HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Några tankar om butiker och musik
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2006/05/10 :  09:45:27  Show Profile Send n0p a Private Message
Har funderat lite, ända sedan att man intresserat sig för "ljud" sedan tidiga tonår har det slagit mig att de få butiker jag varit i kontakt med haft väldig ointresse för musik. Eller de där kanske är en generaliserande svepning, men få har lyckats förmedla sitt intresse vidare till mig.

Ingen säljare som plockat fram ett nytt skivsläpp, rekommmenderat en skiva utifrån de jag haft med mig.

Har svårt att förstå att inte hifibutiker medverkar i lanceringar av musik och större skivsläpp. Eller för den delen varför de inte säljer skivor i ngn utsträckning i butik.

Är det någon som känner igen bilden från övrig delar av landet? Vad kan vi komma med för förslag till butiksägare som läser på forumet? Vad skulle vi vilja se mer av?



Exit Planet Dust

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/05/10 :  10:04:14  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Om man tar Ljudshopen i Skellefteå så har de haft skivor en gång i tiden men det slutade med att de fick ge bort alltihopa till tiggande/prutande kunder i samband med hifiköp - så de valde att låta andra tjäna pengar på mjukvaran och istället enbart jobba med hårdvaran

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/05/10 :  11:30:09  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Jag tror man får skilja på "Radiobutik" och hifibutik.

Vi och många med oss får mycket respons på de den demo-musik vi kör. En del av godiset kan man köpa här men det är som regel exklusiva inspelningar likt XRCD o dyl. Tror att alla som säljer bättre hifi också är duktiga på att plocka fram musik som engagerar och samtidigt låter bra.

Att sälja vanliga skivor i hifibutik skulle vara en kul grej om än omöjlig ekonomisk. Små volymer ger låga marginaler och dessa marginaler räknas såklart utifrån "normalpris" på 150 - 200 kronor plattan....

Om man jobbar med hifi hela dagarna året runt så måste man nog vara ganska tokig i musik. Jobbar man bara för att få iväg så många low-fi paket som möjligt under en månad är nog förhållandet ett annat.

Skillnad på butik och butik således.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/05/10 :  11:49:13  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Butiken "Stensound" som fanns här i Umeå hade ett sortiment av
USA-importerat. Rätt så blandat och i alla fall uppskattat av mig.
Köpte i princip alla skivor där under den tiden.
Musikintresset hos den personalen var väldigt stort, då bägge
anställda var yrkesmusiker. Kanske inte representativt men att
dra alla över samma kam är inte heller rättvist.

Ser ingen anledning till att hifibutiker skall behöva hålla en
service som redan finns på annat håll. Dom få rena skivbutiker
som finns kvar har nog fullt upp med konkurensen från bensinmackar
och stormarknader.

Du kanske har lite udda musiksmak Kanske därför du inte får
några tips av personalen

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2006/05/10 :  12:27:26  Show Profile Send n0p a Private Message
Consulten: Jag förstår problemet i att ha en regelrätt (bred/omfattande) skivförsäljning i en hifi-butik, med allt vad marginaler/lager/returer och så vidare skulle innebära.

Men lite mera "produktplacering" tycker jag kunde finnas något som skapar ett mervärde åt bägge brannscherna, tillexempel

* Ett urval av aktuell toplista/försäljningslista.
* Vid lansering av större skivsläpp aktualisera det i butik.
* Ta del av skivbolags reklamkampanjer och se vad som är på gång.

Dahlberg: Som jag är inne på så i ovanstående så är de väl svårt att förvänta sig en "service" från hifibutiker vad de gäller skivförsälning, men jag tror att man har mycket att vinna om man kan skapa en symbios och spela fler skivor i butik.

Exit Planet Dust

Edited by - n0p on 2006/05/10 12:28:11
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2006/05/10 :  17:00:14  Show Profile Send rolandm a Private Message
De hi-fi butiker som jag har haft kontakt med, som även har sålt skivor, har haft specialgrejjer. Udda, men välljudande, skivmärken. Mer "audiofila skivor" än de som många Svenssons spisar till fikat. Ofta så går ett audiofilt intresse hand i hand med ett intresse för musik utanför de sedvanliga radiospåren. Detta kan bero på att många välsäljande skivor har erbarmlig ljudkvalitet mer anpassad för portabel och personlig mini stereo än en fullvuxen hi-fi anläggning.

Hälsar
Roland


Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/05/10 :  17:03:14  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
* Ett urval av aktuell toplista/försäljningslista.
* Vid lansering av större skivsläpp aktualisera det i butik.
* Ta del av skivbolags reklamkampanjer och se vad som är på gång.



Får inte de redan reklam nog för sina i regel sunkiga inspelningar osv?

Bättre då när hifi-butikerna har ett litet, men gott urval, av musik från bolag du kanske inte så lätt hittar i vanliga skivaffärer. Större chans till att hitta något nytt å kul då!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/05/10 :  17:04:46  Show Profile Send CC a Private Message
rolandm, du tog ordet ur mun på mig!
Men du gjorde det bra! :-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2006/05/10 :  17:43:02  Show Profile Send n0p a Private Message
cc: som sagt, jag tror att en symbios mellan fler branscher skulle gynna alla inblandade om man spelade på det musikintresse som finns.

sedan får väl andra läsare fylla i hur de är på deras orter om de tycker att det finns det du beskriver.

Mitt första inlägg vände sig ju mot i stort att jag saknar musik och intresse för det mer eller mindre helt på de butiker jag besökt.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2006/05/10 :  18:15:03  Show Profile Send rovis a Private Message
Jag går emellanåt och fantiserar om en egen hifi-butik/skivbörs/café här i Uppsala. Nånting som inom hifi:n "klassmässigt" skulle lägga sig mellan hifiklubben/allradio och esoterisk hifi. Kompletterat neråt i prisklasserna (typ 2000-6000kr per komponent/högtalarpar) med ett sortiment av begagnad midfi istället för low-end nyproduktion.

Caféet och skivbörsen skulle vara som en hybrid av U:a Skivbörs och Hugos. Mysigt, högkvalitativt men rimligt prissatt. Ett ställe där ljud och musikintresserade kan komma in och drömma på regelbunden basis, utan att skämmas eller känna sig som en dålig kund. Ta en kopp kaffe och en bulle, snacka lite skit med varandra, bläddra i skivbackarna. En riktig mötesplats, men på kommersiell basis.

Jag tror det skulle kunna ge möjlighet att bygga långsiktiga, givande och personliga relationer till sin kundbas, på ett sätt som liknar de exklusiva high-end-firmorna, men vara åtkomligt för en mycket större grupp. Om jag kunde sitta ner, köpa mig en välgjord latte för en tjuga och plocka upp en kul skiva nån gång i månaden, skulle jag vara inne på hifiklubben (bor 200m ifrån ) för jämnan, som det är nu känns det bara dumt att gå dit och sörpla halvdant gratiskaffe där inne utan att ha konkreta köpplaner. Och sen så har jag heller inte någon direkt lojalitet med eller personslig relation till butiken.

De huvudsakliga hindren för min plan är:

1. Saknar helt kompetens för att utföra servicearbete på elektronik
2. Saknar ordentlig allmän erfarenhet och kunskap om hifi över huvud taget.
3. Saknar bredd och djup i mitt musikkunnande
4. Saknar kunskap i hur man driver ett café
5. Saknar erfarehet av egenföretagande
6. Saknar lämplig lokal
7. Saknar kaptial

Hade det inte varit för punkterna ovan skulle jag dra igång imorgon!
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/05/10 :  19:42:42  Show Profile Send CC a Private Message

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2006/05/10 :  19:50:53  Show Profile Send bliss a Private Message

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/05/11 :  12:19:15  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Vadå glada miner?
Jag blir ledsen för att han inte kan dra igång.
En sådan butik är precis vad som saknas.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/05/11 :  12:29:54  Show Profile Send CC a Private Message

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/05/11 :  12:46:53  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Rovis. Du skulle ha mig som besökare, fast då har du ju snott min ide oxå

Edit:
Ultimate i Vimmerby, är en bra butik. De har skivaffär på övervåningen (och lite mid-hifi) samt lite high-end i källarlokalerna.

Deras demomusik, var nog 2-300 skivor i ALLA kategorier av musik.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2006/05/11 :  15:33:10  Show Profile Send rovis a Private Message
Zalve: Om jag nån gång har vägarna förbi Vimmerby får jag ta och kika in där! Ska faktiskt till snart till småland för att bevista en väninnas studentskiva, vore ju kul att passa på att göra något mer när man ändå är i sydöst (det är vansinnigt dyrt att åka söderut från stockholm/uppsala, skulle till och med vara billigare att åka via Göteborg!!!).

Men allvarligt talat, angående ämnet för tråden. Hur kommer det sig att ingen provat på konceptet i någon av våra större städer? Det känns som en given hit. Vi är ju iaf tre som vill bli kunder! =) Vore kul om någon av de många hifi-nasarna få forumet ville berätta lite mer om vad de [i]valt bort[/] från sina verksamheter. Orealiserade drömmar och sånt. Varför man inte kombinerar med en tradionell skivbutik ā la Rocks kan man ju förstå, men det finns ju så mycket annat.

Oväntade crossovers ligger ju i tiden. Kanske hifi och pappersvaror, eller skivor och sängkläder? =)
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2006/05/11 :  16:32:18  Show Profile Send rolandm a Private Message
Vinylbutiken i Stockholm började sälja skivor, men ägaren har även ett genuint hi-fi intresse så han säljer även plattläggar, ljudtrattar och stärkare för runda öron.

Rega och Notthingham Analogue samsas med allsköns vinylgodis, både gammalt och nytt, både toppliste och udda, både worldmusic och rock.

Hälsar
Roland, som har köpt Erasure vinyl där.


Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2006/05/11 :  17:31:31  Show Profile Send rovis a Private Message
Ah, strålande! Men serverar han gott kaffe? =)
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/05/11 :  18:48:50  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
De e´nog kaffet de hänger på!!

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2006/05/11 :  19:14:40  Show Profile Send rolandm a Private Message
rovis: Som icke kaffe-nyttjare var jag dessvärre inte nyfiken på det eventuella kaffets kvaliteter vid mitt senaste besök, så dessvärre kan jag inte besvara din fråga. Men han har sjyssta vax att spisa.

Hälsar
Roland

Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/05/11 :  19:58:18  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Co-branding ligger ju i tiden, så varför inte låta en utrustningsbutik och en musikdito samarbeta och placera situationsanpassade varor och reklam hos varandra?

Ett problem är förvisso det här med reklamationsansvar, men det borde gå att lösa på något sätt.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/05/12 :  09:44:23  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
rovis. Det finns en hake också. det måsta löna sig. Om vi gör en snabbkalkyl behöver du en lön på 10' efter skatt och en halvtidsanställd så du kan gå på toan och posten. Lönekostnader 15' efter skatt 25' före + lönebikostnader (arbetsgivaravgifter mm ca 10').
Lokalkostnader billig lokal 25' varav hyran ca 15, resten är telefon mm. Övriga kostnader (förutom kaffet) ca 15' Vi är snart uppe i 75' per månad. Om du har en TG (bruttoförtjänst) om 25% (stormarknaderna kör med 10%) måste omsättningen upp i 3-4 miljoner för att det skall gå jämnt upp. Då får man jaga kunderna till avslut, se till att man snabbt "bestämmer dom" för de grejor man tjänar mest pengar på o.s.v. Detta är HiFi handlarens vardag. I jämförelsen är det ett mycket bättre liv att sitta hemma i soffan med några vänner och lyssna på varandras hemmatillverkade kablar eller i bästa fall skivor, och betämma sig för vad som är bäst. Jag har själv erfarenhet och är nu inne i den senare delen, som är mycket roligare.

Men tråden handlade egentligen om musik i återförsäljarled och HiFi fackhandel. Vi tog fram en serie Testskivor i slutet av 70-talet och början av 80-talet.

Testskiva 1 Perspektiv (Depth of Image) beskrev hur man med fåmikrofonteknik kan återskapa ett rumsintryck, som visar sig mer eller mindre beroende på hur reproduktionkedjan kan förmedla rumsinformationen.

Testskiva 2 Klang (Timbre), avhandlade klang och klangintryck och på vilket sätt klang förändras av fel i kedjan.

Testskiva 3 Dynamik (Dynamics) handlade om relationen mellan starka och svaga signaler och hur den förändras. Det handlande inte om ånglok och kanonskott, som många önskade sig.

Vi sålde stora antal av testskivorna i U.S.A, Tyskland och Japan, men våra svenska återförsäljare och kunder var tämligen kallsinninga, vi var tillfågade om vi inte kunde göra skivorna med mera rockig musik istället för akustisk, eftersom man inte var van att lyssna på akustisk musik.

Idag är skivförsäljningen väldigt liten, skivbutikerna på landsorter har stora överlevnadsproblem liksom många HiFi butiker. Fildelning och nerladdning har ersatt det mesta av traditionell mjukvarudistribution och utvecklingen går åt det hållet. Samtidigt har allmer nätförsäljning av hårdvara tillsammans med stormarknader ersatt HiFi butikerna.

När du startar, lovar jag att betala kaffet för första månaden.

Men jag sålde i allafall ett parti Opus3 vinylskivor till Australien igår, det finns ljuspunkter!

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/08/29 :  19:49:44  Show Profile Send PeterE a Private Message
Rolandm vart i stockholm ligger egentilgen den där Vinylbutiken?
Skulle va bra med en adress..
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/29 :  19:55:35  Show Profile Send mayro a Private Message

rovis
döp butiken till "pistol hifi" så fattar kunderna att dom skall HANDLA o inte bara titta..

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/08/29 19:57:26
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2006/08/29 :  22:26:48  Show Profile Send JonasY a Private Message
Bo Hansson: Fast har man ett café så har man ju även inkomsten från ett sådant. Kan lova dig att din TG är bättre än 25% på kaffet

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Edited by - JonasY on 2006/08/29 22:27:18
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/08/30 :  00:13:26  Show Profile Send Stickan a Private Message
Finns en variant i Malmö som heter:Basement, ligger mycket passande en trappa ner.
Det är en kombinerad skivaffär/cafč/studio.

På skivfronten finns både cd och vinyl, nytt och begagnat.
Har varit där några gånger och där är ganska trevligt.

Skivaffären:Folk o rock, lade ner butiken i Lund för att satsa på den i Malmö.
Är nu en kombination av skivaffär och cafč.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000