HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 SE med EL504
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ryssen
100.000-klubben

8473 Posts

Posted - 2006/06/27 :  23:00:46  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Tänkte efterhand smyga ihop ett Slutsteg med min egenlindade trafo
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=51565
tänkte använda EL504,då jag inte hittar just någon info (scheman) på nätet,och jag är osäker på hur räkna ut drivspänningen som behövs för att styra ut röret fult ut.Om det är -20v på gallret betyder det att det behövs 20v från föregående rör?Jag har ett par 76 http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/021/7/76.pdf
med gain på 13.8 räcker det(2vx13,8=27,6) som drivning?Kan man köra utan återkoppling,om inte hur implementera det?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7796 Posts

Posted - 2006/06/28 :  00:07:18  Show Profile Send Fuling a Private Message
Hmm, känns som att du och jag redan haft den här diskussionen:)

Angående återkoppling så kan jag rekommendera katodåterkoppling via sekundärlindningen på utgångstrafon. Det funkade mycket bra med mina triodkopplade PL504:or (fast då ingick även en del av primären i katodåterkopplingen, jag hade speciallindat trafona med det i åtanke).

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8473 Posts

Posted - 2006/06/29 :  22:40:15  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ok,någon som har någon teori om drivröret jag nämde,"76"och var jag kan förbättra mina kunskaper om drivspänning och återkoplling.Om det räcker med ett eller två rör till drivningen när använda katodföljare som drivrör e.t.c.Länkar..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2006/07/01 :  01:52:45  Show Profile Send Imperial a Private Message
Prova med ECC85 eller ECC81 Till att börja med.
Blir det för hög färstärkning sä kan du byta till 76.
Bara ett förslag....

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8473 Posts

Posted - 2006/07/01 :  12:22:28  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ja,hade sjäv dom funderingarana med Ecc81,att sätta både 9 pin och 5 pin (76) på chassiet för att kunna experimentera lite,får prova då.

Lade ett bud på ett par Ec86 på ebay..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2006/07/01 13:50:38
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7796 Posts

Posted - 2006/07/01 :  15:04:49  Show Profile Send Fuling a Private Message
EC86 (i mitt fall PC86) är mitt universalval när det gäller ingångs/drivsteg.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8473 Posts

Posted - 2006/07/01 :  16:11:22  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Man kan väl ha variabel feedback och lyssna sig till ett bra värde eller?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7796 Posts

Posted - 2006/07/01 :  18:49:14  Show Profile Send Fuling a Private Message
Javisst!
Jag har byggt flera förstärkare med variabel återkoppling.
Kom ihåg att prova CFB också!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8473 Posts

Posted - 2006/07/02 :  18:46:28  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Satt och lekte lite med PSUD (Powersupplydesigner).
Och använder en spole (LC filter)men hur blir det om man använder CLC efter bryggan?Hur brukar ni göra och varför?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/07/02 :  20:05:25  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Läste Bruce Rozenblits "Tube Audio Design". Rekommenderas eftersom den på ett pedagogiskt sätt beskriver vad olika kopplingar gör, hur man designar drivsteg och fixar återkoppling.
Höjdaren är ett bänk-aggregat med varierbara spänningar för anod och bias jämte 6/12V till glöd.

Berätta hur det blev med ditt steg - jag har ett par PF-trafos som ska vara till ett SE-steg med EL504 (Tungsram).
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8473 Posts

Posted - 2006/07/02 :  21:36:28  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Berätta hur det blev med ditt steg

Blir nog en månad eller 2,plåttslagarn har ju semester oxå,måste snickra ihop en ram i trä o.s.v.
Men jag talar om.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/07/04 :  12:17:27  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag har ett hyllplan i bok. Detta sågar jag bitar av, borrar upp stora hål för rören (hålsåg) och monterar komponenterna på undersidan utom tranformatorerna. Får hitta en låda eller något att sätta på undersidan.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8473 Posts

Posted - 2006/07/05 :  01:03:26  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Gör den ram i trä med aluminium plåt som botten.

Satt just o ritade ihop ett schema hur jag tänkt mig 504 steget,om någon har lust att kolla så det inte är käpprätt åt..omkopplaren är för omkoppling mellan UL o triod,en onödig grej kanske?Ska det vara någon konding över potten för återkopplingen?
Schemat

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2006/07/05 23:00:46
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/07/06 :  07:26:39  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag skulle inte bygga drivsteget så, det blir rätt mycket spänningssving och konstantströmkretsen kommer nog inte att arbeta så snyggt (ohörbart). Använd en vanlig RC-koppling istället i första försöket.
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/07/06 :  09:35:19  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Om poten vrids upp på löjligt hög motkoppling kommer biasen att
minska på drivsteget då en del av katodströmmen letar sig ut
genom högtalare och trafolindning. Visst kan man lösa detta med
seriekonding, men ett motstånd på kanske 100ohm är nog bättre
så man slipper minsta lilla fas-knas. -Eller låt bara bli att vrida
potten i ändläget.

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8473 Posts

Posted - 2006/07/06 :  10:17:44  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Jag skulle inte bygga drivsteget så, det blir rätt mycket spänningssving

Är det tack vare (p.g.a) direct kopplingen det blir så,funkar bra med kondensator vet jag.Om det inte funkar med generatorn,går det bättre med
LC,kanske?
quote:
men ett motstånd på kanske 100ohm är nog bättre

Du menar i serie med potten då?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/07/06 :  12:45:44  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Kul koppling!

"käpprätt åt..":
I schemat har du förväxlat bromsgaller och skärmgaller.
Kanske inte i sinnet däremot? =)
EDIT: det här tillkom under "käpprätt åt..":
Hela återkopplingen sjunger rakt ned i jorden genom avkopplingskondensatorn på första katoden, och kommer inte att ha någon som helst inverkan. Byt ut katodmotståndet till ett procentuellt mycket litet motstånd från katoden seriekopplat med det tidigare värdet (ex.vis 40 ohm) MINUS det nya lilla värdet. Avkopplings kondensatorn går från de seriekopplade motståndens mittpunkt till jord och återkopplingsslingan kopplas till katoden.


KÄNSLIGHET
Med -0.6V gallerförspänning på ingångsröret kan du max köra in... 0.6V "peak" på ingången, vilket är väldigt lågt. Ett ganska känsligt slutsteg har nuförtiden typ 1V rms = 1.4142V "peak" på ingången för max uteffekt. Med lite marginal blir det lämpligt med en förspänning på minst -3V där (3 volt på första katoden).
Många räknar med 2V rms, som är vanligt ut från CD-spelare, och då blir det 2,8284V peak = lämpligt med 5V förspänning.

Apropå insignalen och det som du skrev i början på tråden så behöver du 20V "peak" (40V "peak-to-peak") spänning från drivsteget för att riktigt köra slutröret i botten om det har -20V på styrgallret.

Räknar vi med 1.4142V på ingången så behöver vi 20/1.4142 = 14-15 ggr förstärkning (76:ans 13.8 verkar lämpligt!). Räknar vi med CD-spelarenivå på ingången så behövs hälften så mycket förstärkning.
Med negativ återkoppling kommer sen X ggr förstärkning att gå åt skogen. Sånt där brukar jag aldrig räkna på, men om vi gör en tankekullerbytta och säger att du har 2 volt rms på ingången, så räcker nog spänningen och blir över med 76 som ingångsrör.
Med sån kullerbytta måste vi alltså öka förspänningen också. = )

PENTOD / TRIOD
Jag har inte kollat karaktäristiken på EL504, men vanligtvis vill triodkopplat rör ha mycket högre signal på gallret för full uteffekt. Det kanske går ungefär jämt upp om du kopplar ur återkopplingen samtidigt som du växlar till triod-läge.

Arbetspunkten lär också flytta sig när omkopplingen sker, och kanske passar inte katodmotståndet till EL504:an alls när du byter till triodläge. Eller så har du tänkt på det redan :)


Typ så. Lycka till!

/Ronnie

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house

Edited by - Ronnie_Ericsson on 2006/07/06 12:56:43
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8473 Posts

Posted - 2006/07/06 :  14:51:17  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message

Typ så här?Får prova med RC filter innan jag provar CCS.Ja det blev ju 0.6v i.o.m att jag "bara" hade 320v o ska ha DCoppling,men jag har ju volym på försteget eller kan det bli brus?Räkningarna är på ett EC86,kanske ska prova ett 76 ändå??Hur räknar man på UL?Kanske ska skippa UL o köra Triod.Gallerväxlingen hade jag mina aningar om.
Återkopplingen är den för dämpfaktorn o dist?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2006/07/06 14:56:10
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/07/06 :  15:25:48  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Lite tokiga scheman.
OBS! hade inget med just 504:an men väl 509:an. Flera scheman är universella dock. Kretslösningen kallas STC (SuperTriodeConnection).
Lägger inte bilder, bara länkar till dem
http://www.pastisch.se/faktiskt/ag12us.gif
http://www.pastisch.se/faktiskt/ag2dr3.gif
http://www.pastisch.se/faktiskt/6js6cdnf.gif
http://www.pastisch.se/faktiskt/6js6cstc.gif
http://www.pastisch.se/faktiskt/el509sch.gif

Så här ska mitt EL84-steg se ut PP STC:
http://www.pastisch.se/faktiskt/bq5sspp.gif
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/07/06 :  20:49:10  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
76 ser bättre ut ja.
Vid -4V gallerförspänning och 122V anodspänning ser vi ut att hamna på omkring 6.5mA ström genom röret. Med en CSS ca 15 ggr förstärkning, alternativt ca 11 ggr med ett motstånd på omkring 22000 ohm.
Katodmotståndet ökas till totalt 560 ohm.

Skulle du stoppa in ett C mellan stegen så får du sänka EL504ans katodmotstånd och därmed spänningen över det. Du får då omkring 120V mer spänning över röret och får leta fram en ny arbetspunkt.

Enklast att beräkna UL är att hitta Ia/Ua-kurvor specifikt för det, men det kanske inte går att hitta till EL504?

Negativ återkoppling påverkar distortion, känslighet och dämpfaktor.
Ska du driva ett par "bredbandare" så -kan- det vara en bra idé att köra vanlig pentodkoppling utan återkoppling. Med mer normala högtalare blir frekvensgången plattare ju mer åt triod-hållet du går, alternativt ju mer återkoppling du lägger på.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8473 Posts

Posted - 2006/07/06 :  21:55:30  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ny verision med 76.
Hur kan det bli mer förstärkning med CCS än med motstånd?
Länk som handlar om feedback.
http://www.normankoren.com/Audio/FeedbackFidelity2.html

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2006/07/06 21:57:31
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/07/06 :  22:21:41  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
FÖRSTÄRKNING MED CCS respektive anodmotstånd

Enkelt uttryckt kan man säga att en strömändring genom röret på 1mA över en gigantisk belastningsimpedans, som en CCS är, skulle leda till en mycket större spänningsändring än över en lägre impedans. Allt enligt ohms lag.

Röret begränsar hur hög spänningsförstärkningen kan bli, och med en CCS uppnås nära det maximala för en given arbetspunkt.

För att tala i Ia/Ua-kurvorspråk så kan du titta på 76ans kurvor vid 122V Ua och 6.5mA Ia, och för en CCS dra belastningslinjen som ett horisontellt streck med början vid punkten 0V/12mA, medan ett anodmotstånd på 22kohm motsvarar en diagonal belastningslinje mellan punkterna 280V/0mA och 0V/12mA.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000