HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Problem med likriktarrör
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/07/17 :  11:11:54  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Fick idag veta att en "moddputte" monterat på ett likriktarrör GZ34
på en Audion Silver-Night (vad det nu skall vara bra för). Om likriktrarrör användes i förstärkare med direktupphettade trioder
MÅSTE en tidsfördröjningskrets användas som fördröjer uppstarten
av anodspänningen c:a 1 minut. Då trioderna uppvärms snabbare
än likriktarröret kan detta taga skada och eventuellt kvadda nättransformatorn. I detta fall fanns ingen fördröjning.
Förlåt att jag tjatar, men undvik dessa mirakelproffesorer.
Det kan bara spara pengar och problem!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7762 Posts

Posted - 2006/07/17 :  11:20:46  Show Profile Send Fuling a Private Message
Fördröja uppstarten, är inte det precis vad en GZ34 gör?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/07/17 :  12:29:53  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Sorry! Du missuppfattar det. GZ 34 får ej utsättas för full belastning
innan katoden är ordentligt genomvarm. Trioderna i detta fall 300B
uppnår sin temperatur inom ett par sekunder. Det kan lossna fragent
från GZ34:ans katod och ställa till en massa besvär!


Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2006/07/17 12:30:54
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7762 Posts

Posted - 2006/07/17 :  13:58:36  Show Profile Send Fuling a Private Message
Aha, då missförstod jag!
Jag uppfattade det som att trioderna skulle ta skada.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/07/17 :  14:41:48  Show Profile Send time a Private Message
Man kan ju tycka att det är bättre att bygga ett nytt slutsteg då....
Men efter att ha repat ett antal Silver Night med trasiga dioder kanske det funkar bra med en GZ 34 om man håller koll på kapacitansen ? men blotta tanken på att borra hål i chassiet gör att det går bort ordentligt....

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7762 Posts

Posted - 2006/07/17 :  17:56:55  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag är ändå lite fundersam, är det verkligen farligt för ett indirekt upphettat likriktarrör att spänningssättas innan katoden är varm?
Med kvicksilverlikriktare och liknande är det självklart att man måste fördröja högspänningen, men jag tycker jag har sett så enormt många scheman och byggen med t.ex. GZ34 där högspänningen ligger direkt på likriktaren utan fördröjningskrets.
Har det att höra med om slutrören är direktupphettade eller inte?
GZ34 brukar väl ändå ha längre uppvärmningstid än indirekt upphettade slutrör?

Lite funderingar bara, jag påstår varken det ena eller det andra.
Jag har kört med GZ34 i minst tre byggen, två med direktupphettade slutrör och ett med indirekt upphettade rör.
En enda gång har jag lyckats paja en GZ34, och det var ihop med indirekt upphettade slutrör.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/07/17 :  18:25:31  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Med indirekt upphettade rör bortfaller problemet. Dessvärre går kiseldioder sönder ibland men å andra sidan kostar de bara 1 krona.
Röret 6080 (6AS7) har ännu större problem med uppvärmningen mycket
beroende på att elektrodsystemt är mycket tätt, detta för att hålla
det inre motståndet nere. Jag har sett ruggiga OTL kopplingar
med detta rör som formligen käkat rör. Om man studerar Tektronix
gamla röroscilloskop kan man lära sig hur konstrurera säkert med dessa rör. Allting startades i viss ordning bla med hjälp av tidsreläer.

Nu har vi här pratat om strömmar på c:a 200 ma, och det är knappt att en GZ 34 klarar av det överhuvutaget. Om vi har en ström på
låt säga 50 ma, då minskar risken för rörhaveri högst väsentlig.

Då ett par Silver-Night kostar 35.000:- tycker jag det är ansvarlöst
av dessa moddare att ge sig in i andras apparater. De faller ju i
värde drastiskt efter en "moddning". Om man gör det med en egen apparat det är en sak, men man bör inte sälja den vidare med annat
om den är återförd till orginalskick. Dessutom äventyras elsäkerheten. Vem tar nu på sitt ansvar om olyckan är frame?

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2006/07/17 18:27:40
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/07/17 :  18:56:40  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Från det ene till det andra, finns det ingen på hela vår runda jord
som kan uppfinna en medicin mot vanlig förkylning? Vi har varit på
månen, vi har uppfunnit triodförstärkaren men detta problem tycks vara olösligt!
Jag har åkt på en riktig rackare nu. Urrrk.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/07/17 :  19:10:59  Show Profile Send time a Private Message
Krya på dig..

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/07/17 :  19:33:31  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Nobel, Pulitzer och Oscarstatyetten till den som lyckas komma på botemedlet mot förkylning. (har precis blivit kvitt min)

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2006/07/17 :  23:03:41  Show Profile Send abbot a Private Message
"Från det ene till det andra, finns det ingen på hela vår runda jord
som kan uppfinna en medicin mot vanlig förkylning? Vi har varit på
månen, vi har uppfunnit triodförstärkaren men detta problem tycks vara olösligt!
Jag har åkt på en riktig rackare nu. Urrrk."

Man samlar ihop ett halvt kilo spanska mördarsniglar, sätter på sig en haklapp, säger till sig själv; 'Om jag inte slutar vara förkyld måste jag svälja dessa, en och en, tills samtliga är slut'.
Vågar du fortsätta vara förkyld då? Sniglarna har du ju redan!
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2639 Posts

Posted - 2006/07/17 :  23:09:13  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Krya på dig Perka!

Men varför ska man sätta i ett likriktarrör i en Audion
Det sitter ju redan grus där som funkar bra

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2006/07/18 :  00:03:24  Show Profile Send abbot a Private Message
Perka, jag hoppas givetvis också på att du tillfrisknar snabbt, och på ett betydligt lindrigare vis än vad jag tidigare föreslog.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/07/18 :  08:26:25  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Tack för de vänliga orden. Det där med mördarsniglar var hårt.
Vi har gott om dem här. Jag funderar på att montera en skylt
med texten "Mördarsniglar självplock"

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/07/18 :  19:34:07  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Bäste herr doktor överingenjör Andersson, berätta då för oss glada stollar hur man gör.
Jag ska strax sända tänderna i ett halvt kilo mörd .. i två DHT 2A3 och hade fundering på att en glad 5AR4 få leverera spänning, men innan dess skuulle jag använda en trafo från hyllan och köra halvledarlikriktat. Ska det fördröjas eller hur löser man detta?
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/07/18 :  20:27:23  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jag rekommederar att mördarsniglarna grillas över öppen eld och
severas med massor av gräslök.

Beträffande 2A3 så drar de bara ung. hälften av 300B vid full drift.
Och det är möjligt att 5AR4/GZ 34 klarar det. Men det skadar aldrig
med en fördröjningskrets. Är det en förstärkare för eget bruk, kan
du nöja dig med en manuell strömbrytare för anodspänningen.

Kör du halvledarlikriktat behöver du ej tänka på detta

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2006/07/18 20:30:13
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2006/07/18 :  20:27:55  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Jag blir också nervös, Har läst om 6D22S (EY500) att det skulle vara en bra egenskap hos dem att de mjukstartar. Vad är då skillnaden som gör att man kan sätta dem framför 300B, men inte GZ34?
Eller kan man inte det?
Tre snarlika exempel på scheman, det första är den förstärkare som jag inte har vågat sätta lödpennan till än men nån gång ska våga bygga, de två andra Lynn Olsons två- respektive trestegsförstärkare, push-pull. Ingen av dem har någon timerkrets i schemat, inte heller nämns den någonstans i texterna om dessa förstärkare så långt jag kan se.
1. PP 6B4G (en variant på Ralph Powers interstage push-pull)
2. Lynn O:s Amity
3. Lynn O:s Karna

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2006/07/18 20:28:24
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/07/18 :  20:37:31  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Svaret är enkelt: EY 500 är ett mycket kraftigare rör och tåler
denna behandling, de användes som boosterdioder i gårdagens färg TV apparater, och där fick de stå ut med mycket. Men även här kan man
kosta på sig att vara försiktig och använda fördröjning, det skadar aldrig. Jag har själv aldrig prövat detta rör som ren likriktare
så jag vet ej hur stora förluster vi kan räkna med.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/07/18 :  21:42:10  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Zix: Tack för schemorna du sände. Jag har tittat som hastigast på
dem, och de har en sak gemensamt: Drivertransformator mellan
drivsteg och slutrör. Det är ett mycket bra sätt att slippa en
massa problem.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2006/07/18 21:43:08
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2006/07/18 :  21:49:43  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Tackar! Det förklarar ju saken. Data för 6D22S:
http://www.russiantubes.com/prop.php?t=12&p=108
www.drtube.com/datasheets/6d22ssvet1997.pdf
Lynn O säger 15V spänningstapp för dessa typer.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7762 Posts

Posted - 2006/07/18 :  21:52:31  Show Profile Send Fuling a Private Message
Hmm, vad jag har läst så ska GZ34 bestå av två st. boosterdioder instoppad i en kapsel. Kan ha fel dock.
Hur blir det förresten om man kör med icke fördröjd kisellikriktning och direktupphettade rör? Tar slutrörens katoder stryk av det?
Jag har fått den uppfattningen att alla rör mår bäst av att bli uppvärmda innan de utsätts för någon anodspänning.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2006/07/18 :  22:03:13  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
quote:
Zix: Tack för schemorna du sände. Jag har tittat som hastigast på
dem, och de har en sak gemensamt: Drivertransformator mellan
drivsteg och slutrör. Det är ett mycket bra sätt att slippa en
massa problem.

Det låter ju bra! Förutsatt att man får det andra att stämma förstås. Skönt att man inte behöver vara orolig för att köra sönder likriktarna p.g.a felkonstruerad nätdel iallafall... Det jag är mest fundersam för i bygget är just nätdelen, det var därför jag högg direkt på den här tråden.
Soundbrigade, det kanske går att stoppa in dessa likriktare istället för 5AR4? De är inte särskilt dyra och det finns flera snarlika varianter på dem (sockel + data kan skilja): 6D22S, EY500, PY500, 42EC4, 6CJ3, 6DL3... magnoval eller novarsockel är vanligt.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/07/19 :  06:59:04  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Likriktarrör ser väldigt enkla ut, men har trots detta olika egenskaper, de är konstrurerade för olika strömmar och spänningar
och är man noga med sitt bygge bör det tas hänsyn till detta.I en 2A3 förstärkare där vi rör oss med rätt beskedliga strömmar
och spänningar undrar jag om boosterdioden typ EY 500 ger fullt
utbyte, jag vet ej säkert har som sagt ej provat. Jag skulle som
förstaval använda GZ 32 (satt bla i Quad förstärkarna)

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/07/19 :  09:31:14  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Även EY88/PY88 är användbart som likriktare (satt som booster i svartvit TV).

GZ32 är nog mer känt som 5V4 och är ett utmärkt val för mindre steg men ryska GZ34 är så pass billiga att det egentligen inte finns någon anledning.

Direktupphettade slutrör tarvar egentligen direktupphettade likriktare som 5U4 om man inte har fördröjning.

Tyvärr har jag tappat bort länken men det finns en anekdot om ett telebolag i USA som vid byte till digital telefonväxel lät sin gamla rörbestyckade växel stå kvar påslagen som reserv. Några år senare behövdes mer telefonikapacitet och bolaget bestämde sig för att tillfälligt köra den gamla växeln ett tag. Den fungerade då inte alls. Det visade sig att en tekniker tyckte han var duktig i att spara energi och hade stängt av glödströmmen till alla rör i växeln. I stort samtliga rör var döda, rör som fungerade klanderfritt i kontinuerlig drift i 30-40 år innan hade gått ner på ett ögonblick när de inte hade glöd men väl anodspänning på sig.

Man tror att anoderna fått en isolerande beläggning på sig när de stått med spänning men utan glöd.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7762 Posts

Posted - 2006/07/19 :  10:48:31  Show Profile Send Fuling a Private Message
Hmm, det här är ett intressant område och det verkar som att versionerna går isär; Vad jag förstås så tar rör ingen skada av att stå med högspänningen på och glöden av, utan det är just när glöden slås på och katoderna börjar värmas upp som det kan bli knas om högspänningen ligger på.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/07/19 :  11:10:56  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jax: Det brukar vara tvärtom, om rören glöder utan anodspänning
uppträder något som kallas "katodförgiftning" och en hinna av
något slag uppträder på katoden varvid emissionen minskar.
Ett typexempel på detta var när TV-2 startade 1968 trorjag det var.
Då satt det sedan länge UHF rörtuners inbyggda i TV-apparaterna.
Dessa rör hade glödströmmen permanent inkopplade och anodspänningen inkopplades över en omkopplare. När sedan kunden glad i hågen köpte
antenn för TV-2, tryckte på UHF/VHF knappen och skruvade blev det bara myrornas krig! Så även storfirmor gör sina grodor. Sedan finns det rör som klarar "cut-off" förhållanden tex E182CC mfl men det är
en annan historia.

5V4 och GZ 32 är ej riktigt samma rör. 32:an är gjord för lägre spänning och högre ström, och ger i tex Quad 2 något högre anodspänning.

Man vet ej om att man är förkyld förrän man är förkyld och då är det förkylt!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000