HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Subbas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Hallon
Member

74 Posts

Posted - 2006/06/21 :  13:30:17  Show Profile Send Hallon a Private Message
Så långt läste jag inte.. Kanske kan vara något.. Men frågan är hur dom låter. Värt att provlyssna iaf. Dom påminner väldigt mycket om Ikon 2 till utseendet - skulle vara intressant att provalyssna dessa två talare bredvid varandra (Ikon2 nära väggen och Euphonia Phantom nästan i väggen).
Priset är ju nästan det dubbla dock..
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/06/21 :  13:31:58  Show Profile Send matte76 a Private Message
Deras nära släktskap med Dali:s high end-serie Euphonia borde göra dem ljusår bättre än Ikon 2 på allt, bortsett från basdjupet då kanske. Man måste ju ha en sub till. Men jag har ju inte lyssnat, så...iväg med dig till Hifi-klubben, och lycka till!

EDIT: Finns ju denna http://www.hifiklubben.com/SE/Produkter/Hoegtalare/In-Wall-hoegtalare/DALI_Helicon_Phantom_In-wall_hoegtalare_Vit.htm också, något billigare.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2006/06/21 13:34:55
Go to Top of Page

Hallon
Member

74 Posts

Posted - 2006/06/21 :  13:37:54  Show Profile Send Hallon a Private Message
Om det ändå kunde bli augusti nån gång.. så man kan börja provlyssna hemma...
Go to Top of Page

Hallon
Member

74 Posts

Posted - 2006/06/21 :  13:51:18  Show Profile Send Hallon a Private Message
Jag tar gärna emot fler förslag på subbar.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/06/21 :  13:59:35  Show Profile Send matte76 a Private Message
REL tex gör ju bra musiksubbar, tex Strata 5 som recenserades i senaste Hifi & Musik med bra kritik. Ligger nog på strax över 10.000. Velodyne ska också vara bra.

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)

Edited by - matte76 on 2006/06/21 14:01:19
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2006/06/21 :  14:05:49  Show Profile Send govinda a Private Message
Hej Hallon

Med tanke på högtalarens och barnens säkerhet har jag lite ideer som du kanske redan reflekterat över men jag tar dom ändå.

En sub kan vara nog så farlig för små barn, Vassa kanter i ansiktshöjd. Med stativaren har du vältrisken.

En petsäker högtalare med lite pondus dock inte helt neutral tycker jag Canton rcl golvare begagnad för runt 6000:- kan vara ett bra alternativ att rida ut dom första åren med.

Mvh Anders.s
Go to Top of Page

Hallon
Member

74 Posts

Posted - 2006/06/21 :  14:49:38  Show Profile Send Hallon a Private Message
Tack för omtanken, Anders S, men som jag tidigare nämnt så har jag väldigt svårt att placera golvhögtalare i mitt nya vardagsrum. Läs mer om det i mitt tidigare inlägg i tråden.

Där skrev jag också att jag kommer hänga högtalarna på väggen - det finns då inga stativ att välta.

När det gäller subben så inbillar jag mig att det är lättare att hålla den skyddad från barnen / barnen skyddade från den då den inte kommer hamna lika i-ögon-fallande eftersom den inte kommer stå framme på samma sätt som ett par högtalare gör. Jag hoppas att den kommer låta bäst i det inersta hörnet.. men det åtetstår ju att se.
Go to Top of Page

Hallon
Member

74 Posts

Posted - 2006/06/21 :  15:11:56  Show Profile Send Hallon a Private Message
Fick nu erbjudande om Quad 11-L samt Quad L-sub för 8.000:-

Vad tror ni om det? Hur skiljer sig 11:orna från 12:orna?
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/06/21 :  15:20:21  Show Profile Send matte76 a Private Message
Har ej hört 11-L eller 12-L och ej heller subben. Nypriset på 11-L är 4.000 har jag för mig och 5.000 för 12-L. Vad jag har läst ska skillnaden främst bestå i mer bas i 12-L. Så kör du med sub spelar det kanske mindre roll, även om 12-L kanske även har större ljud än 11:an. Kolla dock så att de funkar nära bakvägg, och testa helst dem först. Hemma (helst) eller i butik.

Go to Top of Page

Hallon
Member

74 Posts

Posted - 2006/06/21 :  15:38:26  Show Profile Send Hallon a Private Message
För att gå tillbaks till Totem Model 1 Signatur så har jag nu fått ett erbjudande på 8.000:- av en säljare.
Dessa är dock från slutet av 90-talet. Hur snabbt åldras egentligen högtalare?
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/06/21 :  15:52:55  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Kanske runt 10 år gamla då. Personligen tror jag att du har många år kvar på så pass unga burkar. Mina nuvarande är från 1978 och det enda jag behövt fixa är skumkanterna på basarna. Men moderna burkar har ju oftast gummikanter vilka jag tror håller längre. Gummikanter kan du dessutom ta hand om. Smörj dem med ren parafinolja (tror jag det var). Quadarna har jag bara hört i ett demorum hos Robert i Stockholm och jag var inte lika imponerad som många andra är. Totem model 1 signature har jag inte ens hört men jag har ägt lilla Dreamcatcher och hört Mani-2 och tycker att de är trevliga. Däremot skulle jag inte hänga model 1 på en vägg. Det är liksom slöseri med pengar. Bättre då att skaffa något som passar ändamålet och det gör inte model 1.

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2006/06/21 16:00:58
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/06/21 :  21:35:47  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Det går inte att hänga Totem Model One direkt på vägg, det blir sämre ljud än en JVC bergsprängare. De behöver luft, 70-90cm från bakvägg.

Artphotography
Go to Top of Page

Hallon
Member

74 Posts

Posted - 2006/06/22 :  09:41:01  Show Profile Send Hallon a Private Message
Jag har nu haft kontakt med en som säljer ett par Sonus Faber Concerto stativare samt en Mirage PS-12 subbas.

Han vill ha 8.000:- för stativarna och 2.500:- för subben (nypris ca 15.000:- resp. 9.000:-

Man kan undrar varför han har satt knapt halva priset på stativarna men endast ca 1/4 av priset på subbasen.. Han skriver dessutom att det finns prutmån på den.. Verkar skumt.

Han skriver i annonsen att den är i mycket bra skick.. om det stämmer så är det ju ett riktigt kap. Åldras en subb snabbare?
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/06/22 :  09:44:47  Show Profile Send matte76 a Private Message
Funkar Sonus Faber Concerto nära bakvägg? Troligen bättre än Totem eftersom basreflexporten är riktad framåt om jag minns rätt. Men optimalt är det nog inte.

Go to Top of Page

Hallon
Member

74 Posts

Posted - 2006/06/22 :  09:47:48  Show Profile Send Hallon a Private Message
Skall undersöka detta. Blir det inte dom högtalarna så kanske det är idé att köpa den subben iaf. Kostar den 9.000:- ny så bör den väl vara ganska bra. Någon som har erfarenhet av den? Dock ställer jag mig fortfarande frågande till den stora prisskillnaden.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2006/06/22 :  10:17:54  Show Profile Send Adagio a Private Message
Lite tankar från mig. -Om du ska placera högtalarna på en vägg, köp högtalare som är avsedda för denna placering. Jag instalerade ett audiovectorsystem åt en kompis vars sambo hade speciella estetiska krav. Resultatet blev vita vägghögtalare och en sub från audiovector, snyggt, diskret och faktiskt mycket väljudande. Det var svårt att placera och integrera subben, vi provade billigare subbar från andra tillverkare men samma märke matchade mycket bättre i klangkaraktär ochspelstil.

Jag har provat aktiva subbar hemma och aldrig lyckat särskillt bra, det är mycket svårt och kräver pill och tålamod och ändå är det svårt att få registren att harmonisera övertygande. Det låter imponerande men inte rätt. Ju fler baskällor desto bättre därför bör du ha minst två subbor helst tre eller fyra för en så jämn och "rätt" återgivning som möjligt. Billiga subbor bör inte ens vara ett alternativ om du eftersträvar väljud.
Satsa på två bra högtalare istället sen får de vara golvare eller stativare bara du är nöjd och de låter bra. Har provat en del stativare hemma och de är fantastiska i form av renhet men efter ett tag har jag alltid saknat tyngd och kropp, speciellt i registret mellan 60-100hz, djupet brukar bra stativare klara hyggligt men kropp och tyngd haltar.

Stativare bör du dessutom ha ett par bra stativ till vilket också kostar en slant.

Sumering-Satsa på två st bra högtalare istället. Sumera vad stativ, högtalare och två subbor skulle kosta och köp ett par golvare för samma peng.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2006/06/22 :  10:21:23  Show Profile Send Adagio a Private Message
Även om Sonus Faber är stoort steg i riktning mot väljud enl mig. Men de kräver sin tribut i form av en luftig placering.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/06/22 :  11:19:57  Show Profile Send Buggsson a Private Message
quote:
En sub kan vara nog så farlig för små barn, Vassa kanter i ansiktshöjd.

Det finns ju utmärkta hörnskydd att tillgå

J. Ullberg
Go to Top of Page

Hallon
Member

74 Posts

Posted - 2006/06/22 :  13:54:09  Show Profile Send Hallon a Private Message
Hur trivs Quad 11L vid väggen? Jag har läst både bu och bä om dessa. Någon bas har dom ju inte, men med en Quad L-sub blir det nog lite fart på dom. Dom passar min plånbok ganska bra då jag kan få både sub och högtalare för ca 8.000:- (beg).
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/06/22 :  15:11:53  Show Profile Send matte76 a Private Message
Kan kanske funka hyfsat med tanke på att 11L är klena i basen. Blir ju oftast mer bas ju närmre bakvägg högtalare kommer. Men på bekostnad av en del annat då kanske, som ljudbildens djup, "släpp" etc. Är basreflexporten bak eller fram? Är den bak tror jag inte det blir så bra, men jag vet ju inte...

Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/06/22 :  16:53:27  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Basporten kan mycket väl vara vänd mot väggen så länge det inte är dikt an. Orsaken till basförstärkningen från väggen är att långa våglängder smiter runt baffeln, vilket har retts ut tidigare, senast i denna tråd. Nu vet du, matte76 :-)

TNT-audio menar att 11L inte klarar mellanregistret lika bra som 12L (länk).

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/06/22 :  18:33:25  Show Profile Send matte76 a Private Message
Men kommer inte ännu mer långa våglängder ut från basreflexporten, och slår i väggen tidigare med mer reflexer som följd, om basreflexporten är nära bakväggen?

Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2006/06/22 :  20:08:57  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Audio Pro Sub Focus är en mycket fin sub. Listpris 5000:- men säljs för ca 4000:-. Mycket fina tester i både hifi & hembiotidningar. Lättplacerad, bra tryck och bra attack.
Har en själv som dock förmodligen kommer att bytas ut mot Audio Pro's Avanti Sub som kommer under slutet av sommaren. Den har ett listpris på 7000:- och testade i senaste numret av Hemmabio mot Canton, Velodyne, REL och Polk Audio. Kan vara värd att vänta på.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2006/06/22 :  20:25:06  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Men kommer inte ännu mer långa våglängder ut från basreflexporten, och slår i väggen tidigare med mer reflexer som följd, om basreflexporten är nära bakväggen?

Jag som trodde att poängen med basreflex-port baktill var att med lagom luft bakom högtalaren så kommer reflexen mot väggen att samverka med elementets slag och "hjälpa till" i botten. Den effenkten försvinner om högtalaren placeras för nära eller emot bakre väggen.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/06/22 :  22:25:24  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Jag har inte någon vidare koll på konstruktionen av basreflexlådor, men rimligen borde röret och dess absolut närmaste omgivning härbärgera själva luftfjädern. Jag har absolut ingen koll på fasförhållandet mellan membran, luftfjäder och väggreflex annat än att vid dessa våglängder lär studs och direktljud ligga i stort sett i fas.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.79 sekunder. Snitz Forums 2000