HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Blir inte klok på den här mätningen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/07/04 :  23:19:17  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag läste en recension i Streophile som gjorde mig lite förbryllad. Den gäller en Focal Electra 1007 Be högtalare där John Atkinson beskriver den som
quote:
At the other end of the frequency spectrum, the Electra's upper bass was rather ripe in absolute terms. The bass guitar and kick drum on Me and Mr. Johnson lacked some edge to their sounds, and my Fender bass on the channel-identification tracks of Editor's Choice (CD, Stereophile STPH016-2) was a little plummy.


Vidare säger han
quote:
While this speaker is relatively small, what it had in the way of low frequencies was generously balanced


Det bekräftas senare i den närfältsmätning som John gör



Inget konstigt med det om det inte vore för nästa mätning:



Den här säger raka motsatsen till de ovanstående mätningen/orden. Ser man bara till den här sista kurva - som visar hur den mäter ifrån lyssningspositionen - så borde den beskrivas som i ord som "snabb & torr bas" eller "återhållen bas". Det fattas ju rejält här samtidigt som toppen är tydligt höjd.

Fattar jag mätningarna fel? eller är det något annat som spökar?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/07/05 :  01:46:41  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Den senare mätningen är väl hemma hos John, om jag inte missminner mig,,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/07/05 :  10:14:09  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Jag tycker mätningarna är mer okej än de kan se ut som. Visserliggen får man inte ut världens bas ur den (även om den säkert når 35hz i rum eller något lägre), men samtidigt så är den del av röstområdet som vi är känsligast i något sänkt vilket ger behaglig lyssning. Toppen dalar visserliggen lite för snabbt för mig, men det kan vara mätning. Annars hade jag bytt diskant ;-)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!

Edited by - kaffekoppen on 2006/07/05 10:15:44
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/07/05 :  12:16:52  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Tror jag har lånat ut min ex, så jag kan inte kontrollera, dock har jag för mig att den mer pixliga mätning är från J.A anläggning. (Kollade i några andra ex av Stereophile och mätningarna gjoda i recensentens rum ser ut om den nedre) Så då kan de skilja en hel del, beroende på hur dämpat rummet är.

Jag reagerade oxå på att diskanten tappade ordentligt i toppen. Har inte lyssnat så mycket på 1007, men den dippen borde märkas.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/07/05 :  13:06:27  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det jag hakade upp mig på var basen. Den ena (när)mätningen visar en något höjd bas den andra (vid lyssningspositionen)en bas med klart nivåtapp och därmed borde den låta återhållet. Texten beskriver något helt annat. Det går inte ihop. något är väl knas???

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2006/07/05 :  14:38:31  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Det som beskrivs i texten är ju det övre basområdet. Nivåtappet är inte förrän under 70 Hz. Det han skriver om att bas och baskagge saknar "edge" samt att hans fenderbas låter "plummy" har nog nästan säkert mer att göra med frekvenser utanför basområdet.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/07/05 :  18:52:19  Show Profile Send MatsT a Private Message
Tänk bort den svarta "summeringslinjen" i kurva 1 och summera blå+röd "med ögat" så hamnar det rätt nära fallet i kurva 2! Jag gillar inte den där typen av summering som den svarta linjen visar eftersom den sällan har något med verkligheten att göra pga summering med fasskillnad.

Högtalaren ser för övrigt ut att vara lite felavstämd med för liten låda och för låg portresonans för att summera korrekt i fas. Mycket vanligt att högtalare utformas så numera och förmodligen är det för att folk gillar ljudet som kommer ut...
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/07/05 :  19:11:56  Show Profile Send MatsT a Private Message
Eftersom jag kommenterade avstämnngen så letade jag fram ett exempel på en mer "korrekt" sådan.



Kurvan är hämtad här:
http://stereophile.com/floorloudspeakers/1105thiel/

Efter att ha tittat med noggrannt på kurva 1 så får jag nog rätta mig själv också. Den är nog inte underavstämd egentligen utan det är för lågt Q-värde på portresonansen som ger tappet i nivå.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/07/05 :  21:53:50  Show Profile Send marens a Private Message
Det är ganska typiskt att det blir sådär när man adderar ihop närfältsmätningar av portbidraget och elementbidraget. Det brukar bli för mycket puckel i övre basen och för lite djupbas jämfört med responsen i rummet.

Jag skulle inte dra för stora slutsatser av lyssningsintrycken. Särskillt inte i basen då det är väldigt placerings- och rumsberoende mellan olika högtalare.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000