HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Koppla nätbrunn/apparatkontakt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

johann
Starting Member

10 Posts

Posted - 2006/07/13 :  16:51:21  Show Profile  Visit johann's Homepage Send johann a Private Message
Hejs i sommarvärmen,

Skall slänga upp en ny central därhemma och i densamma en dedikerad stereosäkring

Installationskabel 3G2,5 till ett uttag, därfrån till ett nätfilter och vidare ut till komponenterna. Har googlat nu ett bra tag utan napp, så nu till frågan:

Hur kopplas apparatkontakten? Vilken är fas och nolla i apparaten? Jorden är ju den övre kontakten. Finns det en "standard" för detta? Vill gärna ha fasen rätt från centralen ända in i apparaterna. Bygger egna kablar med Supra-doningar.

Nybörjarfråga kanske och ja, jag kan ju klippa upp en gammal apparatsladd o kolla, men finns det då ingen standard hur det ser ut i nätbrunnarna känns det ju lite meningsöst.

http://www.minhembio.com/Z3M-johan

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/07/13 :  17:23:01  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
När du kollar på apparatkontaktens hål,så ska fasen vara nere i höger hål,så att säga...

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

johann
Starting Member

10 Posts

Posted - 2006/07/13 :  17:37:16  Show Profile  Visit johann's Homepage Send johann a Private Message


alltså är fasen den nere till vänster i brunnen?

http://www.minhembio.com/Z3M-johan
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/07/13 :  18:00:51  Show Profile Send freann a Private Message
Ja. Furutechs brunnar är dessutom uppmärkta.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/07/13 :  18:06:57  Show Profile Send Kmj a Private Message
Det står på baksidan (med bild som referens). Den pinne som är fasen är oftast betecknad "L" eller "H". Jorden är en jordsymbol och nollan är "N".... Ofta.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/07/13 :  18:52:10  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
L Live,N Neutral och G Ground,har jag för mig...(Eller E Earth)

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

johann
Starting Member

10 Posts

Posted - 2006/07/13 :  20:08:37  Show Profile  Visit johann's Homepage Send johann a Private Message
Gott, en får tacka! Jag jobbar faktiskt som projektledare/elkonstruktör (mellan och lågspänningsställverk och automationsutrustning) så jag känner att jag har koll på fasmärkningar osv ;) Ville mest få ett (snabbt) svar på hur apparatkontakten skall trådas utan att behöva öppna mina apparater.

Tack!

http://www.minhembio.com/Z3M-johan
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000