HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tips på 15" till topp.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jooooon
Member

215 Posts

Posted - 2006/06/27 :  20:10:49  Show Profile Send Jooooon a Private Message
Kanske inte riktigt rätt forum, men jag vet att här finns några som är kunniga inom ämnet.

Jag har ett par topplådor med varsitt stort hål som gapar tomt efter att jag sålt de 15" som suttit där i samband med att jag sålde en annan högtalare.

Nu skulle jag vilja ha tips på prisvärda element. Kraven på ljudkvalite är inte hifi. Dom kommer att användas till större delen i en festlokal. Dom ska låta "okej" för festande människor helt enkelt.

Diskanten som sitter i är en: http: http://www.paacoustic.com/Product_Detail.asp?CatalogID=&ProductID=PA-DE34S

Jag tror inte på att dela diskanten allt för lågt då innehavaren av lokalen till större delen lyssnar på hårdrock. Rockmusik = Mycket energi i de högre registren?

Dom kommer att spela tillsammans med en subbas och delas vid 90-150 Hz beroende på vad som kan passa. All delning sker aktivt.

Lådan i fråga är på ca 90 liter och är avstämd till omkring 50 Hz, avstämningen ändrar jag vid behov.

Använde mig tidigare av http://www.paacoustic.com/Product_Detail.asp?CatalogID=&ProductID=HP-15W

Den lät "okej", dock mycket tveksamt till rockmusik. Fast det säger väl en del om vilken prisklass det är jag kikar efter. Vill minnas att dom kostade 600kr styck då jag köpte dom.


Jon.

Livet är inte helt fel egentligen...

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/06/27 :  21:17:47  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Hej Jooooon.
Jag har inget konkret element att peka på, men du måste hitta ett med en väldigt lätt kon.
1. Du behöver hög känslighet för att matcha diskanten.
2. Du behöver ett element som kan gå en bra bit upp i mellanregistret. Delning under 2-3 k är nog uteslutet.
3. Du har ringa intresse av lågbas pga subben. Skall du dela vid 90-150 Hz har inte heller avstämningen på 50 Hz någon betydelse. Jag skulle snarare höja portningsfrekvensen för att undvika eventuell "hängmatta" på kurvan ned mot delningsfrekvensen.

Jo, jag skulle kunna rekomendera JBL E130 (105 dB, -6k)men där stoppar nog inte 600:- för en begagnad.
RCF L15P801 (102 dB, -4k)kanske går att komma över.
Budgetalternativ Response TWP1531 (98 dB, -4k) har jag aldrig hört, men borde passa trots att känsligheten inte riktigt når ända fram.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/06/27 :  21:19:39  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Hej Jooooon.
Jag har inget konkret element att peka på, men du måste hitta ett med en väldigt lätt kon.
1. Du behöver hög känslighet för att matcha diskanten.
2. Du behöver ett element som kan gå en bra bit upp i mellanregistret. Delning under 2-3 k är nog uteslutet.
3. Du har ringa intresse av lågbas pga subben. Skall du dela vid 90-150 Hz har inte heller avstämningen på 50 Hz någon betydelse. Jag skulle snarare höja portningsfrekvensen för att undvika eventuell "hängmatta" på kurvan ned mot delningsfrekvensen.

Jo, jag skulle kunna rekomendera JBL E130 (105 dB, -6k)men där stoppar nog inte 600:- för en begagnad.
RCF L15P801 (102 dB, -4k)kanske går att komma över.
Budgetalternativ Response TWP1531 (98 dB, -4k) har jag aldrig hört, men borde passa trots att känsligheten inte riktigt når ända fram.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/06/27 :  21:22:02  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
F'låt. Internetkopplingen dog. Trodde inte svaret gick iväg. Därav två. (det skall bankas in!)

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/06/28 :  06:50:23  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
B&C 15PLB76, alternativt en 12" som jag tror mkt på (också B&C) nämligen 12PE32.

Håller med miaber i mkt av det han skriver, mkt sunt förnuft med vilket man kan komma mkt långt.

Att välja en högkänslig 12" och låta den gå lite högre i frekvens är ett sätt att få bort den obehagliga skärpan som en driver kan bidra med om den delas för lågt, detta låter sig ju göras i detta fall då du har subbar som avlastar neråt, desutom skall inte en 1" gå särksillt lågt då de i dessa fall kan bidra med en hel del dist och ansträngt ljud.

Bara smäck i en platta med ett mindre hål och det står dig fritt att välja från 12" utbudet också, jag tror inte detta är fel i detta sammanhang.

Jag skulle även vilja nämna eighteensound, de har många fina högkänsliga element i sitt utbud, exempelvis 12MB1000, 12MB700 eller 12MB600, på 15" sidan har jag ju en rekomendation som jag själv är mkt nyfiken på, 15MB700, inga av dessa element är avsedda för "bas" men funkar nog finemang neråt 80Hz.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/06/28 :  06:52:18  Show Profile Send matsj a Private Message
Ett Eminence kappa 15 element kanske ?

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2006/06/28 :  15:42:51  Show Profile Send scorpion a Private Message
Om du inte vill lägga ut allför mycket skulle jag rekommendera P-audios HP-15W eller HP-12W. Elementen har använts i HiFi sammanhang i Tyskland och finns med i en nykonstruerad seriös DIY PA-serie därnere. Ljudia har elementen.

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2006/06/28 16:08:06
Go to Top of Page

Jooooon
Member

215 Posts

Posted - 2006/06/28 :  21:02:08  Show Profile Send Jooooon a Private Message
Tack för alla bra tips! Dock verkar det som att många tyvärr spräcker budgeten. Känsligheten borde väl inte vara något större problem? Delar gör jag aktivt, och skulle ett passivt filter komma på tal så kan jag ju dämpa diskanten, eller blir det problem att dämpa 8-9 dB ?

Ska överväga att bygga om baffeln för en 12" också.

Intressant att P-audio används inom Hifi, den billigaste serien dessutom! Jag använde just HP-15W innan, och var inte allt för imponerad, men det kan ju lika gärna varit jag som inte ställde filtret rätt eller något. Elementet ser dock inte riktigt lika dant ut idag som mina gamla gjorde. Du har möjligen inga länkar till både Hifi och PA-grejorna?


Jon.

Livet är inte helt fel egentligen...
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2006/06/28 :  22:15:46  Show Profile Send scorpion a Private Message
Klang & Ton hade ett bygge med (fel av mig HP-12W) HP-15W som basreflexbas och HP-10W som mellanregister och var riktigt imponerade av ljudkvaliteten. Datamässigt ser det ut som om HP-12:an borde gå riktigt hyggligt en bra bit över 1000 Hz. HP-15 var tänkt som sub i PA-systemet.
Här är en bra länk med alla data: http://www.p-audio.co.uk/

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2006/06/29 09:48:12
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/06/29 :  07:58:53  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
När vi ändå är inne på P-Audio finns ju denna, 15BM-200B

http://www.p-audio.co.uk/products/db_product_1_6_15bm-200b.htm

(spik)Rak frekvensgång, inga konuppbrytningar, 99 dB SPL, låg massa 62 gram, BL ~ 18. Borde passa bra och kostar 1000:- på Ljudia

Edited by - PetterPersson on 2006/06/29 08:02:34
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2006/06/29 :  19:47:23  Show Profile Send scorpion a Private Message
Lite mera om Udo Wohlgemuths nya PA-konstruktion.
Den består av 2 x HP-12W + en PHT411 i 100 l sluten låda. - 3dB gräns vid 50 Hz.

Tyskt omdöme:"Kurzum: Es macht verdammt viel Spaß damit zu hören. Es ist fast wie live und durch den Bass so massiv spürbar, dass man Musik nur noch so hören möchte."

Ungefär: "I korthet: Det är fördömt roligt att lyssna på högtalarna. Det är nästan som live-föreställning och genom att basen är så massivt märkbar (närvarande, lite friare) så måste man bara höra musik så här."

I samma text finns också ett konstaterande att även kvinnoröster högt upp i registret återges väl även med högt ljudtryck. "Udo har titta noga på priset men ändock använt chassin med Hi-Fi-potential"

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2006/06/30 16:46:48
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/06/29 :  21:14:46  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Någon som kan översätta...?

Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2006/06/30 :  00:51:42  Show Profile Send scorpion a Private Message
Se ovan !

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/06/30 :  07:05:49  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Tack så mycket!
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2006/06/30 :  20:25:16  Show Profile Send scorpion a Private Message
Jag ska naturligtvis ge länken till den tyska tråden: http://www.hifi-forum.de/index.php?action=browseT&back=2&sort=lpost&forum_id=104&thread=7294.

Det är lite synd att vi som gick på Realskolan för 50 år sedan ska stå för Tysklandskontakten. Det finns en hel del intressant på tyska fora. Horn, minimalistiska högtalare med mycket TB och helt okända Monacorenheter men även OB finns ganska så väl representerade och då talar jag egentligen bara om högtalarbygge eftersom det intresserar mig mest. Udo Wohlgemuth är något av en tysk högtalarlegend precis som Bernd Timmermanns. Båda har under de senaste decenniet satt stark prägel på tysk DIY genom att verka i tidningar som Klang & Ton och Hobby-HiFi. Vad som är bra med dessa tidningar är att, förutom byggförslag och tester, så har man i varje nummer en ordentlig mätning av olika högtalarelement enligt konstens alla regler. Där kan man faktiskt lära sig väldigt mycket. Och glömde jag att säga Klang & Ton har även lagt delar av dessa mätningar på nätet.

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2006/06/30 20:35:51
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2006/07/01 :  12:57:07  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
Jag håller med matsj om att Eminence skulle passa. Dessa element är otroligt prisvärda. Väldigt många högtalartillverkare använder sej av Eminence. tex Fender, Marshall, Ampeg, HK Audio mm. Du kan hitta en kanon 15":are för runt 800 kr som även låter bra och har hög verkningsgrad.

/Johan
Go to Top of Page

Jooooon
Member

215 Posts

Posted - 2006/07/05 :  09:25:52  Show Profile Send Jooooon a Private Message
Tack åter igen för alla tips.

Tanken med att lådan en gång i tiden basreflexavstämdes var att den skulle kunna spela ensam vid behov.

Nu när Eminence är nämnda så är jag lite sugen på deras Beta 15". Länk: http://www.eminence.com/proaudio_speaker_detail.asp?web_detail_link=BETA-15A&speaker_size=15&SUB_CAT_ID=2

Anledningen till detta: hyffsad känslighet till bra pris och så har jag aldrig "kännt" på eminence förut.

Dock är frekvenskurvan inte allt för vacker kan till och med jag förstå. Vad kan man göra åt detta?


Jon

Livet är inte helt fel egentligen...
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/07/05 :  10:41:53  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Detta element har en låg BL-faktor för att vara ett PA-element. Detta (bland annat) i kombination med ~60 gram rörlig massa gör att Qts blir hela 0,58. Detta är högt och kommer att ställa till problem med den låda du har. Omöjligt med basreflex tillexempel.

Så mitt råd är att söka ett annat Eminenceelement.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/07/05 :  10:46:35  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
T.ex Gamma 15" är mycket bättre på papperet
Go to Top of Page

Jooooon
Member

215 Posts

Posted - 2006/07/08 :  15:50:58  Show Profile Send Jooooon a Private Message
Då ska jag glömma det elementet omedelbums!

http://www.p-audio.co.uk/products/db_product_1_6_15bm-200b.htm Verkar vara en intressant sak.

Filterförslag till det hela också kanske?


Jon.

Livet är inte helt fel egentligen...
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2006/10/15 :  23:38:10  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Eminence lär du inte bli glad över.. har prövat dom flesta upp till kappa men dom håller inte måttet.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/10/16 :  07:33:00  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
eighteensound kanske vore något att kolla upp, deras 15MB700 gåt inte av för hackor, och det finns säkerligen flera andra intressanta modeller i deras utbud.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2006/10/16 :  09:21:39  Show Profile Send classe a Private Message
kan jag lova martinsson.

18 ska de va.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000