HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 två bakväggar, men ingen framvägg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/11/11 :  11:31:21  Show Profile Send markku a Private Message
En stillsam undran bara: är det ingen annan här på forumet, som har stoppat och funnit ut, att det faktiskt finns både bakvägg och framvägg i ett rum?

Jag gjorde liten undersökning mha Google:

"listening room back wall" = 457.000 websidor
"listening room side wall" = 374.000 websidor
"listening room front wall" = 349.000 websidor

vidare blandt rec.audio.* newsgroupper:

"back wall" = 11.800 träffar
"side wall" = 7.610 träffar
"front wall" = 7.040 träffar

"framvägg" ger 93 websidor, medan "bakvägg" 293 websidor, "bakvegg" ger 149 träffar på no.teknik.audio, och "frontvegg" endast en enda.

Inte skall jag låtsas vara er språklärare här, bara vill höra om någon annan har tänkt, att människan/personen/lyssnaren/hifisten är ju "konung", vars läge i rummet skulle definera väggen framför ögonen som framvägg. Eller skall alla låta högtalaren (kära prylen) vara den, som bestämmer?

Kunde förklaringen vara, att dom flesta hifister är glada amatörer med bristfull förståelse i akustik, och som endast tänker (0ch uppger) mått beräffande högtalaren och gömmer öronens position i rummet? DEt är ju många, som f.ex. rekommenderar en fåtölj med hög rygg som lyssningsstol! För dom finns inte den egentliga bakväggen, ville jag tolka detta.

Så som siffrorna ovan bevisar, problemet med fram <-> bak är globalt... (så lungna er, snälla)

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2002/11/11 :  11:43:49  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Varför är en fåtölj med hög rygg förkastlig?
Snarare borde den väl hindra/dämpa reflexer från
väggen bakom lyssnaren.
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/11/11 :  12:01:20  Show Profile Send markku a Private Message
Björn-Ola,
Har du inte läst 'Fåtölj' diskussion under 'Övrigt'? Där Timbre, Neodynium och Robin Fisher skriver om sina observationer i praktiska livet, något jag själv inte är istånd att göra - tyvärr! (dvs lyssningsfåtölj med låg rygg vs hög rygg). Jag skall kolla, vad 'The Master Handbook of Acoustics' skulle skriva om saken.

Vem vet, kanske jag måste radera några linjer...?

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/11/11 :  12:35:29  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Björn-Ola

Varför är en fåtölj med hög rygg förkastlig?
Snarare borde den väl hindra/dämpa reflexer från
väggen bakom lyssnaren.

Man vill inte ha kraftiga interferenser från stolsryggen. Låter mycket konstigt.

Har inte du och jag diskuterat detta på Hifimagasinet förut?

/Johan
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/11/11 :  13:18:34  Show Profile Send Magnuz a Private Message
En fåtölj med hög hård rygg är nog inte så lyckat, men den är nog å andra sidan inte så bekväm att sitta i heller. En vanlig mjuk fåtölj borde inte göra någon större skada. De interferenser den eventuellt bidrar med borde väl dessutom vara psykoakustiskt förväntade d.v.s. det ska väl låta som att man sitter i en fåtölj om man nu gör det.
Go to Top of Page

Björn-Ola

7952 Posts

Posted - 2002/11/11 :  13:18:41  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Nej, vi har diskuterat mycket men inte just stolsryggar.
Jag förutsätter naturligtvis en ordentlig stoppad stolsrygg.
Borde fungera som absorbent.
Själv har jag placerat kuddar ovanför soff-ryggen när soffan varit placerad
mot väggen (fram eller bak-väggen??), men inte upplevt någon försämring.
Fast inte någon direkt förbättring heller.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/11/11 :  14:05:51  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Björn-Ola

Nej, vi har diskuterat mycket men inte just stolsryggar.
Jag förutsätter naturligtvis en ordentlig stoppad stolsrygg.
Borde fungera som absorbent.
Själv har jag placerat kuddar ovanför soff-ryggen när soffan varit placerad
mot väggen (fram eller bak-väggen??), men inte upplevt någon försämring.
Fast inte någon direkt förbättring heller.

Nackdelen med en absorberande stolsrygg är att man förnimmer en tystnadskänsla i hela det bakre lyssningsfältet. Känns obehagligt. Nu är jag ingen expert på stereosystemet, men upplevelsemässigt behövs nog en del något senare reflexer från andra riktningar för att man ska kunna lura hörseln att tro på att det går att återskapa en trovärdig ljudbild av bara två stycken högtalare.

Prova att håll upp en absorbent just bakom dig, det hörs ju supertydligt att det blir konstigt! Ungefär som att det blir helt tyst bakom. Jag provade detta under någon veckas tid förut. Det är t o m bättre att ha en helt plan hård vägg bakom sig, tycker jag. Fast Dunlavy tycker annorlunda, han gillar absorberande material bakom huvudet. Men det är han ganska ensam om.

Och sist men inte minst: Hur ska man kunna avnjuta sina DVD-Audio, DTS-CD, SACD, och filmer, med multikanalljud, om man har en hög fåtölj bakom huvudet?

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Björn-Ola

7952 Posts

Posted - 2002/11/11 :  15:13:10  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Eller en vägg?
Vilket leder oss tillbaka till den ursprungliga frågan:
Är bakväggen egentligen framväggen och framväggen bakväggen?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/11/11 :  16:17:57  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Knoppen,

det är lite intressant det där med absorberande vägg bakom huvudet. Jag har också experimenterat och funnit att [för det mesta] så föredrar jag plan vägg utan absorbtion bakom huvudet. Jag sitter också tämligen nära vägg vilket torde leda till att ev störande reflektioner torde ligga högt i frekvens? Jag störs dock inte alls av detta, vilket kanske beror på att vägen är för nära för att störa? Dunlavy säger ju, om jag inte minns fel, att man "vinner" i basstöd genom att sitta nära vägg.

Dock blir lägre mellanregister mer påtagligt, men det tänkte jag balansera bättre genom att manipulera med baffelstödet på mina nya högtalare. Den blev också betydligt "renare" efter att absorbenterna bakom högtalarna sattes dit.

Ang. framvägg och bakvägg så råder det nog en förvirring om vad om är vad. Men om man skriver ut väggen bakom högtalaren och väggen bakom huvudet så förstår nog alla..:-)

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Björn-Ola

7952 Posts

Posted - 2002/11/11 :  16:48:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har haft problem i ett rum där jag hade ett fönster bakom lyssningsplatsen.
Ljudet var lite aggressivt, men aggressiviteten försvann när jag drog ned dom invändiga persiennerna
och vinklade dom.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/11/11 :  18:25:57  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Förresten Knoppen,

inte bara Dunlavy säger att man ska bör ha absorbenter bakom huvudet om man relativt sitter nära vägg. Floyd E Toole rekommenderar också detta. Ej diffusor i det fallet.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000