HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Polarpriset 2010 : Fick rätt personer det ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2010/05/18 :  12:42:57  Show Profile Send poppen a Private Message
Polarpriset 2010 : Fick rätt personer det ?

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2010/05/18 :  12:50:26  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det kan ju vara lämpligt att upplysa om att det var Björk och Ennio Morricone.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2010/05/18 :  12:50:26  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det kan ju vara lämpligt att upplysa om att det var Björk och Ennio Morricone.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2010/05/18 :  13:00:35  Show Profile Send poppen a Private Message
OK !

Men jag anser att Arvo Pärt borde fått det istället för Ennio Morricone fick det.

Ok för Björk men det finns de som är större ikoner typ Aretha Franklin som fick t.o.m. politiskt betydelse för coverhitten Respect. Både etniskt och i genusperspektiv än större ikon än vad björk någonsin blir.


Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2010/05/18 :  13:00:35  Show Profile Send poppen a Private Message
OK !

Men jag anser att Arvo Pärt borde fått det istället för Ennio Morricone fick det.

Ok för Björk men det finns de som är större ikoner typ Aretha Franklin som fick t.o.m. politiskt betydelse för coverhitten Respect. Både etniskt och i genusperspektiv än större ikon än vad björk någonsin blir.


Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/05/18 :  13:04:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag trodde priset gällde musik?!?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/05/18 :  13:04:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag trodde priset gällde musik?!?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2010/05/18 :  13:59:58  Show Profile Send mace a Private Message
Jag är helnöjd!!!

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2010/05/18 :  13:59:58  Show Profile Send mace a Private Message
Jag är helnöjd!!!

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/05/18 :  14:14:35  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag säger att Morricone är bra men jag skulle också vilja se Jordi Savall som pristagare.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/05/18 :  14:14:35  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag säger att Morricone är bra men jag skulle också vilja se Jordi Savall som pristagare.
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2010/05/18 :  14:16:16  Show Profile Send Eref a Private Message
Musikaliskt rankar jag både Aretha Franklin och Aivo Pärt över Björk och Ennio Morricone så där kan jag hålla med dig Poppen.
Annars gillar jag både Björk och Morricone.
Om priset gäller musik? Det är ju nästan omöjligt att jämföra olika musiker på nåt objektivt sätt. Man har väl känslan av att andra saker spelar in ganska mycket liksom i Nobelpriset i litteratur t.ex.
På nåt sätt blir priset alltid fel. Det roligaste skulle kanske vara om man delade ut priset till lite mer okända/bortglömda värdiga musiker?

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2010/05/18 :  14:16:16  Show Profile Send Eref a Private Message
Musikaliskt rankar jag både Aretha Franklin och Aivo Pärt över Björk och Ennio Morricone så där kan jag hålla med dig Poppen.
Annars gillar jag både Björk och Morricone.
Om priset gäller musik? Det är ju nästan omöjligt att jämföra olika musiker på nåt objektivt sätt. Man har väl känslan av att andra saker spelar in ganska mycket liksom i Nobelpriset i litteratur t.ex.
På nåt sätt blir priset alltid fel. Det roligaste skulle kanske vara om man delade ut priset till lite mer okända/bortglömda värdiga musiker?

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/05/18 :  15:13:19  Show Profile Send gcs a Private Message
Får dom värdiga inte priset ena året så kanske dom får det nästa år eller nästa. Förresten hur bedömer man vem som är värdig? Är det på nostalgiska grunder eller smak och vem som säljer många skivor som därmed gynnar det stora skivbolaget.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/05/18 :  15:13:19  Show Profile Send gcs a Private Message
Får dom värdiga inte priset ena året så kanske dom får det nästa år eller nästa. Förresten hur bedömer man vem som är värdig? Är det på nostalgiska grunder eller smak och vem som säljer många skivor som därmed gynnar det stora skivbolaget.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2010/05/18 :  16:35:40  Show Profile Send poppen a Private Message
Ibland resonerar juryn mer än bara musik. Joni mitchell har aldrig varit någon musikalisk banbrytare men fick priset för sin ikonstatus.


Men Franklin harnog fått mer tjejer att börja sjunga ön Björk. hon är nog en större inspirationskälla också.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2010/05/18 :  16:35:40  Show Profile Send poppen a Private Message
Ibland resonerar juryn mer än bara musik. Joni mitchell har aldrig varit någon musikalisk banbrytare men fick priset för sin ikonstatus.


Men Franklin harnog fått mer tjejer att börja sjunga ön Björk. hon är nog en större inspirationskälla också.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/05/18 :  16:55:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Joni mitchell har aldrig varit någon musikalisk banbrytare men fick priset för sin ikonstatus.
Haha, vad olika man kan se på saker och ting. Själv tycker jag att Joni Mitchell är en av de mest värdiga pristagarna just på grund av musikaliska förtjänster.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/05/18 :  16:55:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Joni mitchell har aldrig varit någon musikalisk banbrytare men fick priset för sin ikonstatus.
Haha, vad olika man kan se på saker och ting. Själv tycker jag att Joni Mitchell är en av de mest värdiga pristagarna just på grund av musikaliska förtjänster.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2010/05/19 :  09:15:35  Show Profile Send poppen a Private Message
Jag har inte sagt att hennes musik är dålig. Nyinspelningen av both sides now var fantastiskt bra. Men banbrytande för nyskapande musik som inte tidigare fanns är hon dock inte. Att hon är en stor inspirationskälla för kvinnliga singer songwriters är en helt annan sak . Det var därför hon fick priset. PÅ så sätt kan man säga hon var en värdig pristagere.

Men samma analogi skulle man kunna ge Aretha Franklin priset också. Det var det som var min poäng.

Kraftwerk var banbytande men pga inre stridighter kommer de inte få det. David Bowie förjänar priset bättre än Björk.

För övrigt tror jag nog att Birgit Nilsson priset kommer få en större internationell betydelse än vårt lilla Polarpris.



Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2010/05/19 :  09:15:35  Show Profile Send poppen a Private Message
Jag har inte sagt att hennes musik är dålig. Nyinspelningen av both sides now var fantastiskt bra. Men banbrytande för nyskapande musik som inte tidigare fanns är hon dock inte. Att hon är en stor inspirationskälla för kvinnliga singer songwriters är en helt annan sak . Det var därför hon fick priset. PÅ så sätt kan man säga hon var en värdig pristagere.

Men samma analogi skulle man kunna ge Aretha Franklin priset också. Det var det som var min poäng.

Kraftwerk var banbytande men pga inre stridighter kommer de inte få det. David Bowie förjänar priset bättre än Björk.

För övrigt tror jag nog att Birgit Nilsson priset kommer få en större internationell betydelse än vårt lilla Polarpris.



Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/05/19 :  09:27:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Är du med i juryn?

quote:
David Bowie förjänar priset bättre än Björk.

DÄR håller jag med 134%.

quote:
Nyinspelningen av both sides now var fantastiskt bra.
Detta måste jag bara kommentera... Den är OK men det är inte ens i närheten av det bästa enligt min smak, det är traditionellt, ganska uddlöst och färdigtuggat. Men fortfarande är det ju bra.
I mitt tycke är orsaken till priset hon fick snarare "Blue", de saker hon gjorde med Jaco Pastorius, som t.ex "Don Juans Reckless Daughter" samt även de saker hon skrev tillsammans med Charles Mingus.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/05/19 10:15:42
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/05/19 :  09:27:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Är du med i juryn?

quote:
David Bowie förjänar priset bättre än Björk.

DÄR håller jag med 134%.

quote:
Nyinspelningen av both sides now var fantastiskt bra.
Detta måste jag bara kommentera... Den är OK men det är inte ens i närheten av det bästa enligt min smak, det är traditionellt, ganska uddlöst och färdigtuggat. Men fortfarande är det ju bra.
I mitt tycke är orsaken till priset hon fick snarare "Blue", de saker hon gjorde med Jaco Pastorius, som t.ex "Don Juans Reckless Daughter" samt även de saker hon skrev tillsammans med Charles Mingus.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/05/19 10:15:42
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2010/05/19 :  10:17:50  Show Profile Send iroise a Private Message
Man kan alltid ha synpunkter på vem som fått/borde fått priset, själv tycker jag att priset mestadels delas ut för "lång och trogen tjänst" och inte alltid till dem som jag tycker har gjort störst avtryck i musikhistorien.
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2010/05/19 :  10:17:50  Show Profile Send iroise a Private Message
Man kan alltid ha synpunkter på vem som fått/borde fått priset, själv tycker jag att priset mestadels delas ut för "lång och trogen tjänst" och inte alltid till dem som jag tycker har gjort störst avtryck i musikhistorien.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/05/19 :  10:20:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag skulle vilja ge det till Ozzy Osbourne...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000