HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Progressivt.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 10

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2007/06/11 :  16:37:34  Show Profile Send Hornta a Private Message
är det någon som kommer skriva recension på DT - SC??? ser framemot vad ni tycker om skivan....

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/06/11 :  18:10:04  Show Profile Send Ayn a Private Message
Jag tror jag börjar tröttna på DT. Jag tror nog det kan stämma att SC är det bästa de gjort sen SFAM, men jag tycker att det känns som att med varje släpp försvinner melodierna mer och mer, och istället blir det mer och mer show-off. Men jag ska ge SC några lyssningar till.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2007/06/11 :  18:36:16  Show Profile Send Hornta a Private Message
går det att tröttna på DT? de har då inte jag märkt


Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/06/11 :  20:14:50  Show Profile Send huzze a Private Message
Tröttna på DT? När det inte finns alternativ?
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2007/06/12 :  08:49:54  Show Profile Send Nothing a Private Message
Ja, det går visst att tröttna på DT! SC har blivit en liten nytändning för mig. Efter SFAM började det att gå utför tycker jag.
De började att tappa melodierna och det blev aldrig riktigt intressant. Virtuositeten fanns där, men mindre smakfullt så att säga. Nu med SC har den intressanta balansen mellan melodier och så kallad Ytse återfunnits, hör lite av gammla goda DT mer nu än tidigare. Tycker även att dom låter mer lekfull och kreativ nu, än dom gjort sedan SFAM. + att JM låter mer nu! Produktionen låter bra och balanserad. Inget intrument överröstar [läs MP!]
Även om vissa låtar låter en aning för fet [läs MP!]
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2007/06/12 :  09:21:00  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Hornta:

quote:
är det någon som kommer skriva recension på DT - SC??? ser framemot vad ni tycker om skivan....


Skulle gärna, men vet inte om jag kommer ha tid nog till det...

Ayn:

quote:
...och istället blir det mer och mer show-off


Du säger det som om det vore något negativt!? Jag tillhör dom som faktiskt gillar allt de gjort, visserligen i mer eller mindre utsträckning, men jag har aldrig blivit besviken och aldrig tröttnat... Men du gör rätt i att ge SC några lyssningar till, det krävs för att man ska kunna koppla ett grepp om den...

Nothing:

Repentance är störtskön. Inget tvivel om saken. Men som avslutning på AA-sagan hade den varit lam, det var så jag menade...



"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2007/06/12 :  12:20:05  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Ett alternativ till DT är ju Sun Caged från Holland.
Inte lika bra, men ändå mycket bättre än det mesta andra i genren.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2007/06/14 :  21:05:20  Show Profile Send Hornta a Private Message
Någon som lyssnat på Systematic Chaos (DVD) i 5.1?

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/06/17 :  17:11:10  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Kaipas Anglig Feelings är helt ok. Dock lite för mycket åt jazz-rock hållet till för min smak. Jag gillar Hans Lundins flirtande med folkmusik och önskar att det kunde vara mer av den varan.
Sedan är Hans Lundin min stora synt-hjälte.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2007/06/17 :  18:38:35  Show Profile Send Nothing a Private Message
@Björn-Ola
Vad tycker du om resten av "NYA" Kaipa's skivor då?
Angling feelings är helt sjukt bra! Klar top-skiva!

Själv tycker jag "nya" kaipa springer åttor runt gamla kaipa.

@opethic
Har aldrig varit förtjust i Sun Caged. Mycket pga att dem låter som ett garageband, dom mognar aldrig och dessutom låter produktionerna piss. Men med deras nya börjar de låta lite bättre.
Hör mest referenser melodi och sångmässigt till Enchant än till DT.
Det finns grupper som presterar bra mycket bättre musik i denna genre än Sun Caged.

Edited by - Nothing on 2007/06/17 19:06:56
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2007/06/17 :  21:44:11  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Nothing - Ok, smaken är som baken. Själv tycker jag nog att Sun Caged är det enda bandet som kan hota DT när det gäller "renlärlig progressive metal" (många andra bra band som Pain Of Salvation, Opeth, Symphony X, Threshold, mm. spelar ju helt annan typ av musik) Visst lider SC av bristfällig produktion, men som många recensenter skrev när deras debutplatta kom: "Det här är skivan som Dream Theater borde gjort efter Awake", nya plattan - Artemisia - har jag lyssnat igenom ca 20 gånger nu och den är tyvärr inte alls lika bra som debuten. Fast ljudet är som sagt bättre.

Vet inte om Arjen Lucassens projektband Ayreon har nämnts, jag kan starkt rekommendera plattan The Human Equation. Riktigt bra progressiv musik som spänner mellan soft musikal till stenhård metal. Skivan gästas bla. av James La Brie, Mikael Åkerfeldt, Devon Graves, Devin Townsend mfl. Borde passa alla som gillar progressiv musik, allt från Opeth och Dream Theater till Porcupine Tree och Flower Kings.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/06/18 :  17:41:46  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Kaipa var mina idoler på 70-talet och jag såg dom live ett antal gånger på Västgöta Nation i Göteborg. Därför är mina upplevelser av de gamla plattorna färgade av minnen och annat.
Faktum är att jag tycker bäst om "Notes from the past av de nya". Det är lite av gamla Kaipa kvar där.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2007/06/18 :  18:59:30  Show Profile Send Nothing a Private Message
@Opethic
Jag tycker tyvärr Sun Caged blir tråkiga i längden. Hittar ingen melodi bland solopartierna som tyvärr även saknar finess. Visst gruppen kan spela, duktiga musiker! Men finessen unikumet finns inte där. Beror kanske på att dom försöker att låta DT för mycket. Framför allt den virtuosa delen av DT. Melodi-delen drar mer åt Enchant än åt DT. Därför pga att DT fördelar melodi med finess är dom absolut totalt ohotade o bör därför just ha en egen genre, som dom i mångt och mycket har.

Dom är inte dåliga, missförstå mig rätt. Bara det att det finns bra mycket mer kvalitativa, unika, grupper inom den progressiva-metal scenen. [läs icke låta som DT grupper]
Jag lyssnade mycket på den här typen av musik i slutet av 90-talet och en bit in i 00, och tyvärr är 90% smörja. Man blir glad när det någon gång kommer någonting som håller en så pass hög kvalitet att skivorna snurrar i spelaren mer än nån månad eller på sin höjd 5ggr.

.
Go to Top of Page

psychozz
Starting Member

2 Posts

Posted - 2007/06/23 :  17:58:42  Show Profile Send psychozz a Private Message
Många bra tips man fick här! Men...

Änglagård tycker jag har nämnts alldeles för lite här. Bara ett inlägg om dom vad jag sett. Kan iofs bero på att det verkar i princip omöjligt att kunna köpa nya skivor med dom, utan man får förlita sig på ebay och likande. Men om ni ser någon Änglagård-skiva, speciellt "Hybris" så köp den direkt! Underbar svensk progrock, tyvärr har dom bara gett ut två studioalbum och några samlingar och sedan bara försvann dom i princip.

Lite info finns iaf här: http://www.anglagard.net/

Edit: Gjorde en sökning på ebay och hittade några till salu, dock låg den billigaste "Hybris" på $100 och den dyraste "Hybris"-LPn på $450, om ni har pengar så KÖP :)

Edited by - psychozz on 2007/06/23 18:12:32
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2007/08/28 :  10:25:43  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Nu var det alldeles för länge sedan det dök upp nåt nytt inlägg här...

Så i ett förstök att återuppliva tråden, vad har hänt i sommar?
Var det någon som var i Slottsskogen i lördags? (Var själv på bröllop...)
Är det någon som ska till hovet den 28:e och se Dream Theater (och Symphony X)?
Vilka konster/band på festivaler har ni sett i sommar?
Vilka släpp ligger i startgroparna inför hösten?

Är det någon mer än jag som, medelst stor förväntan, ser fram emot The Flower Kings - Sum of no evil som släpps den 8:e oktober i Europa???


"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

p-pan
Member

155 Posts

Posted - 2007/08/28 :  14:21:21  Show Profile Send p-pan a Private Message
Polska Riverside släpper nytt till hösten.

Och det ser jag verkligen fram emot.
Förra plattan var riktigt bra

http://www.insideout.de/catalog/product_info.php?products_id=582&osCsid=85e185de13f5b97ea6c4eae5bb981f94

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2007/08/29 :  22:59:39  Show Profile Send brumel a Private Message
Symfonirock ar den term jag alltid anvant. Och da menar jag langa 10-20 min langa svitliknande kompositioner hart styrda arrangemang med tekniskt drivna musiker. Musik som ar omojlig att dansa till. Typ Genesis och Yes aren -72-73. Gentle Giant har jag ocksa lyssnat mycket pa. Laten Three Friends fran skivan med samma namn ar super. Yes lat Awaken fran -77 markerar slutet pa den epoken. Jag har inte lyssnat sa mycket pa nyare progg. Men nar det ar skivmassa i Umea brukar Missing Piece ha ett stand dar man kan lyssna. Nu ar jag oerhort sallan hemma men skivmassor ar bra for den som vill komma over gamla trevliga plattor.
mvh J

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2007/08/31 :  08:51:45  Show Profile Send aplodon a Private Message
Om ni gillar progressiv musik så har ni väl inte missat att Magma kommer till Oslo.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=63249
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2007/09/06 :  20:28:31  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Jag kan rekommendera MAITREYA och MEMFIS, två svenska band som båda är mer eller mindre influerade av OPETH.

MEMFIS har gjort en CD "The Wind Up" och en sjutums vinyl-EP "The Wind Up" / "Breakdown". CDn finns att köpa lite varstans, men vinylen är sällsynt och lite "svår".
De låter som en hybrid av Opeth och Mastodon, kan man nog enklast beskriva det som.
Recension:
http://www.tartareandesire.com/urkraft/recension.php?id=155
Provlyssna:
http://www.myspace.com/memfisband

MAITREYA har gjort en egenfinansierad CD. Den går bla. Att köpa direkt av bandet.
Deras musik påminner en del om Opeth som de lät runt "Still Life" och "Blackwater Park", fast med en egen touch - bla med inslag av folkmusik.
Deras skiva har hyllats av bla Simon Lundh i Sweden Rock Magazine.
Recension:
http://www.tartareandesire.com/urkraft/recension.php?id=293
Provlyssna:
http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendID=157974168


Om ni vill ha tips var ni kan köpa skivorna så kan ni skicka ett PM till mig, det är ju inte så poppis med länkar till butiker och auktioner här.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2007/09/07 13:35:31
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2007/09/09 :  19:25:59  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Någon som minns denna eminenta orkester?
http://www.esperanto-rock-orchestra.com/lasttango.html
Har bara hört "last tango", men den är grymt bra. Beatles har aldrig varit min grej, men versionen av Eleanor Rigby är en av 6 höjdpunkter på plattan, vars låtar är mellan 3 och 12 minuter, med mycket instrumentala stycken.

edit. 6 blev 3

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098

Edited by - miaber on 2007/09/09 20:28:24
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/10/01 :  16:48:18  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Två svenska progressiva grupper på 70-talet:
http://www.youtube.com/watch?v=3a-E5TF1JlI&mode=related&search=
http://www.youtube.com/watch?v=aXh9m08x7Q0

Det var fan bättre förr...

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/10/11 :  13:01:28  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Nu damp Flower Kings nya ned i brevlådan.
Den är klart proggigare än de föregående.
Jag får återkomma när jag lyssnat in mig ordentligt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/11/18 :  18:44:44  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag får väl skriva lite om plattan.

Roine har ju länge lovat att göra en äkta prog-platta. Här är den!
Det känns lite som en återgång till de första, lite Yes-inspirerade Flower Kings-plattorna.
På gott och ont. Den bredd och variation som finns på senare plattor är borta.
Här är det prog och långa epics, precis vad de äkta prog-fansen vill ha.
De som mäter musikalisk kvalitet med antal taktbyten per sekund.
Tur nog har Flower Kings mer än så att ge. Att jag gillar dom beror på att de till skillnad från många prog-grupper kan skriva bra melodier.
De är inte skickligast, men de gör bra och innehållsrika låtar. Att låtarna är långa beror enbart på att det tar så lång tid att spela igenom alla idéer. Så ska det vara, inget onödigt utdragande utan bara ett härligt flyt.

Det som gör den här skivan lite svårare att ta sig in i är att de inte har blandat upp de långa låtarna med lite kortare mer lättlyssnade saker.
Därför har den gjort lite motstånd. Jag var inte på humör för denna sorts musik när jag fick skivan.Av den anledningen gillade jag den inte speciellt vid de första genomlyssningarna så jag lade den åt sidan ett tag.
Men när jag tog tag i den igen så öppnade den upp sig och skapade ett sug istället för ett motstånd.
Ni som gillar Retropolis kommer att älska det här. Många har ju den som favorit.

Själv tycker jag nog att denna plattan och Retropolis trots allt hamnar på den undre halvan på kvalitetsskalan av deras plattor. Inte för att det säger så mycket om kvaliten i sig, för detta är bra!

Fast, nu köpte jag den limiterade utgåvan med en extra cd med tre bonuslåtar.
Den hade jag förbisett. Bonusspår brukar vara låtar som blivit över för att de inte håller tillräckligt bra kvalitet. Något för fansen som vill ha allt med gruppen.
Därför tog det lång tid innan jag tog tag i bonus-cd:n. Det skulle jag gjort långt tidigare. Jag skulle t.o.m. ha börjat med den.
"The River" som inleder är helt enkelt The Flower Kings när de är som bäst! En melodi som sätter sig direkt i huvudet och vägrar att flytta på sig.
Nästa spår är en lite tyngre låt som skulle platsa på Roines soloplatta "Wall Street Woodoo". Typisk 70-tal med lite tyngre riff som får krocka med en enkel svensk folkmelodi på ett roligt sätt.
Det sista spåret är en vacker istrumentallåt som bygger helt och hållet på Rones sologitarr. Här visar han sig från sin bästa sida med ett innerligt spel som kommer direkt från hjärtat, utan en massa tricks och uppvisning.
De måste ha ett makalöst självförtroende som låtskrivare när de slänger bort så bra låtar på en limiterad bonus-cd.

Köp för katten den limiterade utgåvan!
Med finns också lite film från inspelningen av skivan.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2007/12/12 :  12:26:33  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message

Ayreon släpper nytt i januari. En liten "teaser" finns att finna på www.insideout.de. Verkar lovande... Medverkar på plattan gör bl a Tomas Bodin (Flower Kings) och Daniel Gildenlöw (Pain of Salvation).

Vi väntar med spänning... (Human Equation har fått nytändning hos mig just nu och jag har just beställt två tidigare album att lyssna in mig på)


"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

Absolute Audio
Member

81 Posts

Posted - 2007/12/15 :  23:17:35  Show Profile Send Absolute Audio a Private Message
http://www.ayreon.com/ayreon/preorder.html

Här kan du förhandsboka ett signerat ex av skivan!


Följ oss på Facebook
Go to Top of Page
Page: of 10 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000