HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur koppla dubbla sekundärer för att få +/- ??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/08/04 :  22:41:50  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Sitter och skruvar på ett "litet" nätaggregat...

Har trafos med dubbla sekundärlindningar, både en toroid och en EI..

EI gömmer sig på denna bild..


och sitter til vänster på denna... ( den andra m. blåröda sladdar har en sekundär)



Toroidens skall gå till varsin brygga och sedan kopplar jag ihop en + till den andras - för att få en 0.

EI's skall gå till en diskret diodbrygga...

Jag vet vilka som är lindningspar men spelar det nån roll hur jag kopplar "faserna" på sekundärerna? Går det att mäta?

/M

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

megajocke
Member

95 Posts

Posted - 2006/08/04 :  23:20:44  Show Profile Send megajocke a Private Message
På den stora när du kör med två bryggor så spelar det ju ingen roll, bryggornas AC-ingångar är ju likadana. Men på den lilla när du ska använda bara en brygga så måste man se till att man kopplar toppen på den ena lindningen till botten på den andra som centertapp. Dubbla spänningen kommer då finnas mellan ändarna. Gör man inte så blir det bara halvvågslikrikning eftersom att båda ändarna svingar åt samma håll samtidigt...
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/08/04 :  23:46:15  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jag misstänkte att det var nåt lurt...har ingen manual till EI'n ( köpt från Polen )

Benen på "lilla" heter 1 2 3 4 på en sidan och 1 och 4 är primärlindningen...

På andra sidan heter benen 5 6 7 8 och 5-6 och 7-8 är par....

Om man kikar så ser det ut som 5 och 7 "drar" åt ena hållet och 6 och 8 åt andra...

Kan man gissa att 6 och 7 kan kortslutas...

Eller/och ska man koppla och mäta?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

megajocke
Member

95 Posts

Posted - 2006/08/05 :  13:21:14  Show Profile Send megajocke a Private Message
Ja det är väl antagligen så om de "drar åt olika håll", koppla och mät!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/08/05 :  13:32:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Blir det 0 VAC mellan 5 och 8 när du kopplat ihop 6 och 7 får du vända kopplingen på ena lindningen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/08/06 :  10:25:05  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Tack för svaren, det var 6 och 7 som skulle kortslutas dvs. enligt det som verkar vara std.... (testade igår)

/M

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000