HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Störskyddstrafo med filter..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Ryssen
100.000-klubben

8460 Posts

Posted - 2006/07/17 :  22:46:52  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Sitter o pular ihop en Störskyddstrafo med filter,men spelar det någon roll om filtret är före eller efter transformatorn?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/07/17 :  23:18:47  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
jag hade satt det före trafon, så har jag iallafall gjort på mitt bygge, på så vis slipper trafon ta hand om en del skräp

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8460 Posts

Posted - 2006/07/18 :  02:31:18  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ja det blev en trafo med filter i alla fall..filtret före trafon.Ska monteras under en hylla som blir lock,och ska enbart användas till små förbrukare cd,DCX,DEQ,M-1000,hörlurs,förstärkare.


Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/07/18 :  17:56:40  Show Profile Send esl a Private Message
Lite ventilationshål behövs.
Sedan undrar jag om du har 2*115 volt ut eller 230 volt ut från trafon?

Om du har 2*115 så skall du koppla mittuttaget till jord på UTGÅNGEN.
Denna jord skall INTE kopplas ihop med nätets jord.
Sedan måste du avsäkra BÅDA utgående faser (du har fått tvåfas nu...) samt anslut gärna en jordfelsbrytare!


/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8460 Posts

Posted - 2006/07/18 :  18:14:15  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
(du har fått tvåfas nu...) samt anslut gärna en jordfelsbrytare!

Det är 230v ut,jordfelsrytare har jag i skåpet,jaha jag har 2 fas nu då,ja så kanske det blir ja..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/07/18 :  20:35:32  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Det ser ut att kunna bli duktigt varmt i den lådan.

Men, jag blir lite konfunderad runt att du har med ett nätfilter. Vad gör det som inte trafon kan fixa?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8460 Posts

Posted - 2006/07/18 :  20:53:44  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ska provköra lite innan jag skruvar fast det,och se hur varmt det blir.
Jag såg nån annan på forumet som pulade filter,trodde det skulle va så.Du menar de går lika bra utan,i så fall tar jag bort det..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/07/18 :  21:14:59  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Nä, gör inte det, är det filter så är det
Tillsammans med trafon så dämpas övertoner, DC och spikar en hel del.
Fast överdrivet användande av filter kan generera så stora felströmmar att en jordfelsbrytaren löser, obra..

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2006/07/18 21:16:43
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/07/18 :  22:02:59  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Jovisst, en Störskyddstrafon är känslig för likspänning. Men inte tar filtret bort någon likspänning?

Störskyddstrafon i sig själv är en synnerligen effektiv dämpare av HF, övertoner och annat krafs som kan finnas på nätet, men du menar altså att det blir ännu effektivare med ett nätfilter inkopplat?

Jag är nog lite skeptisk. Induktanserna i filtret är ynkliga jämfört med Trafon, järnförlusterna i trafon är avsevärt mycket högre än i induktanserna och även om kondensatorerna säkert bidrar innan trafon så är frågan om det blir någon skillnad efter den.

Du har inte mer info att dela med dig, kanske en länk eller två?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/07/18 :  22:58:55  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
nej, filtret i sig har ingen påverkan på likspänningen, däremot har trafon det, filtrets främsta uppgift är att ta bort HF-störningar (vissa filter dämpar upp till 50-60dB), och således minimera den HF som kommer in i trafon (som till stor del själv filtrerar bort HF)
När jag byggde mitt filter för nåt år sen så gjorde jag lite mätningar med en Fluke 43 (?) som jag lånade på jobbet, sinusen efter trafon, med filtret inkopplat såg mycket bättre ut än när enbart trafon var inkopplad, mindre mängd överlagrade HF-komponenter, jag noterade också att filtret hade bäst effekt om det monterades innan trafon, kanske för att ledningarna till trafon inte "strålade" in HF in i lådan utan det stoppades redan vid apparatkontakten.
Dock skall man nog inte ha en övertro på filtrets egenskaper, är det skit in så är det skit ut, om än förädlad.
Ett filter kan aldrig återskapa en sinus, hur bra det än må vara
själv upplever jag en lugnare ljudbild med filtret inkopplat, även dagtid, men det kan ju naturligtvis vara ren placebo

edit:
skulle jag bygga ett nytt filter idag skulle jag montera EMI-filter på varje separat förgrening ut från trafon till varje förbrukare och använda Supra lo-rad, ölflex eller liknande kabel med skärmegenskaper, jag vill minnas att en del förbrukare skickade tillbaka mycket skräp som sen fördelades till dom andra förbrukarna, speciellt switchande nätdelar.

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2006/07/18 23:04:59
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/07/18 :  23:05:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Ok, tack för infon. Jag får mäta lite på mina egna prylar och se om det kan hjälpa med ett filter där också.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8460 Posts

Posted - 2006/07/18 :  23:13:53  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Jaha då är det behålla filtret som gäller..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/07/18 :  23:17:32  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Gjorde en snabb skiss på hur jag hade byggt filtret dag, utan några gedigna beräkningar eller vetenskapliga belägg
Dock så blir det ganska dyrt att bygga filter (iaf om man handlar på ELFA..)


edit: kopplingen till trafon är en skärmlindning (om en sådan finns)

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2006/07/18 23:18:20
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/07/18 :  23:18:12  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Testa du utan också.

Har du provkört den något? Blir transformatorn varm?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/07/18 :  23:24:40  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Att apparater skickar ut skräp bakvägen är ett faktum. Frågan är i vilken utsträckning våra apparater gör det... Tar man an vanlig DVD så har de flesta ett switchat nätaggregat i dag. De är URK! för andra apparater. Men de flesta av våra apparater har inte aggregat som "spyr" ut en massa krafs.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/07/18 :  23:29:32  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Det är som du säger Pac, som tur är det så än så länge, nu har jag inte själv någon hembioförstärkare eler liknande prylar, men jag kan tänka mig att det är potentionella bovar, även DVD-spelare som du säger, SMPSU är

Dock vill jag "varna" lite för klass-D (och klass-T?) slutsteg efter switchprincipen spyr ur sig mycket HF med varierande frekvens, speciellt via högtalarkablaget, hur klass-T är på det vågar jag inte säga, jag har ingen tripath att mäta på tyvärr

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8460 Posts

Posted - 2006/07/18 :  23:34:13  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Har låtit den stå på ca 1-1,5h,med div cd DEQ DXC en liten förstärkare
det känns som den är ca 40-45grader,altså liten ljummen:Har dock ej lyssnat något.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/07/19 :  07:54:33  Show Profile Send freann a Private Message
Ett tips är att filtrera jordledningen också. Jag lindade så många varv jag fick plats med på en 4cm diameter ferrittoroid.
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/07/19 :  16:47:23  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Att tänka på är att många nätfilter är bara specade till 1 Ampere, och det brukar inte passa så bra till slutsteg

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/07/19 :  19:05:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Angående schemat ovan:
Skräp på jorden går rätt in i apparaterna!
Jag tycker det är bättre att ansluta jorden så som Esl
skriver tidigare i tråden om man har mittapp på trafon.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8460 Posts

Posted - 2006/07/19 :  19:16:10  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Men jag som har 230v ut,nog ska skyddsjorden följa med ända till kontakterna?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/07/19 :  19:20:14  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


quote:
Jag tycker det är bättre att ansluta jorden så som Esl skriver tidigare i tråden om man har mittapp på trafon.

Absolut! Men, Ryssen's trafo har ingen mitt-tapp...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/07/19 :  19:22:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Men jag som har 230v ut,nog ska skyddsjorden följa med ända till kontakterna?


Ja.

Att linda jordledaren så många varv du kan genom en ferritkärna är ingen dum idé dock.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/07/19 :  23:14:52  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Det tråkiga med att separera sekundären från nätet med ett mittuttag blir ju att jordfelsbrytaren inte längre har någon funktion, vilket är obra för oss hemmabyggare..
förvisso kan man bygga in en i lådan.

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/07/20 :  10:22:00  Show Profile Send time a Private Message
Gräv en egen jord ! Som Bernt säger kommer skräp från jorden (dit allt skräp går normalt) och rätt in i apparaten.

En egen jord har svåra nackdelar, man måste hålla koll på sina faser och nollor och låta bli om man inte är stupsäker.

En eftermiddags hårt grävande med tillhörande ryggont och exentiella problem dagen efter så är det en av de bästa tewak man kan tänka sig

Utan egen jord måste man filtrera..

Lämnat forumet
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/07/20 :  10:24:29  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
hmm... frågan är bara var någonstans i lägenheten jag skall gräva ner kopparplattan? bakom soffan kanske??

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2006/07/20 10:24:45
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000