HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stort test av HFLS 1 i norska High Fidelity
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2006/07/07 :  19:37:41  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag kan fråga herr Nagref om det för jag träffar honom då och då.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/07/08 :  10:45:28  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Pac och Bubbel,

Naqref vet om det och tycker det är roligt.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2006/07/08 :  21:12:44  Show Profile Send om.s a Private Message
Han som har skrevet artikkelen heter Rolf Inge Danielsen, tror han har hatt ett par selv over en tid meget hyggelig kar......

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2006/07/08 :  21:14:54  Show Profile Send om.s a Private Message
Pressbyrån har som regel det aktuelle Fidelity....

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2006/07/09 :  11:05:51  Show Profile Send jos a Private Message
Ok, tack!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/07/15 :  11:59:40  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Är det nån som vet vilka andra högtalare som var med i "testen" ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2006/07/15 :  15:03:34  Show Profile Send hal a Private Message
quote:
Är det nån som vet vilka andra högtalare som var med i "testen" ?


Dynaudio Focus 110 och USHER X-708 båda i prisklassen 10.000.- Nkr.

Ett litet utdrag ur sammanfattningen:

"På grunn av fordelen i bassen, så er det HFLS-1 som totalt sett er naermest mine idealer. Men det är Dynaudio som har störst " jeg-vil-spille-mer-musikk-faktor..."
(Fidelity 21)

En tidning som kan rekommenderas för övrigt.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/07/15 :  23:23:42  Show Profile Send esl a Private Message
Det var ju ganska bra högtalare dom jämförde med.
Jättekul!!

Vet inte så mycket om HFLS 1 men jag kan tänka mig att man kan tjäna lite på att montera diskanten lite offaxis för att minska diffraktionen från fronten en aning, sedan är det ju upp till byggaren att minimera lådresonanser samt välja bra komponenter.

Skall nog börja prenumerera på Fidelity...

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/07/20 :  09:16:09  Show Profile Send ohmega a Private Message
Köpte tidningen i förrgår...det var kul att läsa testet. Första gången jag läser "Fidelty"...men det verkar ligga på "rätt" nivå för min del vad gäller prisnivåer på många utav testobjekten...inte FÖR tokdyrt...men heller inte "massproducerad bråte"..nåväl...

Kritiken riktad mot HFLS-1 var i stort sätt mycket positiv. Dock så önskade man lite mer liv i mellanregistret...som helhet bedömdes högtalaren som ett fynd.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/07/20 09:16:45
Go to Top of Page

SoulManager
Member

91 Posts

Posted - 2006/08/14 :  21:35:40  Show Profile Send SoulManager a Private Message
Vad kul att höra att en DIY-högtalare kan emottas så bra och vilken hommage till alla er som varit med och utvecklat projektet!

"Technology...the knack of so arranging the world that we don't have to experience it."

[Max Frisch]
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/08/14 :  23:11:23  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Ja du har rätt, det är en hommage till de som deltog och sättet det jobbades på. En hommage till alla de som bidrar på "Teknik och DIY"-sidorna.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Nisse2
Member

65 Posts

Posted - 2006/08/18 :  14:41:22  Show Profile Send Nisse2 a Private Message
Tidningen finns inte på Press Stop i Umeå i varje fall. Kunde någon göra sig besväret att scanna in själva artikelnDet vore ju intressant att läsa den .

Nisse2
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/08/18 :  14:59:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Hmmmm... scanna artiklar är inte lagligt ...

Jag skickade ett mail till dem för ett tag sedan och frågade om vi kunde få publicera den artikeln här på HiFiForum. De har väl också haft semester för jag har inte fått svar än. Men vi får hoppas på att de ser det som en lika bra idé som vi gör.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Nisse2
Member

65 Posts

Posted - 2006/08/18 :  15:10:23  Show Profile Send Nisse2 a Private Message
Ja, det är ju så sant Allt ska man komma ihåg ........... Det vore ju kanon om de sade "Ja". Kan väl snarare vara till gagn för tidningen än tvärtom ... lite gratisreklam.

Nisse2
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/08/18 :  15:43:37  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

ja, det var ungefär så jag tänkte när jag skickade mailet till dem. Vi får hoppas på det bästa när svaret kommer.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2006/08/27 :  20:18:05  Show Profile Send RODA a Private Message
Hej

Ursäkta, men jag hittade inte den här tråden före nu....
En kamerat blev nödt til att tipsa meg.
Det är jag som har skrivt i detta nummer av Fidelity, tack förr all positiv kritik.
Jag står för allt jag har sagt om HFLS-1, og kanskje lite till.

Det jobbet som blev gjort för (och av) alla DIY-are då denna skapelse blev till er rent ut sagt otrolig!!
HFLS-1-orna speler mycket bra, og om man tycker om spelsättet så är det nog inte många sub-10tusenkronors högtalare som kan uppvisa lika mycket entusiasm og spelglädje. (och flera över 10 tusen stöter också på problemer..... )
Ja, den behöver några watt (eller kanskje strömreserver) och vil gjärna spela tilsammans med dyr/bra kringutrustning. Men gje den detta, och du kan se fram imot många trevliga stunder tilsammans med din favoritmusik!

Det är (självklart) mina egna HFLS-1-or som är med i omtalen.
Dom är byggda efter recepten.
Luftspolar (från Eltek www.dynabel.no), Solen/SCR kondensatorer, metallskiktsresistorer och Supra ply 2.0 internkablage.
Det är en byggtråd här på forumet om ni söker.

Mina HFLS-1 är uppmått på SEAS i Moss, i deras ljuddøda rum.
Mätningarna viser en större "BBC-svacka" enn på Engelholms mätningar, och en topp rundt 800-1000Hz som är kraftigare.
Om högtalarna skiljer seg i ljudet, eller om det bara är mätningsmetoderna vet jag inte.
Det att mellanregisteret låter lite tilbakalutat, är både positivt och negativt.
Negativt för at man kan mista lite närvaro på några skivor, men mycket positivt för dom (många) skivor som låter vasst och sssss-iga.

Det eksisterar många DIY-högtalare som låter "skit", men det gjör INTE HFLS-1!! Tvert imot visar denna offentliga presentasjon av hur svårt det är at bygga en enkel tvåvägs stativhögtalare, att det er hopp för ljudentusiaster med lita pengar att uppnå högklassig ljud!

Jag tycker HFLS-1 er et jättemonument over samhållet, kunnskapen och entusiasmen som hittas här på www.hififorum.nu! Hurra!!!
HFLS-1 är också positiv för branchen och rekrutteringen til hifi som hobby.

Pac: Jag ringer Knut i morron, så borde detta gå fint.

Med vännlig hilsen
Rolf Inge Danielsen / RoDa

Skriver "Veien til drømmeanlegget" i norska Fidelity
www.audiofidelity.no

--------------------------------------------------------

P.S. I min följetong i Fidelity köper jag dom komponenter som spelar bättra (i mitt tycke / enligt mina preferanser) enn som som är i anläggninger pr dags dato.
Jag köpte inte Usher X-708 eller Dynaudio Focus 110 efter omtalen trots at det er mycket bra högtalare.....

Ursäkta min svorska
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/08/27 :  22:01:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Hej Rolf Inge!

Vilka lovord! Det är hela HiFiForum som gjort "bedriften", men jag skall skicka dem till Anders/Nagref och Pär Engelholm så att de inte missar detta! Pär husserar på Euphonia Audioforum med sitt Engelholm Audio nu för tiden och Anders/Nagref är Admin på Faktiskt.se samt driver sin egen audiofirma så som den enda kvarvarande i trion som ritade/mätte/simulerade de ideér som medlemmarna hade så riktar jag ett stort tack till dig.

Vänligen,
Per Adelsson

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2006/08/29 :  23:59:38  Show Profile Send RODA a Private Message
Pac:
Du har e-mail

R
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000