HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Separation av kablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2006/07/01 :  19:20:12  Show Profile Send audiogear a Private Message
Hej!

Tänkte se om här kan finnas någon teoretiskt eller praktiskt erfaren person som har svar på följande frågor när det gäller att separera olika kablar från varandra:

1. Att man inte bör dra strömkablar nära högtalar- och signalkablar är väl odiskutablet. Men hur "allvarligt" är det att dra högtalarkablarna nära signalkablarna? Om det är "allvarligt", finns det något sätt att se till att ljudpåverkan blir försumbar, t.ex. genom att använda väl skärmade kablar?

2. Kan antennkabeln till TV:n påverka ljudet ifall den dras nära signal- eller högtalarkablar? Själv tycker jag att så inte borde vara fallet med tanke på att TV-mottagaren jobbar med frekvenser långt ovanför det hörbara området. Men det finns säkert någon hake med det enkla resonemanget.



Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2006/07/02 :  07:49:55  Show Profile Send Tomas a Private Message
Använder du balanserade kablar vill det till att det ska höras någon skillnad hur de än ligger. Har du obalanserade kablar med en god skärm så tror jag inte någon på detta forum(eller något annat forum) hör någon skillnad ändå. Hemma har man väldigt sällan såpass starka magnetfält att det skulle störa!


MVH

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317

Edited by - Tomas on 2006/07/02 07:50:30
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/07/02 :  08:04:47  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Det klart viktigaste är ju att hålla strömkablaget ifrån annat kablage. Sen är det sällan bra att 'bunta' kablage. I den synpunkten är nästan 'orm-bo' bättre.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/07/02 :  09:33:35  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Att hålla strömkablar och småsignalkablar i 90° vinkel till varandra kan ge skillnad. Ordentlig kabledragning har gjort större skillnad hos mig än att byta mellan olika kablar. Däremot så är min egen åsikt om exklusiva kabellyftare att jag inte kommer testa dom ens.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2006/07/02 :  18:35:53  Show Profile Send Tomas a Private Message
quote:
Däremot så är min egen åsikt om exklusiva kabellyftare att jag inte kommer testa dom ens.


Kanske därför du hör skillnad!!?

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/07/02 :  18:48:50  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
försök att alltid få kablarna att korsa varandra i 90º som harry up beskrev.

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2006/07/05 :  19:09:16  Show Profile Send audiogear a Private Message
Tack för alla synpunkter! Den där 90-gradersregeln har jag försökt att följa så långt det är möjligt. Dessvärre måste jag dra högtalarkablarna och signalkablarna från DVD:n parallellt med varandra. Tur att DVD:n inte används för audiofil musiklyssning (till detta använder jag Roteln, där signalkablarna inte rör vid eller går nära något annat kablage) utan endast för filmljud.

Det var dock ingen som lyckades svara på om det är "skadligt" att dra högtalarkablar och signalkablar parallellt med varandra. Endast småsignalkablar och strömkablar nämns. Eller hör högtalarkablar till strömkablar i den terminologi som används i inläggen? Det går ju iaf en hel del ström i högtalarkablarna.
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2006/07/06 :  08:16:40  Show Profile Send Tomas a Private Message
Det är inte skadligt!!

MVH

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000