HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Syd Barret är död
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2006/07/11 :  16:30:09  Show Profile Send brewitz a Private Message
http://news.bbc.co.uk/1/hi/entertainment/5169344.stm

Han har ju inte direkt märkts de senaste 30 åren men ändå.... trist.

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/07/11 :  16:39:26  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Tråkigt att höra
Släppte inte Syd nån solo platta , som var producerad av Gilmore ?
Jag har även för mig att dom kände varandra innan Floyd

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2006/07/11 :  16:44:10  Show Profile Send brewitz a Private Message
Så långt jag vet träffades Barret, Gilmour och Waters på varandra i skolan i Cambridge.
Waters och Gilmour hjälpte till med The Madcap Laughs men inte med Opel (tror jag). Det finns säkert de som är mer lämpade att svara.
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/07/11 :  16:56:11  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Beordrar härmed alla som har den,sätter på Shine On!

I will!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/07/11 :  19:12:06  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Hade precis kommit från en session tillsammans med "On an island" och "Dark side of the moon", för att släcka mitt Gilmour-begär, då jag läste att Syd Barret dött. Får väl fortsätta med "shine on" då.
Släppte inte Syd 2 solo-plattor?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2006/07/11 :  21:19:02  Show Profile Send bliss a Private Message
Shine on, Syd.

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2006/07/11 :  21:33:19  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Ja utan han hade väl inte Pink Floyd bildats, och då hade min skivsamling varit lite tråkigare...

Shine on var det... bra platta, och hyllning...

//Mikael
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2006/07/11 :  21:34:51  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Saxat ur DN.se, så ni får ta det för vad det är:


Syd Barrett död
Pink Floyds grundare och förste sångare Syd Barrett är död. Han avled i sitt hem i fredags, till följd av komplikationer från sin diabetes, uppger The Guardian.

Hans bror bekräftar hans död och säger att begravningen kommer att ske i stillhet i kretsen av familjen. Syd Barret föddes som Roger Keith Barrett 1946 och fick smeknamnet Syd som 15-åring. 1965 bildade han Pink Floyd tillsammans med Roger Waters, Bob Klose, Nick Mason och Richard Wright. Det var Barrett som skrev huvuddelen av materialet till albumet "Piper at the gates of dawn". Han lämnade dock gruppen 1968, precis när bandet närmade sig sitt världsgenombrott, efter att hans drogmissbruk och psykiska problem förvärrats.

Därefter bosatte han sig i sin mammas hus där han levde isloerat och gömde sig från pressen och fansen. Han spelade in två soloalbum, "The madcap laughs" och "Barrett", båda släpptes 1970. Artister som Julian Cope, Robyn Hitchcock och Television Personalities har angett honom som en av sina största influenser.

Syd Barrett blev 60 år.
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2006/07/12 :  07:32:16  Show Profile Send Jonas a Private Message
Shine on!

Gissa förresten vem som står bakom citatet i min signatur?

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2006/07/13 :  14:38:44  Show Profile Send Magoo a Private Message
Visst är det trist när folk dör, men det gör mig påmind om att han faktiskt har skapat musik och dragit igång ett av mina favoritband! Visseligen var han väl inte så där väldigt produktiv de på senare tid, men det skadar inte att ta en titt i backspegeln ibland.

Om jag inte hade läst detta i tidningen så hade jag inte längtat efter en vinylspelare. Nu är det ju så att jag är utan svarv, så jag får hålla mig tills dess att ett tillfälle dyker upp.

comfortably numb
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000