HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Subbas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Hallon
Member

74 Posts

Posted - 2006/06/20 :  16:30:33  Show Profile Send Hallon a Private Message
Det här är en upppföljare till tråden jag tidigare startat.

Jag skall köpa nya högtalare - ett par stativare. Jag har tidigare haft ett par golvare och på den vägen är det.
Jag har lyssnat på lite olika modeller och just nu står det mellan Dali Ikon 2 och Dynaudio A42. Givetvis är jag fortfarande öppen för andra förslag, men vad jag vet är att Ikon2 och A42 fungerar för mig. Jag har dock några funderingar. Det handlar om bass.

I båda fallen så känner jag att jag behöver mer bas. Jag är inte fixerad vid bas, men jag vill kunna spela riktigt djup bas ibland. En del av den musiken jag lyssnar på gör sig bäst med en riktigt mjuk, skön och lång bas.

Jag har ingen tidigare erfarenhet av subbas och känner mig därför lite osäker inför ett sådant här köp.
Givetvis skall jag låna hem och provlyssna innan jag köper något, men eftersom vi inte skall flytta till vår nya bostad förens i augusti så klarar jag inte av att bara sitta och vänta.. Jag vill gotta mig i era råd, tips och erfarenheter under tiden.

Vad jag har förstått så krävs det ganska mycket av subben för att den skall hinna med i samma takt som högtalarna. Många menar tom att det inte går att ha en subbas till musiklyssning över huvud taget..

När jag var inne på HiFi-klubben och lyssnade på Dali Ikon 2 så säger butiksbiträdet att jag skall ha den nya stora Dali-subben för 7.000:- - något annat är inte aktuellt.

När jag var inne hos Görans HiFi och lyssnade på Dynaudio A42 så visade han mig en subbas för 9.000:-, vilken han menade var den billigaste som man kunde använda till musik.

Jag har idag ett par Dali 6006 som fungerar fint för mig. Dom levererar ett ljud som jag tycker är helt ok. Även basen är tillräcklig och högtalarna passar mig över lag helt perfekt med tanke på vilken prisklass jag har råd att ligga i just nu. Hade det inte varit för platsbrist i den nya lägenheten samt klåfingriga barn så hade jag nog behållt mina Dali 6006 ganska länge.

Nu har jag dock kommit till ett läge då jag måste skaffa ett par stativare. Till en början var det här bara positivt och spännande men nu börjar det bli lite jobbigt. Anledningen är att jag först trodde att jag kunde få ett system som levererar unigefär liknande ljudbild som mina 6006 med hyfsad bas etc till en kostnad på ca 7-8000:-.
Av HiFi-klubben och Görans HiFi att dömma så är fallet inte så.

Jag vill nu därför ställa frågan till er som opartiska och som ej är ute efter att tjäna pengar på mig - Måste jag köpa en sub för 7-9000:- för att det skall låta bra? Visst förstår jag att det blir bättre ju mer jag betalar och visst är även jag ute efter det perfekta ljudet, men med tanke på den budget jag har för ett högtalarsystem just nu - Kan man verkligen inte få det att låt bra utan att det skall behöva kosta 15.000:-?

Jag är öppen för alla sorts förslag och lösningar. Jag kan tänka mig att lägga ca 9.000:- för allt - men då skall det låta bättre än mina Dali 6006.
Förstärkaren får jag byta på sikt. Idag har jag en äldre Denon-modell.

PS: Jag har fått erbjudande om att köpa ett par Totem Model-1 Signature för 9.000:-. Jag har inte lyssnat på dessa - bara läst lite om dom. Kan dom vara något för mig? Kanske kan dom leverera tillräckligt med bas uatn en sub (jag behöver inte SÅ mycet bas som en sub erbjuder, men jag behöver mer bas än vad t.ex Dynaudio A42 erbjuder)? Ds.

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2006/06/20 :  16:40:28  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Inte för att jag är någon expert men det som klingar bäst i mina öron är nog att lägga alla pengar på stativhögtalaren, är den tillräckligt bra behövs det ingen sub.
Förutsatt nu då att man inte ska spela symfonimusik dagen lång, men då sitter man ju i fel båt med ett par stativare ändå.

Ska du tvunget ha en sub så har jag inte hört nåt under 10k som tilltalar mina öron.

Och ja jag är kräsen... Väldigt kräsen.
Go to Top of Page

Hallon
Member

74 Posts

Posted - 2006/06/20 :  16:42:26  Show Profile Send Hallon a Private Message
drbob: Vad säger du då om Totem Model-1 Signature (Nypris 22000)?
Har du lyssnat på dom?

Tilläggas bör att jag nog inte är lika kräsen som du.. inte än.
Samtidigt som jag tänker att det är bra att lägga allt på stativaren eftersom jag då har en bra grund OM jag vill köpa sub i framtiden, så känns det inte bra att snoppa av basen. Köper jag något för 9.000:- så vill jag inte från början känna att jag saknar något.

Edited by - Hallon on 2006/06/20 16:46:16
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2006/06/20 :  16:47:31  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Har inte lyssnat på just de högtalarna men enligt erfarenhet så när man kommer upp över 20k på en stativere så ordnar det mesta till sig. Finns ju iofs massvis med faktorer men inte har jag hört nån stativare i den prisklassen behöva en sub.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/06/20 :  18:50:11  Show Profile Send gcs a Private Message
Inte för att jag är någon expert men det som klingar bäst i mina öron är nog att lägga alla pengar på stativhögtalaren, är den tillräckligt bra behövs det ingen sub.

Jag håller inte alls med om detta och jag förstår inte varför folk köper stativare. Stativare är små och därför kan man aldrig få det där stora ljudet som käns så bra. Man får inte heller samma låga bas som man möjligen kan få i ett par bra golvare. Sen om man köper en subwoofer som passar för musik, och att man lyckas ställa in den korrekt, ja då är lyckan där. I alla fall ett tag.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/06/20 :  18:56:00  Show Profile Send matte76 a Private Message
Totem Model One signature låter väldigt bra. Inga rockhögtalare precis, men lyssnar du mest på akustiskt, jazz etc så är de kanon. De har bra bas för sin storlek, men saknar bas under 50 Hz. Alltså: Du behöver en (eller två om ekonomin och utrymme tillåter) sub om du vill ha djupbas.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/06/20 :  19:06:55  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag tror att de flesta inte har hört väl integrerade subwoofers, nästan alltid är de felinställda och det blir mindre bra. Rätt inställt blir det däremot förträffligt! För bra resultat bör man ha 2 subwoofers och använda aktiv delning till sidosystemen, stativare är utmärkta som sidosystem. Den stora fördelen (som verkar förbisedd av de flesta) med en uppdelning mellan subwoofer och sidosystem är att man kan optimera placeringen av bassystem och sidosystem var för sig. Basen trivs nära vägg (om det är traditionella lådor) och alla frekvenser som subwoofern spelar förstärks lika mycket av placeringen nära vägg. Sidosystemen trivs inte nära vägg, det blir för mycket tidiga reflexer och onaturligt ljud och dessutom får man "konstruktiv interferens" (basförstärkning) under en viss frekvens och detta beror på avståndet. Med aktiv delning kan man undvika den här basförstärkningen från sidosystemen som står en bit från vägg. En komplikation är att runt gränsfrekvensen för "konstruktiv interferens" får man "kamfiltereffekter" (ojämn frekvensgång) så mitt råd är normalt att flytta ut högtalarna från väggen men dämpa gärna väggen ändå.

Dämpning hjälper en del om man placerar nära vägg men det blir ändå alltid bättre om man flyttar ut högtalarna från väggen (även med dämpad vägg).
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2006/06/20 :  19:54:28  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Hmm...Bara för att de är specade till 50Hz betyder ju inte att de inte spelar bra därunder.

Men självklart så är stativare precis just stativare...

Är det bara jag som finner det njutbart och skulle kunna leva med ett tvåkanalssystem liksom ett fullrange?

Och självklart är små högtalare inte lika baskapabla som stora monster men de har sina fördelar och sin charm ändå.

Jag tycker väl också att om det är ett stort "fullrangeljud" man är ute efter så är stativare inte riktigt rätt väg att gå. Finns ju fördelar och nackdelar med allt.

Mina åsikter...Mina tankar.

Det krävs övning och massor av musiktimmar för att veta vilken väg man ska gå och vad som är rätt.



Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/06/20 :  20:57:41  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Håller med gcs. Och fattar inte vad kvalitéten på sidosystemen har med om man vill ha subbas eller inte. Kvalitén är väl att sidohögtalarna spelar rent och ofärgat. En subb läger till en oktav som inte finns i mindre högtalare.
Har man hört vad en rätt injusterad aktivt delad sub kan förmå så tror jag de flesta dock inser att billiga subbar är svåra att leva med i längden. Och injusteringen är kritisk. Skulle själv inte kunna leva med en liten högtalare om jag hade plats för en större.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/06/20 :  22:59:33  Show Profile Send to_apeiron a Private Message

Jag har aldrig lyckats staella in en sub trots maanga foersoek saa att det laater "integrerat"--jag tycker fortfaranda att sub blir "konstigt"

daer jag aer nu har jag ett par Swans Diva 3.1 som boerjar bli inspelade

det aer vael tilltagna stativare till modellen
gillar dom inte alls...(tycker dom har ett "instaengt" ljud--men det aer mitt enda klagomaal, annars aer de nog saa korrekta

och vanan aer en konstig makt--jag aer van vid foer smaa stativare som saknar denna viktiga baskompetens)

Men: Dom aer fruktansvaert BASKAPABLA

Orkar man penetrera marknaden med kinatillverkade amerikanska burkar finns det saekert andra alternativ ocksaa

Zory
Polen
Go to Top of Page

Oljan
Starting Member

8 Posts

Posted - 2006/06/20 :  23:22:53  Show Profile Send Oljan a Private Message
Jag kör för tillfället med ett par Dynaudio Contour 1,3mkII tillsammans med en Infinity Kappa Sub. Dessa spelar förvånansvärt bra ihop mycket på grund av att Kappa subben har bra inställningsmöjligheter och en ganska rapp basåtergivning. En bonus man får när man kör med en sub är att förstärkaren avlastas och man får bättre drivning på sidohögtalarna. En Kappa sub kan man köpa begagnad för 4-5tusen, testa och sälja igen för samma pengar om man inte trivs med den. Detta ger dig mer pengar till sidohögtalare.

/Ola
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/06/20 :  23:43:47  Show Profile Send Manga X a Private Message
Det finns en Quad L-Sub till salu på Hifimagasinet för lite drygt 4000 SEK. En sådan spelar sjukt bra.


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2006/06/20 :  23:46:33  Show Profile Send govinda a Private Message
Hej Hallon
Jag har ett rum på 17 kvadrat ej acustikreglerat ännu.
Jag spelar med stativare och sub! Dynaudio craft, Linn Sismic sub.

Jag tycker en stativare har egenskaper som är till fördel för dom.
Exempelvis att återge ett piano så korrekt som möjligt, Okej det finns golvare som fixar det också men det kostar mucho dineros

Erfarenheter som jag fått är att subben på något konstigt vis aktivt äter basfrekvenserJag får en snyggare bas helt enkelt. Röster blir djupare och mer dynamiskt.

Jag har inte en golvares karaktär men jag är mycket nöjd.
17 kvadrat är inte mycket så en high end golvare känns lite overkill.

Mvh Anders.s
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/06/21 :  10:34:32  Show Profile Send ljud a Private Message
Hallon! Jag skulle inte köpa högtalare, som jag inte har hört i det nya stället, du ska flytta till. Men självklart kan man kolla runt. När det kommer till bas så gör den sig så olika beroende på rum.
Go to Top of Page

Hallon
Member

74 Posts

Posted - 2006/06/21 :  10:35:51  Show Profile Send Hallon a Private Message
Tack för alla svar.

Egentligen kanske ett par golvare hade varit det rätta för mig. Jag lyssnar faktiskt en del på rock också (annars: blues, jazz, akustiskt, reggae, house, klassiskt, världsmusik.. ja, väldigt blandat)... men tyvärr så går det inte. Min 1,5 år gamla son är oerhört intresserad av var ifårn ljudet kommer (vilket jag iofs har full förståelse för). Vårt nya vardagsrum erbjuder heller ingen bra plats för ett par golvare. Hade jag bott själv i lägenheten så hade det gått att lösa genom att slänga ut en av sofforna men nu är vi tre i familjen dessutom är en fjärde på gång. Så soffan blir kvar.

Jag tror att det blir till att leta en begagnad sub.
Är tacksam för förslag på bra subbasar som jag kan spana efter på beg-marknaden.

Manga X: Jag skickade ett mail till han med Quad L-subben. Tack för det tipset.

Kanske att det visar sig - när vi har flyttat och jag lånat hem lite högtalare - att jag inte kommer behöva en sub.
Vardagsrummet är ganska stort med en öppen planlösning mot köket. Dock kommer vi dela av rummet med tyg vilket medför att lyssnings"rummet" då blir ganska litet. Kanske 15 kvm eller något sådant. Kanske tom mindre (svårt å säga - vi har bara varit där ett par gånger).
Go to Top of Page

Hallon
Member

74 Posts

Posted - 2006/06/21 :  10:37:54  Show Profile Send Hallon a Private Message
Ljud: Givetvis köper jag inget för ens jag har tagit hem och provlyssnat lite olika modeller i mitt nya lyssningsrum.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/06/21 :  10:53:21  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Hallon - om du har möjlighet att provlyssna Totem Model One innan köp anbefaller jag dig å det bestämdaste att göra det! Att inte prova dem ser jag som tjänstefel gentemot sina öron. (Jag erkänner att jag är jävig i sammanhanget eftersom jag är lycklig ägare till Totemhögtalare - men tyvärr in Model One.)

Model One behöver emellertid en del luft bakom sig för att göra sitt bästa. Huruvida du klarar dig med enbart stativhögtalare, behöver komplettera med subb eller behöver ett par golvare kan enbart du avgöra. Men Model One har oväntade basresurser.I synnerhet som åsikterna går så vida isär.

Personligen tycker jag att en subb gör mycket för musikåtergivningen. Det är som att det bir energi över i stativarna som de kan använda till de högre frekvenserna när subben tar hand om den lägsta oktaven.

mvh/ Jörgen G


Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Hallon
Member

74 Posts

Posted - 2006/06/21 :  11:40:00  Show Profile Send Hallon a Private Message
Jörgen G: Du behöver inte vara orolig. Jag köper inget utan att ha provlyssnat.
Lutar det åt ett sådant köp så sätter jag mig på tåget och åker till säljaren för att lyssna. Gick det så skulle jag helst lyssna på dom hemma innan.. men det blir nog svårare. Jag tror verken Görans HiFi eller HiFi-klubben säljer dessa talare.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/06/21 :  12:21:18  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Har tre huvuderfarenheter från när jag hade sub och stativare förut

När subben var igång så blev det ett helt annat lugn i ljudbilden

Man kan "nästan" inte ställa volymen på subben för lågt, den får knappt märkas, annas tröttnar man i längden - lite skillnad mot när man ser på film, då föredrog jag "näsblodsläge"...

Jag fick aldrig stativarna och subben att lira ihop hundraprocentigt, köpte golvare sen...

Hoppas du blir nöjd med din kombination! Du får skriva och rapportera.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2006/06/21 :  12:28:49  Show Profile Send Ampalang a Private Message
quote:
Min 1,5 år gamla son är oerhört intresserad av var ifårn ljudet kommer (vilket jag iofs har full förståelse för).


Jag ser inte problemet...

Lärde min dotter hur stereon fungerade så fort hon kunde gå, sedan dess är det hon som byter skivor här i huset. Kan ses som en liten mänsklig cdväxlare eller nåt.
Delaktighet är viktigt.
Go to Top of Page

Hallon
Member

74 Posts

Posted - 2006/06/21 :  12:42:48  Show Profile Send Hallon a Private Message
drbob: Det skulle säkert gå bra att lära barnen vad som gäller. Men den stora haken är ju utrymmet. Vísst kan jag knö in ett par golvare i rummet, men dom skulle då bli HELT fel placerade. Det skulle inte ens finnas möjlighet att flytta fram dom rätt just när man skall sätta sig och lyssna utan att dra ut soffan och krabba.. Det fungerar helt enketlt inte. Jag lyssnar väldigt ofta och vill därför ha det så rätt placerat som möjligt från början.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/06/21 :  12:52:32  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tänk på att stativare tar lika mycket plats som golvare, åtminstone vad gäller golvutrymme de kräver. De flesta stativare, även Totem Model One signature, låter klart bäst med en bra bit till bakväggen.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Hallon
Member

74 Posts

Posted - 2006/06/21 :  12:55:40  Show Profile Send Hallon a Private Message
matte76: Jag vet att det inte är någon hit, men jag kommer förmodligen att ha dom på väggen. Dock blir det på en ganska djup hylla så dom kommer ändå en bit från väggen. Dock inte så långt ut som man kunde önska.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/06/21 :  13:01:38  Show Profile Send matte76 a Private Message
Då är det bättre om du satsar på en stativare som är gjord för att placeras nära eller på väggen. "In-wall"-högtalare kanske? Tex en sådan här: http://www.hifiklubben.com/SE/Produkter/Hoegtalare/In-Wall-hoegtalare/DALI_Euphonia_Phantom_In-wall_hoegtalare_Vit.htm

Kolla nätet efter fler alternativ!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Hallon
Member

74 Posts

Posted - 2006/06/21 :  13:19:45  Show Profile Send Hallon a Private Message
Den verkar grym, men det blir svårt att spackla igen det hålet när vi flyttar ;)

Fungerar det inte hyfsat bra med skumgummipluggar? Man förlorar väl lite bas, men skall jag ändå ha en sub så spelar det väl mindre roll.

Jag längtar redan till när vi skall köpa hus .. Ojoj, vad ett av rummen i det huset kommer bli trevligt.

Men det dröjer några år till..
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/06/21 :  13:24:25  Show Profile Send matte76 a Private Message
Så här skriver Hifiklubben på sin hemsida:

"DALI har utvecklat en helt unik finess: en monteringsram som förvandlar Euphonia Phantom till en High End-vägghögtalare. Det innebär att du kan experimentera grundligt med placeringen innan du gör hål i väggarna. Du kan också låta bli att montera in högtalarna i väggen helt och hållet och i stället använda dem som flata vägghögtalare med en förförande ljudkvalitet."

"Om du inte vill göra hål i väggen alls kan du använda Phantom för att förvandlar dina in-wall-högtalare till vägghögtalare och till exempel hänga upp dem bredvid flatskärmen. Även om högtalarna inte försvinner in i väggen så får du på detta sätt en mycket lättplacerad och diskret lösning. Och ljudkvaliteten tillhör naturligtvis fortfarande den absoluta toppklassen. "

http://www.hifiklubben.com/SE/Produkter/Tillbehoer/Hoegtalartillbehoer/DALI_Phrame_Hoegtalare_tillbehoer_Vit.htm

Dvs du slipper göra hål i väggen om du inte vill!

EDIT: Har ingen erfarenhet av skumgummipluggar, men de borde ju försämra ljudet på något sätt om högtalaren inte är avsedd att ha pluggarna i.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2006/06/21 13:28:30
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000