HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Den tråkiga verkligheten ang ljudkvalite på skivor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2002/11/12 :  20:27:15  Show Profile Send jatttelite a Private Message

jatttelite, Nja, jag vet inte. Jag har The Wall på original engelsk första press och den svenska och den engelska är helt klart bättre.
[/quote]
Jag har själv Harvest presen från 79 (hur ser jag villken ordning det är på pressen?) . Men det jag läste (tror det var H&M) hävdade att USA-pressen var bättre?!
Go to Top of Page

Zombie
Member

2503 Posts

Posted - 2002/11/12 :  21:01:51  Show Profile Send Zombie a Private Message
Hela 70-talet var fullt av vinyler i skitkassa pressningar. Man gjorde för många skivor per matris. Detta var en av orsakerna till att "direktgravering" och liknande fann en marknad.
Skivor pressade i USA var generellt bättre sades det redan då, varför vet jag inte, men kanske någon form av standard eller direktiv om hur många LP per matris...
mina €0.02

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/11/12 :  21:15:51  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Jag har ju mina gamla LP från 50-talet.....Förresten så kan en del stenkakor från 30 och 40 talet ha en fantastisk dynamik. Självklart finns det andra begränsningar.

Som sagt "Det var bättre förr"

Är det inte dags för något slags upprop. En konsumentrörelse mot ljudteknikerna och ljudförstörarna.

Tänk om Öhman kunde enagera sig i det här.

DrM
(som tröttnat på CD)
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/12 :  21:18:44  Show Profile Send ekman a Private Message
iochmed att vi är uträknade i skalan 1:100000 ungefär av folk som inte bryr sig om ljud och skivbolag som bryr sig mer om pengar så lär det inte bli så lyckat =)
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2002/11/12 :  21:21:42  Show Profile Send bjorn a Private Message
För att ytterligare försämra kvaliteten på vinyl började man mala ner osålda skivor i oljekrisens efterdyningar, och blandade detta med ny vinyl. Tror ni man tog bort fodral och etiketter innan...

Björn

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/11/12 :  22:27:31  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Ja, och sen började man att spela in digitalt för att föra över till LP-skiva. Katastrofen var nästan fulländad.

Vi måste ha passerat någon slags puckel i utvecklingan. Den har gått bakåt de sista 20-åren. Otroligt hur ljudteknikerna förstör musik.

Gör som jag, ring och klaga på ljudet till de ansvariga producenterna.Grrrrr

DrM
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/11/12 :  22:29:06  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Jag blir så förbannad.....
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2002/11/12 :  22:34:06  Show Profile Send Patrik a Private Message
Kanske kan någon sätta ihop ett välformulerat brev som sedan alla de som vill kan skriva under på och skicka till studios etc.?

Enda sättet att få till en förändring att nog att visa att det finns de som bryr sig och inte tycket det de håller på med är en bra grej...

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/11/12 :  22:58:27  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Att skriva brev är nog en bra metod men det krävs fler. Enklast är väl att försöka påverka de svenska ljudmarodörerna.

Mitt förslag: Upprätta en svart lista där dåliga ljudproduktioner listas. Listan måste publiceras i flera kanaler. Problemet är väl att nästan alla produktioner hammnar där.

Edited by - DrMabuse on 2002/11/12 22:59:55
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/12 :  23:06:59  Show Profile Send ekman a Private Message
om vi alla köper våra skivor direkt ifrån mobile fidelity och betalar 500spänn stycket =)
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/12 :  23:20:05  Show Profile Send yalpa a Private Message
Det är våra favvo-artister som ska göras medvetna om att deras musik blir våldtagen. De som bryr sig kommer att agera , men tyvärr så är detta helt utanför vår makt. Reklamradio och ökad försäljning är viktigare än några hifitöntar, dessutom så köper vi skivorna iaf. gör vi inte det?
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/11/13 :  00:12:21  Show Profile Send nin a Private Message
jatttelite, Första pressen på The Wall, Harvest ser du på själva fodralet som är lite mer mörkare vit (gräddvit) och innerpappert har rundade hörn. Sedan så finns det ju en möjlighet att det kom någon bättre än just den. Men oftast (nästan jämt) så är det original släppet som gäller. Dark side of the moon så är det Harvest original som gäller, fast mobile fidelity version är bra också, men kostar därefter.

Skivor pressade i USA var generellt bättre sades det redan då, varför vet jag inte, men kanske någon form av standard eller direktiv om hur många LP per matris...

Ja, och talar man med folk ifrån USA så klagar dom rejält på kvaliten under deras pressningar under 70-talet! Ärligt så tycker jag att dom flesta skivorna jag köper har bra pressningar. Vissa är kanske lite brusigare än vanligt men oftast så är dom bra. Jag kanske har haft tur?

Är det inte dags för något slags upprop. En konsumentrörelse mot ljudteknikerna och ljudförstörarna.

Ja, men vi skulle inte komma långt. Det är lika stor chans att dom tar till sig den kritiken och gör något åt det som om svart vit's filmförening skulle få hollywood att börja använda svart vit film istället för färg. Personligen så är jag glad nu iaf, för det släpps om en hel del godis på vinyl (även SACD för dom med digitalt hjärta) i otroligt bra pressningar! Läst om den senaste graveringen för den kommande 45 varvs jazz serien och det låter som det kommer bli UNDERBART bra: http://www.stevehoffman.tv/forums/showthread.php?s=&threadid=8379
Så det är bara att jobba lite övertid så du får råd DrMabuse!

Go to Top of Page

Zombie
Member

2503 Posts

Posted - 2002/11/13 :  11:53:07  Show Profile Send Zombie a Private Message
Det finns en liten, jag säger liten strimma ljus långt borta:
om skivbolagen fortsätter med sin utpressningspolitik och slutligen tar över all underhållning, kommer det att uppstå andra former av musikproduktion.
En del smarta musiker kommer att använda nätet för distribution, köpa in producent/teknikertjänster och ge ut skivor som finansieras genom vänner, bekanta och mer eller mindre rika konstmecenater. Dessa musiker kommer förhoppningsvis att totalt skita i vad radiostationerna-kommersen kräver och göra musik som ljudmässigt låter bra. Enda problemet är att det mesta måste levereras med mp3-formatet.
Sådan skivproduktion som ovan beskrivits finns faktiskt redan...det är bara upp till oss att betala för den...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2002/11/13 11:55:56
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2002/11/13 :  12:18:22  Show Profile Send Micke Y a Private Message
nin

Det var inte jag utan psevdonymen mixerman på prosoundweb.com som säger att skivbolaget ger f-n i Svensson och bara bryr sig om radio eftersom det är spelning på radio som är förutsättningen för säljframgångar. Många i branchen har skyllt på hänsyn till Svensson men så har aldrig varit fallet. Det är dock inte så fint och säga att vi gör så här enbart för att radio skall tycka om den. Jag vet att radio sedan fixar kompressionen själva men skivbolagsdirektörer verkar ha glömt det...

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/11/13 :  12:30:02  Show Profile Send markku a Private Message
quote:
Originally posted by nin

Jag har The Wall på original engelsk första press och den svenska och den engelska är helt klart bättre. Anledningen varför många USA pressninngar låter bättre är p g a att många skivor är inspelade där. Regel 1 som nästan alltid stämmer är att i det landet som är skivans ursprungsland låter bäst. Alltså, Pink Floyd's skivor = Engelska Harvest släpp.

nin,

Tar jag helt fel, men blev inte 'The Wall' inspelad och producerad i USA?

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/11/13 :  13:06:03  Show Profile Send nin a Private Message
markku, Du har nog rätt där Och då kan det vara så att den amerikanska LP'n är direkt ifrån original mastern. Dt är inte lätt detta...
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2002/11/13 :  16:30:20  Show Profile Send jatttelite a Private Message
nin nr:1 jag har tydligen inte förstapressen av The Wall (skit)
nr:2 jag har i alla fall harvest-pressen av Dark Side...
nr:3 jag har 3.olika pressar av Whish you... (var av 1 tillsammans med mina 25 favoritskivor brann/smälte då dom stog lutande mot ett el-element som termostaten ballade ur på (skit igen))

Är det någon som vet hur vanligt det var med direktgravering, jag har en någonstans med vit vinyl och mycket tung (problemet är att musiken stinker) (skit det med)
Go to Top of Page

goran
Starting Member

24 Posts

Posted - 2002/11/13 :  16:43:17  Show Profile Send goran a Private Message
Jag spelar i huvudsak klassisk musik nu för tiden. Jag är BIS- entusiast. Där är det full rulle raka rör och ägg i mössan. Det finns en hel del mycket bra inspelningar. Dynamiken brukar inte lämna något övrigt att önska. Den "värsta" inspelningen av alla på BIS är nog Jon Leifs "Saga Symfoni". Den kan faktiskt vara lite plågsam när det smäller. Det kommer lite överraskande också. Har ni en anläggning som står rycken så....
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2002/11/13 :  18:59:41  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Om vi vinyl "nördar" villket jag tycker är fel uttryck, Vinyl-Älskare ska kunna påverka en skivindustri så borde vi ju till att börja med kunna ha en TRÅD som iallafall besvaras/besöks!!!

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.49 sekunder. Snitz Forums 2000