Author |
Topic |
|
johann
Starting Member
10 Posts |
Posted - 2006/07/13 : 16:51:21
|
Hejs i sommarvärmen,
Skall slänga upp en ny central därhemma och i densamma en dedikerad stereosäkring
Installationskabel 3G2,5 till ett uttag, därfrån till ett nätfilter och vidare ut till komponenterna. Har googlat nu ett bra tag utan napp, så nu till frågan:
Hur kopplas apparatkontakten? Vilken är fas och nolla i apparaten? Jorden är ju den övre kontakten. Finns det en "standard" för detta? Vill gärna ha fasen rätt från centralen ända in i apparaterna. Bygger egna kablar med Supra-doningar.
Nybörjarfråga kanske och ja, jag kan ju klippa upp en gammal apparatsladd o kolla, men finns det då ingen standard hur det ser ut i nätbrunnarna känns det ju lite meningsöst. |
http://www.minhembio.com/Z3M-johan |
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2006/07/13 : 17:23:01
|
När du kollar på apparatkontaktens hål,så ska fasen vara nere i höger hål,så att säga...
|
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
johann
Starting Member
10 Posts |
|
freann
Member
863 Posts |
Posted - 2006/07/13 : 18:00:51
|
Ja. Furutechs brunnar är dessutom uppmärkta. |
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2006/07/13 : 18:06:57
|
Det står på baksidan (med bild som referens). Den pinne som är fasen är oftast betecknad "L" eller "H". Jorden är en jordsymbol och nollan är "N".... Ofta. |
.....where the music comes to die. |
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2006/07/13 : 18:52:10
|
L Live,N Neutral och G Ground,har jag för mig...(Eller E Earth) |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
johann
Starting Member
10 Posts |
Posted - 2006/07/13 : 20:08:37
|
Gott, en får tacka! Jag jobbar faktiskt som projektledare/elkonstruktör (mellan och lågspänningsställverk och automationsutrustning) så jag känner att jag har koll på fasmärkningar osv ;) Ville mest få ett (snabbt) svar på hur apparatkontakten skall trådas utan att behöva öppna mina apparater.
Tack! |
http://www.minhembio.com/Z3M-johan |
|
|
|
Topic |
|