HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Delco bil rör radio från -50 talet, råd-hjälp.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/07/10 :  21:26:46  Show Profile Send matsj a Private Message
Jag kan komma över 2 st radio apparater från -50 talet med rör förstärkare av fabrikat Delco.
Det är mono steg med 2 rör med betäckning 12v6gt + 2 trafo + 3 kondingar o 1 relä tror jag. På undersidan sitter det lite mer komponenter.
De går på 12 volt, kan det vara något att fixa en 12 volts strömförsörjning till o ha hemma ?
Jag hade tänkt att bara andvända rörsteget.

mats

1W=115db.

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/07/11 :  13:03:53  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
12V6GT är (kan ha fel 12L6 är inte en 6L6 med 12V-glöd) troligen en 6V6 med 12V-glöd i glaskåpa.
Kan väl vara kul att plocka ihop nåt med det här.
Det sitter troligen en omvändlare (mekanisk??) som kör upp 12V till några hundra volt. Den kan man ersätta med ett vanligt spänningsaggregat om man vill.
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/07/11 :  14:30:55  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
ja, en vibratoromformare var väl ganska vanligt sätt att få upp spänningen, jag har för mig att dom finns som rörformade metallcylindrar

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/07/11 :  14:37:00  Show Profile Send matsj a Private Message
Man kan sätta dem i en liten låda med 12 volts strömförsörjning så har man 2 monoblock. Jag har 2 horn som jag vill testa på frågan är om det är värt besväret. Får koppla bort dem från radion på något sätt.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/07/11 :  19:23:33  Show Profile Send matsj a Private Message
Modellbetäckningen är Delco 981902. Det är en push-pull output stage. Vibrator +B. Schema är Beitman radio diagrams vol 18 1958.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/07/12 :  21:10:50  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
jag TROR du kommer att bli missnöjd.... om du är audiofil...

Vibratorn brukar INTE vara speciellt tyst... men i en bil så överröstades den...

men som KULT är den helt Ok..


mina 25ören...

b
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2006/07/13 :  13:40:02  Show Profile Send Oblivion a Private Message
sen så hade väl bilradios ganska höga distsiffror om jag inte mins fel :)

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000