HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 2 eller 4 högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Prot
Starting Member

19 Posts

Posted - 2002/11/11 :  14:58:46  Show Profile Send Prot a Private Message
Hej. Jag är ganska ny i det här med Hifi. Jag undrar varför alla verkar bara diskutera 2 högtalare här på forumet, är det inte bättre rent ljudmässigt med 4st(en i varje hörn)för att få en känsla av att sitta mitt inne i en högtalare, alternativt konsert? Tacksam för svar!

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/11/11 :  15:08:57  Show Profile Send svensson a Private Message
Nja, är det multikanal du menar är det OK med flera högtalare,
men i övrigt vill man nog helst slippa ljud från alla håll och kanter...
Ljudet kommer ju framifrån när du sitter i en konsertsal och så vill
man nog gärna ha det hemma också, annars händer konstiga saker...
två trummisar två sångare m m.... inte bra.
Sen kanske de flesta på forumet ogillar flerkanal överhuvudtaget.
Effektsökeri helt enkelt.

Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/11/11 :  15:27:36  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Prot

Hej. Jag är ganska ny i det här med Hifi. Jag undrar varför alla verkar bara diskutera 2 högtalare här på forumet, är det inte bättre rent ljudmässigt med 4st(en i varje hörn)för att få en känsla av att sitta mitt inne i en högtalare, alternativt konsert? Tacksam för svar!

Jag tror det både är ett förhållnings som kostnadsmässigt sätt som gör att vi på det här forumet föredrar stereoåtergivning.Sedan så produceras ju den mesta musiken i stereo vilket gör att det är lättare atttänkasig att skaffa en anläggning som skall prestera bra i stereo än en som skall klara både och. MvhKristofer
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2002/11/11 :  15:44:03  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej Prot,

Intressant fråga. Du har helt rätt, det låter mycket mer korrekt med fler kanaler eftersom det som sker under en inspelning inte alls enbart är ett resultat av det som sker framför en, men givetvis ett resultat av alla samlade ljudintryck i rummet. Detta går inte att till fullo förmedla enbart via två kanaler.

Detta betyder inte att man måste ägna sig åt surround för att få bättre ljud. Det finns andra tekniker för tex att bättre återskapa ambience, rymd och perspektiv.

Att vi lyssnat till två kanaler för det mesta är ett resultat av vanans makt, branschens kommersiella framfart etc, snarare än att vi valt den bästa tekniken och återgivningsformen.

Mvh,

Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

Prot
Starting Member

19 Posts

Posted - 2002/11/11 :  16:28:41  Show Profile Send Prot a Private Message
Alltså, jag menade att jag kör på 2 kanals men med 4 högtalare (en i varje hörn)Tycker det blir mycket bättre musikupplevelse så, än med bara 2 fram. Men jag vet ej om det rent ljudbildsmässigt anses som fint eller bra ljud. Vad händer igentligen med ljudet om man spelar som jag istället för "som vanligt"? Jag själv tycker att det låter som om jag sitter inne i en bil med en bra stereo, och det är ett gott betyg i mina öron ;-)
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2002/11/11 :  16:32:55  Show Profile Send JMlab a Private Message
Jag håller mig med en 2-kanal+en multikanal.
Håller med om att vissa inspelningar kan vara "effektsökeri" men det hänger på inspelningteknikerna så att de inte flippar ut med tex bas i en bakhögtalare och trummor i den andra .Det är häftigt första gången man hör det men därefter bara jobbigt att sitta mitt i orkestern.
Däremot kan man nå ett otroligt bra resultat om man bara återskapar en viss ambience,en annan fördel med multikanal är att rummet påverkar inte ljudet på samma sätt som i en 2-kanalare.
mvh
JMlab
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2002/11/11 :  16:35:26  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej Prot,

den uppställningen är nog inte så lyckad. Då är det nog bättre att spela med enbart två kanaler framför dig.

mvh,

Go to Top of Page

Prot
Starting Member

19 Posts

Posted - 2002/11/11 :  17:15:36  Show Profile Send Prot a Private Message
Varför är inte upställningen lyckad? Och vad är ambience (är som sagt nybörjare, men med en stark vilja att lära....)
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2002/11/11 :  17:39:54  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej Prot,

bästa översättningen för ambience är nog atmosfär eller stämning. Alltså inte det direktstrålande ljudet, men det "kringliggande" som är med att skapa akustiken, känslan....

I din uppställning får du det samma ljudet som är tänkt att komma framifrån även bakifrån. Det upplevs som mera ljud, och upplever du det som häftigt så kör vidare med det.

Problemet är tex. att vår hjärna räknar ut pga. öronens placering på var sida av huvudet (vilket vi är tacksamma för), varifrån ljudet kommer. Därmed kan en tredimensionell ljudbild upplevas, och placering av enstaka ljud kan definieras/placeras i rummet.

Du kommer alltså uppleva mera ljud, men ej korrekt ljudbild.

Mvh

Go to Top of Page

Prot
Starting Member

19 Posts

Posted - 2002/11/11 :  18:51:21  Show Profile Send Prot a Private Message
Tack! Jag kommer säkert att ställa fler frågor ;-)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000