HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 signalkabelns skillnad
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/07/13 :  18:03:00  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jepp jag har blindtestat med min fru i en tidigare anläggning vi har ägt.
Det var lite chockerande faktiskt hur svårt det var att skilja 149 SEK kablar fån 5400 SEK kablar!

Så jag är mycket mer försiktig i mina uttalanden ang. kablar numera!

Jag skulle vilja testa IL-75 någongång.



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/07/14 :  16:10:57  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Jag har testat mina skitdyra kablar (600:-/0,5m) mot mina baserade på CT100 (6:-/m exkl kontakter) och jag får nog säga att dyrkabeln inte gör jobbet hörbart bättre i min anläggning.

Edit: Därför rekommenderar jag att du antingen tittar på Naqref Dark Serpentine eller om du har kunskap gör din egen kabel. Det är mest prisvärt. Skulle du misslyckas eller blir missnöjd med din kabel baserad på RG62/CT100 så köper jag den av dig så du hålls skadelöst ekonomiskt.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!

Edited by - kaffekoppen on 2006/07/14 16:13:52
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/07/14 :  16:24:33  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Mest prisvärda kabeln och kanske den bästa är den jag har gjort till mina prylar.
För att komma billigare undan så kan man använda koppar i stället för silver.
Har du inte testat denna sorts kabel så kommer du nog bli förbluffad över vad den åstakommer.
Det enda man bör tänka på är att man har skämade nätsladdar så slipper man förstöra signalkabeln med sånt, det skall vara så lite som möjligt på signalkablarna och helst bommull men det går att använda Teflon också, men se då till att Kopparen glappar så det blir så kallad luft som isolering och fläta inte för snäft.
På många dyrgripar är det alldeless för mycket krims krams och det är nog därför man inte upplerver stora skillnader.
Lycka till
För info se min anläggning under medlemmarnas sytem.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2006/07/14 16:31:48
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/07/14 :  16:41:09  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Jag har tyvärr inte hittat någon billig bra kabel! (Som slår dyringarna)

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/07/14 :  18:08:30  Show Profile Send Stickan a Private Message
Men det har tydligen andra!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2006/07/14 :  22:35:26  Show Profile Send PeterL a Private Message
quote:
Jag har tyvärr inte hittat någon billig bra kabel! (Som slår dyringarna)



Var in på er hemsida och såg priserna på de dyringar ni säljer.
Visst får folk köpa vad de vill, även konserverad gröt, men vad i allsin dar gör dessa kablar, utöver att koppla samman apparater, som gör att de kostar så hiskeligt mycket? Kör ungarna till dagis kanske. Vore spännande att göra ett vetenskapligt test och blindtesta dom mot RG.

PeterL
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/07/14 :  23:18:50  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Sådana här trådar ballar alltid ur. Fråga Wolfgang om du kan låna en kabel av honom eller Sladd eller någon annan. Jämför! svårare än så kan det ju inte vara.....

Själv anser jag inte att jag behöver veta varför det låter bättre utan att det låter bättre. Jag mäter mig inte till det perfekta ljudet. Jag ser till så att handen passar i handsken. Sen om det är dyra kablar eller ej spelar mindre roll.
Det är detta som skeptikerna fått på hjärnan. Men om jag tycker att en kabel för 10 tkr låter bättre än en kabel för 150 000 så betyder det ju inte att ju dyrare dessto bättre.

Det gäller helt enkelt att hitta den kabeln som passar dig.

Förövrigt kallar jag inte en kabel för 600:- halvmetern skit dyr...

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile


Edited by - Hinken74 on 2006/07/14 23:23:40
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2006/07/15 :  01:21:52  Show Profile Send regner a Private Message
bluetrain, lyssna inte på kabelskeptikerna, utan låna hem diverse kablar i olika prissegment och testa/jämför. Håll dig dock då borta ifrån allt vad blindtester heter, för dessa är tvärtemot vad många förespråkar här INTE tillförlitliga, och detta på grund av de många osäkerheter som uppstår. (och även till stor del på grund av hur vår hjärna fungerar) Men för att slippa ännu en subjektivist vs objektivist diskussion som ballar ur så är det nog bäst att detta avhandlas i någon annan tråd.
Hör du en ljudmässig skillnad så är det troligtvis också just vad det är. Lita helt enkelt på dina öron.
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2006/07/15 :  09:26:49  Show Profile Send PeterL a Private Message
quote:
Lita helt enkelt på dina öron.



Precis, lita på dina öron. Om man måste veta vilket kabelmärke man lyssnar på för att veta vad man tycker om ljudet då är det något som är galet.

http://www.lts.a.se/artiklar/kablar.pdf

PeterL
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/07/15 :  09:59:35  Show Profile Send matte76 a Private Message
bluetrain: Istället för att köpa rakt av vad kabelskeptiker eller kabelförespråkare säger, så föreslår jag att du lånar hem några olika signalkablar i de prisklasser du kan tänka dig och jämför, blint eller öppet beroende på vad du har möjlighet till och själv känner för.

Skeptikerna och förespråkarna kommer aldrig att kunna komma överens. Själv befinner jag mig någonstans mitt emellan. Just nu har jag MYCKET billiga kablar som "trots" priset låter otroligt bra.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2006/07/15 10:44:20
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/07/15 :  10:27:23  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Jag tycker det är väldigt trevligt att man kan få låna hem kablar och testa. Som Matte76 och fler säger så skall man absolut inte handla någon utrustning i de prissegmenten utan att först ha fått känna på det. Tänk bra på att (som jag ser det) är just kablarna det område som kanske borde komma långt ner på prioriteringsskalan (vilket som jag förstått det många åtminstone är överrens om). Wolfgang på Creative Audio är en hygglig prick och som jag ser det är hans sortiment på "dyrkablar" (också ett jäkla utryck som bara kan tolkas negativt, borde kallas "kablar i de övre prissegmenten" istället) är just för dem som gjort.... ALLT annat som jag ser det. För oss andra som inte kommit lika långt duger andra kablar. Och för mig som får klassas som "skeptiker" (hatar att vi skal dels in i fack) vad gäller kablaget så kommer de kablarna alltid sakna intresse. För andra verkar det göra stor skillnad och jag överlåter år dem att försöka övertala dig att förändra din budget. Jag tycker du gjort ett sunt val runt 500:- eftersom i den prisklassen kan man tom köpa Neutriks underbara RCA-kontakter med fjädrande skärm....

Eftersom du gav en begränsad budget för kablarna står mitt erbjudande kvar. Jag är övertygad om att du kommer bli fullständigt nöjd med dem. Faktum är när jag tänker efter, att jag har lite CT100 kabel (kan vara svår att få tag på) och om du vill testa (och kan löda eller känner någon som kan) så köper du biltemas RCA-kontakter och PM:ar din adress så skickar jag ner 1,5m. Det räcker till ett stereopar på 0,70m och det brukar räcka.

Lycka till med vad du än väljer :)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/07/15 :  15:07:16  Show Profile Send Blue a Private Message
Instämmer, låna hem och testa lite olika alternativ själv!

Sedan (ursäkta lite halv-OT...), nu märks det att man inte hängt på faktiskt på ett tag... Har alltså Öhman börjat göra och sälja kablar nu också? Det har jag helt missat! Hur ligger dessa i pris? Hur är dom konstruerade? Hur ser dom ut?

Intressant helt klart!

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/07/15 :  15:29:03  Show Profile Send Snoop a Private Message
Nu har väl ändå Blue hamnat på fel forum ! !

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/07/15 :  15:44:16  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/07/15 :  16:06:27  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/07/15 :  19:44:12  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Kabelfrågan är ständigt återkommande. I en tidigare tråd kom det en del begåvade synpunkter från bl.a Bappe. Varför börjar det från ruta ett igen?

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/07/15 :  19:48:52  Show Profile Send Blue a Private Message
: )

Fast nu fattar jag inte riktigt vad ni garvar åt boys...

Jag hade ingen aning om att Öhman gjorde och sålde kablar? (Men jag misstänker att det i så fall har snackats en del om det på faktiskt).

Är det någon som har koll på dessa kablar? Klart man blir nyfiken på vad det är för en konstruktion som kommer från denne högtalarguru och, får jag kalla det, kabelskeptiker.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/07/15 :  19:51:39  Show Profile Send matte76 a Private Message
Har för mig att du är medlem på Faktiskt Blue, ställ din fråga där och svaren blir garanterat fler än här Öhman är ju själv medlem där, till skillnad från här...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/07/15 :  20:23:49  Show Profile Send Blue a Private Message
matte76: Visst är jag medlem där, men istället för att behöva böka mig genom 20 olika trådar, och tjurfäktas med dom taggigaste LTS-arna i jakten på ett svar, tänker jag att det är smidigare att helt enkelt kolla om det är någon här som vet...

PeterL till exempel?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2006/07/16 :  00:29:26  Show Profile Send KingX a Private Message
bara föra tt lägga mina egna tankar snabbt här så jag märker själv en skillnad när jag testat olika kablar i mitt system.. priser har varierat och inte alltid dyrast låtit bäst.. e juh så mkt som spelar in.
Men att man INTE hör ngn skillnad alls mellan kablar vore att ljuda för sig själv..tycker iaf jag.

Självklart tror jag att en viss psykologisk inverkan har det också men man kan också HÖRA en skillnad..

Nåväl.. nu överlåter jag den här tråden till lite mer kunniga folk inom området =)

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/07/16 :  09:31:46  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Är du genuint intresserad är det väl bara att ringa. Tycker mig känna ironin flöda på ett sätt som inte känns gemytligt.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/07/16 :  15:23:26  Show Profile Send Blue a Private Message
kaffekoppen: Du missförstår mig. Jag är INTE ironisk nu. (Är det inte meningen att man ska ut sådana där smileys då förresten?).

Jag är helt enkelt nyfiken på Öhmans grejer, och vad är det för konstigt med det? Även om man är en smula skeptisk till en del bitar i hans och LTS tänk kring "korrekt återgivning" med mera, så kan man väl med all rätt vilja veta vad det är för produkter han säljer? Men det är tydligen ingen här som vet nånting om kablarna?

Ringa honom skulle jag visst kunna göra. Men det är lite märkligt att man alltid får det tipset just när det gäller Öhman. Med de flesta andra produkter på marknaden brukar folk på forumen vara mer än villiga att ställa upp med egen input, utan att säga "ring Marantz" eller "ring Bladelius"...

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

icarus
Member

76 Posts

Posted - 2006/07/16 :  15:41:59  Show Profile Send icarus a Private Message
Kan vi inte vara seriosa pa detta forum? Varje person har sin egen uppfattning, i det har fallet kablar!Prova och ater prova olika kabellosningar i era anlaggningar!
Mvh. fran ett varmt Sicilien..( + 35 och gott vin)
Icarus

Ta vara på den tid du har på jorden !!!
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/07/16 :  16:47:22  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Blue,

Mer så att ett par inlägg haglade minst sagt ironi om såväl forum som produkter. Känns lätt trist och därför kom påpekandet om telefonsamtal. Måste erkänna att i de fall man kan få svar av en producent så nyttjar jag det. Gillar förstahandsinformation.

Jag kan inte delge mer info än att jag sett kablarn, dvs varit transportlänk. De är inte jordens vackraste och de har en järnring runt ledaren kabeln som störningsskydd. De använder kontakter med fjädrande jord (Neutriks finare). Vilken kabel som används vet jag inte. Förhoppningen är väl att kabeln ine låter något alls ;-)

Själv har jag frångått kblar som jag inte tillverkar själv, men annars är Öhmans kabel samt Naqrefs DArk Serpentine två kandidater för prisvärda produkter

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/07/16 :  17:10:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Äh, vad är det här? Försöker Ni förvisa diskussioner om erfarenheter av vissa tillverkare från HiFiForum? Den som har en sådana tankar kan slå dem ur hågen direkt.

Här skall vi kunna diskutera erfarenheter av alla tillverkares produkter oavsett vem tillverkaren är.

Alla är intresserade av användarerfarenheterna och många vill slippa ifrån "säljsnacket".

Så snacka på om erfarenheter av Ino, Nagref, LTS rekommendationer eller vad det nu var som kändes känsligt, det finns många som vill veta hur en helt vanlig HiFi-entusiast uppfattar saker och ting...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000