HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 England vs Europa/USA
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2006/08/25 :  22:52:56  Show Profile Send Figge a Private Message
Vad är det som gör att Englands hifi-filosofi råder som någon slags norm? Det finns ju flera länder i Europa som tillverkar.
Ett gammalt imperiefenomen? Eler ett språkproblem att inte tysk, fransk, spansk, italiensk och grekiskpresss inte når fram lika bra? Populationen i desa länder överstiger ju med lätthet den hela inom det "brittiska imperiet". Tradition, vanans makt eller kunskap?

Funderingen började vid min egen anäggning: Med start i Tyskland vidare till Schweiz och USA och från Frankrike till sammma USA, vidare till Norge via USA och just nu Frankrike, annars USA igen.
Inget från Japan eller Kina, inte tillräckligt kosmopol?

Har vi så olika ljuddeal, normer eller öron?
Åsikter eller reflektioner kring detta?

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/08/25 :  23:10:01  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tradition? England har länge legat långt fram inom hifi (i ordets vidaste betydelse), i all fall delvis på grund av BBC som ju ex. en gång i tiden faktiskt drev rena forskningsprojekt för utveckling av högtalare.
Det finns ju ett antal rätt stora tillverkare i England (B&W är ju faktiskt ett stort företag "på riktigt", inte bara med hifi-mått) och det tenderar ju att ge en del "spin-off" effekter som resulterar i startandet av ett större antal mindre företag också.
Sen är ju Storbritannien faktiskt helt enkelt ett stort land med många människor...

Tysk och Italiensk hifi är väl för övrigt relativt populärt här för på forumet? Ord som "Burmeister" eller "Sonus Faber" brukar ju ge en del gensvar.

Ska vi titta på "opropotionella" länder så måste väl för övrigt Danmark vara i en klass för sig. De har ju flera riktigt stora hifi-tillverkare (Dynaudio, Dali och ,jo, B&O får nog räknas dit), återigen så handlar det väl om traditioner.

Edited by - f95toli on 2006/08/25 23:24:10
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/08/25 :  23:19:12  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Sant!
Engelsk hifi,som tex Cyrus,är dessutom väldigt välbyggd,i riktig "craftmanship-anda".

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/08/26 :  00:07:25  Show Profile Send Buggsson a Private Message
quote:
delvis på grund av BBC som ju ex. en gång i tiden faktiskt drev rena forskningsprojekt för utveckling av högtalare.


BBC ångar på, nu skall de ta fram en egen DAB mottagare eftersom intresset är så jumt bland andra tillverkare.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/08/26 :  10:05:54  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Skillnaden beror nog mycket på olika rumsakustik. I USA har man gipsväggar som dämpar bas och tjocka heltäckningsmattor som dämpar diskant. Därav högtalare med hängmatte-ljud. I England är det murade väggar och stampat jordgolv som inte dämpar vare sig diskant eller bas. Därav högtalare med spinkig bas och dämpad diskant.
I Sverige har vi något mitt i mellan så det finns inga högtalare som passar här.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/26 :  10:29:14  Show Profile Send mayro a Private Message
Björn-ola

"hängmatteljud"

Edit
Tog bort onödig text.

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/08/26 11:14:28
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2006/08/26 :  11:44:22  Show Profile Send svanbo a Private Message
Kanske inte riktigt samma sak, men jag ställde för ett tag sedan en liknande fråga, gällande de olika "skolor" som finns inom hifi, USA vs Europa, i denna tråd:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=42879
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/08/26 :  20:34:07  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Hängmatteljud= höjd nivå på bas och diskant. På en EQ ser då reglagen ut som en hängmatta.
Typiskt hur alla med EQ ställde in ljudet förr i världen när sådant var populärt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/26 :  21:06:47  Show Profile Send mayro a Private Message

Björn-ola..

Ingen komentar mer än en fråga till. Vad har du hört på för USA hifi som låtit så som du beskriver? Blir lite nyfiken på hur dina erfarenheter blivit så kapitalt olika mina. Så inget elakt ment så du missförstår mig nu.
Jag blev bara nyfiken som sagt.

Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/08/27 :  11:25:17  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Snell, Thiel...

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/08/27 :  11:31:11  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Man ska naturligtvis akta sig för att generalisera. Infinity ex.vis skräddarsyr numera sina högtalare för den europeiska marknaden och det finns säkert många amerikanska högtalare som inte stämmer in på beskrivningen.
Egentligen refererar jag till en artikel jag läste en gång i tiden. Jag tyckte att det stämde ganska bra med min erfarenhet då. Jag upplevde amerikanska högtalare som lite ljusa i klangen och engelska högtalare lite mörkare.
I Jönköping fanns på 90-talet en butik som sålde engelska högtalare. Dom placerade alltid högtalarna dikt an vägg för att få en vettig bas. Dom hade naturligtvis gipsväggar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2006/08/27 :  13:57:45  Show Profile Send Björn N a Private Message
Hur låter Svensk Hifi då?

Den borde ju vara vida överlägsen när den då borde vara byggd för svenska hem?!

Har följt antalet trådar med tiden där man får intreycket att svenska hifiprodukter skulle sopa banan med ALLT annat, ngt jag har lite svårt att tro bara sådär...

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/08/27 :  14:07:03  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det tror jag inte, även om Primare får bra kritik överlag.
Men svenska produkter är i allmänhet billigare i Sverige på grund av en enklare distributionskedja vilket skulle göra det mer prisvärt kanske. Jämför priserna på Krell i USA och i Sverige.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/08/27 :  14:11:07  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Svensk hifi har framförallt fördelen av att ha kortare väg mellan leverantör och köpare. Därav att de ofta är bättre pris/prestandamässigt.Sedan så har ju faktiskt en del svenskhifi visat sig ha fått väldigt bra renomme´i bl a brittisk hifipress.

Så det borde inte bara vara vi svenskar som tycker om det. MvhKristofer
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2006/08/29 :  20:40:42  Show Profile Send Figge a Private Message
Det jag tänkte på först var nog hifi från den icke engelsktalande delen av Europa. Det finns ju en hel del välrenomerade märken därifrån, som kanske inte får den framgång den förtjänar. Det var lite därför som jag undrade om det är det engelskaljudidealet som har en så stark position som referensljud.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/08/29 :  21:02:54  Show Profile Send f95toli a Private Message
Har du några speciella märken i tankarna?
Jag kan utan problem komma på ett gäng icke-brittiska högtalartillverkare som haft ordentliga framgångar i Sverige både vad gäller volym och renommé.
Det måste ju ex. finnas drivor av Dali högtalare ute i stugorna.

På elektroniksidan är det nog sämre, men det beror nog som sagt på tradition samt att det faktiskt inte finns speciellt många "äkta" hifi-tillverkare som säljer några större volymer i Sverige:
Rotel, Arcam, NAD, Denon är de jag kan komma på så här på rak arm.

Tittar man på ex. tysk hifi så har de väl egentligen inga "volymmärken" vilket väl till stor del beror på priset. Ett märka som Burmeister kommer av naturliga skäl aldrig sälja speciellt många "enheter" i Sverige.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/29 :  21:28:37  Show Profile Send mayro a Private Message

skillnaderna mellan USA hifi och eropa hifi är väl snarare att eropa hifin är mer anpassad för små rum i betong. framförallt små rum..

USA hifin är mer anpassad till större rum. generellt sagt nu...

Sedan har man konsekvent demat stora USA burkar med klara problem av underförstärkande ofta..Vilket leder omgående till skrik o gap o bummelbas....

Men skillnader finns ÄVEN ofta på USA mastrade skivorna . dom är ofta mer riktiga än dom mastrade i europa. Europa mastrade är mer komprimerade samt beskurna medans USA skivorna oftast är klart bättre.mindre komprimerade samt ej hårt beskurna i botten som europa versionerna oftast är.... Så skillnaderna finns. Men jag tror orsakerna INTE är så enkla att generellt skriva ut...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2006/08/30 :  13:26:53  Show Profile Send Figge a Private Message
Tänkte först och främst på Audio Aero, Cabasse, Chario,Diapason, Focal, Final, Goldmund, Graaf, Jadis, JM-Reynaud, Kharma,Lavardin,Metronome,Opera, Sonus Faber, Thoréns; Triangle,Vienna och YBA. Några mer kända än övriga men för det inte sämre. Har säkert glömt någon.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/08/30 :  14:49:42  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jo, men många av dessa är ju som sagt "volymmärken" ens i sitt eget land så det är väl inte så konstigt om de är ovanliga i Sverige också?
Det är ju inte större problem att räkna upp en hel del bra anglosaxiska märken som inte heller är så stora i Sverige, ex. Chord tror jag aldrig att jag sett i butik.

Det är väl så att hur bra en produkt är inte per automatik har något att göra med hur mycket den säljer. Man ska också ha ett konkurrenskraftigt pris och en bra distributionskedja. I ett litet land som Sverige med få butiker så blir ju urvalet av förklarliga skäl också ganska litet.
Om ex. Hifi-klubben tar en ett nytt märke så blir det ju nästan automatiskt ett av de bäst säljande märkena i Sverige eftersom det helt plötsligt går att köpa i flera städer.



Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000