är så sugen på märket igen men jag borde kanske tänka om!
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2006/07/22 :  11:33:56  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Jag måste slå ett slag för SE K800i. Jag har haft min nu i ett par veckor och jag är väldigt nöjd med hur den fungerar.

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/07/23 :  11:47:04  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Terminator - Siemens A65 ser ut precis som alla andra telefoner nu för tiden, det vill säga som en lite grå tvål med knappar på

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000