HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Den tråkiga verkligheten ang ljudkvalite på skivor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/11/12 :  14:55:56  Show Profile Send nin a Private Message
Detta gäller nog mest CD skivor tyvärr men även en del vinyl plattor.
Som vi har snackat om innan så förstörs mycket av välljudet på dagens skivor när dom ska "anpassas" till den "Svensson's" anläggning.
Som ett nytt exemple som jag fick av Michael Fremer som skriver för bland annat Stereophile när jag frågade om nya Beck och varför ingen LP version har kommit än (alla tidigare finns på LP) och eftersom den är inspelad analogt vore det kanon IMHO. Detta fick jag som svar:

"yes, the Beck is great. Bob Ludwig mastered it and he told me the actual tape sounds much better but that he was forced to compress it to make it "louder." That cuts dynamics of course..."

Herregud, det är ju så jäkla tråkigt!!! Varför!?

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/11/12 :  15:07:33  Show Profile Send markku a Private Message
Detta får mig att tänka på två sidor lång rosande artikel i High Fidelity om Roxy Musics Avalon album. Hur mycket bättre man kunde höra detaljer etc. Så klart, när nivån höjds med 6dB blir gulliga musikälskare lurade av skivbolag. Dom som stampar takten lär sig inte bry om minskad dynamik, det är liksom lättare att följa tonen...

AudioAsylums musikforum är också full av rosande ord om skivor, som är ödelagt pga reducerad dynamik. Spelar skivan högre, så måste den vara bättre - ville dom flesta reagera. Så synd.

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/11/12 :  15:45:42  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
F-n vad trist. Kunde de inte släppa en mp3 version istället och låta skivan vara orörd?

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2002/11/12 :  16:34:39  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Enligt Mixerman som jag tipsade om i "Övrigt" Forat så beror detta på skivbolagen som gör allt för att få en hit - dvs tjäna pengar - måste få den spelad i radio som i sin tur inte är särskilt förtjusta i inspelningar som är "låga" - dvs utan kompression. Följden blir att skivbolagen ställer som krav till mix och mastering tekniker att göra skivorna "höga".
Skivbolagens enda viktiga är pengar, välljud kommer väl på 37 plats ungefär.....

Anpassningen är alltså inte till Svensson anläggning utan till Radio även om de inte alltid vill erkänna det.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2002/11/12 :  16:38:58  Show Profile Send Gebex a Private Message
Förr så säpptes vissa Singlar som "Radio edit". Borde man inte kunna göra samma sak med CD-singlar och bara släppa dom till radiostationer?
Go to Top of Page

dark_iscariot
Starting Member

35 Posts

Posted - 2002/11/12 :  16:47:07  Show Profile Send dark_iscariot a Private Message
"radio edit" syftade väl dock till versionen låtmässigt och inte ljudmässigt?
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/11/12 :  16:48:53  Show Profile Send n/a a Private Message
Det som gör det fenomenet ännu tråkigare är att ALLA radiostationer har erfoderlig elektronik för att kunna dynamik-komprimera skivorna själva innan sändning. Jag har iofs märkt att många människor blir störda av ett stort dynamikomfång när bakgrundsmusik var vad dom ville ha, dynamiken upplevs som obehaglig. Vem vet det kanske är majoriteten som bestämmer.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/11/12 :  16:49:01  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Utomordentligt bra idé Gebex! Tyvärr tror jag att många skulle klaga över "dåligt ljud"om skivorna komprimerades mindre. Jag har själv hört många klaga över att nya skivor de köpt varit "lågt inspelade".
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/12 :  17:03:19  Show Profile Send yalpa a Private Message
kan inte radiostationerna själva justera upp volymen i efterhand och ge fan i att indirekt sabba skivor?
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/12 :  17:04:35  Show Profile Send ekman a Private Message
varför diskuterar ni detta? ingen av oss lyssnar väl på musik som går på radion ändå nästan förutom någon enstaka låt
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/12 :  17:10:49  Show Profile Send yalpa a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

varför diskuterar ni detta? ingen av oss lyssnar väl på musik som går på radion ändå nästan förutom någon enstaka låt

nja...de flesta av mina skivor har på ett eller annat sätt varit med i den komersiella svängen: Kent, Björk, Pink Floyd, DM, Metallica, Lauryn Hill, Leonard Cohens senaste etc. Vet inte hur mycket de har blivit påverkade av det, faktiskt! Men ibland önskar man att det kunde låtit lite mindre distat, verkar som att en hel del artister låter distade bara för att vara tuffa...

Edited by - yalpa on 2002/11/12 17:11:16
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/12 :  17:12:48  Show Profile Send ekman a Private Message
jo till en viss del så är det ju radiomusik men hmm vi får väl hoppas att mobile fidelity drar igång igen i stor skala och fixar en massa grymma inspelningar utan dynamisk kompression till oss alla =)
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/12 :  17:15:59  Show Profile Send yalpa a Private Message
Nåt borde ju hända, och speciellt att alla inser att distat sound suger! Ingen idé att kämpa med kablar och extra slutsteg när basen är slapp redan på skivan och allt bara flyter ut.
T.ex. "Lloyd Cole - the negatives", en helt underbar skiva som är så distad att man tror att de har spelat in via stereomicen på en bärbar minidisc.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/12 :  17:20:57  Show Profile Send ekman a Private Message
sitter och lyssnar på muddy waters folksinger på mofi utgivning just nu =) inte så mkt dist där hehe
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/11/12 :  17:22:12  Show Profile Send Rebo a Private Message
Tyvärr så finns det ju på tok för många kassa inspelningar. Vissa skivor vill man ju bara inte lyssna på via en bra anläggning. Fatta inte varför de ska vara så ”högt inspelade” med dålig dynamik som följd.

Edited by - Rebo on 2002/11/12 17:22:45
Go to Top of Page

dark_iscariot
Starting Member

35 Posts

Posted - 2002/11/12 :  18:08:56  Show Profile Send dark_iscariot a Private Message
vad menas med distat sound?
Go to Top of Page

trotyl
Member

50 Posts

Posted - 2002/11/12 :  18:20:42  Show Profile Send trotyl a Private Message
Jag har kanske missuppfattat diskussionen.

Men han sa att han "had to compress" musiken. Alltså använda en kompressor vid mixningen, det kan jag LOVA er att man gör i så gott som samtliga studioinspelade skivor. En högkvalitativ normalizer/maximizer borde lösa problemet då den höjer ljudnivån "parallellt"... kanske borde det startas lite inspelningsstudior där samtliga involverade är audiofiler...

nåja
/Mikael
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/11/12 :  18:27:37  Show Profile Send nin a Private Message
Micke Y, Nja, tror faktiskt att det är mest för vanligt folk dom gör skivorna odynamiska genom att göra dom höga. Som någon sa har i stort sett alla radiostationer grejer att fixa ljudet själv. Sett T O M i stereophile om folk som klagat på Stereophiles egna CD skiva som dom spelade in att den var så odynamisk eftersom den var så tyst ibland!!!!

trotyl, Nej, det gjordes efter mixningen vid masterings steget. Antagligen det sista han gjorde när han förde över det till digitalt (mastern var/är analog).
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/12 :  18:41:24  Show Profile Send yalpa a Private Message
quote:
Originally posted by dark_iscariot

vad menas med distat sound?

när allt låter utsmetat, har du hört på "red hot chili peppers - californication" ? där snackar vi utsmetat ljud...
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2002/11/12 :  19:23:09  Show Profile Send sopwith a Private Message
Hej

Vad är en "Svensson" ??, Han förtalas mycket här, kanske hets mot folkgrupp...eller????

mvh
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2002/11/12 :  19:24:58  Show Profile Send poppop a Private Message
Jag jobbar som ljudtekniker på Sveriges Radio. Vad gäller kompression så är skivorna idag så jäkla processade att nivåmätarna står still. Det är svårt att få talet att matcha musiken. Det har blivit värre och värre. Nu mastras skivorna så att topparna ligger konstant ovanför 0 dBu. Detta medför med andra ord en konstant toppdistorsion. Allt för att skivan skall vara så stark som möjligt.
Faktum kvarstår att processning behövs. Det är inte alla som lyssnar på radio i en hifianläggning för hundra papp. Många lyssnar i bilen i 110 Kilometer i timmen med vinterdäck. Om det inte hörs så byter folk kanal. Detta vet den komersiella radion. Därför smackar dom på en digital orbanprocessor till ovanför den redan komprimerade skivan. På SR har man med lite sunt förnuft enbart kompressor på talet, eftersom skivorna redan är så dynamikutjämnade som dom är.
Ett undantag är vissa program i kanalen P2. Den kanalen innehåller som ni vet klassisk musik. Där kör vi en sk additiv kompression (blandkompression) eftersom den musiken är väldigt dynamisk. Det skulle vara helt omöjligt att höra musiken i en bil om detta inte gjordes. Det man då gör är att man komprimerar den svaga signalen, lyfter upp den till en högre nivå samtidigt som man kör den rena signalen. Framför allt så lyssnar ljudteknikern så att inga bieffekter så som pumpningar uppstår...
Jag håller med som nån ovanför skrev.... Tänk om det fanns en Radio Edit som var processad, så kunde men få njuta av dynamiken hemma i stereon....

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/12 :  19:28:13  Show Profile Send ekman a Private Message
dom borde helt klart ge ut en utslätad version till radiokanalerna och en riktig version till skivbutikerna ´så vi som vill njuta av bra musik och realistiskt ljud kan få göra det =)
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2002/11/12 :  19:44:37  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Jag läste någonstans för 10:år sedan att det fanns en USA-pressad LP med "The Wall" som var vida överlägsen i ljud än den som såldes i Sverige, stämmer DET?????????
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/12 :  19:52:27  Show Profile Send ekman a Private Message
dom flesta usapressar på cd brukar låta bra mkt bättre än europeiska dito av någon anledning...
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2002/11/12 :  20:10:19  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Jag menar LP dvs Vinyl
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/11/12 :  20:16:52  Show Profile Send nin a Private Message
poppop, Intressant! Men som jag sa så är det nog för vanliga personer dom förstör musiken för att det ska passa deras mirco stereos, eftersom ni själva på radio'n kan fixa ljudet (som jag ser inget fel med). Tyvärr så drabbas vi välljud's älskare av denna massaker. Lite Off topic, har SR en SME 30 skivspelare?? Har hört att dom ska ha en.

jatttelite, Nja, jag vet inte. Jag har The Wall på original engelsk första press och den svenska och den engelska är helt klart bättre. Anledningen varför många USA pressninngar låter bättre är p g a att många skivor är inspelade där. Regel 1 som nästan alltid stämmer är att i det landet som är skivans ursprungsland låter bäst. Alltså, Pink Floyd's skivor = Engelska Harvest släpp. Anledningen är att dom nästan jämt skickar en kopia eller ännu värre 2-3:e kopia av original mastern. Dom vill ju inte gärna att det ska kunna hända något med den enda original mastern. I dag så kan det var lite annorlunda med att en hel del är inspelade digitalt och ligger på digitalt på band.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000