HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp! CD-råd sökes
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2006/06/23 :  00:31:13  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Hej alla!
Jag har letat CD-spelare en tid nu och hifidjungeln blir bara tätare Jag lyssnar till 90% på elektronisk musik (synth, industri etc) och e ute efter något att matcha med McIntosh MC252-steg, Krell Showcase 7.1 samt Usher CP. Eftersom McI:n färgar lite och tillför rymd och min musik kräver snabbt, rent och lite "kliniskt" ljud med nästan analytisk basåtergivning går allt med rör bort per automatik.
Jag har inga preferenser på HDCD/SACD, eftersom jag har mest vanliga CD.
Jag har testat: Gryphon Adagio, Naim CD2X (vilket ljud för vokal, analogt!), Naim CD5X, Arcam CD36, Advantage Freja, Shanling T200C, Copland CDA 823, Krell SACD Standard, Meridian G08, Myryad MCD600, Electrocompaniet EMC1 och Bow Wizard II.
Jag har även bokat in Audio Research CD3, Lindemann SACD 820 samt Audioaero capitole för test.
Bör jag lyssna på Bluenote Stibbert, Resolution Audio Opus 21 också? Jag har fastnat för Meridian hittills...
Vad har jag missat??? Känner att jag behöver lite råd här!
Mycket tacksam för alla tips, råd och reflektioner

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/06/23 :  09:34:05  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Byt bort det som färgar och tillför rymd först.

Sedan blir förmodligen jobbet att hitta rätt spelare enkelt. Din lyssnar-resa ser mest ut som förtvivlan och förvirring med massor av fina spelare som du nu tydligen valt bort. Fler "ljudvarianter" än de som du radar upp finns knappt...

Så har du inte blivit helt nöjd med någon av alla de du provlyssnat så är det fel någon annanstans och du jagar en kompensering som inte finns.

Upplever du din stärkare som "to much" av något så kan du inte skala av just det där med en annan komponent.

Lycka till!

mvh

.


www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/06/23 :  10:05:24  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Provat på Cyrus...?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/06/23 :  10:31:30  Show Profile Send esl a Private Message
Provat 668? ;-)

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2006/06/23 :  10:35:40  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Hi Fi Consult: Tack! Jag e lite rädd att jag kanske jagar ngt som inte finns, därför är jag tvungen att fråga! Du har rätt i det du säger men steget är jag faktiskt otroligt nöjd med - vill bara optimera combon för min musik... Jag tar med mig det du säger - Tack!

Quote:
_______________________________________________________________________________________________________________________________
Provat på Cyrus...?
_______________________________________________________________________________________________________________________________

Nope - Skall jag kolla upp närmre - jag fick för mig att den färgade ljudet men det kanske e fel...
Tack!


People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2006/06/23 :  10:37:31  Show Profile Send short_cuts a Private Message
668???

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2006/06/23 :  10:45:15  Show Profile Send FBK a Private Message
668 är en DVD spelare ifrån Pioneer, är neutral enligt LTS. (LTS=Ljudtekniska sällskapet)

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/06/23 :  10:46:51  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det är Pioneer DV-668 som avses, en DVD/multi-spelare som i ett test i LTS* tidning Musik och Ljudteknik befanns färga ljudet ytterst lite.
Spelaren brukar ofta rekommenderas av de som har ett visst synsätt på ljudåtergivning, ett sätt som jag får intrycket av att du inte delar med tanke på hur din anläggning ser ut idag.

Om jag minns rätt så har spelaren gått ur produktion.

*Ljudtekniska Sällskapet www.lts.a.se

Edit: Där var FBK snabb på avtryckaren...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/06/23 10:47:33
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2006/06/23 :  11:01:44  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Ett annat tips är att kolla in Yamaha GT CD-1 som kostade 55.000:-,HIFI Stället i GÖteborg har en sådan för 12.000:- inkl. ny laser...

Helt klart värd att testa,jag tror kan vara det du söker.

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2006/06/23 :  11:07:33  Show Profile Send short_cuts a Private Message
ahhh, jag har sorterat bort alla multispelare eftersom de jag lyssnat på inte gräver tillräckligt i CD:n och verkar leverera mindre detalj och djup... Hade en 737 (som brann upp)som jag dock tyckte var väldigt bra för pengarna.

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2006/06/23 :  11:09:50  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Karnaa:
Lol - jag pratade m Anders om just denna!

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2006/06/23 :  11:12:30  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
OKEJ! Skall du låna hem den då???
Tyvärr söker jag en spelare som är tvärt emot vad du söker annars hade jag nog kanske köpt den själv!

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa

Edited by - Karnaa on 2006/06/23 12:03:55
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/06/23 :  11:29:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Eftersom McI:n färgar lite och tillför rymd och min musik kräver snabbt, rent och lite "kliniskt" ljud med nästan analytisk basåtergivning går allt med rör bort per automatik.


quote:
Jag har även bokat in Audio Research CD3, Lindemann SACD 820 samt Audioaero capitole för test.

Motsägelsefullt...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2006/06/23 :  11:38:33  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Bernt:
Jag har läst att det kanske inte e helt rätt! Men jag tar nuförtiden ganska lätt på recensioner i tidningar, eftersom de alltid har ngn som verifierar vilken testvinnare just deras spelare är, tack vare sin trefasledarinduktionsphaserbeamingsdiod och whatnots, så jag ringde Esoterisk o frågade o han tyckte jag iallafall skulle ge det en chans, så vi får se - det kanske blir helt fel! Jag hoppas iallafall lära mig ngt på kuppen :)

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/06/23 :  11:52:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jo, jag tänkte på din uppfattning om rörelektronik. Det finns ju rör i två av dem såvitt jag vet. Kan kanske öppna för
nya erfarenheter - jag delar inte din uppfattning om att rör per automatik är svaga på de områden du beskrev.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/06/23 :  12:01:06  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Audionet, Dcs, T+A. Hade jag varit du så hade jag försökt få tag i en möjlighet att lyssna på T+A. Mycket bra cd-spelare.

Var bor du?

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/06/23 :  12:18:39  Show Profile Send Blue a Private Message
short cuts: Verkar ju som att du har testat ett rätt schysst gäng med spelare redan... Verkligen ingen där som funkade som du ville? I så fall KAN det ju vara så att det är något annat i anläggningen (eller rummet för den delen) som bör fixas till. Skillnaderna mellan olika cd-spelare är inte gigantiska skulle jag säga, hur man än vrider och vänder på det...

Karnaa: Det är alltid något lite speciellt med äldre (för det är den väl?) high-end-prylar från "dom gamla drakarna". Lite cool "här är jag-attityd" liskom!

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/06/23 :  12:22:40  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Om du bor i Göteborg så kan lyssning av Audio-Aero fixas.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2006/06/23 :  12:23:26  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Skulle rekomendera dig att köpa senaste Hifi-choice där de testar bla en hel del high-end cd-spelare.http://www.hifichoice.co.uk/thisissue.asp

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa

Edited by - Karnaa on 2006/06/23 13:09:43
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2006/06/23 :  13:06:15  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Bernt:
Nej jag e rädd att jag har förutfattade meningar kanske - jag e säkert ute o cyklar - hade inte vatt första ggn isf ;-)
Tacksam för att du delar med dig! Du verkar veta vad du pratar om när det gäller rör (med tanke på signaturen :-)

Hinken: Jag håller till i Västerås/Halmstad - det låter spännande! DCS & Audionet - mmmm, de jag tittat på e så xtra jkla dyra men e säkert skitbra - jag får nog titta närmare! Tack!

Blue: Rummet e ju ingen höjdare men svårt att ändra - jag e kanske för petig (eller för dålig på att höra skillnad ;-)...

Karnaa: Skall jag minsann genast göra - tack!

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2006/06/23 :  16:21:34  Show Profile Send Smackman a Private Message
Hejsan short cuts ! konstigt att inte electrocompaniet passade..men men.. mitt tips är Hegel testa deras cd för ca 14k :=)
Den är strikt och upplöst i ljudet ,tror du kommer att gilla den..
Mvh


Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2006/06/24 :  13:10:30  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Tjenare S-man! Lustigt att du nämnde den - det finns en cdp4a (tror jag den hette)på PE-Audio i Västerås... Jag får nog åka dit! Tack f tipset :-)

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/06/26 :  23:25:40  Show Profile Send to_apeiron a Private Message


jag har färska erfarenheter av ett par urgamla men ursprungligen dyra Onkyo cd-spelare och därför lite förvirrad--de låter mycket bra!

Det får mig att fundera över: Om man vill spela av en "vanlig" CD--alltså inte SACD eller HDCD--är det då bättre att stoppa in den i just en bra gammal CD-spelare eller är en hyfsad Sony ren SACD-spelare med 2-kanalsutgång bättre även på det?

I samma anda: En gammal Thorens Dac jag har+en likaledes gammal men fortfarande välfungerande Meridian CD-spelare: Jag har många gånger och i olika konstellationer försökt höra någon förbättring av ljudet från Meridian när jag tar ut ljudet via Thorens--utan att lyckas!

Ändå är thorens 2000 en ganska fin apparat, säkert med bra kablage etc!

Det här får mig att fundera över om vissa tillverkares (läs Rega och Arcam) anspråk på att tillverka CD-spelare med "analogt ljud" är rena tramset..

Krångligt numera att veta var man skall stoppa in sina "vanliga CD-skivor" tycker jag...16 bitar, 24 bitar, översampling, uppsampling, mm

När och hur och för vad bör jag överge min gamla Meridian 206 eller Onkyo? Och till förmån för vad?

Zory
Polen
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2006/06/27 :  07:54:52  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Du nämner själv Bluenote och Opus 21. Dessa "måste" du lyssna på innan du bestämmer dig.

När jag för en vecka sedan skulle bestämma mig för vilken cd spelare som skulle följa mig hem. Så lyssnade jag på Opus 21 och Bluenote bland andra.
Opus 21 slog alla på fingrarna. Jag tror man måste upp mycket högt i pris för att konkurera med den spelaren. Tyvärr så tillät inte min ekonomi att välja den. Men det blev Bluenote Koala Tube. Och den spelaren kom faktiskt inte så långt bakom Opus 21:an.

Så ett tips, bege dig till Audio Concept. Du kommer inte bli besviken varken det blir dessa nämnda eller någon annan spelare ur deras ypperliga sortiment.

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2006/06/27 :  11:25:03  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Uffe T:

Tack - jag har förstått att de skall vara riktigt bra - ville dock höra om ngn hade ngra erfarenheter! Tack!
Jag bokar resa till Sthlm :-)

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2006/06/27 :  12:01:28  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Jag är övertygad att resan kommer betala sig många gånger om. IOM. det väljud du kommer uppleva hos Audio Concept.

Lycka till!

Uffe

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.83 sekunder. Snitz Forums 2000