HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 High End eller ??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/06/22 :  16:38:20  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Nej, nej, nej. Släpp diskussionen om definitionen av high-end - vi vet att det bara slutar i olycka (förutom att det är utanför trådämnet).

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/06/22 :  16:42:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
OK, för att återgå till ämnet så är min personliga åsikt att det inte är high end i det här fallet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2006/06/22 :  16:50:11  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Det du tog bort var inte så off topic om man tänker lite mer än näsan räcker,
det var en var symbolik mellan HiFi och High End men det kanske var för aktuell liknelse för att kunna återges på detta forum?

Nu tar jag time out utan att någon modurator ska behöva kasta ut mig från forumet!!

Jag blev utkastad!! tack och hej leverpastej,

Sitt ner i båten och skvalpa inte runt för mycket,ett gott råd!

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco

Edited by - magnus1967 on 2006/06/24 01:57:13
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/06/22 :  22:35:05  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag lyfter på hatten för B&O, de har lyckats med något som ytterst få av de aktade hifitillverkarna har, råder det någonsin något tvivel om kvalitén hos deras produkter, råder det någonsin någon tvekan om vilket segment de riktar sig till eller vad produkterna säger om ägaren, därtill har de nått bra många fler mäniskor än vad (jag tror) någon annan tilverkare av ljud har (möjligtvis undantaget JBL).

De har inte råd rent "brand"-mässigt (ursäkta högtraveriet) att göra dåliga produkter, det skulle skada deras mest viktiga tillgång, nämligen deras "image", jag är övertygad om att de lägger ner en jäkla massa tid (och därmed pengar) på att få fram tve-eggade produkter, för ingen köpare vill väl höra att deras system för xxxxx kr blev omkörda av ett system för xxxx kr, det skapar ett tvivel som inte får förekomma.

Därmed är det inte sagt att det inte händer, men de anstränger sig nog en hel del för att det inte skall hända.

Har de några konkurenter över huvud taget ? fundera på det, den presumptiva kunden som går in i någon deras butiker gör så därför ingen annan har lyckats med att locka denne typ av kund till "leffes hifihörna" där hans/hennes frågor blir kullkastade, värderingar ifrågasätts och en känsla av oförstående och förvirning infinner sig, detta händer nog inte lika ofta hos B&O.

Men framför allt annat har de verklgien lyckats med det som driver alla tillverkare av produkter (oavsett vad det är) riktigt bra, nämligen att tjäna pengar på en nöjd kund som stannar hos fabrikatet färför att det inger en känsla av framgång.

skänk detta en tanke, innan ni dräper mig...


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2006/06/22 22:39:15
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2006/06/22 :  22:42:28  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Hatten av för B&O för att dom kan sälja produkter till överpris tack vare namnet. Men det finns ju fler tillverkare som tar mycket betalt för namnet.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/06/22 :  22:46:05  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag tycker inte man kan prata om "överpris" i det här fallet. Det höga priset är ju en del av deras image och jag tror att det flesta av deras kunder köper produkterna tack vare -inte trots- det höga priset. För nämnda kundgrupp så finns det ju ett mervärde i att folk vet att grejerna är dyra.




Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2006/06/22 :  22:46:09  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Jag vare sig kan eller vill gå in i diskussionen om vad som är high end, men jag kan iaf säga att det jag tycker är trevligt med B&O är just deras designambitioner. Jag misstänker att det inte finns sågon annan anledning att betala såå mycket pengar för deras produkter. Nu har jag tyvärr inte lyssnat (eller pillrat) på något som dom släppt sedan 80-talet någon gång. På den tiden hade dom iaf en hel del nytänk vad gäller handhavande och utseende, men det var inte helt i topp på ljudkvalite.
Sen har vi alla olika åsikter om vad som är ljudkvalitet, en del (jag själv t.ex.) har för mycket myror i brallorna för att kunna sitta still i en sweetspot allt för länge. *ler*

Det vore kul om fler hifitillverkare provade att designa mer, jag läste en (bild?)tråd här på forumet där det kryllade av bilder på designade CDspelare, det var en trevlig tråd.

Men visst måste det finnas mer hifi som är riktigt riktig dyr, men ändå är tveksamt att kalla high end?

mina 50 öre
//Mikael
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/06/22 :  23:58:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Men visst måste det finnas mer hifi som är riktigt riktig dyr, men ändå är tveksamt att kalla high end?
Visst gör det det.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2006/06/23 :  00:50:24  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Jag väljer att inte kommentera själva highend resonemanget, för det blir för komplicerat att förklara...återkommer efter min anekdot.
Jag hade förmånen att tillbringa några semesterdagar i Köpenhamn förra sommaren och blandannat stod hifijakt på schemat. I letan efter hifikllubben sprang jag och tjejen på en välutrustad B&O butik och vi gick in spända av förväntningar. Det har sagts att Beolab 5 skall stå sig ganska bra mot finhifi, inte minst med tanke på det låga priset, om man beaktar inbyggda förstärkare.
Hursomhelst fick vi hjälp av en dansk kille i kostym som såg ut som tagen ur en dressmareklam och jag bad honom dra igång finanläggningen med blandannat ett par beoleab 5.
Det lät anskrämligt och man vill ju alltid ge en anläggning en chans, så jag frågade om han inte skulle "sätta på rumskorrigeringen" eller vad det nu är de gör. En viss språkförbistring förelåg och dressmanmodellen, svarade ja, visst låter det perfekt tack vare rumskorrigeringen.
Då gick vi därifrån och efter ytterligare en kvarts letande fick vi en mycket imponerande demo av tung Classé och B&W802D på hifiklubben....
Inget av dessa klassas som highend vad gäller hifi, men B&W presterade iallafall referensljud...

edit:korrigerade oläsbar stavning...

Edited by - Matrixen on 2006/06/23 00:52:22
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2006/06/23 :  01:10:07  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Hmmm, intressant.
Kanske dags att lyssna på B&O igen, jag har inget minne att jag någonsin tyckt det låtit anskrämligt, men däremot skulle jag möjligtvis vågat kalla det "ganska ordinärt" *ler*

Var provlyssnar man B&O i Uppsala eller sthlm ? någon som vet?
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/06/23 :  01:32:13  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jag tycker i alla fall att det ligger mycket i det martinsson skriver.


Mickel-mackel:
Sök efter butik här

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/06/23 :  01:55:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Matrixen, vi har troligen hört Beolab 5 på exakt samma ställe. Kongens nytorv, kal källarlokal?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2006/06/23 :  09:47:04  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Men det är väl prestandan och inte priset som avgör om det är High-End? Även om dessa faktorer oftast hänger samman tyvärr.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/06/23 :  10:22:52  Show Profile Send f95toli a Private Message
Matrixen: Lite OT men visst måste väl ändå¨ett par 802D drivna av tung Classé klassas som high-end. Oavsett om pratar pris (som väl totalt blir över 300 kkr om Classés bästa grejer användes) eller prestanda
Annars vet jag inte vad som ska räknas dit
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/06/23 :  12:44:23  Show Profile Send Blue a Private Message
martinsson m fl: Ni har fattat galoppen. Vi som jobbar med marknadsföring inser att B&O är ett av de mest framgångsrika företagen någonsin inom ljud-bild-området när det handlar om att bygga varumärke och hitta en dedikerad målgrupp!

Jämför med massor av obskyra och extrema "high-end-märken" som nog många av oss "audiofiler" tycker är betydligt tuffare. Lamm, MBL, Zanden, dcs, Halcro, Wisdom Audio osv... Dessa varumärken är kanske kända för en tiotusendel av de människor som känner till B&O. Och har dom tur så säljer dom kanske 100 set-ups om året så att dom kan hålla ett gäng på fem personer anställda...

Är ni med på resonemanget? Detta har inget med ljud- eller byggkvalitet att göra. Den är nog i de allra flesta fall alldeles utmärkt hos de där obskyra high-end-märkena. Men sett ur ett varumärkesperspektiv är dom inget annat än mikroskopiska aktörer, hur mycket den lilla, lilla skaran av tokaudiofiler än må dregla över dem...

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2006/06/23 :  14:23:00  Show Profile Send Peter S a Private Message
Det finns en dansk tradition av mycket högt rankade möbel- og annat designare, Poul Henningsen, Arne Jakobsen och många flera som jag inte kan namnen på. Deras skabelsar håller högt värde även +40 år gamla, vissa är nästan kultförklarade. B&O är en del av denna eksklusiva design-klass. Min svärmor har gamla B&O grejor som hon får fixat varje gång dom går sönder (det gör dom inte ofta iofs.) för att hon gillar dom.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2006/06/24 :  10:26:13  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Tokaudiofiler ... *skrattar*

Edit, jag ska förövrigt uppsöka en B&O butik nu väldigt snart, måste ju kolla vad jag tycker nuförtiden. Tack ztenlund för (den uppenbara) länken.

Edited by - Mickel-mackel on 2006/06/24 10:29:51
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/06/24 :  10:31:02  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Blue, ditt resonemang verkar logiskt. Jag håller mig nog till de ""de mikroskopiska aktörerna". De uppfyller mina krav bättre än de som jobbar emot massmarknaden.

Tokaudiofiler, den har jag inte hört förut.

P.S. B&O är mycket framgångsrika med sin reklam. Ta en titt på produktplaceringen de gjort i serien "Nip and Tuck"... Ruggigt effektivt/effektfullt!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/06/25 :  18:41:46  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Ice är inte uppfunnit av B&O utan ett examensarbete ifrån en teknisk högskola som B&O köpte rättigheterna till. Sedan har utveckling av produkterna fortsatt i B&O's regi. High-end har nog funnit minst sendan 60-talet som begrepp och är inte något specifikt för HIFI. B&O's design är ju en smaksak men då man sätter borstad aluminium kant på sin plasma så är det mycket irriterande för synen. Skulle inte varit godkänt av TCO om det varit en dataskärm.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/06/26 :  13:22:02  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja Bang & Olufsen har verkligen lyckats med sin reklam.Som i fallet med Nip/Tuc. Men i detta fallet så kan man ju som jag ser det faktiskt inte anse att man får vad man betalar för när det gäller välljud, men dock design och utseendemässigt.

Överförbart på whisky faktiskt där Chivas Regal anses vara ett fint märke av de som inte kan whisky tackvare prissättningen och reklamen, men dock inte av kännare av whisky.

Så svaret är ja, man betalar för namnet och designen i större grad än hos andra märken som jag ser det. Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2006/07/07 10:47:07
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/06/26 :  22:59:05  Show Profile Send to_apeiron a Private Message


2 saker:

Det heter för guds skull ALDRIG ´dedikerad´ på svenska!

vare sig om högkvalitativa apparater--ens om de har fullgod funktion för ett visst ändamål

eller


om ´särskild målgrupp´ eller ´marknadssegment´ eller vad man nu vill säga!

--språkbruket kommer väl från samma yrkesgrupp som regelmässigt stavar engelska ord fel på våra reklamskyltar--och från hifi-pressen som är för lat och okunnig för att skriva svenska!

Sedan detta med "high-end"--beteckningen är ju numera övertagen av kinesisk industri som säljer produkter just utan den (normala) kvalitets-kontroll som tidigare kännetecknat i-ländernas tillverkare av ljudkomponenter--så vad spelar det för roll? varför inte skriva svenska och kalla det för ´ypperliga stereokomponenter´ eller vad man nu vill?

Om det låter för gammaldags (ungefär som sådana gamla butiksskyltar man fortfarande ibland kan stöta på i svenska städer: "Goda varor--låga priser") så hitta på något klatschigare själv!

men köp inte okritiskt all kolporterad smörja!

Zory
Polen
Go to Top of Page

Oljan
Starting Member

8 Posts

Posted - 2006/06/30 :  12:14:57  Show Profile Send Oljan a Private Message
Av en händelse smög jag in i en B&O butik tidigare i veckan.
Där stod ett par Beolab5 som jag provlyssnade. Detta är en intressant högtalare som man egentligen inte peka på några direkta fel. Tyvärr kan jag heller inte hitta något som jag veklingen gillar. Högtalare som är inställda efter en nära rak frekvenskurva kan låta lite sterilt enligt min mening.

Dock måste jag nämna att det är en ganska tekniskt avancerad högtalare. 4-vägare med ¾” dome diskant, mellanregister som misstänkt liknar Dynaudios dome element på 3”, en 6 ½” bas och en 15” bas i botten. Elektroniken justerar och delar på lågninvå och därefter förstärks signalen till respektive element. Dvs. 4 slutsteg i varje högtalare.
Förstärkarna verkade vara rejält tilltagna effektmässigt för de höll ett fast grepp om elementen.

Ljudkällan som det spelades på känndes ganska tveksam då det var en DVD som satt inbyggd i en TV. Det skulle vara intressant att höra dessa högtalare med en schysst förförstärkare och CD. Om man kan klassa prylarna som high end vet jag inte. Man bör dock tänka på att de ska jämföras med högtalare och slutsteg för 145000kr.

/Ola
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/06/30 :  15:31:49  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja Oljan och det är just i dessa sammanhang som de som jag ser det, får svårt att tävla. MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2006/07/09 11:19:09
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/07/02 :  09:38:12  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Precis Oljan, B&O har inga "schyssta" signalkällor och har inte haft på väldigt väldigt länge.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2006/07/02 :  11:53:59  Show Profile Send Stormen a Private Message
Tycker att B&O har lyckats med dels design, deras MX tv har haft samma design i 17 år nu och säljs fortfarande med gott resultat.
Deras Lifestyle koncept med helintegrerat system i hela huset (beolink) är suveränt och är ett funktionellt och lättbegripligt system.
Viss har jag jobbat som B&O installatör i ett par år så jag är väl lite färgad. Jag nämner inget om ljudkvalite eller om det är värt pengarna. Men att visa en person som precis köpt tv, dvd, sattelitmottagare, video samt surroundförstärkare och att man lagt in returslinga i huset till extra tv apparaterna med deras fjärrkontroller. Deras min när man visar funktionerna på 5 olika fjärrkontroller och hur det fungerar ihop brukar mer uttrycka sig som ett frågetecken. (Visst finns det universalfjärrar med macro men de är inte alltid optimala)
Här har upplägget med B&O vunnit en del. Speciellt integreringen av olika sattelitmottagare och integrering av hela system i huset. Detta tillsammans med ljusstyrning + lite annat som man kan koppla till på reläkort.

Att man kan lyssna lite på radio/CD eller DVD/sattelit ifrån tex sovrummet är ganska trevligt inlägg i Lifestyle. (Sen ska det vara snyggt installerat )
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000