HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Finish av Carlsson OA-51
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

cave
Member

54 Posts

Posted - 2006/07/05 :  20:30:00  Show Profile Send cave a Private Message
Jag har ett par gammla Carlsson OA51 ifrån loppis som jag ska renovera.

Nu har jag en fråga ang. finish, jag går nämligen i tankarna kring att spackla ytan för att sedan ge högtalarna en vit-pianolack-yta.

Min fråga är om jag riskerar något i ljud eller dyl av att spackling och målning. Något jag bör tänka på?

http://www.carlssonplanet.com/forum/album_pic.php?pic_id=625

Edited by - cave on 2006/07/05 20:32:34

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/07/05 :  20:51:37  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Det tror jag inte Tobbe.
För att måla måste man spackla innan. Men eftersom det är lite struktur på högtalarna så behöver man nog spackla hela högtalaren.

Mina högtalare behöver också målas som du vet. Vi kanske kan hjälpas åt och samköra det lite.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

cave
Member

54 Posts

Posted - 2006/07/05 :  21:12:00  Show Profile Send cave a Private Message
jo herr Wallenheim, jag är medveten om spacklingen. Kanske inget man vill göra i lägenheten.
Jag tror inte heller det är några bekymmer, men det är bäst att kolla om någon har tips eller råd.
Go to Top of Page

Wacko
Member

210 Posts

Posted - 2006/07/05 :  21:53:07  Show Profile Send Wacko a Private Message
Men gossar spackla, slipa sedan avsluta med sprutspackel och fiiint papper till ytan blir len, sedan lacka
Go to Top of Page

gilgo
Member

130 Posts

Posted - 2006/07/05 :  22:05:51  Show Profile Send gilgo a Private Message
[OT]
Ett par Carlsson på en loppis?!?!? Det kanske är dags att börja gå på sånt då för jag är på jakt efter ett par OA51:or.

Spacka och slipa ordentligt och lämna sen till en duktig lackerare så lär du få riktigt fin finish. Går du dessutom på med rubbing efteråt så kan du få en spegelblank yta.

Cambridge EVO 150
Audiophysic Tempo 5
2x DIY Seas L26RO4Y/Hypex DS4.0
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/07/05 :  22:32:19  Show Profile Send B-200 a Private Message
välj rätt spackel bara....

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Rishna
Member

185 Posts

Posted - 2006/07/07 :  11:01:13  Show Profile Send Rishna a Private Message
Jag hade för c:a 4 år sedan ett par 51:or i illa behandlad svart askfanér som jag slipade och spacklade hemma tills de var redo för omlackering. Ett lokalt snickeri sprutade dem i samma vita lack som en del 51:or hade som nya för 20 år sedan och det blev kanon. Tyvärr sålde jag dessa vackra högtalare alltför billigt i ett svagt ögonblick.

Att lämna in och få omlackerat går jättefint!

/Fredrik
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000