HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilken skivspelare...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/11/12 :  13:11:17  Show Profile Send n/a a Private Message
Har funderat länge på att skaffa mig en skivspelare och jag tror det är dags nu
Jag har kikat på Pro-Ject RPM FOUR, den ser ju riktigt häftig ut, kan det vara något att börja med?
Pickupen som följer med är en GRADO Black, säger mig inte mycket...
Det finns säker fler bra skivspelare som ni kan rekommendera, men håll er i prisklassen 4000-5000:-

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/11/12 :  13:28:57  Show Profile Send n/a a Private Message
Rega Planar 3!

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2002/11/12 :  13:43:30  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Begagnad Thorens!
Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2002/11/12 :  13:48:36  Show Profile Send Robis a Private Message
Jag har en RPM-4:a hemma och är riktigt nöjd med den. Däremot tror jag REGA:n är ett minst lika bra alternativ i den klassen.

Jag bytte min pickup på RPM-4:an direkt så jag vet inte hur Grado-puppan spelar.
I övrigt skulle jag vilja kalla skivspelaren för ett fynd. Bra tonarm, lättanvänd samt häftig design.

Det finns dock två saker jag stör mig lite på med RPM-4:an :

Dels var RCA kontakterna dåligt fastskruvade på mitt ex. så när skivspelaren väl stod monterad och klar på plats och jag monterade mina "guleböjjar" (VdH D102 MkIII Kablar) med skruvkontakter så släppte chassikontakterna...

Ett tips kan därför vara att kontrollera dessa innan du monterar upp spelaren.

Dammhuven som följer med är rena skämtet, visst, den funkar men den är i mjukplast alá påläggs-förpackning -
krånglig att ha på skivspelaren om du har lite grövre signalkablar då utfasningen för dessa är lite för liten, samt TVÄRFUL!

/Råbis

Edited by - Robis on 2002/11/12 13:53:30
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/11/12 :  14:03:45  Show Profile Send nin a Private Message
Tror RPM 4 är en bra val. Annars så skulle jag tror att det är mest Rega som kan slåss mot den i dom prisklasserna. Om du bor i närheten av Stockholm så kan du ju lyssna på Rega nu när dom har demo dagar:

"För alla som är intresserad av att köpa en skivspelare så finns det en bra chans att lyssna på en till veckan. Rega kommer att kör 4 st Demo's under veckan i Stockholm. Det kommer vara både deras högtalare, cd-spelare, förstärkare och deras skivspelare P2, P3, P25 och P9.

Så är man intresserad så åk och lyssna:

Ons 13/11
Klockan: 11-18
Vinylbutiken
Skeppargaten 53

Tor 14/11
Ljudmakarn
Drottninggatan 90B

Fre 15/11
Reference Audio
Odengatan 100

Lör 16/11
Klockan 10-16
Sontec
Götgatan 35

Dom kommer inte ha alla spelarna i varje butik så ni kan ringa till agenten och fråga vilka spelare dom har vart: 08-7772001

Detta var med i nyaste Hifi & Musik och det är ju bra att många kanske nu får chansen att lyssna på vinyl (rätt inställt också får hoppas)."

Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/11/12 :  15:16:01  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag är inte så intresserad av att skaffa en beg spelare då jag inte kan ett smack om inställningar osv...
Jag har sett att det finns olika typer av pickuper, MC och MM, "moving coil" och "moving magnet" står det för va?
Men vad är det för något? Passar bägge typer i alla vinylspelare? Vilken typ är bäst?
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2002/11/12 :  16:27:48  Show Profile Send divander a Private Message
MM är det vanligaste. Om du väljer en MC så måste du se till att din riia-förstärkare kan köras med MC. MC-pickisar behöver nämligen förstärkas mer än vad som behövs till en MM.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/11/12 :  16:28:41  Show Profile Send Hepcat a Private Message
quote:
Jag är inte så intresserad av att skaffa en beg spelare då jag inte kan ett smack om inställningar osv...
Jag har sett att det finns olika typer av pickuper, MC och MM, "moving coil" och "moving magnet" står det för va?
Men vad är det för något? Passar bägge typer i alla vinylspelare? Vilken typ är bäst?

Tja man kan väl säga att moving coil(MC) är dyrare och ställer högre krav på skivspelare och pickup än vad moving magnet (MM)gör så det fungerar på alla men fungerar inte så väl. så skall du ha ut max ur skivorna så är det en top skivspelare arm som du skall ha med MC. vill du ha ut mycket och kanske mera prisvärt skall du ha MM. (Sedan har ortofon och grado ett system som kallas moving iron har jag för mig samma belastning och nivå som MM men bredare frekvensomfång.

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/11/13 :  10:59:15  Show Profile Send n/a a Private Message
Kan en Thorens TD 166 MKII vara något
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/11/13 :  11:50:44  Show Profile Send Jadde a Private Message
Varför inte en P2:a med en Rega Elys? Ganska precis 5000kr.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/11/13 :  11:58:51  Show Profile Send n/a a Private Message

REGA P3. Inte dum alls.

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2002/11/13 :  12:10:50  Show Profile Send weezer a Private Message
Klart du ska ha denna, ett par spänn över 5 k bara...

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000