| Author |
Topic  |
|
|
svensson
många inlägg är det....

484 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 15:54:48
|
Vore kul att höra ett flerkanalssystem där varje kanal representerar ett instrument. Lek med tanken att du har en ståbas, ett klaviatur, en blåsare och en sångare, alla inspelade på "egen" kanal. Sen placerar man ut en högtalare för varje instrument och en för röst där man vill ha dom. Centerkanalen kan kanske användas för "bakrundsljud". Man skulle ju till och med kunna matcha varje högtalare med det instrument den representerar...
Skulle det fungera tror ni? |
Det börja tidigt, så tidigt jag minns.... |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 16:08:36
|
Hur gör man med opera där folk rör sig på scenen? Radiostyrda högtalare på hjul som rullar omkring i rummet? |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 16:11:02
|
     |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
 |
|
|
svensson
många inlägg är det....

484 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 16:12:09
|
Svårt överhuvudtaget med fler aktörer än det finns kanaler. Men rent teoretiskt är inte opera svårt. På "din" scen står sångaren still.... |
 |
|
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 16:33:44
|
| Herregud, Svensson i teorin kanske. Men i verkligheten hade det sett för jäkligt ut. Tycker det går överstyr med fler och fler högtalare. Man skall ha plats också. Men om du har 7.1 med bra ljud med full frekvens, så klarar väl det av den uppgiften ändå, väl? |
Min fotosida på flickr
|
 |
|
|
svensson
många inlägg är det....

484 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 16:47:28
|
matså: nja, då får jag ju blåsaren och sångaren bakom ryggen? Hur skulle det se ut?
Är det ingen som förstår hur jag menar? Visst måste det bli brutalt bra.... |
 |
|
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 18:40:44
|
| Om varje instrument bara skulle få en egen kanal så skulle du gå miste om rumsinformationen i inspelningen. Du skulle istället få istrumenten spelandes i ditt rum så att säga. Eller tänkte du ha flera kanaler för rumsinformationen oxå? |
 |
|
|
svensson
många inlägg är det....

484 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 22:23:59
|
David A, Jag skulle vilja instrumenten som om dom spelade i mitt rum ja, det är ju meningen med det hela, att det ska låta så naturtroget som det bara går....
|
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 23:19:46
|
Hej!
Jag tror dts tillåter 9 kanaler allt som allt i cd klass. Men bara i teorin. Och visst skulle man kunna reservera varje kanal för ett instrument. Ja tror dock att det skulle låta konstigt. Jag tror inte på multikanal om man vill ha livekänsla. Inte heller på tittskåpstereo. Tänk en symfoniorkester på 25 m avstånd. Dom funkar i princip som en monokälla som sprider sig åt alla håll. Pga akustiken i konsertsalen som ska passa alla besökare låter allt likdant vart man än sitter i lokalen. Det är omöjligt att placera ut basarna eller bastrumman. Dom låter över hela orkestern och bildar ett fundament. Cellona och altviolinerna ligger också väldigt diffust i rummet. I ett mindre rum med en mindre sättning blir det lite annorlunda. Men en högtalaruppsättning för att representera en stråkkvartett skulle bli lite konstig med fyra fronthögtalare som måste flyttas beroende på hur inspelningen är gjord om man har dom uppgifterna. 2 kanal är ju lite annorlunda där finns det mesta i mitten som en ljudvägg.
mvh Johan |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
svensson
många inlägg är det....

484 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 23:24:28
|
Ja inte är det ett lätt projekt och antagligen inte genomförbart utan avancerad utrustning, men det vore skoj att höra hur det lät... |
 |
|
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 08:46:05
|
| Det går alldeles utmärkt att återge musiker/sångare som rör sig med vanlig tvåkanalsutrustning förutsett att inspelningen är gjord på det viset. Fler frontkanaler skulle varken göra från eller till i det avseendet. |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 10:49:18
|
MPEG-2 AAC stödjer 48 kanaler (har jag för mig). Det kanske vore något för dig Svensson?
/Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 14:13:46
|
Knoppen, jäklar va fullt rummet skulle vara, ett panorama med högtalare.. skulle egentligen vara coolt....
svensson, jag förstår hur du menar.. |
 |
|
|
svensson
många inlägg är det....

484 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 16:12:10
|
| MPEG????? skärpning.... |
 |