HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 bygga förförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2006/07/12 :  18:12:48  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
Hej på er alla. Nu börjar mitt byggsinne öka igen efter att ha legat i dvala en längre tid pga kass ekonomi men nu ska här byggas.
Tanken e den att jag vill bygga mig en egen förförstärkare med ett antal in och utgångar men jag vet verkligen inte hur jag ska göra eller var jag ska börja. Är rätt ny på det området så därför vänder jag mig till er som kan detta bätte. Jag hade velat bygga en förförstärkare med minst 3 ingångar och 2 st pre-out. Sen så har tankarna snurrat lite runt rör konstruktioner.
Så kom med tips på hur jag kan bygga mig en bra förförstärkare som e bra och helst billig också och var jag kan införskaffa delar som behövs för detta bygget.

Musik är livet

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/07/12 :  20:01:55  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
En idé är ju att bygga en N5mD med ingångsväljare och dubbla utgångar? Borde väl fungera ok. Enkel, billig och låter helt ok. Perfekt sak att börja med för att få upp flåset...

Byggde en härom dagen för att komplettera en GainClone. Är du intresserad kan jag slänga fram lite byggbilder för enkel studie.

Mvh,
M
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2006/07/12 :  21:02:17  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
ja klart jag e intresserad. Du får gärna också skriva lite om den.

Musik är livet
Go to Top of Page

Joav
Member

233 Posts

Posted - 2006/07/12 :  22:48:04  Show Profile Send Joav a Private Message
För att svära i kyrkan så finns det ett enkelt försteg hos faktisk.se Delarna kostar inte många hundra och det är ganska få komponenter...
Jag har aldrig lyssnat på den...
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=2037&highlight=f%F6rsteg

Jag lär mig av att ställa dumma frågor
Gör din Streo glad spela "Riltons vänner" www.riltonsvanner.com
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/07/12 :  22:50:19  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Det är den jag menar.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/07/12 :  23:09:02  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Om man bortser från det lite överarbetade nätdelen jag gjorde så är själva förstärkarkretsen inte så komplicerad, eller hur. Åtta motstånd, en Op-Amp, två Wima-kondingar och en volympot.

Plätt-lätt.


Lista på komponenter finns på den andra länken Joav bidrog med. Jag använde en annan pot, från Alps.

Ingångsväljare finns att köpa på ELFA.

Mvh,
M
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2006/07/13 :  10:34:21  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
Detta här är verkligen något som jag ska bygga. Och nu kommer nästa fråga då. Lådan......
ge mig tips på en snygg låda till den. egenkonstruerat eller kanske rent ut av något som redan finns på marknaden. Snygg ska den vara.

Musik är livet
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2006/07/13 :  11:30:50  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
Kollade först på den som dom rekommenderade från elfa för ca 400 kr men jag är inte riktigt förtjust i den designen. Funderar själv på att bygga en snygg trä låda istället.

Musik är livet
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/07/13 :  13:12:45  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Håller på med en låda till min oxå. Gjorde en av MDF och Ek-front till GainClonen, så det blir en liknande till försteget.

M
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/07/13 :  13:44:46  Show Profile Send Kmj a Private Message
Vad behöver man ändra på för att byta poten på 25K till en på 50K?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

pairair
Starting Member

23 Posts

Posted - 2006/07/13 :  15:03:36  Show Profile  Visit pairair's Homepage Send pairair a Private Message
Jag har också knåpat ihop en N5mD som jag kör ihop med min AMP5



Lådan är väldigt mycket en prototyp, med låååånga signalkablar



Här är layout till korten som jag använt, ett till nätdelen och ett till själva pre-ampen. Jag kan egentligen ingenting om elektronikdesign så dom är säkert långt ifrån optimala.

http://pairair.se/N5mD/Binder1.pdf

/Pär
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000